رپورتاژ

5 نکته کلیدی در زمان تنظیم قراردادهای کسب و کار

تعاملات تجاری و معاملاتی، یکی از مهمترین نقاط رشد و پیشرفت اقتصادی جوامع می‌ باشد. قراردادهای کسب و کار نیز که جهت پیشبرد بهتر همکاری، کسب درآمد و سود است، نقش کلیدی در استحکام رابطه کاری خواهد داشت. نحوه تنظیم این قراردادها به قدری دارای اهمیت است که کوچکترین بی توجهی به جزئیات و نکات فنی، زمینه ساز مشکلات جبران ناپذیری در آینده خواهد شد.

به همین دلیل، در این مقاله که توسط کارشناسان حقوقی مجموعه وکیل باشی نگاشته شده است، قصد داریم به بررسی ۵ نکته کلیدی بپردازیم که قرارداد کسب و کار شما را از استحکام کافی برخوردار می کند؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

قرارداد کسب و کار چیست و بین چه کسانی منعقد می شود؟

قراردادهای کسب و کار به عنوان یکی از اسناد حقوقی، مجموعه‌ای از تعهدات و شرایط است که بین دو یا چند طرف جهت راه اندازی کسب و کار منعقد می‌شود. در این قرارداد، موضوعاتی مانند نوع خدمات، محصولات، مبلغ، شرایط قرارداد و تعهدات دیگری که مرتبط با موضوع توافق است، مطرح خواهد شد.

قرارداد کسب و کار معمولاً بین یک شخص {حقیقی یا حقوقی} منعقد می‌شود؛ در واقع، این قراردادها به عنوان یک ابزار اصلی در دنیای تجارت به کار رفته تا تعهدات و شرایط اقتصادی و تجاری بین طرفین، تعیین شده و هر دو طرف متعهد به اجرای آن باشند.

قراردادهای کسب‌و‌کار طیف گسترده‌ای از توافقات را در بر می‌گیرد. از قرارداد هم بنیان‌گذاران گرفته تا قراردادهای اعطای نمایندگی، حفظ محرمانگی اطلاعات تجاری و … که هر کدام از توافقات، خصوصیات و نکات خاص و ویژه خود را دارند.

انواع قرارداد کسب و کار,سایت وکیل باشی,انواع قرارداد کسب و کار

مهمترین نکات تنظیم قرارداد کسب و کار شامل چه مواردی است؟

چنانچه قصد راه اندازی استارت‌آپ و کسب و کاری را دارید، حتماً به خوبی از ضرورت وجود یک قرارداد استاندارد و اصولی مطلع هستید. داشتن قرارداد کسب و کار دقیق و فنی، کمک شایانی به حفظ حقوق و منافع‌‌تان در راه‌اندازی کار مورد نظر خواهد کرد. همچنین از وقوع اختلافاتی که به دلایل مختلف میان طرفین واقع می‌گردد، جلوگیری خواهد کرد.

هنگام نوشتن قراردادهای کسب و کار بهتر است نکات زیر را مورد توجه خود قرار دهید:

۱. ذکر دقیق موضوع قرارداد:

اولین و مهمترین نکته‌ای که زمان نوشتن قراردادهای کسب و کار باید مد نظر شما باشد، تعیین موضوع قراردادتان به شکلی دقیق و روشن می‌باشد، چرا که اختلاف در موضوع تعهد و گستره آن، یکی از مهمترین دلایل برهم خوردن قراردادهای کاری میان طرفین است. به طور مثال اگر موضوع قرارداد، اعطای نمایندگی فروش به شخص است، موضوع نمایندگی و اموری که برای این امر باید صورت گیرد، نظیر بازاریابی و… نیز در متن توافق درج گردد.

۲. تعیین مرجع حل اختلاف:

بسیار محتمل است که بر سر موضوعات مختلف و متعدد در اثنای همکاری میان طرفین قرارداد، اختلاف نظر و تعارض ایجاد شود. بهترین راهی که می‌توانید روند رسیدگی به این اختلافات را سرعت بخشید، تعیین داور در قرارداد کسب و کار است.

هنگامی که شما در متن قرارداد خود داوری را ذکر می‌کنید، حل و فصل تعارضات میان شما و همکارتان به داور ارجاع می‌شود و رای او لازم الاجرا خواهد شد. مزیت انتخاب داوری در قراردادهای کاری این است که دیگر نیاز به رفت و آمدهای پر هزینه و مکرر به مراجع قضایی و اداری برای حل مسائل وجود نداشته و این امر خود به صرفه جویی در زمان و انرژی کمک بسیاری خواهد کرد.

۳. در نظر گرفتن شرایط فورس ماژور:

گاهی بعد از آغاز همکاری و انعقاد قراردادهای کسب و کار، مسائل و اتفاقاتی خارج از اراده طرفین رخ می‌دهد که ایفای تعهدات را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد. به این وقایع ناگهانی، قوه قاهره یا فورس ماژور می‌گویند.

تصور کنید که نمایندگی فروش کالایی را اتخاذ کردید، بعد از تنظیم قرارداد، دولت ارائه و فروش آن کالا را ممنوع اعلام می‌کند. در اینجا شما با شرایط فورس ماژور روبه رو شدید که خارج از اراده شما و طرف مقابلتان بوده است. برای اینکه قرارداد اصولی و صحیح تنظیم گردد، بهتر است شرایطی را برای این حوادث ناگهانی در نظر داشته باشید تا از این راه دچار ضرر و خسارات مالی نگردید.

۴. موارد فسخ قراردادهای کسب و کار:

نکته ای که بهتر است قبل از نوشتن قرارداد مربوط به کسب و کار خود از آن آگاه باشید، اصل لازم بودن قرارداده است؛ به این معنا که توافق میان شما و طرف مقابلتان جز در موارد مشخص شده در قانون، قابل فسخ یک طرفه نخواهد بود.

این محدودیت در برهم زدن یک طرفه قرارداد، آسیب‌ها و خسارات زیادی را ممکن است برای دو فرد طرف قرارداد داشته باشد، از این رو قانون‌گذار این اجازه را داده است که ایشان بتوانند در متن توافق خود، شرایطی را جهت داشتن اختیار فسخ یک طرفه قرارداد داشته باشند.

به طور مثال ممکن است در زمان تنظیم قرارداد اعطای نمایندگی فروش اینگونه درج گردد که هرگاه در اثر بروز غیر قابل پیش بینی از قبیل فوت، حجر، ممنوعیت از معاملات، بازداشت و یا محکومیت کیفری و غیره، نماینده از اجرای مفاد این قرارداد و ادامه نمایندگی محروم یا ممنوع گردد، شرکت مجاز است قرارداد وی را فسخ نماید.

۵. ذکر دقیق تعهدات و وظایف طرفین:

یکی دیگر از دلایل اصلی تعارضات و مشکلات میان طرفین قرارداد کسب و کار، اختلاف در گستره و حیطه وظایف و تعهدات است؛ بنابراین ذکر دقیق این موارد و الزاماتی که بعد از تنظیم قرارداد بر عهده طرفین قرار می‌گیرد، از بروز مسائل و مشکلات این چنینی جلوگیری خواهد کرد و سبب برخورداری قرارداد از اعتبار و استحکام بیشتر خواهد شد.

جمع بندی:

همانگونه که در این مقاله مطالعه نمودید، تلاش کردیم شما را با مفهوم قراردادهای کسب و کار و نکات مهم و کلیدی در زمان انعقاد آن آشنا کنیم. در نهایت، به دلیل تخصصی بودن نحوه تنظیم اینگونه قراردادها، به شما توصیه می‌کنیم از انواع قرارداد کسب و کار که توسط وکلای مجموعه وکیل‌باشی تهیه و تنظیم شده است، استفاده کرده تا از پشتیبانی و مشاوره حقوقی آن نیز بهره‌مند شوید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دکمه بازگشت به بالا