رپورتاژ

4 حقیقت زوج خوشبخت در مرکز مشاوره روانشناسی

ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان مهم ترین و عالی ترین رسم اجتماعی برای دستیابی به نیاز های عاطفی همواره مورد تایید مراکز مشاوره روانشناسی بوده است.

در بررسی های به عمل آمده در بهترین مرکز مشاوره روانشناسی ایران مشخص شده است که رابطه زناشویی می تواند شادی بخش و در غیر این صورت منبع بزرگی از رنج باشد. همچنین ازدواج مقدمه تشکیل خانواده است و خانواده با پیوند زناشویی شکل می گیرد و تداوم و بقای آن نیز بستگی به تداوم و بقای پیوند زناشویی دارد. اگر ازدواج موفقیت آمیز باشد منجر به رشد روانی اجتماعی زوج ها می شود.

جلسات مشاوره ازدواج میزان موفقیت در ازدواج را به میزان آمادگی افراد برای ازدواج و درک واقع بینانه آن ها از روابط زوجی می داند. که البته این امادگی می تواند به کمک آموزش بهبود یافته و ارتقا پیدا کند.

ازدواج رابطه ای منحصر به فرد است زیرا در این رابطه هر یک از زوج ها قادرند عمیق ترین احساس صمیمیت را تجربه کنند. این رابطه در عین حال که می تواند صمیمانه و بهترین رابطه باشد می تواند آسیب زا ترین به اعضای خانواده باشد و در واقع اگر ازدواج نا موفق باشد می تواند صدمات زیادی را موجب شده و به توقف رشد شخصی و سرگردانی منجر شود.  برای داشتن احساس رضایتمندی  و جلوگیری از صدمات در ازدواج و خانواده به عوامل مهم تاثیر گذار که در ادامه بر اساس مطالعات مشاوره خانواده جمع آوری شده اشاره می کنیم دقت کنید.

توصیه مرکز مشاوره ازدواج : کنترل رفتارهای منفی

در ارتباطات ما با افراد دیگر ، هرگاه تنش و ناراحتی پیش بیاید ، ما معمولا می توانیم برای مدتی از یکدیگر فاصله فیزیکی یا روانی بگیریم و وقتی ناراحتی مان برطرف شد دوباره به سوی یکدیگر برویم ولی زن و شوهر ، به هم گره خورده اند و نمی توانند بدون به خطر انداختن زندگی مشترکشان از هم فاصله بگیرند. ولی از طرفی اختلاف شخصیت، منش، عقیده، سلیقه، روش و .. برای آن ها اختلافاتی را در هر زمان ایجاد خواهد کرد. در این اختلافات هر کدام می خواهند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و به دیگری ثابت کنند که حرف آن ها درست است و این همسر اوست که دارد اشتباه می کند و احتمالا برای مشکل پیش آمده او را سرزنش می کند. و به همین دلیل دو طرف به سمت استفاده از رفتارهای منفی و مخرب پیش می روند.

در بحث مشاوره روانشناسی برای کنترل رفتارهای منفی افزایش اتفاقات و وقایع مثبت و خوشایند در زندگی مشترک مانند ابراز محبت، قدردانی، تشکر کردن وگذراندن اوقات فراغت و ….. و کاستن از شمار اتفاقات و وقایع منفی مانند دعوا ، قهر، توهین و … مهم است. به نظر گاتمن مهم ترین رفتارهای منفی شامل انتقاد کردن(عیب جویی و ایراد گیری)، توهین کردن(اهانت ، بی احترامی) دفاعی بودن که سبب بیشتر شدن تعارض ها می شود و بی محلی کردن را می توان ذکر کرد.. تعداد رفتار های منفی زیاد است و می توان چندین رفتار منفی دیگر را نیز بیان کرد . از جمله شایع ترین رفتارهای منفی که بین برخی زوج ها در جامعه ی ما دیده می شود دریغ کردن محبت و بی محلی و به اصطلاح قهر کردن و لجبازی است.

مشاوره ازدواج به این موضوع تاکید می کند که همه ی این رفتارهای منفی برای این به کار می روند که فرد می خواهد با به کار بردن آن ها همسرش را وادار به تغییر کند، اما طرف مقابل مقاومت می کند و اگر فرد باز هم پافشاری کند می تواند تا آنجا پیش برود که زندگی مشترک را به سمت نابودی بکشاند. در حالی که ما تنها می توانیم رفتار خودمان را تغییر دهیم و اگر تنها یک راه برای تغییر رفتار همسر وجود داشته باشد همین یک راه است.

مرکز مشاوره,مشاور روانشناس,مشاوره ازدواج

توصیه مرکز مشاوره خانواده : همدلی فکری

همدلی فکری یعنی هر چه طرف مقابل می گوید شما هم تکرار می کنید و در نتیجه او هم مطمئن می شود که پیغامش را گرفته اید و شما روی گفته های او تمرکز می کنید. در نتیجه می توانید حرف هایش را با دقت خلاصه کنید. همدلی فکری به نظر ساده می آید اما تسلط یافتن در آن کمی مشکل است، به خصوص در هنگام درگیری. تحقیقات مشاوره خانواده نشان می دهد که وقتی تحت فشار هستیم بیشتر احساس وحشت و ناراحتی می کنیم، زیرا تمام حواسمان را به جوابی که می خواهیم بدهیم متمرکز می کنیم تا بتوانیم از خودمان دفاع کنیم. اما وقتی این کار را می کنیم بخشی از گفته های طرف مقابل را از دست می دهیم و در نتیجه جواب اشتباهی می دهیم و این باعث ناراحتی طرف مقابل می شود، چون می بیند شما به حرف هایش گوش نمی دهید.  در مقابل اگر به دقت آن چه را طرف مقابل می گوید خلاصه کنید او هم متوجه خواهد شد که شما به حرف هایش گوش می دهید همدلی فکری در بیشتر موارد تنش را از بین می برد به خصوص اگر لحن صدایتان محترمانه باشد. و همچنین با این کار برای خودتان وقت می خرید تا بتوانید فکر کنید بعد از این چه بگویید.

همدلی احساسی:

در بحث مشاوره روانشناسی با این که همدلی فکری موثر است اما همیشه کافی نیست شما به همدلی احساسی هم نیاز دارید تا از احساس طرف مقابل مطلع شوید. در طول دعوا و مشاجره ، ممکن است طرف مقابل ناراحت شود و از طرف شما احساس حس آسیب دیدگی، توهین، یاس و آزردگی داشته باشد. اگر به احساساتش توجه نکنید اوج می گیرند و از کنترل خارج می شوند دلیلش هم این است که او می خواهد شما احساسش را درک کنید. همه ما به همین شکل هستیم و وقتی متوجه شویم به احساسمان توجه می شود دیگر حالت تدافعی به خودمان نمی گیریم . مشاوران مرکز مشاوره،  همدلی احساسی را این گونه توصیف می کنند که همدلی احساسی یعنی شما از احساس طرف مقابل اطلاع داشته باشید و بدانید که چه می خواهد و چه احساسی دارد. وقتی از همدلی احساسی استفاده می کنید سعی کنید خودتان را حای طرف مقابل بگذارید و درباره ی احساسی که او ممکن است داشته باشد فکر کنید.

احترام:

مشاوره خانواده,مرکز مشاوره,مشاور روانشناس

خانم دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس و متخصص مشاوره ازدواج در این زمینه می گوید: احترام از ارکان اصلی ازدواج است. احترام گذاشتن به معنای فهمیدن، درک کردن و پذیرش همسر،  همان گونه که است. همه ی ما عیب و نقص هایی داریم و باید تصویر کمالگرایانه و غیر واقعی را کنار بگذاریم . احترام گذاشتن مستلزم آگاهی از خصوصیات اخلاقی ، رفتاری و شخصیتی و … است و در واقع می توان گفت که  شناخت و پذیرش ویژگی های مثبت و منفی طرف مقابل، شرط اصلی احترام است.

مرکز مشاوره,مشاور روانشناس,مشاوره ازدواج

آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت مشاور روانشناس و متخصص مشاوره خانواده بیان می کند که دانستن این نکته مهم است که فرد فقط وقتی می تواند به دیگری احترام بگذارد که برای خودش احترام قائل باشد ولی احترام به همسر، به معنای پذیرش بی قید و شرط همه ی دیدگاه ها و رفتارها و اعمالش نیست، بلکه به معنی توجه و گوش دادن به سخنان ، توجه به ارزش ها و احساسات طرف مقابل، تلاش برای درک و فهم عمیق اوست. و زوجینی موفق هستند،  که با گفت و گو های سازنده بتوانند در مورد خواسته هایشان به توافق برسند.

کلام آخر مرکز مشاوره روانشناسی انتخاب نو

ازدواج رابطه ای انسانی ، پیچیده، لطیف و پویا و همراه با ویژگی های منحصر به فرد خود است وهمچنین زمینه ساز رضایت از عوامل بسیار مهم در زندگی  است و باعث آرامش زوجین  می شود. با شناخت عوامل موثر بر رضایت زناشویی و شناخت مولفه های آن،  در نهایت می توان به رضایت زناشویی دست یافت که در سازگاری همسران تاثیر بسزایی دارد. رضایت زناشویی یکی از مهم ترین تعیین کننده های عملکرد سالم نهاد خانواده است که به عوامل متعددی وابسته است و آشنایی زوجین با ان ها و تمرین و تکرار مهارت ها و مهم شمردن آن ها در بهبود سلامت رابطه نقش بزرگی را خواهد داشت. به این منظور برای کسب آگاهی های بیشتر در این زمینه با فردی متخصص در زمینه مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره انتخاب نو در تهران با شماره تلفن ۲۲۵۹۳۲۱۶ و ۲۲۷۹۵۷۳۵ مشورت نمایید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا