خبریرپورتاژ

صفر تا صد شرایط پرداخت خسارت به مسافران قطار

برخلاف سفرهای هوایی، سفر با قطار از نظم و برنامه دقیق تری برخوردار بوده و به همین دلیل به ندرت شاهد تاخیرهای طولانی مدت یا لغو سفر هستیم. علیرغم دقیق بودن برنامه سفر قطارها، در برخی از شرایط ممکن است با مشکلات مختلفی از قبیل تاخیر قطار یا از کار افتادن سیستم تهویه هوا و غیره مواجه شویم.

به همین دلیل مبلغی به عنوان خسارت به مسافران پرداخت خواهد شد. با توجه به اینکه اغلب مسافران از حق و حقوق خود در سفر با قطار اطلاع کافی ندارند، سایت خرید بلیط قطار رسپینا در ادامه به این موارد اشاره خواهد داشت.

خرید بلیط قطار,سفر با قطار,فروش بلیط قطار,

شرایط پرداخت خسارت بابت تاخیر قطار

به دلایل مختلف مانند ایجاد مشکلات فنی در قطار، رخ دادن حوادث طبیعی و غیره ممکن است برنامه حرکت قطار با تغییراتی مواجه شده و اصطلاحا تاخیر داشته باشند.

این تاخیرها تا حد زیادی قابل چشم پوشی بوده و خسارتی نیز به مسافران پرداخت نمی گردد، مانند تاخیرهای کمتر از 2 ساعت در پرواز که مشمول جریمه نخواهند بود. از جمله قوانین موجود برای تاخیر در ساعت حرکت قطارها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • البته لازم به ذکر است که اگر قصد داشته باشید ادامه مسیر را با کشتی یا اتوبوس و هواپیما طی کنید، لازم است فاصله بین ورود قطار به ایستگاه تا ساعت حرکت بلیط دوم حداقل 4 ساعت باشد. در این شرایط اگر قطار بیش از سه ساعت تاخیر داشته و شما نتوانید در زمان مشخص به بلیط دوم برسید، هزینه و خسارت بلیط دوم لازم است به شما پرداخت گردد.
  • فرض کنید با خرید قطار تهران سمنان قصد دارید در ادامه با قطار دیگری مسیر را از تهران به مقصد اصلی طی کنید. در این شرایط اگر قطار اول که از رشت حرکت می کند تاخیر زیادی داشته باشد و باعث شود تا به قطار دوم نرسید، لازم است هزینه خسارت بابت بلیط دوم به شما پرداخت گردد. البته لازم به ذکر است که بر اساس قوانین مطرح شده برای قطارها، لازم است فاصله بین ورود قطار اول و حرکت قطار دوم حداقل سه ساعت باشد، در غیر این صورت تاخیر در قطار اول مشمول پرداخت جریمه نخواهد شد.

خسارت به دلیل تاخیر بیش از یک ساعت قطار

در سفرهای هوایی این امکان در اختیار مسافران قرار میگیرد تا در صورت مواجه شدن با تاخیر بیش از دو ساعت بلیط را بدون خسارت کنسل کنند. برای سفرهای ریلی اگر قطار به دلایل مختلف بیش از نیم ساعت تاخیر داشته باشد، در ایستگاه می توانید بلیط را بدون خسارت ابطال نمایید.

توجه داشته باشید که تنها در شرایطی می توان با تاخیر بیش از یک ساعت و قبل از حرکت بلیط را استرداد کنید که بلیط پانچ نشده باشد.

مسافرت با قطار,خرید بلیط قطار,سفر با قطار,

دریافت خسارت از قطار به دلیل بروز مشکل در مسیر

پس از حرکت قطار از ایستگاه و مواجه شدن با مشکلاتی مانند بسته شدن مسیر ریلی یا رخ دادن مشکلات فنی، اگر امکان طی کردن ادامه مسیر با قطار وجود نداشته باشد، با اتوبوس مسافران جا به جا خواهند شد.

این مطلب را از دست ندهید
خرید نهال گردو بدون مراجعه حضوری چگونه انجام می‌ گیرد ؟

در صورت مواجه شدن با این شرایط، 50 درصد از مبلغ بلیط به مسافر مسترد خواهد شد. توجه داشته باشید که در این شرایط هزینه جا به جایی با اتوبوس بر عهده قطار خواهد بود و مسافر مبلغی را پرداخت نخواهد کرد.

خسارت باطل شدن بلیط رفت در مسیرهای دو طرفه

در مسیرهای رفت و برگشت که مسافر هر دو بلیط را همزمان و با نام یکسان خریداری کرده باشد، در شرایطی که برنامه رفت لغو شده باشد مبلغ بلیط به طور کامل به مسافر برگشت داده خواهد شد.

علاوه براین، این امکان در اختیار مسافر قرار خواهد گرفت تا بلیط جایگزین را با اولویت بالاتر خریداری نماید. همچنین لازم به ذکر است که با باطل شدن بلیط رفت، می توان بلیط برگشت را نیز بدون خسارت کنسل نمود.

پرداخت خسارت بابت امکانات رفاهی قطار

برخی از امکانات موجود در قطار که به عنوان امکانات رفاهی تلقی میشوند در شرایطی که با مشکل مواجه گردند، به مسافر خسارت پرداخت میشود. به عنوان مثال می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • سیستم تهویه هوا قطار اگر با مشکل مواجه گردد، به مسافر تا 50 درصد از مبلغ بلیط برگشت داده خواهد شد. البته از 50 درصد مبلغ بلیط هزینه خدماتی که در قطار ارائه شده است حذف و مابقی عودت داده خواهد شد.
  • اگر در حین حرکت قطار سیستم صوتی و تصویری داخل واگن دچار مشکل شده باشد، ده درصد از مبلغ بلیط به مسافر برگشت داده خواهد شد.
  • در شرایطی که امکانات داخل واگن با اختلال مواجه شده و امکان حضور مسافر در آن وجود نداشته باشد، به واگن دیگر با درجه و امکانات مشابه انتقال پیدا خواهند کرد. در صورت بروز این شرایط 50 درصد از مبلغ بلیط به مسافر برکشت داده خواهد شد. لازم به ذکر است که اگر درجه واگن پایین تر باشد، تمام مبلغ بلیط به مسافر عودت خواهد شد.

قوانین استرداد بلیط قطار

در شرایطی که مسافر بعد از خرید بلیط قطار قصد کنسل کردن بلیط را داشته باشد، درصد جریمه استرداد با توجه به مدت زمان باقی مانده تا حرکت قطار متغیر خواهد بود. بر همین اساس شرایط زیر برای استرداد بلیط های قطار به صورت زیر می باشد:

  • استرداد بلیط تنها تا 90 دقیقه قبل از حرکت قطار انجام می شود. بعد از اتمام این مدت، تنها با مراجعه ی حضوری به مراکز فروش بلیط قطار و ارائه ی کارت شناسایی و بلیط چاپ شده امکان استرداد وجود خواهد داشت.
  • بعد از حرکت قطار امکان استرداد بلیط وجود نخواهد داشت.
  • بعد از تکمیل فرآیند استرداد و دریافت پیامک، جریمه ی کنسلی طبق درخواست مسافر به حساب بانکی که بلیط خریداری شده است برگشت داده خواهد شد.
  • بلیط استرداد شده مجدد قابل خریداری نمی باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا