مزایای بازاریابی اینترنتی چیست؟
یکی از روش های جدید مورد استفاده در دنیای بازاریابی و مارکتینگ که به دلیل تاثیرگذاری بالا در زمینه همراهی با مشتریان، محبوبیت زیادی در میان بازاریابان به دست آورده است، موضوع بازاریابی اینترنتی است.
بررسی ها و مطالعات متخصصان و محققان بازاریابی نشان داده است که به دلیل گستردگی نفوذ اینترنت در سطوح مختلف جامعه و لایه های متفاوت زندگی، استفاده از این نوع بازاریابی تاثیر شگرفی در جذب مشتریان دارد.
ما هم در این مقاله قصد داریم تا با برشمردن و معرفی ۱۰ مورد از مزایای بازاریابی اینترنتی، صاحبان کسب و کارها را بیشتر با منافع حاصل از این روش فوق العاده بازاریابی آشنا کنیم.
۱۰. سفارشی و شخصی سازی
اولین مورد از مزیت های بالقوه استفاده از اینترنت برای بازاریابی که در اینجا به آن می پردازیم، موضوع سفارشی سازی یا همان شخصی سازی است.
استفاده از اینترنت به بازاریابان این امکان را می دهد تا با بررسی پروفایل افراد هدف در بخش های مختلف دنیای مجازی و شناسایی نیازها و علایق این افراد، بتوانند پیام بازاریابی خود را به صورت مناسب با علایق و سلایق هر فرد تنظیم و ارائه کنند.
گفتنی است که نکته مهم در زمینه شخصی سازی، جمع آوری اطلاعات و داده های درست مرتبط با افراد از شبکه های اجتماعی و برنامه ریزی صحیح و اصولی بر پایه این داده ها است.
۹. سهولت در دسترسی
یکی دیگر از مزیت های استفاده از اینترنت که در اینجا به آن می پردازیم، از بین رفتن موانع دسترسی به مشتریان بالقوه و در نتیجه تسهیل ایجاد دسترسی است.
نکته مهم مرتبط با بازاریابی اینترنتی، مستقل بودن این روش بازاریابی از قیدها و محدودیت هایی مانند فاصله جغرافیایی است.
در حقیقت استفاده از این روش بازاریابی باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها بتوانند علاوه بر جامعه هدف محلی، مشتریانی در سطح بین المللی و جهانی را هم هدف قرار داده و به این ترتیب به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنند.
۸. بهره برداری از پتانسیل های رسانه های اجتماعی
یکی از مهمترین بخش های دنیای اینترنت که تاثیر غیرقابل تصوری بر زندگی به خصوص زندگی اجتماعی افراد دارد، موضوع رسانه های مختلف اجتماعی است.
استفاده از اینترنت در زمینه بازاریابی این امکان را به صاحبان کسب و کارها می دهد تا از مزایای این ابزارهای بسیار تاثیر سود ببرند.
مطالعات معتبر زیادی در این زمینه انجام شده که همگی نشان داده رابطه نزدیک و قدرتمند بین استفاده از شبکه های اجتماعی در زمینه بازاریابی و افزایش سود و عایدی کسب و کارها است.
۷. کاهش قیمت نهایی مصرف کننده
موضوع بعدی این فهرست دهگانه، تاثیرات مثبت ناشی از استفاده از بازاریابی اینترنتی محصولات در قیمت نهایی و تمام شده این محصولات برای مصرف کنندگان است.
استفاده از این روش بازاریابی به دلیل هزینه های کمتر در مقایسه با روش های سنتی نه تنها هزینه نهایی تولید محصولات را کاهش می دهد، بلکه باعث می شود تا مشتری هم بتواند هزینه هایی مانند هزینه رفت و آمد تا محل عرضه محصولات را از سبد خود حذف کند.
۶. هم راستایی و هماهنگی با ترندهای جامعه
استفاده از اینترنت در زمینه بازاریابی باعث می شود تا صاحبان کسب و کارها بتوانند با کسب اطلاعات سریع و به روز از سلایق جامعه، خود را با این ترندها هماهنگ و همسو کنند.
هزینه کمتر ایجاد تغییرات در کمپین های بازاریابی مبتنی بر اینترنت در مقایسه با کمپین های سنتی باعث شده تا این روش های بازاریابی، موفقیت و انعطاف پذیری بیشتری در همسوسازی خود با سلایق روزمره جامعه هدف داشته باشند.
۵. به حداقل رسیدن اشتباهات انسانی
از دیگر مزایای بازاریابی اینترنتی که در اینجا به آن می پردازیم، کاهش اشتباهات انسانی در جریان فرایند بازاریابی است.
سیستم های سنتی بازاریابی به دلیل وابستگی زیادی به نیروی انسانی، ماهیتا با اشتباهات انسانی زیادی همراه هستند.
اما بازاریابی با استفاده از اینترنت به دلیل برداشتن تمرکز از نیروی انسانی، شانس بروز خطای انسانی در فرایند بازاریابی را به حداقل می رساند.
۴. بالا رفتن میزان نوآوری در معرفی کالاها و خدمات ارائه شده
نفوذ بالا و جذابیت های غیرقابل نفی استفاده از اینترنت در زمینه بازاریابی باعث شده تا تعداد افراد علاقه مند و فعال در این زمینه بالا رفته و در نتیجه رقابت هم افزایش یابد.
نتیجه مستقیم افزایش رقابت در زمینه بازاریابی با استفاده از اینترنت، افزایش میزان نوآوری و خلاقیت در کمپین های مختلف این نوع بازاریابی است.
۳. رهایی از قید زمان
مورد دیگر از نکات مثبت روش بازاریابی اینترنتی محصولات، عدم پایبندی این روش به محدودیت ها و قیدهای زمانی است.
به عبارت دیگر استفاده از اینترنت در زمینه بازاریابی، این امکان را در اختیار مشتریان بالقوه قرار می دهد که فارغ از محدودیت های ساعت های مختلف شبانه روز و در مناسب ترین زمان شخصی، دست به خرید بزنند.
۲. تسهیل ایجاد ارتباط
ایجاد و حفظ رابطه با مشتریان یکی از اصول اولیه و مهم در موفقیت کمپین های بازاریابی و مدیریت موفق کسب و کارها است.
امکانات مختلف دنیای مجازی مانند پیام رسان های مختلف یا امکان ایجاد ارتباطات ایمیلی، صوتی یا تصویری، این امکان را در اختیار افراد صاحبان کسب و کارها قرار می دهد تا ارتباط لازم بامشتری را بسیار ساده تر و زودتر برقرار کنند.
فرستادن پیام برای کسب اطلاع از دریافت محصولات یا پیگیری عملکرد محصول یا کسب نظر از مشتریان از جمله روش های مختلف ایجاد ارتباط با استفاده از بستر اینترنت است.
۱. کاهش هزینه های کسب و کار
آخرین مزیت استفاده از روش بازاریابی اینترنتی که در اینجا به آن می پردازیم، کاهش هزینه های کسب و کار است.
استفاده از اینترنت برای بازاریابی باعث می شود تا صاحبان کسب و کارها بتوانند بسیاری از هزینه های سنتی مرتبط با فعالیت اقتصادی مانند اجاره محل، حقوق فروشنده، هزینه های آب و برق و بسیاری دیگر از هزینه ها را از سبد هزینه های خود خارج کنند.
این موضوع باعث بالا رفتن سود نهایی و در نتیجه بالا رفتن شانس موفقیت کسب و کارها می شود.