رپورتاژ

8 مورد از هزینه های مهاجرت تحصیلی که باید بدانید

وقتی صحبت از مهاجرت می‌شود، یکی از اولین موضوعاتی که به ذهن هر کسی خطور می‌کند، هزینه‌‌­هایی است که در این مسیر باید پرداخت گردد. با اینکه مهاجرت تحصیلی یکی از کم هزینه ­ترین راه‌­های مهاجرتی می­‌باشد، ولی هزینه‌هایی در این مسیر وجود دارد که دانستن آنها دید بهتری به افراد می­‌دهد و مطمئنا با دانش و انتخاب آگاهانه می‌توان بدنبال کاهش این هزینه‌ها بود.

در این مقاله به بررسی هزینه های مهاجرت تحصیلی می‌ پردازیم و روش هایی برای کاهش این هزینه ها ارائه می‌کنیم.

با توجه به اینکه پروسه اپلای تحصیلی شامل مراحل مختلفی است، برای بررسی دقیق و هدفمند، به ترتیب اولویتی که متقاضیان باید هزینه‌ها را پرداخت کنند، به بررسی هزینه های مهاجرت تحصیلی می‌پردازیم.

هزینه های مهاجرت تحصیلی

۱. گرفتن مدرک زبان اولین هزینه در مسیر مهاجرت تحصیلی

برای اخذ پذیرش از اکثر دانشگاه‌­هایی که در سیستم‌­های معتبر رنکینگ جهانی دارای رتبه‌­‌های خوبی هستند، ارائه مدرک زبان الزامیست. بنابراین می‌­توان اولین هزینه های مهاجرت تحصیلی را مربوط به اخذ مدرک زبان دانست.

هزینه شرکت در آزمون‌­های معتبر بین المللی زبان مانند تافل و آیلتس که بصورت رسمی در ایران برگزار می‌­شوند، را حدودا باید ۲۵۰ دلار در نظر گرفت. همچنین هزینه های شرکت در کلاس‌­ها و آزمون­‌های آمادگی برای آزمون اصلی مازاد بر هزینه های ذکر شده است که درصورتی که داوطلب بطور خودخوان شروع به مطالعه کند، این هزینه ها کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید!

بهترین آزمون زبان برای مهاجرت تحصیلی

۲. هزینه آزادسازی مدارک دانشگاهی برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌های سراسری

برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، اصل مدرک تحصیلی و ریزنمرات تمامی مقاطع قبلی باید در حین یا پس از اپلای برای دانشگاه مقصد ارسال شود. از طرفی دانشجویانی که در دوره‌های روزانه دانشگاه‌­های دولتی تحصیل کرده‌­اند، دارای تعهد خدمت به کشور بوده و باید آزادسازی مدارک خود را در برنامه داشنه­ باشند. برای آزادسازی مدارک به صورت کلی چندین روش از جمله ارائه سابقه کار (همراه با بیمه) و مراجعه به دفاتر کاریابی وجود دارد، که در صورتی که موفق به آزادسازی مدارک‌تان از این روش‌ها نشوید، باید هزینه آن را پرداخت کنید.

مهاجرت تحصیلی,میزان و شرایط تمکن قابل ارائه,مهاجرت تحصیلی

پرداخت هزینه سریع‌ترین روش آزادسازی مدرک تحصیلی است و هزینه آزادسازی مدارک (اصل دانشنامه و ریزنمرات تحصیلی) بسته به رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه و مدت تحصیل متفاوت است و متاسفانه بر اساس قوانین جدید روز به روز افزایش می‌یابد. درصورتی که فارغ التحصیل سایر دانشگاه‌ها هستید نیازی به پرداخت هزینه برای دریافت اصل مدرک خود ندارید.

۳. هزینه ترجمه مدارک برای مهاجرت تحصیلی

در پروسه اپلای مدارکی مانند دانشنامه تحصیلی، ریزنمرات، مدارک شناسایی، مدارک سابقه کار و باید ترجمه رسمی شوند. گاها مهر مترجم رسمی بر روی مدارک کافی می‌­باشد ولی در برخی موارد بخصوص در پروسه اپلای برای دانشگاه‌های کشورهای اروپایی، مهر دادگستری و وزارت امور خارجه برای ترجمه مدارک تحصیلی نیاز است. شما حداقل به مبلغی حدود سه میلیون تومان برای ترجمه تمامی مدارک‌تان نیاز دارید.

۴. هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه ها

برخی از دانشگاه‌­ها جهت بررسی پرونده دانشجویانی که اپلای کرده‌­اند، هزینه‌­ای تحت عنوان اپلیکیشن فی دریافت می‌کنند این امر در بیشتر دانشگاه‌­های آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) رایج است. این هزینه با توجه به هر دانشگاه متفاوت بوده و بطور کلی مبلغی بین ۵۰ تا ۱۵۰ دلار می­‌باشد.

توجه داشته باشید که این وجه پرداختی قابل بازگشت نبوده و درصورت عدم موفقیت شما در گرفتن پذیرش هیچ مبلغی به شما بازگردانده نمی­‌شود. البته این امکان وجود دارد که با توجه به نرخ تبدیل ریال به دلار، با ارسال درخواست ویو کردن اپلیکیشن فی به دانشگاه‌­ها، با درخواست شما موافقت شده و در هزینه‌­ها صرفه جویی گردد.

مهاجرت تحصیلی,میزان و شرایط تمکن قابل ارائه,مهاجرت تحصیلی

۵. هزینه اقدام برای ویزای تحصیلی

لازمه شروع تحصیل در کشور هدف، دریافت ویزای تحصیلی کشور مقصد می‌باشد. سفارتخانه‌های کشورهای مختلف برای بررسی پرونده و صدور ویزا هزینه‌ای دریافت می‌کنند که این هزینه وابسته به کشور مقصد متفاوت است. همچنین اگر متقاضی دریافت ویزای دانشجویی کشورهای همچون آمریکا و کانادا هستید که در داخل ایران سفارتخانه ندارند، نیاز است که جهت انگشت­ نگاری و مصاحبه به شهرهایی مانند دبی، ایروان و… سفر کنید که این هزینه را هم باید جزو هزینه های مهاجرت تحصیلی درنظر گرفت.

۶. هزینه تمکن مالی

همان گونه که اشاره شده، پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مقصد، دانشجویان باید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. در تمامی کشورها ارائه نامه‌ای دال بر این موضوع که شما از پس هزینه‌­های زندگی و تحصیل برآمده و از نظر مالی به مشکل بر نمی‌­خورند، از مدارک مورد نیاز می‌باشد.  میزان و شرایط تمکن قابل ارائه با توجه به کشور مقصد متفاوت است. اهمیت ارائه نامه تمکن مالی برای دانشجویانی که بصورت سلف فاند (هزینه شخصی) اقدام به ادامه تحصیل می‌­کنند خیلی بیشتر از دانشجویانی است که از طرف دانشگاه، موسسه و یا دولت فاند دریافت می‌­کنند.

۷. هزینه وثیقه سربازی برای آقایان

مشمولان خدمت سربازی که هنوز موفق به اخذ کارت پایان خدمت نشده‌اند، برای خروج از کشور ملزم به پرداخت هزینه‌ای تحت عنوان وثیقه هستند. این هزینه باتوجه به مدرک تحصیلی و نوع درخواست آنها متفاوت بوده و هرساله شاهد افزایش این مبالغ هستیم. در آخرین به روزرسانی انجام شده، مبلغ چهل میلیون تومان بدون سود و چهل و پنج میلیون تومان با سود برای وثیقه باید پرداخت گردد.

مهاجرت تحصیلی,میزان و شرایط تمکن قابل ارائه,مهاجرت تحصیلی

۸. شهریه دانشگاه

می‌­توان گفت بیشترین هزینه‌­ای که در مسیر اپلای تحصیلی باید پرداخت گردد، هزینه­‌ی شهریه دانشگاه است، منتهی اگر موفق به دریافت فاند و بورسیه تحصیلی شوید در بیشتر موارد شهریه دانشگاه شما ویو گردیده یا به طور کامل پوشش داده می‌شود. در غیر این صورت، باید بصورت ترمی یا سالیانه هزینه‌ تحصیل خود را بپردازید. همچنین در بسیاری از دانشگاه‌ها بعد از شروع ترم جدید و کسب معدل بالا، می‌­توانید از تخفیف‌هایی برای کاهش شهریه استفاده کنید و هزینه های مهاجرت تحصیلی خود را به طور چشمگیری کاهش دهید.

هزینه تحصیل در کشورها و دانشگاه‌های مختلف وابسته به عواملی مانند رشته، مقطع تحصیلی و … متفاوت است و آگاهی از شرایط تحصیل در هر کشوری به شما کمک می­‌کند تا دید بهتری درمورد هزینه های مهاجرت تحصیلی داشته باشید.

بعنوان مثال دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان هستند و فقط ترمی ۱۵۰ تا ۳۵۰ یورو هزینه‌های ناچیزی که شامل مواردی مانند خدمات دانشگاه و حمل و نقل می‌شود، دریافت می‌کنند. هزینه تحصیل در کشورهایی مثل پرتغال و فرانسه بسیار معقول بوده و شما باید شهریه‌ای برابر با افراد مقیم آن کشور پرداخت کنید. درمقابل در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و استرالیا دانشگاه‌ها شهریه­‌های بیشتری دریافت می­‌کنند که می­‌توان در حدود ۱۶ تا ۳۵ هزار دلار در سال درنظر گرفت. پر واضح است که در زمان تحصیل می‌توانید با پیدا کردن شغلی مناسب و سازگار با مهارت‌‌های خود بخشی از هزینه های مهاجرت تحصیلی را جبران کنید چرا که در بیشتر این کشورها مجوز کار حین تحصیل برای دانشجویان صادر می‌گردد.

کلام آخر

مطمئنا مهاجرت و تحصیل خارج از کشور تصمیم بزرگ و مهمی است. پس این انتخاب نیازمند بررسی و دقت بسیار است، مخصوصا که در کشور ما با توجه به نوسانات بازار ارز هزینه های مهاجرت تحصیلی روز به روز افزایش می‌یابد. بدون شک برآورد هزینه های مهاجرت تحصیلی پیش از قدم گذاشتن در این مسیر کمک‌تان می‌کند تا با آرامش بیشتر در مسیر موفقیت پیش روید. هدف گروه اپلای دایریز نیز همراهی دوستان در این مسیر برای شروع تحصیل در کشور ایده آل‌شان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا