رپورتاژ

برای پیش دبستانی چه کتابی بخریم؟

اینکه بدانید برای پیش دبستانی چه کتابی بخرید، از جمله مهمترین مسائل قبل از آموزش دروس ابتدایی به شمار می‌رود و می‌تواند در بهبود عملکرد کودک شما در این مقطع نقش اساسی ایفا کند. با این‌حال، عده زیادی از والدین نمی‌دانند که از یک کتاب برای پیش دبستانی باید چه انتظاراتی داشته باشند یا کودک آن‌ها با کمک این کتابها به چه چیزهایی دست پیدا می‌کنند. ما اینجا هستیم تا این مسئله را برای شما روشن کنیم. پس با دقت و تمرکز کافی تا پایان ما را همراهی کنید.

دلایل اهمیت مقطع پیش‌ دبستانی

قبل از پاسخ به سوال اصلی شما یعنی خرید کتاب برای پیش دبستانی، باید بدانید که اهمیت استفاده از این کتاب‌ها در چیست و چگونه به شما در رشد و توسعه فردی و اجتماعی فرزندتان کمک می‌کنند. بسیاری از والدین، برای ورود فرزند خود به مقطع پیش دبستانی بسیار عجولانه عمل می‌کنند و تحقیقاتی در این زمینه‌ها انجام نمی‌دهند. اما این مقطع از اهمیت بالایی برخوردار است و با کسب اطلاعات کافی در این زمینه با دغدغه‌هایی همچون اهمال کاری دانش آموزان و یا حتی ضعف در برخی دروس مواجه نخواهند شد. اما در عین حال، برخی از والدین کمک گرفتن از یک معلم خصوصی ابتدایی و یا حتی پیش دبستانی برای دانش آموزان خود را راهکاری مفید می‌دانند.

در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم.

۱. پایه و اساس ریاضی را می سازد

پیش دبستانی قبل از آماده شدن به بچه ها ریاضی نمی آموزد اما پایه‌های موفقیت آینده را از طریق فعالیت های سرگرم کننده و بازی های هدایت شده می‌سازد. کودکان اغلب بازی‌های تطبیق، مرتب‌سازی یا شمارش و همچنین بازی‌های رومیزی را انجام می‌دهند که به دانش‌آموزان در درک اعداد و دسته‌ها کمک می‌کند. بنابراین، استفاده از کتاب‌های کمکی که بتوانند این تمارین و بازی‌ها را به‌صورت مستمر ایجاد کنند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

۲. خلاقیت و کنجکاوی را پرورش می دهد

کودکان خردسال تخیل فعالی دارند و می‌توان آن تخیل را برای تقویت یادگیری و خلاقیت پرورش داد. محیط پیش دبستانی برای تشویق به اکتشاف راه اندازی شده است. معلمان پیش دبستانی برای کمک به کودکان برای توسعه ایده ها و افکار خود آموزش دیده‌اند. آنها کنجکاوی را تشویق می‌کنند، سؤال می‌پرسند و به ایده‌های کودکان گوش می‌دهند نه اینکه پاسخ‌ها یا رفتارهای «درست» را تحت فشار قرار دهند. با یک محیط محرک و تعاملات مناسب بزرگسالان، کودکان بیشتر احتمال دارد که کنجکاوی و خلاقیت را توسعه دهند. حالا فکر کنید که داشتن یک کتاب خوب و موثر که بتواند خلاقیت آن‌ها را جهت‌دهی کند، تا چه اندازه می‌تواند بر این پروسه موثر باشد.

۳. به کودکان می آموزد که از خود مراقبت کنند

در دوره پیش دبستانی، اغلب به کودکان این فرصت داده می شود تا مسئولیت پذیری را تمرین کنند. معلمان پیش دبستانی به کودکان آموزش می‌دهند و از آنها انتظار دارند که دست های خود را بشویند، وسایل شخصی را در جاهای کوچک نگه دارند و اسباب بازی‌ها را در مکان های تعیین شده خود قرار دهند و این کار را از طریق کتاب‌های داستانی و شخصیت‌سازی‌هایی که انجام می‌دهند، به شکل یک بازی یا نمایش به کودک شما آموزش می‌دهند.

۴. مهارت های زبانی را ارتقا می‌دهد

کودکان مهارت های زبانی را در محیطی غنی از زبان به بهترین شکل یاد می گیرند. در پیش دبستانی، معلمان با معرفی واژگان جدید در حین فعالیت‌ها و پرسیدن سوالات تفکر برانگیز به کودکان کمک می کنند تا توانایی های زبانی خود را توسعه دهند. کودکان پیش دبستانی با فرصت‌های فراوان برای امتحان چیزهای جدید، گوش دادن به کتاب‌ها و خواندن شعر با صدای بلند، اجرای داستان و آواز خواندن، مزیت آشکاری در یادگیری برقراری ارتباط موثر دارند.

۵. به کودکان یاد می دهد که چگونه یاد بگیرند

کودکان خردسال با بازی یاد می گیرند. اگر اولین مقدمه کودک برای یادگیری در کلاس درس در یک محیط بیش از حد آکادمیک باشد، ممکن است در ایجاد حس کنجکاوی قوی شکست بخورد و از مدرسه دور شود. پیش دبستانی فرصت‌هایی را برای کودکان فراهم می کند تا به روش‌های مورد علاقه خود بیاموزند و ارتباط مثبتی با یادگیری ایجاد کنند. بهترین پیش دبستانی به کودکان کمک می کند تا انگیزه‌ای برای یادگیری داشته باشند که در تمام دوران مدرسه با خود خواهند برد و این را از طریق کتاب‌های جذاب با صفحه‌آرایی‌های کودکانه انجام می‌دهند.

معلم خصوصی ابتدایی,معلم خصوصی ابتدایی,معلم خصوصی ابتدایی

مهارت‌های لازم برای دوره پیش دبستانی

برای اینکه بدانید «برای پیش دبستانی چه کتابی بخریم» باید از این موضوع مطلع باشید که با خرید این کتاب قصد دارید، چه نوع از مهارت‌هایی را به کودک خود آموزش دهید یا اصلا یادگیری چه مهارت‌هایی در این مقطع برای کودک شما ضروری است. در ادامه بخشی از مهارت‌های مورد نیاز را ذکر کرده‌ایم تا برحسب آن کتاب‌های پیش دبستانی را تهیه کنید.

بهره‌برداری از خلاقیت و یافتن علایق

کودکان خردسال تخیل فعال دارند و همیشه کنجکاو هستند که بیشتر بدانند، که به تقویت یادگیری و خلاقیت کمک می‌کند. کتاب‌ها و دنیای موجود در آن‌ها این امکان را می‌دهند که کودک شروع به کاوش کند. وقتی بچه‌ها شروع به مشاهده کتاب خود می‌کنند، سؤالاتی می‌پرسند که به آنها کمک می‌کند تا یادگیرنده‌های زنده‌ای شوند. کودکان همچنین، با داشتن یک محیط محرک و تعاملات مناسب بزرگسالان بیشتر احتمال دارد خلاقیت و کنجکاوی خود را توسعه دهند.

آشنایی با کلمات و واژه‌ها

در پیش دبستانی، معلمان بازی ها و فعالیت های متنوعی را ارائه می‌دهند که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های پیش از سوادآموزی را ایجاد کنند. کودکان ترانه‌های الفبا را می‌خوانند، قافیه‌هایی را یاد می‌گیرند که به آنها کمک می‌کند تا بین صداها تمایز قائل شوند، به داستان‌های موجود در کتاب گوش دهند و با حروف الفبای مغناطیسی بازی کنند. علاوه بر یادگیری این مبانی، کودکان اغلب احساس هیجان و انگیزه برای ادامه یادگیری پیدا می‌کنند. یادگیری پیش از دبستان در طول فعالیت هایی انجام می شود که ذاتاً برای کودکان جالب است، که باعث ایجاد ارتباط مثبت با خواندن می‌شود.

معلم خصوصی ابتدایی,معلم خصوصی ابتدایی,معلم خصوصی ابتدایی

تکنیک‌های صحیح رنگ‌آمیزی

رنگ آمیزی بخش مهمی از کودکی و رشد است. رنگ آمیزی به عنوان ابزاری برای ساختن مهارت فواید زیادی دارد. رنگ‌آمیزی قدرت دست، مهارت‌های ادراکی بصری و مهارت‌های دقت در درک را توسعه می‌دهد. این اولین باری است که بسیاری از ما خلاقیت خود را ابراز می‌کنیم و چیزی را تولید کرده و به آن افتخار می‌کنیم. بنابراین، استفاده از کتابی که این مهارت را تقویت کند، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد، درک علت و معلول را توسعه می‌دهد و دامنه توجه را افزایش می‌دهد. رنگ آمیزی نیز مرحله مهمی از رشد کودک است.

آیا می دانستید که نقاشی نیز بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از مهارت های دوران کودکی مانند رشد پیش از نوشتن، مهارت‌های حرکتی ظریف و استدلال فضایی است؟ پس با خرید کتاب‌های رنگ‌آمیزی و شروع آموزش این مهارت به فرزندانتان آن را جدی بگیرید.

پیشنهادات خرید کتاب برای پیش دبستانی

درست است که انتشاراتی که از آن قصد خرید کتاب برای پیش دبستانی را دارید، مهم است اما قبل از آن باید بدانید که چه کتابی را با چه مضمونی خریداری کنید. قطعا با مرور مهارت‌ها و لازمه‌های اصلی دوره پیش دبستانی، تا حدودی می‌دانید که باید دنبال چه چیزی باشید اما بیایید با بیان چند ایده، این کار را برای شما آسان‌تر کنیم تا دیگر نپرسید، برای پیش دبستانی چه کتابی بخریم.

  • کتاب‌های داستانی

کتاب‌های داستانی در قالب قصه می‌توانند بعضی مفاهیم و مهارت‌ها را به کودک شما منتقل کنند. پس، تهیه این کتاب را در لیست خود قرار دهید. همیشه خواندن یک قصه برای بازگو‌کردن یک مفهوم تاثیر بیشتری دارد تا صرفا آن را توضیح دهید.

  • کتاب‌های رنگ‌آمیزی

همانطور که گفته شد، رنگ‌آمیزی یک مهارت جدی و مهم در دوره پیش دبستانی است. تهیه کتاب‌های رنگ‌آمیزی کمک می‌کند تا کودکان با نقاشی‌ها و نحوه صحیح رنگ‌کردن آن آشنا شده و تشویق شوند تا خود آن را به‌صورت مجزا انجام دهند.

معلم خصوصی ابتدایی,معلم خصوصی ابتدایی,معلم خصوصی ابتدایی

  • بازی‌های فکری

علاوه‌بر کتاب‌های ذکر شده، یک بار هم به‌جای اینکه بپرسید برای پیش دبستانی چه کتابی بخریم، درباره بازی‌هی فکری که ذهن کودک شما را به تکاپو می‌اندازد تا عملکرد بهتری از خود نشان دهد را جدی بگیرید. بازی‌های فکری مکمل کتاب‌ها هستند که آموزشات لازم را در جهت یادگیری مهارت‌ها و مفاهیم به فرزند شما می‌دهند.

کلام پایانی

برای پیش دبستانی چه کتابی بخریم؟ این سوالی است که ذهن مادران را مشغول به خود می‌کند تا به نحوی به فرزند خود کمک کنند تا پروسه یادگیری را با سرعت بیشتری طی کرده یا برای آموزش در دوره ابتدایی و مقاطع بعد از آن آماده شوند. در این مطلب با معرفی مهارت‌های لازم و اهمیت دوره پیش دبستانی برای کودکان برای شما ذهنیتی ساختیم تا بدانید که در برای پیش دبستانی چه کتابی بخرید و آن کتاب چه تاثیراتی بر عملکرد کودک شما خواهد گذاشت. امیدواریم که این مطالب و راهنما برای شما جامع و کامل باشد و بتوانید از آن برای پرورش فردی و اجتماعی کودک خود بهره ببرید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا