رپورتاژ

راه‌ های تامین امنیت در سیستم‌های لینوکسی را فرا بگیرید

یکی از مهم‌ترین مسائل در سرورها حفظ و تأمین امنیت آن‌ها به منظور جلوگیری از دسترسی به فایل‌ها و داده‌های حساس است. سرورهای لینوکس یکی از پرکاربردترین نوع سرورها هستند زیرا امنیت در سرورهای لینوکس نسبت به سرورهای ویندوز در سطح بالاتری قرار دارد. به همین دلیل افراد زیادی هستند که تمایل به استفاده از سیستم عامل لینوکس برای سرور خود دارند. بالاتر بودن سطح امنیت لینوکس نسبت به ویندوز که در دوره آموزشی لینوکس مورد تأکید قرار دارد، به معنای امنیت کامل و بی‌نقص این سیستم نخواهد بود؛ اما با رعایت یک سری نکات می‌تواند امنیت این سیستم را افزایش داده و از سرور در برابر نفوذ و دسترسی غیر مجاز محافظت کرد.

راه‌ های افزایش امنیت در لینوکس

در دوره لینوکس تأکید می‌شود که این سیستم عامل نسبت به سایر سیستم‌ها از امنیت بالاتری برخوردار است؛ مهم‌ترین دلیل بالا بودن سطح امنیت در لینوکس به دلیل مجزا بودن هر فرایند از سایر فرایندها است. به همین دلیل ویروس‌ها و تهدیدات امنیتی به سختی می‌توانند در این سیستم عامل به منایع اصلی سیستم دسترسی پیدا کنند. اما با این حال روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان امنیت این سیستم عامل را افزایش داد.

تغییر پورت پیش‌فرض SSH

یکی از راه‌های نفوذ هکرها که در آموزش لینوکس به آن اشاره می‌ شود SSH در پورت ۲۲ است. به همین دلیل با تغییر شماره پورت SSH می‌توان از متصل شدن مستقیم اسکریپت‌های خراب به پورت ۲۲ جلوگیری کرد. در صورتی که هکر نتواند پورت SSH را در سرور پیدا کند به سختی می‌تواند به سرور و داده‌های آن دسترسی داشته باشد.

غیر فعال کردن پورت‌هایی که استفاده نمی‌شود

نکته دیگری که در دوره آموزشی لینوکس در مورد افزایش امنیت مورد تأکید قرار می‌گیرد، غیر فعال کردن پورت‌هایی است که استفاده نمی‌شوند. در صورتی که پورت در شبکه باز باشد، هکرها قابلیت نفوذ به آن را پیدا می‌کنند. برای اینکه بفهمید کدام یک از پورت‌های شبکه باز بوده و کدام سرویس درر حال استفاده از آن است، می‌تواند از دستور netstat استفاده کنید. غیر فعال کردن پورت‌های اضافه می‌تواند از دسترسی هکرها به سرور لینوکس جلوگیری کرده و امنیت این سرورها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

یک نکته ی دیگر برای افزایش امنیت سرور لینوکس غیرفعال کردن پورت‌های شبکه است.

استفاده از اکستنشن‌ های لینوکس

یکی از مواردی که دوره لینوکس مورد تأکید قرار می‌گیرد این است که لینوکس بسته‌های امنیتی زیادی ارائه می‌کند که با استفاده از این بسته‌ها می‌توان از سیستم در برابر برنامه‌های دارای مشکل یا برنامه‌هایی که پیکربندی درستی ندارند، محافظت کرد.

رمزگذاری ارتباط داده‌ ها

با آموزش لینوکس می‌توان هر داده‌ای که در شببکه منتقل می‌شود را کنترل کرده و مورد بررسی قرار داد. به منظور افزایش امنیت سرور لینوکس تا حد امکان داده‌ها خود را با استفاده از رمز یا استفاده از Key رمزگذاری کنید. این کار باعث می‌شود که امنیت داده‌ها و اطلاعات سرور تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

اجرای یک سرویس شبکه برای هر سیستم یا Instance ماشین مجازی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که به منظور افزایش امنیت در دوره لینوکس مورد تأکید قرار دارد اجرای سرویس‌های شبکه مختلف برای سرورهای جداگانه است. انجام این کار باعث می‌شود که امکان سوء استفاده از بقیه سرویس‌ها به حداقل برسد.

آموزش لینوکس,دوره آموزشی لینوکس,آموزش لینوکس

استفاده از رمز عبور قوی

بدون شک یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌تواند امنیت در سرور لینوکس را افزایش دهد و دسترسی به اطلاعات و داده‌ها را برای هکرها سخت کنید، استفاده از یک رمز عبور قوی است. استفاده از رمز عبور ضعیف یکی از بزرگترین تهدیدهای امنیتی سرور به حساب می‌آید؛ از این رو در تعیین رمز عبور سعی کنید از حروف بزرگ و کوچک در کنار اعداد و نشانه‌ها استفاده کنید.

پارتیشن بندی هارد دیسک

پارتیشن بندی هارددیسک از دیگر نکاتی است که در دوره آموزش لینوکس به منظور افزایش سطح امنیت مورد اشاره قرار می‌گیرد. پارتیشن بندی هارد دیسک باید به نحوی انجام شود که فایل‌های tmp و فایل‌های کاربر به صورت جداگانه از پرونده‌های سیستم عامل دسته‌بندی می‌شود.

حذف ماژول‌ های ناخواسته

برای افزایش امنیت سرور لینوکس فقط باید بسته‌هایی نگهداری شوند که از آن‌ها استفاده می‌کنید. سیستم عامل لینوکس دارای ماژول‌هایی است که در صورت عدم استفاده بهتر است حذف شوند. ماژول‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند راه‌های ورودی هستند که باعث دسترسی هکرها به سیستم و کاهش امنیت سرور می‌شوند.

پشتیبان‌ گیری

تهیه یک نشخه پشتیان از داده‌ها و اطلاعات سرور یکی دیگر از نکاتی است که در دوره لینوکس مورد تأکید قرار دارد. با اینکه تهیه یک نسخه پشتیبان هزینه دارد و بخشی از فضای هارددیسک را اشغال می‌کند، اما در صورتی که اطلاعات سرور در اثر یک اتفاق از بین رود می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید.

استفاده از SFTP

FTP به عنوان یک پروتکل انتقال فایل شناخته می‌شود که قدیمی و تا حدودی نا امن است. SFTP نسخه جدید و ایمن این پروتکل است که امکان رمزگذاری داده‌ها را فراهم می‌کند و امنیت سرور را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

آموزش لینوکس,دوره آموزشی لینوکس,آموزش لینوکس

استفاده از آنتی ویروس

یکی از بهترین راه‌های افزایش امنیت لینوکس به منظور جلوگیری از دسترسی هکرها به فایل‌های سیستم یا تأثیر مخرب ویروس‌ها و بدافزارها، استفاده از آنتی ویروس است. فایروال بر روی سیستم به تنهایی کافی نبوده و برای محافظت بیشتر به یک آنتی ویروس با عملکرد بالا در کنار فایروال نیاز است که سد امنیتی مستحکمی برای سرور ایجاد کند. گزینه‌های متنوعی به عنوان آنتی ویروس برای لینوکس در دسترس هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها سرور را به صورت منظم اسکن کرده و تهدیدها را شناسایی کرده و با آن‌ها مقابله کنید.

سخن آخر

لینوکس یکی از بهترین سیستم عامل‌ها به حساب می‌آید که به دلیل سطح امنیتی بالا نسبت به سایر سیستم‌های عامل، به عنوان سیستم عامل در سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه لینوکس لایه‌های امنیتی کارآمدی دارد اما خطرات و تهدیدات سایبری نیز روز به روز در حال پیشرفت بوده و می‌توانند با روش‌های جدید به سرور و داده‌های آن آسیب وارد کنند. رعایت برخی از نکات در زمان استفاده از سیستم عامل لینوکس می‌تواند امنیت این سیستم را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد و امنیت سرور و داده‌ها را تضمین کند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا