- لنوو یکی از شرکت هایی است که به تدریج در حال بازکردن جای خود در میان غول های صنعت فناوری های دیجیتال است و توانسته سهم بزرگی از این بازار را به خود اختصاص دهد. موفقیت های این شرکت باعث شده تا افراد زیادی علاقه مند به دانستن حقایق جالب در مورد لنوو باشند.
پیشنهاد ویژه بست فارسی
اگر دنبال بهترین سایت برای اعزام دانشجو و مهاجرت به ترکیه می گردی بزن رو دکمه پایین
درباره شرکت لنوو
شاید همه ما با نام هایی مانند سامسونگ و اپل در حوزه تولید تجهیزات فناوری و وسایل الکترونیکی آشنا باشیم، اما در این میان شرکت دیگری هم هست که به تدریج در حال اضافه شدن به این نام های مشهور است.
نام این شرکت لنوو است.
لنوو در حال حاضر و با در اختیار گرفتن مالکیت شرکت های دیگری مانند موتورولا و IBM توانسته خود را به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع مختلف وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ در جهان مطرح کند.
همین موفقیت باعث شده است تا نگاه بسیاری از علاقه مندان حوزه فناری به این شرکت معطوف شود و بسیاری علاقه مند به دانستن حقایق جالب در مورد لنوو باشند.
این علاقه مندی باعث شد تا تصمیم گرفتیم تا در قالب یک فهرست دهگانه، برخی از شنیدنی ترین این حقایق را با خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
۱۰. اولین pc
از جمله حقایق خواندنی در مورد لنوو که در این فهرست حتما باید به آن اشاره کرد، اولین کامپیوتر خانگی یا همان pc است که توسط این شرکت به بازار عرضه شد.
این pc در سال ۱۹۹۰ و با مارک افسانه به بازار عرضه شد. این عرضه همزمان باموفقیت IBM در عرضه کامیپیوترهای شخصی بود.
شرکت لنوو هم با هدف موفقیت در این زمینه، کامیپوتر افسانه را به بازار عرضه کرد و توانست به موفقیت های قابل توجهی در آسیا، به خصوص در چین، دست پیدا کند.
۹. مایکروسافت و همکاری با آن
شرکت لنوو تا اواخر دهه ۹۰ میلادی فعالیت های خود را بر روی بازار چین متمرکز کرده بود، اما در سال ۱۹۹۷ این شرایط تغییر پیدا کرد.
در این سال و به دنبال عقد قرارداد همکاری میان لنوو و مایکروسافت، که پرسودترین معامله شرکت های چینی با شرکت های خارجی تا آن زمان بود، لنوو توانست خود را در بازارهای بین المللی هم مطرح کند.
۸. خرید موتورولا
شرکت IBM تنها خرید بزرگ شرکت لنوو نیست و خرید شرکت موتورولا هم از دیگر حقایق جالب در مورد لنوو است که باید از آن نام برد.
اگرچه شرکت لنوو با اضافه کردن شرکت IBM به خود به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لپ تاپ و pc تبدیل شده بود، اما رواج استفاده از گوشی های هوشمند باعث شد تا سهم فروش محصولات لنوو کاهش پیدا کند.
این کاهش باعث شد تا لنوو تصمیم بگیرد تا با ورود به حوزه تولید گوشی های هوشمند، ضررهای خود را جبران کند.
اگرچه اولین گوشی هوشمند لنوو در سال ۲۰۱۲ و با نام لنوو به بازار عرضه شد، اما لنوو در سال ۲۰۱۴ و با خرید شرکت موتورولا به مبلغ ۲.۹۱ میلیارد دلار، حضور خود در این زمینه را هم به شدت گسترش داده و به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موبایل تبدیل شد.
۷. تاسیس لنوو
لیو شوانژی به همراه ۱۰ مهندس دیگر و با سرمایه اولیه ۳۰ هزار دلار در تاریخ ۱ ماه نوامبر سال ۱۹۸۴، شرکت لنوو را تاسیس کردند.
گفتنی است که این شرکت در ابتدا با نام «توسعه دهنده فناوری جدید» به ثبت رسید و بعدها نام آن تغییر پیدا کرد.
۶. سهم بازار
سهم کنونی شرکت لنوو از بازار فناوری های دیجیتال هم از دیگر حقایق خواندنی در مورد لنوو به شمار می آید.
لنوو توانست از طریق همکاری با شرکت های مهمی مانند مایکروسافت و همچنین خریداری شرکت هایی مانند IBM و موتورولا به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لپ تاپ و pc تبدیل شود.
در حقیقت آمارها نشان می دهد که لنوو به تنهایی یک پنجم این بازار را در دست دارد. البته تا چند سال قبل چیزی در حدود ۸۵ درصد این موفقیت مربوط به فروش pc بود که این میزان اکنون به ۶۵ درصد کاهش یافته است.
۵. افسانه
در سال ۱۹۸۸ و تنها چند سال پس از تاسیس شرکت «توسعه دهنده فناوری جدید»، نام این شرکت به نام افسانه Legend تبدیل شد.
این تغییر نام سرآغازی برای شروع موفقیت های تجاری شرکت بود.
۴. خرید IBM
خرید شرکت IBM هم یکی دیگر از حقایق جالب در مورد لنوو است که در این فهرست باید به آن اشاره کنیم.
شرکت لنوو در سال ۲۰۰۵ یکی از بهترین اقدامات تجاری تاریخ خود را اجرایی کرد و در طی آن بخش PC شرکت IBM که شامل لپ تاپ و تبلت های InKPad بود را خریداری کرد.
اگرچه این خرید هزینه ای بالغ بر ۱.۷۵ میلیارد دلار برای لنوو در پی داشت اما باعث شد تا لنوو بتواند درآمد خود را چهار برابر کرده و به عنوان سومین تولید کننده برتر کامپیوترهای شخصی در دنیا شناخته شود.
لنوو در سال ۲۰۱۴ بخش سرورهای X86 شرکت IBM را هم خریداری کرد.
۳. تغییر لوگو
تغییرات شرکت لنوو تنها به تغییرات در نام محدود نبود و لوگوی این شرکت هم تغییر پیدا کرده است.
مدیران لنوو در سال ۲۰۱۵ و به دلیل این برداشت که لوگوی مورد استفاده شرکت در مقایسه با لوگوی رقبا جذابیت چندانی ندارد، تصمیم گرفتند تا آرم شرکت را تغییر دهند.
لوگوی جدید مورد استفاده شرکت، علامتی با شکل هندسی منظم و بدون دندانه است که حرف e در آن با اندکی زاویه نسبت به سایر حروف قرار دارد.
۲. لنوو و تبلیغات سی میلیون دلاری
از دیگر حقایق خواندنی در مورد لنوو که در این فهرست باید به آن اشاره کرد، تغییر نام شرکت برای بار سوم است.
این شرکت که در فاصله سال های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۳ با نام افسانه فعالیت داشت، در این سال نام خود رو به لنوو تغییر داد.
دلیل این تغییر وجود برندها و محصولات مختلف با نام افسانه بود که باعث می شد تا مشتریان نتوانند به صورت متمایز محصولات این شرکت را بشناسند.
نام لنوو ترکیبی از بخش اول نام قدیم شرکت (le) و واژه لاتین Novo به معنای «نوین» بود.
به دنبال این تغییر نام، لنوو یک کمپین تبلیغاتی بزرگ برای شناسایی نام جدید خود به مشتریان را آغاز کرد.
بزرگی این کمپین به قدری بود که تنها در ۸ هفته نخست آن چیزی در حدود ۳۰ میلیون دلار تنها برای اجاره بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی مصرف شد.
۱. افزایش تعداد کارمندان
شرکت لنوو در ابتدای تاسیس، شرکت چندان موفقی نبود و برای صرفه جویی در هزینه حتی از معدود کارمندان خود می خواست به جای استفاده از وسایل نقلیه، به صورت پیاده رفت و آمد کنند.
اما در سال ۱۹۸۸ و به دنبال آگهی استخدام این شرکت در روزنامه جوانان، شرایط تغییر پیدا کرد.
به دنبال این آگهی، حدود ۵۰۰ نفر رزومه خود را برای شرکت ارسال کردند. در نهایت و بعد از برگزاری امتحان کتبی در میان ۲۸۰ نفر از متقاضیان و انجام مصاحبه حضوری با ۱۲۰ نفر، ۵۸ نفر از این متقاضیان در شرکت مشغول به کار شدند.
این رقم استخدام باعث شد تا تعداد کارمندان مشغول به کار در شرکت ناگهان رشد چهار برابری داشته باشد.
شایان ذکر است که میانگین سنی کارمندان جدید ۲۶ سال بود و همه آنها به جز سه نفر دارای تحصیلات دانشگاهی بودند.
یانگ یوانکینگ، مدیر عامل فعلی لنوو هم از جمله همین ۵۸ نفر کارمندان جدید بود.