بازاریابی محتوا همچنان به عنوان یکی از روشهای افزایش ترافیک سایت و جذب مشتری است که به نظر نمیرسد تاثیر آن در بازاریابی و سئو رو به کاهش باشد. افزایش ترافیک سایت تنها یکی از مزایای بازاریابی محتوا است و برای برندهای نوظهور و در حال رشد، میتواند راهی برای ورود به میدان رقابت و دیده شدن باشد. در ادامه قصد داریم به نحوه استفاده از آن برای ایجاد آگاهی از برند، افزایش دیده شدن و حتی جذب مشتریان جدید اشاره کنیم.
آگاهی از برند چیست؟
آگاهی از برند به معنای آشنایی افراد با برند، کالا و یا خدمات شما است. درجات مختلفی از آگاهی از برند وجود دارد، از برخورد ساده با محصول یک برند گرفته تا شناخت و به خاطر سپردن نام تجاری. اما آگاهی از برند برای برندهای جدید درواقع نقطه شروعی برای به دست آوردن مشتری بیشتر و افزایش دیده شدن آنها در طول زمان است.
آگاهی از برند در جستجوی گوگل تاثیرگذار است
بر اساس تحقیقات انجام شده، آگاهی از برند در جستجوی گوگل تاثیرگذار است و به هیچ وجه از سئو جدا نمیشود. درواقع هرچه آگاهی از برند شما بیشتر باشد، افراد بیشتر شما را در گوگل جستجو خواهند کرد.
به همین ترتیب، سئو سایت هم در افزایش آگاهی از برند اثرگذار است. برندهای جدید، شاید به دلیل شناخته نشدن، ورودی زیادی از اسم برند نداشته باشند؛ اما شما میتوانید از طریق کوئریهای دیگر، ترافیک زیادی به سمت سایت خود هدایت کنید. به عنوان مثال تصور کنید کسب و کاری در زمینه فروش نرم افزار حسابداری در حال فعالیت است. شاید این کسب و کار نتواند از طریق اسم برند توجه افراد را به خود جلب کند، اما قطعا میتواند با سئو کلمات کلیدی مهم صنعت خود، مانند نرم افزار ثبت فاکتور، نرم افزار حقوق و دستمزد و … کاربران را به سایت خود هدایت کند.
با توجه به این موارد، میتوان نتیجه گرفت که بازاریابی محتوا تاثیر چشمگیری در ترافیک ارگانیک سایت و افزایش آگاهی از برند شما دارد. علاوه بر این، از دیگر مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش نرخ تعامل با مشتریان بالقوه
- بهبود رتبه ارگانیک سایت
- دریافت بکلینکهای معتبر
- افزایش فالوور شبکههای اجتماعی
- حفظ مشتری در طول زمان
۱۲ ترفند بازاریابی محتوا برای افزایش آگاهی از برند
مواردی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، نهتنها موجب افزایش آگاهی از برند شما میشود؛ بلکه به طور بالقوه شانس دیدن شدن و افزایش ترافیک شما را در سایر پلتفرمها افزایش میدهند.
در مورد بازار و مخاطب هدف خود تحقیق کنید
قبل از سفارش تولید محتوا، باید بازار هدف و مخاطب ایده آلی که قصد جذب او را دارید، تعیین کنید. بدون انجام این کار، خطر ایجاد محتوای نامناسب در پلتفرمهای اشتباه برای مخاطبان اشتباه وجود دارد و به احتمال زیاد موجب تلف کردن زمان و هزینه شما میشود.
نکات منحصر به فرد برند خود را مشخص کنید
برای اینکه در بازار رقابتی متمایز شوید، باید چیزی منحصر به فرد به مخاطب خود عرضه کنید. این تمایز ممکن است یک راه کارآمدتر برای حل مشکل مشتری، یک راه حل مقرونبهصرفهتر یا خدمات بهتر به مشتری باشد. با مشخص کردن این تمایز میتوانید مشتری ایده آل را جذب کرده و او را قانع کنید چرا باید شما را برای خرید محصول یا استفاده از خدمات انتخاب کند.
محتوای جذاب و پر جستجو تولید کنید
هنگام شروع به فعالیت یک کسب و کار، افراد کمی از نام تجاری کسب و کار مطلع هستند. به همین دلیل برای شروع توصیه میکنیم در رابطه با موضوعاتی تولید محتوا کنید که جستجوی زیادی دارند. از این طریق میتوانید ترافیک زیادی به سمت سایت خود هدایت کرده و در نهایت افراد را با برند خود آشنا کنید. بنابراین اگر قصد استفاده از خدمات تولید محتوا شرکتهای فعال در این زمینه را دارید، حتما در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید.
با کسب و کارهای مکمل خود ارتباط برقرار کنید
از طریق برقراری ارتباط با دیگر برندها و کسب و کارها، میتوانید از مزایای بازاریابی دهان به دهان و ارجاعی بهرهمند شوید. روشهای مختلفی برای استفاده از این ترفند وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- تولید محتوا در گروههای مرتبط با صنعت شما
- برگزاری ایونت یا لایو در اینستاگرام
- تولید محتوای ویدئویی آموزنده
با استفاده از این روشها میتوانید نرخ به اشتراک گذاری محتواهای خود را افزایش داده و از مزایای بازاریابی ارجاعی بهرهمند شوید. لازم به ذکر است که از این ترفند باید به صورت مداوم استفاده کنید؛ در ابتدا برای افزایش آگاهی از برند و در ادامه به عنوان رهبر صنعت.
محتوای خود را در سایتهای شخص ثالث منتشر کنید
اگر کسب و کار جدیدی دارید، احتمالا سایت شما قدرت زیادی برای دیده شدن در صدر نتایج گوگل را ندارد. این موضوع تا حد زیادی به قدمت دامنه سایت، تعداد و کیفیت بک لینک و محتوای بهینه شده در سایت شما بستگی دارد. در چنین شرایطی میتوانید از قدرت و نفوذ سایر وبسایتها برای تقویت اعتبار وب سایت خود استفاده کنید. به محتوایی که با این هدف تهیه و منتشر میشود، پست مهمان گفته میشود.
از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی دیگر از روشهای دستیابی به مخاطبان بیشتر است؛ به ویژه برای کسب و کارهایی که در زمینه فروش آنلاین فعالیت دارند. به دنبال اینفلوئنسرهایی باشید که به نوعی با کسب و کار شما مرتبط هستند. برخی اینفلوئنسرها در ازای دریافت هزینه یا محصول رایگان، برند شما را معرفی کرده و به رشد فالوور شبکه اجتماعی شما کمک میکنند.
از ابزارهای اندازه گیری و تحلیل دیتا استفاده کنید
اولین مورد برای افزایش آگاهی از برند، شناخت مخاطب هدف بود. شما بعد از تولید محتوا برای مخاطب هدف باید با استفاده از ابزارهای مختلف مانند گوگل سرچ کنسول و آنالیتیکس، میزان موفقیت بازاریابی محتوایی خود را اندازه گیری کنید. با استفاده از این دو ابزار متوجه میشوید که بیشترین ورودی سایت شما برای چه عباراتی است، کاربر چه مدت زمانی در سایت شما حضور دارد و … . اطلاعاتی که این ابزارها در اختیار شما قرار میدهند، تا حدی بیانگر میزان موفقیت آمیز بودن استراتژی بازاریابی محتوای شما است.
در استراتژی بازاریابی محتوا از انواع روشهای تولید محتوا استفاده کنید
برای اینکه متوجه شوید چه چیزی روی مخاطب هدف شما بیشترین تاثیر را دارد، باید از انواع محتوا استفاده کنید. انواع روشهای تولید محتوا عبارت هستند از:
- تولید محتوای ویدئویی
- وبلاگ نویسی
- پادکست
- اینفوگرافیک
- لایو
- پست مهمان
- ایونت
با گذشت زمان و تجزیه و تحلیل گزارش ابزارهای گفته شده، متوجه خواهید شد که مخاطب هدف شما با چه نوع محتوایی ارتباط بیشتری میگیرد.
از ابزارهای سوشال لیسنینگ استفاده کنید
ابزارهای سوشال لیسنینگ با استفاده از یادگیری ماشین، شما را از آنچه که کاربران در مورد برند شما در فضای آنلاین میگویند، مطلع میکنند. این اطلاعات میتوانند بسیار ارزشمند باشد، زیرا متوجه خواهید شد که تصویر برند شما در ذهن افراد مثبت است یا منفی. اگر میخواهید افراد در مورد برند شما قبل از آنکه شناخته شوید در فضای آنلاین صحبت کنند، میتوانید از بازاریابی محتوا کمک بگیرید.
برای انتشار محتوا، استراتژی و برنامه داشته باشید
با استفاده از ترفندهای شناخت مخاطب هدف، تحلیل دیتا و سوشال لیسنینگ، متوجه خواهید شد که مخاطب شما به چه نوع محتوایی علاقه دارد. اما این تمام چیزی نیست که برای موفقیت به آن نیاز دارید. با استفاده از یک برنامه منظم برای انتشار محتوا، مخاطب را به برند و محتوایی که تهیه میکنید، عادت میدهید. علاوه بر این، با استفاده از یک برنامه همیشه میدانید که چه محتوایی تهیه کردهاید و از تولید محتوایی تکراری، جلوگیری میکنید.
به ترندهای روز و علایق مخاطبان توجه داشته باشید
برای افزایش آگاهی از برند، باید دانش خود را در زمینه صنعتی که در آن فعالیت میکنید، با دیگران به اشتراک بگذارید. از مخاطبان خود بپرسید که با چه چالشهایی دست و پنجه نرم میکنند و به آنها بگویید شما چطور میتوانید به آنها کمک کنید. هرچه بیشتر بتوانید با مخاطبان خود گفتگو کنید، شانس بیشتری برای افزایش آگاهی از برند خواهید داشت.
پیگیری را فراموش نکنید
با بازاریابی محتوا، شانس افزایش آگاهی از برند شما بیشتر میشود، در نتیجه نرخ تعامل کاربر با برند هم افزایش مییابد. در این شرایط شما نباید مخاطب را به حال خود رها کنید و باید با استفاده از ایمیل مارکتینگ، ریتارگتینگ، پاسخگویی به کامنتها و … ارتباط آنها را با برند حفظ کنید. اجازه ندهید کاربران یک بار با برند شما روبرو شوند و دیگر هرگز شما را نبینند. یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی، کاربران را در چندین نقطه تماس درگیر میکند و این تعامل را به رابطهای مداوم تبدیل میکند.
با استفاده از خدمات تریبون، آگاهی از برند خود را افزایش دهید
در این مطلب به تاثیر بازاریابی محتوا در افزایش آگاهی از برند و ترفندهای استفاده از این رویکرد اشاره کردیم. اما بدون شک شما برای پیاده سازی این ترفندها، به یک تیم حرفهای برای تولید محتوا نیاز دارید. تریبون به عنوان یکی از شرکتهای فعال و خوش سابقه در زمینه فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ، میتواند به شما در زمینه تولید محتوای وبلاگ، رپورتاژ و انتشار محتوا در پلتفرمهای شخص ثالث کمک کند. برای آگاهی از تعرفه تولید محتوا، میتوانید به سایت تریبون (www.triboon.net) مراجعه کنید.