گردشگری

سفر با قطار در ایران از نحوه سوارشدن تا مدارک لازم

سفر با قطار یکی از ایمن‌ترین روش‌ها شناخته می‌شود که قیمت چندان زیادی ندارد و برای مسیرهای طولانی انتخاب مناسبی است. البته این سفر همانقدر که می‌تواند آسان و لذت‌بخش باشد، همانقدر هم می‌تواند طاقت‌فرسا و طولانی شود اگر نکات ضروری آن را رعایت نکنید. حال این نکات شامل چه مواردی می‌شود؟ برای داشتن یک تجربه بی‌دردسر و رضایت‌بخش در قطار چه باید کرد؟ با ما برای اطلاع از نکات سفر با قطار در ایران همراه شوید.

نکات مسافرت با قطار

در این بخش با نکات مسافرت با قطار در ایران آشنا می‌شویم که دانستن آن‌ها برای یک سفر ریلی لذت‌بخش و بدون دردسر ضروری هستند:

  • اولین نکته قبل از سفر دقت به نوع قطار است. شما برای این کار می‌توانید از انواع قطارهای کوپه‌ای، سالنی یا اتوبوسی، معمولی و سریع‌السیر استفاده کنید. این که کدام یک از این قطارها مناسب شما خواهد بود، به این موضوع بستگی دارد که چه سفری در پیش دارید. مثلا اگر تنها سفر می‌کنید، قطارهای اتوبوسی را پیشنهاد می‌کنیم، اگر به صورت خانوادگی یا گروهی به سفر می‌روید، بهترین انتخاب تهیه بلیط قطار (https://ghasedak24.com/train-ticket) برای قطارهای کوپه‌ای است. همچنین توجه داشته باشید مسیر سفر می‌تواند تاثیر بسزایی در این انتخاب داشته باشد. اگر مقصدتان دور است و راهی طولانی در پیش دارید، از قطارهای کوپه‌ای بهره ببرید و برای مقاصد نزدیکتر قطارهای سالنی را انتخاب کنید.
  • از آنجایی که معمولا سفرهای ریلی در مدت زمان بیشتری صورت می‌گیرند و طولانی هستند، بهتر است برای آن یک برنامه‌ریزی داشته باشید. به عنوان مثال کتاب و مجلات سرگرم‌کننده ببرید؛ خوراکی و تنقلات همراه خود بیاورید؛ چشم‌بند و لوازم بهداشتی مانند ژل ضدعفونی کننده، چسب زخم، آینه جیبی و وسایلی از این قبیل را هم فراموش نکنید.
  • برای امنیت بیشتر در قطار و همچنین رعایت جانب احتیاط توصیه می‌کنیم با ترمز اضطراری آشنا باشید. بدین ترتیب زمانی که وارد قطار شدید دستورالعمل لازم برای کار با ترمز اضطراری را یاد بگیرید تا در هنگام بروز حادثه‌های احتمالی از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید این ترمز فقط برای مواقع اضطراری است و استفاده از آن برای کنجکاوی و تفریح و غیره ممنوع شناخته می‌شود و مشمول جریمه خواهید شد.
  • اگر با کودک خود سفر می‌کنید یا در میان همسفران کودک دارید، حتما لوازم بازی برای آن‌ها بیاورید. همچنین توصیه می‌کنیم از خواباندن کودکان در تخت‌های بالای کوپه‌ها خودداری کنید. مورد دیگر این است که اگر نیاز به سرویس بهداشتی یا خرید خوراکی از بوفه داشتند همراه آن‌ها بروید و آن‌ها را به صورت تنها به نقاط مختلف قطار نفرستید.

راهنمای سفر با قطار,عکس داخل کوپه قطار,مسافرت با قطار در ایران

مدارک سفر با قطار در ایران

یکی از مهمترین اقدامات برای سفر با قطار در ایران جمع‌آوری مدارک لازم و همراه داشتن آن‌ها هنگام سوار شدن به قطار است. این مدارک شامل کارت‌های شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی، کارت‌های عضو شتاب یا همان کارت‌های بانکی اعتباری، رسید بلیط قطار و پول نقد می‌شوند. البته اگر بلیط خود را به صورت اینترنتی خریداری کرده‌اید، نیازی به چاپ فیزیکی رسید نیست و نشان دادن فایل pdf بلیط به ماموران قطار کفایت می‌کند. با این حال توصیه می‌کنیم برای احتیاط رسید آن را چاپ و نزد خود نگهداری کنید.

نحوه سوار شدن به قطار

سوار شدن به قطار مراحل دشواری ندارد و لازمه‌ی آن یک آشنایی کلی با راه‌آهن محل سکونت است. در زیر لیست این مراحل را تهیه کرده‌ایم تا بتوانید یک تجربه بی‌دردسر و آسان در قطار داشته باشید:

  1. ابتدا آدرس راه‌آهن محل سکونت خود را پیدا کنید.
  2. حداقل ۳۰ دقیقه قبل از ساعت حرکت قطار در راه‌آهن حضور پیدا کنید. (اگر بار اولتان نیست که با قطار سفر می‌کنید، ۱۵ دقیقه هم کافی است.)
  3. پس از رسیدن به راه‌آهن، مدارک شناسایی و بلیط خود را آماده کنید.
  4. اگر چمدان سنگینی همراه خود آورده‌اید بهتر است از ماموران ایستگاه در بخش باربری کمک بگیرید یا از چرخ‌های حمل بار استفاده کنید. (معمولا قطارهای لوکس و پنج ستاره ترانسفر رایگان حمل بار تا قطار را ارائه می‌کنند.)
  5. پس از اینکه وارد قطار شدید به دنبال شماره واگن، کوپه و صندلی بگردید. این اطلاعات بر روی بلیط خریداری شده درج شده‌اند. اگر مشکلی در پیدا کردن محل صندلی خود دارید می‌توانید از ماموران حاضر در هر واگن کمک بگیرید. در صورت نیاز به ویلچر هم باید قبل از سوار شدن به دفتر ایستگاه راه‌آهن درخواست دهید.
  6. اکنون سفرتان آغاز شده است! از آن لذت ببرید و در صورت نیاز از رستوران، بوفه، سرویس بهداشتی، نمایشگرهای LCD در قطار و سایر خدمات رفاهی استفاده کنید.

راهنمای سفر با قطار,عکس داخل کوپه قطار,مسافرت با قطار در ایران

سفر با قطارهای لوکس یا ارزان؟

تاکنون به تمامی نکاتی که در سفر با قطار باید بدانید پرداختیم، مرحله بعدی شناخت بهترین و ارزان‌ترین قطارها در ایران هستند که در تصمیم‌گیری شما نقش زیادی را ایفا می‌کنند. برای این کار ابتدا مسافتی که باید بپیمایید را در نظر بگیرید، کوتاه است یا طولانی؟ اگر مسیر کوتاه در پیش دارید، توصیه می‌کنیم از قطارهای مجلل و لوکس صرف نظر کنید و قطارهای معمولی را انتخاب کنید. در مقابل اگر بیشتر از ۲ ساعت در راه هستید، قطارهای کوپه‌ای انتخاب بهتری هستند و با خدمات رفاهی خود، خستگی مسیر را کاهش می‌دهند. حال کدام یک از قطارها در ایران محبوب‌تر هستند؟ یکی از بهترین شرکت‌های حمل و نقل ریلی، رجا است. به عنوان مثال برای سفرهای لوکس با برخورداری از بهترین امکانات رفاهی بلیط قطار رجا را برای سیمرغ، زندگی و طوس پیشنهاد می‌کنیم. برای سفری ارزان‌تر هم قطار ۳ ستاره خلیج فارس و قطارهای سالنی صبا و پردیس گزینه مناسبی هستند. برای تهیه بلیط این قطارها هم می‌توانید از قاصدک ۲۴ کمک بگیرید و بلیط خود را به صورت کاملا آنلاین به مقاصد مختلف ایران رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا