رپورتاژ

جرثقیل سقفی و نقاط اشتراک آن با جرثقیل دروازه ای و بازویی

جرثقیل سقفی تک پل رونشین برای بهبود بهره‌وری و ایمنی کاری پرسنل یک ابزار ضروری به حساب می‌آید. اما باید پیش از خرید این وسیله مهم به چند نکته توجه شود. در حال حاضر مدل‌های مختلفی با ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های متفاوت در بازار وجود دارد و در صورت نیاز به خرید جرثقیل باید بهترین نوع آن انتخاب شود. بهتر است در انتخاب جرثقیل سقفی ظرفیت، هزینه، مشخصات فنی و نیاز‌های کاربر در نظر گرفته شده و سپس اقدام به خرید آن کرد. در ادامه برخی از ویژگی‌های مربوط به جرثقیل سقفی تک پل نوع رونشین و شباهت‌های آن با انواع جرثقیل دروازه‌ ای و بازویی ارائه خواهد شد.

جرثقیل سقفی چه نوع جرثقیلی است ؟

جرثقیل سقفی در صنایع مختلف کاربرد دارد و می‌تواند خطا‌های انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در این نوع جرثقیل‌ها معمولاً یک کابل برای اتصال به دهانه بار وجود داشته و با استفاده از آن بار را به حالت عمودی جابجا می‌کنند. جرثقیل سقفی تک پل معمولاً دارای سیستم حرکتی در عرض سالن بوده و کارکرد آن بدین گونه است که بالابر آن از قسمت بالا و پایین پل جرثقیل سقفی آویزان شده و حرکت آن نیز از لبه بال پایین پل شروع خواهد شد.

ویژگی‌های مهم جرثقیل سقفی تک پل رونشین چیست ؟

  • از مهم‌ترین ویژگی‌های جرثقیل سقفی تک پل می‌توان به وزن مرده کم آن اشاره کرد. بدین ترتیب می‌توان از سازه سبک‌تری برای نصب آن استفاده کرد و هزینه‌های مازاد را به شدت کاهش داد.
  • جرثقیل سقفی و وینچ آن، ابعاد کوچکی دارند و به همین دلیل می‌تواند در فضای محدود و در قسمت کناره‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
  • مراحل نقشه‌برداری، طراحی، ساخت و نصب این نوع جرثقیل‌ها نسبت به انواع دیگر بسیار آسان‌تر و سریع‌تر است.
  • امکان نصب این نوع جرثقیل در سالن‌های دارای سقف کوتاه وجود دارد.
  • این نوع جرثقیل در بازه ظرفیتی کمتر از ۱۰ تن و دهانه کمتر از ۲۰ متر نسبت به نوع دو پل آن یک جرثقیل ارزان‌تر محسوب می‌شود.

بخش های مهم جرثقیل سقفی تک پل از نوع رونشین

جرثقیل سقفی تک پل یکی از انواع جرثقیل‌های سقفی محسوب می‌شود و در کلیه پروژه‌های ساختمانی، صنعتی و ساخت سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش‌های اصلی این نوع جرثقیل شامل پل، بالابر، سیستم کنترل و ریل است که به راحتی می‌توانند بار‌های سنگین از قبیل بلوک‌های بتنی، ماسه و غیره را به طبقات بالا حمل کند. ویژگی این جرثقیل‌ها کاهش هزینه و زمان ساخت آن است. همچنین وینچ به کار رفته در این نوع جرثقیل‌ها نیز از نوع آویز خواهد بود. نوع دو پل این نوع جرثقیل نیز تولید می‌شود که دارای سرعت بیشتری در جابجایی بار بوده و می‌تواند برای حمل بار‌های سنگین و دارای طول بزرگ مناسب باشد.

انواع جرثقیل سقفی تک پل

این نوع جرثقیل معمولاً در دو نوع رونشین و آویز ساخته شده و با توجه به نوع آن می‌تواند در صنایع مختلف و در حوزه‌های گوناگون به کار گرفته شوند.

  • جرثقیل سقفی تک پل رونشین

جرثقیل سقفی دارای بالابر آویزان شده از زیر پل بوده و حرکت آن بر لبه بال است.

  • جرثقیل سقفی تک پل آویز

در این نوع جرثقیل معمولاً تیر حمال جرثقیل به سقف سازه متصل شده و محل قرارگیری محرکه طولی جرثقیل از لبه پایین این تیر خواهد بود. به همین دلیل به آن جرثقیل سقفی رونشین آویز گفته می‌شود.

نکات مهم مربوط به خرید جرثقیل سقفی تک پل

بهتر است در زمان خرید جرثقیل سقفی تک پل رونشین به برخی نکات مهم توجه شود. در ادامه برخی از آن‌ها آمده است.

  • ظرفیت و وزن جرثقیل

یکی از نکات مهم در زمان خرید این تجهیزات توجه به میزان وزن مورد نیاز برای جابجایی است. در ابتدا باید میزان وزنی که قرار است توسط جرثقیل جابجا شود، صرف نظر از نوع جسم، محاسبه شده باشد.

  • دهانه جرثقیل

پیش از تصمیم خرید یک جرثقیل تک پل سقفی، باید به اندازه دهانه جرثقیل نیز توجه کرد. این نوع از جرثقیل‌ها معمولاً حداکثر دارای ۳۰ متر دهانه بوده و در صورتی که به میزان بالاتری از آن نیاز باشد، باید انواع دیگر جرثقیل مورد استفاده قرار بگیرد.

توجه به ثبات، ظرفیت و همچنین سرعت جرثقیل بسیار حائز اهمیت بوده و پیش از خرید باید به آن‌ها توجه شود.

جرثقیل بازویی,جرثقیل دروازه ای,جرثقیل سقفی تک پل رونشین

جرثقیل‌های دروازه‌ای چه نوع جرثقیلی هستند ؟

جرثقیل دروازه‌ای از نوع تک پل به عنوان یکی از تجهیزات اقتصادی و کارآمد از نوع سقفی می‌تواند در فضای آزاد و سالن‌های سرپوشیده نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در مکان‌هایی که امکان نصب جرثقیل به دلیل عدم مقاومت و یا ستون‌گذاری میسر نباشد، معمولاً از این نوع جرثقیل استفاده می‌شود. این نوع تجهیزات معمولاً دارای کنسول و یا بدون کنسول بوده و می‌توان دهانه آن را حداکثر تا ۴۰ متر و تا ظرفیت ۱۶ تن به ارتفاع ۱۲ متر ساخت.

این نوع جرثقیل دارای نوع دو پل نیز بوده و با همان ویژگی‌های جرثقیل‌های تک پل امکان حمل بار را به فضای خارج از بین ستون داشته و می‌تواند برای جابجایی بار‌های بسیار سنگین در محوطه‌های دارای دهانه بزرگ به کار رود.

جرثقیل بازویی

جرثقیل بازویی نیز عضوی از خانواده جرثقیل‌های سقفی بوده و با قابلیت نصب بالابر‌های زنجیری و سیم بکسلی، دارای ظرفیت‌های مختلف و با زاویه چرخش ۳۶۰ درجه امکان ارائه سرعت‌های حرکتی مختلف را خواهد داشت.

سرویس و نگهداری جرثقیل‌های سقفی از نوع تک پل و رونشین

این نوع جرثقیل نسبت به انواع دیگر از نگهداری و سرویس ساده‌تری برخوردار است. اما در هر حال باید به سرویس و نگهداری آن توجه شود. وینچ این وسیله دارای موتور، جعبه گیربکس بوده و این قطعات باید در بازه‌های زمانی مناسب مورد بررسی و سرویس دهی قرار گیرند. موتور آن نیز با کمک نیروی حاصل از سوخت بنزین یا نیروی الکتریکی‌ کار می‌کند و مهم‌ترین قطعه آن محسوب می‌شود. البته باید به این نکته توجه شود، در صورتی که قرار است میزان نیروی تولید شده با توان اسمی موتور برابر باشد، باید به سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات آن نیز در دوره‌های مختلف توجه شود. ترمز‌های به کار رفته درون این وینچ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی در صورت قطعی برق نیز امکان حفظ بار‌های چند ده تنی را خواهند داشت.

جرثقیل بازویی,جرثقیل دروازه ای,جرثقیل سقفی تک پل رونشین

قیمت جرثقیل سقفی به چه عواملی وابسته است ؟

قیمت این نوع از جرثقیل‌ها به عوامل مختلفی از قبیل تناژ یا ظرفیت بارگیری، طول دهانه، نوع و تعداد کابل‌های به کار رفته درون جرثقیل بستگی دارد. از طرفی سیستم کنترل و نوع موتور به کار رفته در آن و همچنین گیربکس با طراحی و ساختار جداگانه در قیمت جرثقیل مؤثر هستند. وضعیت بازار نیز می‌تواند روی قیمت این نوع جرثقیل مؤثر بوده و با توجه به تقاضای موجود، قیمت آن را افزایش یا کاهش دهد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به معرفی جرثقیل سقفی تک پل رونشین پرداخته شد. این ابزار کارآمد، به طور گسترده در صنایع مختلف از کوچک گرفته تا بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایایی از قبیل کاربری آسان، استفاده در محیط‌های کوچک و هزینه تعمیر و نگهداری اندک باعث شده است تا صاحبان مشاغل علاقه بیشتری به این نوع جرثقیل داشته باشند. توجه به نکات مهم در زمان خرید این تجهیزات باعث می‌شود تا علاوه بر هزینه کمتر، محصولی مطابق با نیاز کاربر تهیه شود. بنابراین پیش از خرید بهتر است میزان ظرفیت مورد نیاز محاسبه شده و سپس اقدام به خرید این تجهیزات کرد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا