رپورتاژ

8 گام کاربردی برای ساخت یک سایت کاربرپسند

این روزها همه به دنبال ساخت سایت هستند. اما نه هر نوع سایتی، ساخت یک وب سایت کاربرپسند که بتواند مخاطبان زیادی جذب کند و در نهایت درآمد داشته باشند.

فرقی نمی‌کند که هدف شما از ساخت سایت چه باشد. برای معرفی کسب و کار، فروش محصول و خدمات، وبلاگ نویسی یا سایت رزومه، در آخر قرار است از سایتتان درآمد کسب کنید.

حالا سؤال اینجاست که چرا کاربران بعد از ورود به یک وب سایت بلافاصله صفحه را ترک می‌کنند و سراغ وب سایت دیگری می‌روند؟ از آن طرف میزان بازدید وب سایت رقیب طی یک ماه اخیر رشد قابل توجهی پیدا می‌کند. تفاوت میان این سایت‌ها چیست؟

تفاوت این سایت‌ها در کاربرپسند بودن یا نبودن آن‌ها است. زمانی که کاربر با ورود به سایت متوجه کندی سایت یا محتوای بی کیفیت می‌شود، دلیلی ندارد که در سایت شما بماند. بلافاصله سایت را ترک می‌کند و سراغ رقبای شما می‌رود.

در ادامه می‌خواهیم ۸ قدم مهم که برای ساخت سایت کاربرپسند نیاز دارید را بررسی کنیم. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

مهم‌ترین گام‌ها برای ساخت سایت کاربرپسند

برای اینکه سایت شما از هر نظر کاربرپسند به نظر بیاید باید از همان ابتدای ساخت به چند نکته مهم توحه کنید. دوست ندارید که بعد از کلی هزینه و راه اندازی سایت با فرار کاربران مواجه شوید؟ پس حتماً در زمان ساخت سایت به این ۸ نکته توجه کنید.

۱- روش ساخت سایت را انتخاب کنید

اولین و مهم‌ترین چیزی که باید در زمان ساخت سایت به آن توجه کنید، روشی است که برای ساخت سایت انتخاب می‌کنید. چرا؟ چون سیستم ساخت سایت چهارچوب اصلی سایت شما را تشکیل می‌دهد. چه در زمان ساخت سایت و چه در زمان ایجاد تغییرات.

اگر برای تغییر یک بخش از صفحه سایت نیاز به کدنویسی داشته باشید و برنامه نویسی بلد نباشید،‌ باید هم هزینه کنید هم زمان زیادی برای تغییرات دلخواهتان بگذارید. پس حواستان را حسابی جمع کنید.

راحت‌ترین روش‌های ساخت سایت استفاده از وردپرس و سایت ساز است. اگر هیچ پیش زمینه‌ای در خصوص برنامه نویسی و وردپرس ندارید، به سراغ سایت ساز بروید. نه نیاز به دانش فنی دارد و نه زمان زیادی از شما می‌گیرد. ساخت سایت در کمتر از ۱ ساعت وقتتان را می‌گیرد.

اما اگر کار با وردپرس و طراحی سایت را بلدید و از مزایا و معایب این روش اطلاع دارید،‌ وردپرس را برای طراحی سایت انتخاب کنید. فقط حواستان باشد که برای مدیریت وردپرس باید کمی برنامه نویسی هم بلد باشید و خودتان از پس کارهایتان بربیایید.

ساخت سایت کاربرپسند,سایت کاربرپسند,مراحل طراحی سایت

۲- تهیه هاست پرسرعت

سرعت سایت مهم‌ترین فاکتور برای کاربران است. اگر سایت شما دیر بارگذاری شود یا تصاویر سایت نمایش داده نشود، فاتحه خودتان را بخوانید. کاربر بلافاصله سایت شما را ترک و سراغ سایت رقیب می‌رود. پس حواستان باشد که یک هاست پر سرعت بخرید. سالانه باید ۲ میلیون تومان یا حتی بیشتر برای هاست پر سرعت پرداخت کنید.

البته خرید هاست برای صاحبان وردپرس است. سایت سازهای ایرانی هاست پرسرعت رایگان را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. اگر از سایت ساز استفاده می‌کنید، بی خیال خرید هاست شوید!

۳- تهیه دامنه مرتبط

برای اینکه سایت شما در اینترنت نمایش داده شود و کاربر از این طریق شما را پیدا کند باید دامنه بخرید. البته نه هر نوع دامنه‌ای! دامنه شما باید کوتاه،‌ اسمی مرتبط با کسب و کار و معنا دار باشد. در غیر این صورت در ذهن مخاطبان باقی نمی‌ماند.

پس فرقی ندارد که دامنه ir، com، net یا غیره خریده باشید. نام آدرس اینترنتی شما (همان دامنه) از همه چیز مهم‌تر است. اگر وردپرس داشته باشید، باید دامنه را به سایت وردپرسی خودتان متصل کنید.

اگر می‌خواهید از سیستم سایت ساز استفاده کنید، دست نگه دارید و دامنه نخرید. بعضی از سایت سازها یک دامنه اختصاصی رایگان به شما هدیه می‌دهند. البته برای استفاده از دامنه باید ابتدا سایتتان را فعال کنید. برای فعال سازی سایت نیاز دارید تا هزینه ای بابت خرید اشتراک سالیانه پرداخت کنید.

نکته: سایت سازها بین ۷ تا ۱۴ روز تست رایگان دارند. می‌توانید بقیه مراحل طراحی سایت را سپری کنید و در آخر اشتراک بخرید. اتصال دامنه هم در مرحله آخر انجام دهیدو

۴- انتخاب قالب مناسب

قدم چهارم در ساخت سایت کاربرپسند انتخاب قالب سایت است. یعنی همان ویترین کسب و کار شما که کاربر بعد از ورود به سایت با آن مواجه می‌شود. در وردپرس دنیایی از قالب‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید از سایت‌های ایرانی نسخه فارسی شده آن‌ها را تهیه کنید.

قیمت خرید هر قالب هم متفاوت است. می‌توانید یک قالب ۵۰ هزارتومانی بخرید یا یک قالب خاص ۸۰۰ هزار تومانی تهیه کنید. البته حواستان باشد که قالب‌های وردپرس به ۱۰۰٪ فارسی سازی نشدند و ممکن است با مشکلات کدنویسی روبرو شوید.

اما قالب‌ سایت سازها محدودتر است. بیشتر قالب‌های پرطرفدار اختصاصی در سایت سازها وجود دارد که به صورت صددرصدی از ابتدا کدنویسی شده‌‌اند. هر زمان هم که دلتان خواست به رایگان قالب را تغییر می‌دهید.

ساخت سایت کاربرپسند,سایت کاربرپسند,مراحل طراحی سایت

۵- شخصی سازی ظاهر سایت

بعد از انتخاب قالب نوبت به تغییرات ظاهری سایت شما می‌رسد. باید قالب را برای کسب و کار خودتان بهینه و شخصی سازی کنید. چطور؟ با اضافه کردن متن و تصویر به صفحات مختلف وبسایت، با قرار دادن آدرس شرکت، با تغییر اسلایدرها و بخش‌های داخلی صفحه و… می‌توانید قالبتان را شخصی سازی کنید.

سعی کنید از تصاویر پر حجم استفاده نکنید و زیادی صفحات سایتتان شلوغ نباشد. وگرنه کاربران با مشکلاتی مثل کند شدن سرعت سایت مواجه می‌شوند. اگر به خوبی وردپرس را آموزش دیده باشید، شخصی سازی قالب چندان برایتان سخت نیست. اما سایت سازها با قابلیت درگ اند دراپ و محیط مدیریت ساده، روند تغییر ظاهر سایت را آسان‌تر کردند.

مطالب خواندنی: مراحل طراحی سایت

۶- تنظیمات اصلی سایت

بخش اصلی ایجاد سایت کاربرپسندانه مربوط به تنظیمات ظاهری مثل رنگ قالب، لوگو سایت، نام سایت و… است. همچنین، باید در بخش تنظیمات هر صفحه مشخص کنید که این صفحه با چه عنوانی در گوگل نمایش داده شود.

این تنظیمات بیشتر مربوط به سئو سایت شما است. اگر اطلاعات زیادی ندارید، بهتر است چند مقاله مرتبط یا ویدئو آموزشی در مورد روند سئو اولیه سایت ببینید. البته تنظیمات سئو در سایت ساز پیچیده نیست و با مشاهده ویدئوهای آموزشی خود سایت هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

۷- وارد کردن دسته بندی محصولات و مطالب

در مرحله بعد باید برای صفحات داخلی سایتتان دسته بندی تعیین کنید. زمانی که کاربر برای خرید به سایت شما مراجعه می‌کند، از طریق دسته بندی سایتتان محصولات دلخواهش را پیدا می‌کند. پس باید حواستان باشد که مطالب وب سایت یا حتی وبلاگ را در دسته بندی درستی قرار دهید.

روند اضافه کردن دسته بندی در وردپرس و سایت ساز بسیار ساده است و نیاز به تنظیمات خاصی هم ندارد. فقط قبل از ایجاد دسته بندی ببینید که سایت شما قرار است چه صفحاتی داشته باشد یا هر محصول در چه دسته بندی قرار بگیرد. خلاصه که صفحات اضافه الکی نسازید!

ساخت سایت کاربرپسند,سایت کاربرپسند,مراحل طراحی سایت

۸- وارد کردن اطلاعات و محصولات

مرحله آخر هم مربوط به اضافه کردن محصولات و اطلاعات صفحات سایت شما است. برای هر محصول و خدمات باید یک صفحه جداگانه بسازید و به طور کامل در مورد محصول بنویسید. مثلاً عکس محصول، مشخصات فنی، توضیحات کامل، رنگ بندی، قیمت و… در صفحه محصول قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر اطلاعاتی که در یک صفحه می‌نویسید باعث می‌شود کاربر بهتر با شما و خدماتتان آشنا شوند. در نتیجه سعی کنید از مطالب کپی شده و تکراری در صفحات سایتتان استفاده نکنید.

کاربرپسند بودن را فراموش نکنید

برای اینکه بازدیدکنندگان زیادی جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتریان دائمی سایتتان کنید،‌ باید یک سایت ریسپانسیو و کاربر پسند داشته باشید. در این بخش سعی کردیم مهم‌ترین مراحلی که باید در زمان طراحی سایت کاربرپسند رعایت کنید را لیست کنیم.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا