رپورتاژ

کشتی یونانی کیش و داستان عروسِ به‌ گِل‌ نشسته

کشتی یونانی کیش، آن غریبه اسرارآمیز که سالهاست در ساحل مرجانی این جزیره آرام گرفته، داستان پر رمز و رازی را در پشت سر دارد و به دلیل چشم‌انداز زیبایی که ایجاد کرده به‌عنوان “عروسِ به‌گِل‌نشسته” شهرت یافته است. این کشتی از زمان به گل نشستنش تا کنون به یک جاذبه گردشگری در کیش تبدیل شده و سالانه افراد زیادی با خرید تور کیش راهی این جزیره می‌شوند و از این کشتی زیبا و سایر جاذبه‌های آن بازدید می‌کنند.

تصویری که از این کشتی در نگاه اول در ذهن ایجاد می‌شود، بدنه‌ای زنگ زده و شکسته است که در میان امواج خلیج فارس به آرامی تکان می‌خورد. اما فراتر از این تصویر ظاهری، این کشتی در دل خود داستان‌هایی دارد که طی سالیان ذهن افراد بسیاری را به خود مشغول کرده است. داستان یک کشتی که در اوج جوانی و زیبایی، سرنوشتی تلخ یافت و در میان شن‌های ساحل کیش آرام گرفت. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این کشتی و داستان به گل نشستنش توضیحات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

چرا کشتی یونانی در کیش به گل نشست؟

قبل از هر چیزی بهتر است به این موضوع بپردازیم که اصلا چرا این کشتی به گل نشست؟ به‌طورکلی علت این اتفاق همچنان به صورت دقیق مشخص نیست و نظریه‌های مختلفی در مورد این موضوع وجود دارد که از بین آنها اصلی‌ترین دلایل، موارد زیر هستند:

  • طوفان شدید: یکی از رایج‌ترین نظریه‌ها در مورد به گل نشستن کشتی، طوفان شدید است. گفته می‌شود که طوفان سبب انحراف کشتی از مسیر شده و در نهایت برخورد آن با ساحل اتفاق افتاده است.
  • خطای انسانی: از دیگر دلایل به گل نشستن این کشتی باید به خطای انسانی اشاره کنیم. ممکن است کاپیتان یا یکی از خدمه‌های کشتی دچار خطا شده باشند و این اتفاق را رقم زده باشند.
  • مشکلات فنی در کشتی: وجود مشکلات فنی به‌خصوص در موتور کشتی از دیگر دلایلی است که منحرف شدن و به گل نشستن آن را توجیه می‌کند.
  • عمدی بودن حادثه: برخی از افراد معتقدند که صاحب این کشتی با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم می‌کرد و برای حل این مشکل تصمیم گرفت این موضوع را رقم بزند تا بتواند هزینه بیمه دریافت کند و مشکلات خود را سامان دهد.

تاریخچه کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت انگلیسی به نام ویلیام همیلتون در اسکاتلند با وزنی بالای ۷۰۰۰ تن و طولی حدود ۱۳۰ متر ساخته شد. این کشتی ابتدا تحت مالکیت خطوط کشتیرانی بریتانیا قرار داشت، اما پس از گذشت سال‌ها به یک شرکت یونانی فروخته شد. کشتی یونانی، یک کشتی باری بزرگ بوده است که برای حمل انواع کالا از جمله نفت و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در یکی از همین سفرها بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست و در قسمت قبل مورد بررسی قرار دادیم، در سال ۱۳۴۵ در جزیره زیبای کیش به گل نشست و از آن روز تا کنون به یک جاذبه دیدنی در جزیره کیش تبدیل شده است. البته تلاش‌های بسیاری برای خارج کردن آن انجام گرفت که همه بدون نتیجه ماند و گویی سرنوشت این کشتی چیزی جز حکمرانی بر دریاها بود.

موقعیت جغرافیایی کشتی یونانی کیش

کیشی یونانی دقیقا در ساحل جنوب غربی کیش و نزدیک به روستای باغو به گل نشسته است. موقعیت جغرافیایی این کشتی به گونه‌ای است که از قسمت‌های مختلف جزیره قابل مشاهده می‌باشد و در هنگام غروب آفتاب چشم‌انداز بی‌نظیری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. این موقعیت خاص، کشتی یونانی را به یکی از محبوب‌ترین نقاط عکاسی در جزیره کیش تبدیل کرده است.

افسانه‌ها و داستان‌های محلی مربوط به کشتی یونانی

کشتی یونانی پس از به گل نشستن و تلاش‌های ناموفق برای نجات آن، مورد توجه مردم محلی قرار گرفت و افسانه‌ها و داستان‌هایی از دل آن بیرون آمد. این داستان‌ها آمیخته‌ای تخیل و واقعیات هستند که بسیار شنیدنی می‌باشند. یکی از رایج‌ترین داستان‌هایی که در مورد به گل نشستن این کشتی در بین مردم روستای باغو سینه به سینه نقل شده، این است که کاپیتان کشتی عاشق دختری در این منطقه می‌شود و از آنجایی که تاب دوری از معشوقه خود را نداشته، کشتی را به گل نشانده تا بتواند در نزدیکی معشوقه باشد. روایتی دیگر در مورد عشق ناخدا به دختر روستایی این است که خانواده دختر ناخدا را قبول نمی‌کنند و او به معشوقه خود وعده می‌دهد که با کشتی خود او را به یونان خواهد برد به همین دلیل به ساحل مرجانی کیش می‌آید.

چنین داستانی حقیقتا جذابیت دیدن این کشتی را دو چندان می‌کند و فضایی رمانتیک و منحصریه‌فرد را به وجود می‌آورد.

خرید تور کیش,خرید تور کیش,خرید تور کیش

تاثیر کشتی یونانی بر گردشگری کیش

کشتی یونانی در حال حاضر تنها یک کشتی به گل نشسته نیست و به نمادی از جاذبه‌های دیدنی کیش تبدیل شده و تاثیر قابل توجهی بر صنعت گردشگری این جزیره داشته است. ظاهر کشتی یونانی با اینکه در حال تخریب می‌باشد، همچنان فریبنده و پر رمز و راز است و از لحاظ بصری یک جاذبه منحصربه‌فرد و خاص شناخته می‌شود. این کشتی با دارا بودن ویژگی‌های زیر، توسعه گردشگری در این جزیره زیبا را به ارمغان آورده است:

  • دسترسی آسان: همان‌طور که گفتیم کشتی یونانی در موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه‌ای از جزیره قرار گرفته است و دارای چشم‌انداز بی‌نظیری به خصوص در زمان غروب خورشید می‌باشد. جاده‌های اطراف این ساحل آسفالت هستند و امکان پارک خودرو در نزدیکی آن وجود دارد. به همین دلیل گردشگران به راحتی می‌توانند از این کشتی زیبا دیدن کنند.
  • امکانات رفاهی مناسب: در اطراف کشتی یونانی برای آسودگی بازدیدکنندگان امکانات خوبی همچون سرویس بهداشتی، نمازخانه و آلاچیق فراهم شده است.
  • نزدیکی به پارک ساحلی: در نزدیکی کشتی یونانی، پارک ساحلی واقع شده است و امکانات تفریحی فوق‌العاده‌ای همچون پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و بازی‌های ساحلی را برای گردشگران در نظر گرفته است.

به‌طورکلی وجود ساحل شنی وسیع، آب‌های آرام و کم‌عمق اطراف کشتی و همچنین امکان دسترسی آسان به این منطقه سبب شده سالانه گردشگران بسیاری نه تنها از ایران بلکه از سراسر جهان راهی جزیره زیبای کیش شوند و از این کشتی منحصربه‌فرد بازدید کنند. در مجموع، می‌توان گفت که کشتی یونانی تأثیر بسیار مثبتی بر صنعت گردشگری کیش داشته است. این کشتی به عنوان یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد، به جذب گردشگران، رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این جزیره کمک فراوانی کرده است.

اهمیت فرهنگی کشتی یونانی

این کشتی فراتر از یک جاذبه دیدنی به یک نماد فرهنگی برای جامعه محلی و گردشگران تبدیل شده است. از جمله اهمیت فرهنگی این کشتی برای مردم محلی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کشتی یونانی برای مردم این منطقه به یک هویت محلی تبدیل شده است و داستان‌ها و افسانه‌های مربوط به آن از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و به‌عنوان فرهنگ عامه این منطقه شناخته می‌شود.
  • کشتی یونانی منبع الهام برای بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و شعرای محلی بوده و آنها از این کشتی و رمز و رازهای آن به‌عنوان موضوع داستان‌ها، آثار هنر و شعرهای خود استفاده کرده‌اند.
  • این کشتی به محلی برای تجمع مردم به‌خصوص جوانان تبدیل شده است و برای اوقات فراغت خود و لذت بردن از طبیعت به این ساحل می‌آیند.

جاذبه‌ های اطراف کشتی یونانی

در اطراف این کشتی می‌توانید از جاذبه‌های دیگری به شرح زیر نیز بازدید داشته باشید:

پارک ساحلی

در نزدیکی ساحلی که کشتی یونانی در آن به گل نشسته است، یک پارک زیبا به نام پارک ساحلی وجود دارد که دارای فضای سبز بسیار منحصربه‌فرد به همراه درختان نخل است. در این پارک همچنین امکانات متعددی برای انجام فعالیت و تفریحاتی همچون پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و گذراندن اوقات فراغت در کنار طبیعت برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

بازارهای محلی

در نزدیکی کشتی یونانی بازارهای محلی متعددی وجود دارند که صنایع دستی، سوغات و دیگر اقلام را می‌توانید از آنها خریداری کنید. این بازار همچنین فرصتی برای آشنایی با فرهنگ مردم محلی نیز می‌باشد.

رستوران‌ها و کافه‌ها

در اطراف کشتی یونانی انواع رستوران‌ها و کافه‌هایی وجود دارد که غذاهای ایرانی و بین‌المللی را سرو می‌کنند و پس از گشت و گذار می‌توانید ساعاتی را بنشینید و از یک غذای لذیذ در یک جای مناسب لذت ببرید.

امکان انجام تفریحات دریایی

در ساحل کشتی یونانی، امکانات مختلفی برای انجام تفریحات دریایی مانند جت اسکی، قایق‌سواری و غواصی وجود دارد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا