فرهنگ و هنر

۱۰ تمدن که به‌ طرز عجیبی ناپدید شدند!

افزایش بازدید در گوگل

تمدن های گمشده تاریخ کدامند؟

همان ‌طور که متوجه هستید تمدن ‌های بسیاری در اثر بلاهای طبیعی یا جنگ و غارت از بین‌ رفته اند، اما تمدن‌ های دیگری وجود دارد که نابود شدن آن ‌ها مردم را سردرگم کرده به‌ همین علت در ادامه مطالب ۱۰ تمدن را که به‌ صورت مرموزی ناپدید شدنده اند برای شما شرح خواهیم داد.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۱۰. تمدن نباطی ها یا نباتیان | Nabateans

نبتیان از اقوامی بودند که قرن ششم پیش‌ از میلاد قسمت‌ هایی از کنعان، عربستان و اردن را اشغال کردند، آن‌ها شهر پترا را ساخته‌ اند که درون صخره تراشیده شده بود و بیشتر به وسیله جواهرات سلطنتی مخارج آن تهیه می شد.

با توجه به این ‌که مسیر تجارت در این تمدن خیلی زیاد بود بنابراین یونانی ‌ها، رومیان، عربستان و آشوریان ضرر و زیان و زیان زیادی به نباتیان وارد کردند و طبق مدارکی که وجود دارد می ‌توان گفت که مهاجرت این قوم کاملا سازماندهی ‌شده بود و بصورت پیوسته و آهسته آن را انجام دادند، بنابراین نمی‌ توان گفت که پترا به زور و اجبار به فرهنگ‌ های دیگری واگذار شد.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۹. امپراتوری اکسوم | Aksumite

امپراتوری Aksumite یکی از تمدن‌ های گمشده ای است که در قرن اول آن را بنا نهادند و به ‌دلیل فرهنگ بازرگانی جامعه ثروتمندی را تحویل داد، همچنین می ‌توان گفت که به ‌عنوان اولین فرهنگ آفریقایی معرفی می‌ شود که سکه را به ‌نام خود ضرب کرده‌ اند و با توجه به این‌ که ضرب سکه در آن زمان از اهمیت زیادی برخوردار بود توجه افراد زیادی را زه خود جلب کرده بود.

از طرفی طبق افسانه‌ هایی که وجود دارد می ‌توان گفت یک ملکه یهودی به اسم یودیت توانسته است امپراتوری aksumite را شکست دهد و کتاب و کلیساهای آن ‌را بسوزانند، اما افراد دیگر بر این باورند که ملکه بت‌ پرست جنوبی این تمدن را با خاک یکسان کرده‌ است.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۸. فرهنگ مسینیان | Mycenae

از تمدن های گمشده تاریخ که حدود ۱۶۰۰ سال پیش ‌از میلاد در جنوب یونان فرهنگ خود را تشکیل داده می ‌توان مسینیان را نام برد که به شهرهای زیادی چون مسین، آتن، طبس، لولکوس ، تیرینوس، نوسوس، اورچومنوس تاخت ‌و تاز می‌ کرد.

آن‌ ها اجناس و کالاهای زیادی را وارد می‌ کردند و در نهایت آن را به اجناس فروختنی تبدیل کرده، بنابراین می‌ توان گفت که صنعتگرانی چیره‌ دست بوده اند، اما باید بگوییم که مردمانی به اسم دوریان یا دریا به این تمدن حمله کردند و آن را با نابودی همراه ساختند.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۷. امپراتوری خمر | Khmer Empire

امپراتوری خمر که امروز به کمبودیو معروف است از سلسله پادشاهی چنلا یعنی حدود قرن نهم بعد از میلاد به وجود آمد که به‌ عنوان یکی از قدرتمندترین امپراطوری‌ ها در جنوب شرق آسیا معرفی شد. در واقع این امپراتوری بسیار قوی و ثروتمند بود و چندین سیستم مذهبی مثل ماهایانا، بودائیسم، تراوادا و هندوئیسم را درون خود جای داده بود.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۶. فرهنگ کیوکوتنی | Cucuteni Trypillian

یکی از بزرگ ‌ترین تمدن‌ های باستانی گمشده دوره نوسنگی که در اروپا بنا نهاده شد و ۱۵۰۰ نفر از مردم را پذیرا بود جامعه Cucuteni-Trypillian می ‌باشد که از سیستم مادر سالارانه برخوردار بود و زنان در راس خانه قرار داشتند، همچنین باید بگوییم که آن‌ ها کارهای کشاورزی، سفالگری، دوخت پارچه و منسوجات را انجام می ‌دادند.

از طرفی مردها نگهداری از حیوانات را عهده ‌دار بودند و به شکار می رفتند. یکی از تئوری‌ هایی که در مورد از بین رفتن این تمدن وجود دارد این است که جنگجویان کورگان بر آن‌ها مغلوب شده ‌اند، اما باستان‌ شناسان امروزی این‌ گونه بیان می‌ کنند که تغییرات آب‌ و هوایی و خشکسالی را در این منطقه به وجود آورده که دلیل نابودی این فرهنگ می ‌باشد.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۵. تمدن المک | Olmec

یکی از اولین اجتماعات Mesoamerican که در زمین ‌های پایین‌ دست جنوب اقامت داشتند المک ها نامیده می شدند که سازندگان چیره‌ دستی بودند و به ساخت مکان‌ های بزرگی چون اهرم مخروطی، مقبره‌ های سنگی، خانه‌ ها و حیاط ‌های بزرگ مخصوص مراسم می‌ پرداختند.

از طرفی آن ها عنوان فرهنگ مادر بیشتر تمدن های Mesoamerican دارند، چرا که عنوان پیشرفته ‌ترین فرهنگ‌ های Mesoameri در زمان خودشان را  داشتند و یکی از تمدن های گمشده تاریخ به شمار می روند.

لازم به ذکر است که بگوییم ۴۰۰ سال قبل ‌از میلاد زمین ‌های المک کاملا رها شدند و با توجه به تغییرات محیطی که به وجود آمد مردم این منطقه را کاملا رها کردند. از طرفی طبق تئوری هایی که وجود دارد می‌ توان گفت که این فرهنگ مورد تهاجم قرار گرفت، اما هیچ ‌کس نمی ‌داند که متجاوزین چه افرادی بودند.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۴. تمدن دره ایندوس | Indus

دره ایندوس از تمدن‌ هایی است که از ۳۳۰۰ تا ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد با رشد و آبادانی زیادی همراه بوده است. هرچند این منطقه از سال ۷۰۰۰ قبل‌ از میلاد قابلیت سکونت را دارا بود، اما آن‌ ها صدها شهر کوچک را با نقشه‌ های سازماندهی ‌شده ارائه دادند و توانستند سیستم لوله ‌کشی پیچیده‌ ای را برای دستشویی ‌های خانگی ارائه دهند.

لازم به ذکر است که بگوییم مردمان این منطقه از ستاره‌ شناسان ماهری می باشند و در تولید گندم، جو و لوبیا، کنجد، کتان و انواع صیفی‌ جات مهارت زیادی داشتند، همچنین به ‌عنوان اولین مردمانی معرفی می‌ شوند که لباس ‌های کتانی را اختراع کردند.

بسیاری از مردم بر این باورند که ۱۵۰۰ سال قبل ‌از میلاد آریایی‌ ها توانستند به این تمدن چیره شوند، اما عده‌ ای دیگر این نظریه را دارند که کاهش آب رودخانه و خشک شدن هوا باعث نابودی تمدن دره ایندوس شده و از آن به عنوان تمدن های باستانی گمشده یاد می کنند.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۳. فرهنگ کلوویس | Clovis

تمدن کلیسا از جمله فرهنگ ‌هایی است که به ۱۰۰۰۰ هزار سال قبل ‌از میلاد باز می ‌گردد و مرکز اصلی زندگی مردمان آن‌ ها در دشت‌ های جنوبی و مرکزی شمال آمریکا بود که آن‌ ها را در علم باستان ‌شناسی به تکه های سنگ چخماق که Clovis points نام دارند می‌ شناسند و این افراد اولین ساکنان بشری جهان جدید به ‌شمار می ‌رفتند که به‌ عنوان اجداد تمام فرهنگ‌ های اصیل جنوب آمریکا معرفی می ‌گردند.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۲. تمدن مینوان ها | Minoan

مینوان ها به‌ عنوان اولین تمدن‌ های اروپایی معرفی می‌ شوند که حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ قبل از میلاد سکونت داشتند و به‌ عنوان یکی از سازمان‌ های اجتماعی هنر و تجارت آن‌ ها را می‌ شناسند.

لازم به ذکر است که بگوییم مینوان های اولیه با زبان تصویری با هم‌ صحبت می کردند، از طرفی هیچ نوع شواهدی از فرهنگ نظامی در فرهنگ آن‌ ها مشاهده نمی شد و قدرت آن‌ ها تنها بر پایه اقتصاد بوده ‌است، همچنین می ‌توان حدس زد که مینوان ها به‌ دلیل آتش‌ فشانی که بر روی جزیره ترا به وجود آمد از روی زمین محو شده‌ است.

تمدن های گمشده تاریخ,تمدن های گمشده جهان,تمدن‌ های باستانی گمشده

۱. آناسازی | Anasazi

آناسازی یکی از تمدن‌ های گمشده بومی آمریکا می‌ باشد که حدود ۱۲۰۰ سال قبل‌ از میلاد در چهار گوشه ایالات‌ متحده وجود داشت. آن‌ ها در خانه‌ ها و گودی ‌های کم‌ عمق زندگی می ‌کردند، همچنین شکارچیان ماهری بودند که بعدها به کشاورزی محصولاتی چون حبوبات، کدو و بلال روی آوردند.

تمدن آناسازی خانه‌ های صخره ‌ای خود را رها کردند و حدود ۱۳۰۰ سال قبل ‌از میلاد کاملا پراکنده شدند، همچنین می ‌توان گفت که بعد از یک انفجار جمعیتی که روی داد خشکسالی آن منطقه را فرا گرفت و تولید غذا کافی نبود، بنابراین به ‌علت فقدان غذا مردمان آناسازی به سمت ریو گراند مهاجرت کردند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا