امروزه با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای اینترنت، بسیاری از کسب وکارها شعبه دوم فروش و خدمات خود را در این فضاها احداث کرده اند و معمولاً به سراغ روش های توسعه کسب و کار دیجیتال، مانند خدمات اینستاگرام، آنلاین شاپ های اینستاگرامی، طراحی سایت فروشگاهی و همین طور ارائه خدمات غیرحضوری می روند.
البته این مسیر کمی پیچیده تر از حد تصورات است. برخلاف باور عموم صرفاً با راه اندازی یک وب سایت ساده و یا احداث یک پیج اینستاگرامی بدون مانورهای تبلیغاتی، دیجیتال مارکتینگ، یادگیری اصول فروش و سئو نمی توانید به موفقیت مورد انتظار برسید.
این که شما در فروش فیزیکی موفق هستید، دلیل نمی شود که بتوانید در این فضا نیز همان نتیجه مثبت را بگیرید.
عموماً سؤالات زیادی نیز توسط افراد مبتدی در این زمینه (کسب و کار اینترنتی) مطرح می شود: هزینه راه اندازی و طراحی سایت فروشگاهی چقدر است؟ آیا می توان فروشگاه اینترنتی به صورت رایگان ایجاد کرد؟
چه محصول و خدماتی را می توان در این فضا به فروش برساند؟ آیا در ایران پیج اینستاگرام و آنلاین شاپ در اینستاگرام موفق تر خواهد بود؟ آیا آینده مورد انتظار را دارد یا ممکن است پس از مدتی رسانه ما به هر دلیل از جمله فیلترینگ از دسترس خارج شود؟
طراحی سایت فروشگاهی؛ از ایده تا اجرا
در درجه اول وقتی قصد ساخت سایت فروشگاهی را دارید باید مشخص کنید که چه چیزی را قرار است در اختیار مردم قرار دهید. این که شما شناخت دقیقی از کسب وکار و حوزه فعالیت و جامعه هدف خود داشته باشید اهمیت زیادی دارد.
از طرفی روش های مختلفی برای ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارد. به دو شکل کلی امکان ساخت یک وب سایت وجود دارد. بهره گیری از سیستم های مدیریت محتوای آماده و طراحی از صفر و با کدنویسی اختصاصی.
عمده افراد بین این دوراهی می مانند و حتی گاهی هزینه های بی دلیل بابت سایت هایی با ساختارهای پیچیده و سیستم های اختصاصی پرداخت می کنند، در صورتی که اگر با یک مشاور و تیم حرفه ای مشورت کنند، چنین مشکلاتی مطرح نخواهد شد.
شما برای راه اندازی یک سایت نیاز به استراتژی مسیر خواهید داشت. پس از این که یک وب سایت را راه اندازی کردید، باید بتوانید آن را مدیریت نموده و به تبلیغات بپردازید.
گوگل، بخش مهمی از رشد کسب و کار شما را مدیریت می کند، باید راه و رسم موفقیت در این فضا را بشناسید. بحث یادگیری مبانی کار با موتورهای جستجو یکی از کلیدی ترین و مهم ترین زمینه های پیشرفت هر کسب و کار نوپا در فضای وب خواهد بود.
چگونه سایت فروشگاهی موفقی داشته باشیم؟
در بحث طراحی سایت فروشگاهی پس از این که پورتال و مجموعه فروش شما راه اندازی شد، تازه وارد ابتدای خط مسیر و جریان کاری شده اید، به جهت توسعه کسب و کار خود، ضروری است که اصول سئو یا همان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو را بیاموزید. به همین منوال باید آموزش ببینید یا از خدمات برخی مجموعه ها در توسعه کسب و کار خود استفاده کنید.
دیجیتال مارکتینگ یکی از روش های هوشمندانه برای جذب مخاطب است. این که شما جامعه هدف خود را بشناسید، مسیردهی کنید و آن ها را به سمت خودتان بکشانید، موضوع مهمی است. تفاوتی ندارد که صاحب یک کسب وکار بزرگ و استارتاپ موفق هستید یا به تازگی قصد کردید، فروشگاه اینترنتی خود را برای یک مغازه کوچک در یک شهر کوچک راه اندازی کنید.
می توانید به رشد فروش خارق العاده ای برسید. چون این بار جامعه هدف شما به جای چند صد هزار نفر در یک شهر و استان، چند ده میلیون نفر است که البته طیف وسیع تری از افراد جامعه را تشکیل می دهند.
تبلیغات، روش های سئوی درون صفحه و برون صفحه، بازاریابی محتوا و نحوه ارائه خدمات و نمایش محصول به مشتری، از جمله کلیدی ترین تکنیک ها در مورد طراحی سایت فروشگاهی و مدیریت و در نهایت بهره برداری از آن است.
آنلاین شاپ در اینستاگرام؛ سکوی پرتاب
همیشه یک جنگ کلی بین کسانی که وب سایت فروشگاهی راه اندازی می کنند و کسانی که فروش در اینستاگرام را تجربه کرده اند وجود دارد و هرکدام منطق فضای فعالیت خود را به دیگری تحمیل می کنند.
در صورتی که بحث مقایسه اینستاگرام و وب سایت فروشگاهی تا حد زیادی امروزه غیرمنطقی است. توسط کسب و کارهای بزرگ، فروشگاه های اینترنتی موفق و رسانه های خدماتی، همیشه از این دو، به عنوان مکمل استفاده می شود. آنلاین شاپ اینستاگرامی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام، روش هوشمندانه، سریع التاثیر و ساده تر است.
مزیت ها و معایب خاص خود را دارد و معمولاً می توان از آن زودتر به جامعه هدف دست یافت. البته مانایی آن همیشه در خطر است، نمی توان به عنوان یک روش همیشگی به آن اتکا کرد.
در نظر داشته باشید که تعداد صفحه های اینستاگرامی رقیب شما بیش از چیزی است که فکرش را می کنید، اما همیشه موفق شدن اولین بودن نیست، بلکه باید آموخت و مطابق اصول پیش رفت، از تجربیات استفاده کرد و راه های اشتباه را تشخیص و بحران را مدیریت کرد.
روش های موفقیت آنلاین شاپ اینستاگرامی
این که انتظار داشته باشید یک صفحه در اینستاگرام ایجاد کرده، از چند ده هزار دنبال کننده فیک استفاده کنید و صرفاً شروع به دنبال کردن یک سری صفحه کنید و منتظر رشد فروش باشید که دور از انتظار است.
گفتیم شبکه های اجتماعی می توانند سبب رشد و موفقیت کسب و کار شوند، اما اصول استفاده از آن ها چیزی نیست که بسیاری از کسب وکارهای نوپا آن را اجرا می کنند، جذب مخاطب، حفظ مخاطب، فروش و پشتیبانی و ارائه سطح بالای کیفی از جمله مورد انتظار ترین اهدافی است که کسب وکارهای نوپای اینستاگرامی باید به آن متعهد باشند.
شما به عنوان یک فعال در این حوزه باید هر روز با قوانین جدید کسب و کارها آشنا شوید. خودتان را بروز نگه دارید و در نهایت سعی کنید که هم زمان با راه اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام، وب سایت خود را نیز تأسیس و به صورت دوجانبه به فعالیت بپردازید.
این فضا به گونه ای است که عده ای به هیچ عنوان علاقه خرید از یک پیج را ندارند و در مقابل عده ای نمی خواهند وقت صرف کنند و از وب سایت شما برای سفارش کالا و انجام مراحل ثبت نام بهره بگیرند. پس باید بتوانید هر دو دسته را راضی نگه دارید و نسبت به جلب اعتماد آنها اقدام نمایید.
چرا کسب وکارهای نوپا شکست می خورند؟
عدم بهره گیری از یک استراتژی مشخص و فراگرفتن اصول کار، اصلی ترین و کلیدی ترین اپیدمی است که این فضا را درگیر خودش کرده، متاسفانه بسیاری از راه اندازی فروشگاه آنلاین اینستاگرام صرفاً انتخاب نام آن را انجام می دهند.
یک صفحه اینستاگرامی که در زمینه فروش محصولات فعالیت می کند، نیاز به تولید محتوا خواهد داشت، تصاویر، ویدئوها، استوری ها و داده های شما اصلی ترین روش جذب مخاطب هستند.
مسئله این است که وقتی یک نفر نسبت به شما حس اعتماد پیدا نکند، هیچ تبادلی انجام نمی شود و به هیچ عنوان نسبت به خرید و دریافت خدمات از شما علاقه نشان نمی دهد.
در مورد وب سایت ها نیز همین مسئله برقرار است، سایت هایی که بخش بلاگ فعالی ندارند، از محتوای یکتا و یونیک استفاده نمی کنند، روی بحث بهینه سازی و سرعت مانور نمی دهند چیزی جز شکست عایدشان نمی شود.
تازه پس از این مباحث باید دید که کدام فروشگاه قیمت بهتری دارد، کدام فروشگاه خدمات پس از فروش مطلوب تری ارائه می دهد و آیا گستره خدمات به شکلی است که بتوان به آن اعتماد کرد یا خیر!
چک لیست موفقیت کسب و کار دیجیتال
برای کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه های آنلاین یک چک لیست جامع ایجاد می شود که انتظار می رود افراد بر اساس آن پیش بروند. عده ای ترجیح می دهند این کار را خودشان بیاموزند و برخی خدمات تولید محتوا، طراحی سایت، بهینه سازی و سئو فروشگاه اینترنتی را برون سپاری می کنند که این البته بسته به حوزه فعالیت، سطح دسترسی و همین طور دانش هر شخص متفاوت است.
اما به هر حال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی و وب سایت فروشگاه نیاز به استفاده از تمامی موارد این چک لیست دارد، عناوینی نظیر: طراحی سایت بهینه و سبک، بهره گیری از خدمات درگاه پرداخت و روش های جلب اعتماد و دریافت نماد الکترونیک، توسعه رابط و تجربه کاری در دسته چک لیست طراحی فروشگاه اینترنتی قرار می گیرد.
برای مبحث کسب و کارهای اینستاگرامی نیز چنین چک لیستی البته با عناوین متفاوت تر وجود دارد. ساخت پست و استوری، بازاریابی هوشمند، بازاریابی از فروش و محتوا، تبلیغات هدفمند و در نهایت استفاده از پیج و وب سایت فروشگاهی به صورت مکمل از جمله مهم ترین مواردی است که انتظار می رود در این مسیر یک علاقه مند به حوزه کسب و کارهای دیجیتال آنها را بیاموزد یا به کمک یک تیم متخصص به مرحله اجرا درآورد.
منطق امروزه کسب وکارهای نوپا حکم می کند که وقت را تلف نکنند و از همان ابتدا، بدون آزمون و خطا هوشمندانه و با درنظرگرفتن تجربه های شکست مشابه و رعایت اصول پیش بروند.
چگونه در زمینه فروش آنلاین پیشرفت کنیم؟
امروزه روش های متفاوتی برای توسعه فروش و رونق کسب و کارهای اینستاگرامی و اینترنتی، توسط وب سایت ها و رسانه ها و مجموعه های اینترنتی فعال در این حوزه ارائه می شود، نمی شود گفت که کدام درست است و کدام غلط! اما می توان با کمی بررسی قضاوت خوبی در مورد انتخاب یک مجموعه داشت.
اگر در مورد راه اندازی و طراحی سایت فروشگاهی چیزی نمی دانید، اگر نمی دانید که باید چگونه هاست و دامنه خریداری و فعال کنید، قالب سایت خود را چگونه تنظیم کنید و از همه مهم تر بابت این موارد هزینه های گزاف نپردازید.
اگر قصد راه اندازی پیج اینستاگرامی را دارید اما فکر می کنید با وجود رقبای بزرگ هیچ گاه به نتیجه نمی رسید، مجموعه دارکوب در حال حاضر ارائه دهنده خدمات پیج های اینستاگرام (از راه اندازی تا گرفتن تیک آبی)، طراحی سایت فروشگاهی و پیش زمینه های مورد نیاز در این حوزه است.
برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین شما نیاز به پیش زمینه، زمینه و پس زمینه علمی مرتبط با بازاریابی دیجیتال خواهید داشت. یعنی قبل، حین و بعد از راه اندازی فروشگاه باید از یک سری اصول پیروی کنید. در صورتی که در مسیر پیشرفت دچار سردرگمی شده اید، این تیم در کنار شماست تا هر آنچه نیاز است را فرا بگیرید.