بیوگرافی

زندگینامه آبراهام لینکلن نخستین رئیس‌ جمهور حزب جمهوری ‌خواه

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی آبراهام لینکلن (زندگینامه بزرگان)

از آبراهام لینکلن به عنوان شانزدهمین رئیس‌ جمهور و نخستین رئیس‌ جمهور حزب جمهوری ‌خواه آمریکا یاد می شود که از سال ۱۸۶۱ تا سال ۱۸۶۵ خدمت کرد. او یکی از تاثیرگذارترین دولت مردان ایالات متحده بود که در کارنامه کاری خود حرکت برجسته ای همچون الغای برده داری، حفظ اتحادیه در دوران جنگ داخلی آمریکا، تقویت دولت فدرال و نوسازی اقتصاد ایالات متحده را به ثبت رساند. لینکلن از بنیان گذاران ملی گرایی، جمهوری خواهی، حقوق برابر، آزادی و دموکراسی بود و همچنین تفکرات ناب انسانی را زنده کرد.

فردی بود که استراتژی و تاکتیک های جنگی از جمله: محاصره دریایی تجارت جنوب، برگزیدن ژنرال ها، پذیرفتن راه کارهای آنان، انتخاب کردن افسران عالی رتبه غیرنظامی و مدیریت دقیق دیپلماسی، انجام عزل و نصب ها و نظارت کار اعضای حزب را موشکافی کرد. شخصیت او به گونه ای بود که می توانست با سخنرانی نظر مثبت مردم را به خود جلب کند و همین قدرت سخنوری باعث شده بود که نفوذپذیری او بیشتر شود. سخنرانی گتیسبرگ او موجب بالا بردن ارزش های ایالات متحده شد. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی نامه ی آبراهام لینکلن، این رئیس‌ جمهور تاثیرگذار پیشین آمریکا بپردازیم.

عکس آبراهام لینکلن

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

آبراهام لینکلن کیست؟ آبراهام لینکلن، به عنوان رهبر جمهوری خواهان میانه رو آمریکا، برای یکپارچه سازی کشورش تصمیم گرفت که قانون برده داری را لغو کند. او با اعلامیه رهایی و دستور خود مبنی بر اینکه ارتش از بردگان سابق محافظت و استخدام می کند، پایان برده داری را مهندسی کرد. وی همچنین کشورهای های مرزی را به غیرقانونی بودن برده داری تشویق و اصلاحیه سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده را که برده داری در سراسر کشور را غیرقانونی اعلام می کرد، تبلیغ نمود. می خواست که هر چه سریع تر اوضاع کشور سامان یابد، از این رو عهده دار مسئولیت بازسازی شد.

در این بین جمهوری خواهان افراطی که خواستار قوانین سفت و سخت تری بودند، با او و سیاست هایش سر ناسازگاری داشتند. استعدادهای او را می توان در اولین عملکرد دیپلماتیک در زمینه مدیریت شهرهای درگیر برده داری در دوره اول جنگ، مایوس کردن اقدامات پارلمان در سامان دهی کابینه او طی سال ۱۸۶۲ میلادی، نوشته ها و سخنرانی های او که به متحد ساختن و امید دادن به مردم شمال یاری رساند و خاتمه دادن به درگیری های مربوط به صلح در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۶۴ ایالات متحده بی بدیل دانست.

زندگی نامه ی آبراهام لینکلن,زندگینامه آبراهام لینکلن,زندگینامه کامل آبراهام لینکلن

در این بین او در حزب دموکرات‌ های ضد جنگ نیز منتقدانی داشت از جمله کاپرهدز که او را به دلیل: زیر پا گذاشتن قانون اساسی، استفاده بیش از حد معمول از قدرت اجرایی، امتناع ورزیدن از صلح و مدارا کردن در قضیه برده‌ داری، اعلام قانون ازدواج، به تاخیر انداختن حکم احضار به دادگاه، فرمان دستگیری بالغ بر هجده هزار مخالف از جمله دولت مردان و روزنامه نگاران و به قتل رساندن مردان جوانی که در جنگ سرباز بودند، نقد کرد. علاوه بر دموکرات ها، جمهوری خواهان تندرو هم از او به خاطر عدم تسریع بخشی در پایان دادن به برده داری و به کار نبردن خشونت در عملکردهایش در ناحیه تصرف شده جنوبی خرده گرفتند.

در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ درست چند روز پس از پایان جنگ در اپوماتوکس، لینکلن با همسرش مری در تئاتر فورد شرکت می کرد که توسط بازیگر تئاتر، جان ویلکس بوث از هوادار کنفدراسیون ترور شد. از لینکلن به عنوان قهرمان شهید ایالات متحده یاد می شود و او به عنوان یکی از بزرگترین روسای جمهور در تاریخ آمریکا رتبه بندی می گردد.

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

دوران کودکی آبراهام لینکلن

در زندگینامه آبراهام لینکلن آمده است که: وی در دوازدهمین روز از ماه فوریه سال ۱۸۰۹ در اتاقی چوبی در یک مزرعه واقع در سینکینگ اسپرینگ در نزدیکی هاجنویل، کنتاکی متولد شد. والدینش توماس لینکلن و نانسی هانکز صاحب سه فرزند بودند: سارا، آبراهام و فرزند کوچکترشان که همان زمان نوزادی درگذشت. در سال ۱۸۱۶ خانواده او به ایندیانا نقل مکان کردند.

ایندیانا سرزمینی “آزاد” (غیر برده دار) بود و آنها در شهر پری، ایندیانا مستقر شدند. پدرش در آنجا به عنوان کشاورز و نجار کار می کرد. در ۵ اکتبر ۱۸۱۸ مادرش را از دست داد و خواهرش سارا که  ۱۱ سال سن داشت، عهده دار مسئولیت خانه، پدرش، آبراهام ۹ ساله و پسر عموی یتیم ۱۹ ساله نانسی، دنیس هنکس شد.

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

این قضیه ضربه روحی بدی به آبراهام وارد و موجب شد که رابطه اش با توماس تیره و تار شود. سال بعد پدر او با یک زن بیوه اهل کنتاکی ازدواج کرد و از آنجا که اخلاق خوبی داشت آبراهام در مدت کوتاهی با او ارتباط مثبت برقرار نمود. این زن نقش بسزایی در ادامه تحصیل لینکلن و خواهرش سارا ایفا کرد. زمانی که ۱۷ سال سن داشت خانه را ترک و در کشتی در تقاطع اندرسون و اوهایو مشغول به کار شد و این اولین استخدام او بود. در ۲۰ ژانویه ۱۸۲۸ خواهرش سارا در زمان زایمان نخستین فرزندش درگذشت.

همان سال با فردی به نام جیمز جنتری، برای جابه جایی یک قایق حامل فراورده های کشاورزی که به سمت نیواورلئان می رفت، قرارداد منعقد کرد. در پی این سفر به همراه یکی از فرزندان جنتری، به اوهایو و بعد به می سی سی پی رفت و در آن سفر با ماجرای یورش به بارها برخوردند. از این کار ۲۵ دلار به دست آورد که آن را به پدرش داد. در سال ۱۸۳۰ پدر او با خانواده به سرزمین های بارور ایلینوی، در کنار رودخانه سنگامون مهاجرت کرد.

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

زندگی حرفه ای آبراهام لینکلن

آبراهام لینکلن در سال ۱۸۵۵ میلادی برای شرکت در مجلس سنای ایالات متحده، کاندید شد و در سال ۱۸۵۶ به عضویت  حزب جدید جمهوری خواه در آمد. هر چند که نتوانست در انتخابات بر رقیب خود فریمونت پیروز شود، اما موفق شد که به عنوان معاون او از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار گردد. او موفق شد که در کنوانسیون جمهوری خواهان برای هماورد همه پرسی ریاست جمهوری سال ۱۸۶۰ کاندید شود و در نهایت پیروز میدان باشد.

دوران ریاست جمهوری

از همان ماه های نخست به دست گرفتن امور، لینکلن ثابت کرد که بر خلاف نظر جیمز بوکانان، دولت ملی توانایی مقابله با شورشیان را دارد. وی مخالف نظام برده داری نبود، اما بر این باور بود که جنگ داخلی آمریکا، بدون آزادی بردگان، نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. در این راه با مشکلاتی روبه رو شد، یکی اینکه جمهوری خواهان افراطی با او موافق نبودند و دوم اینکه باید سعی می کرد که دموکرات ‌های خواهان صلح را به سمت خود بکشاند. عملکرد موفقیت آمیز او موجب گشت در سال ۱۸۶۴ میلادی برای دور دوم ریاست جمهوری رای بیاورد و زمام کشور را به دست بگیرد.

در آیین تحلیف بی توجهی به جنوب را تصدیق کرد ولی قبل از اینکه تفکرش مورد آزمایش قرار  گیرد، ترور شد. لینکلن کنترل اجرایی جنگ را به دست گرفت و استراتژی نظامی اتحادیه را شکل بخشید. وی با اعمال اقتدار بی سابقه به عنوان فرمانده کل قوا به بحران بی سابقه سیاسی و نظامی پاسخ داد. او قدرت جنگی خود را بالا برد، بنادر کنفدراسیون را محاصره کرد، وجوهی را قبل از تصرف در کنگره تخصیص داد و هزاران هوادار متفقین کنفدراسیون را دستگیر و زندانی نمود.

لینکلن از حمایت کنگره و مردم شمال برای این اقدامات برخوردار بود. همچنین مجبور شد همدلی های اتحادیه را در کشورهای برده دار مرزی تقویت کند تا جنگ به درگیری بین المللی تبدیل نشود.

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

اقدامات و مصوبات دوره آبراهام لینکلن

بیشترین تمرکز آبراهام لینکلن در دوران ریاست جمهوری در زمینه های نظامی و سیاست بود، با این حال پافشاری او موجب شد که دولت ایالات متحده نظام بانک ملی کنونی را به وسیله قوانین بانک ملی اعمال کند.

همچنین او بهای موریل را به منظور افزایش حقوق ها، بالا برد، اولین بار مالیات بر درآمد را به اجرا در آورد، پول های کاغذی و اوراق بهادار را تا حجم بسیار زیادی چاپ کرد، هجرت از اروپا به آمریکا را خواستار شد، اولین راه ‌آهن بین قاره‌ ای را راه اندازی کرد و برای ایالات متحده وزارت کشاورزی را روی کار آورد.

زمانی که کشور در آشوب بود، وزارت دارایی وی به خوبی توانست تجارت پنبه را در قسمت های تصرف شده، مدیریت نماید. یکی از خصوصیت هایش این بود که حریفان سیاسی خود را در سِمت های رده بالا در کابینه منتصب می کرد و هدفش از این حرکت این بود که همه گروه های حزب، یک مسیر را پی بگیرند و به آنان این فرصت را می داد که با هم به جدل بپردازند؛ اما بر ضد او متحد نشوند و قیام نکنند. مورخان بر این باور بودند که همه کابینه لینکلن به غیر از کامرون، تیمی حرفه ای را تشکیل داده بودند.

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

زندگی شخصی آبراهام لینکلن

اولین رابطه عاطفی لینکلن با آن راتلج بود و در نیو سلیم با وی آشنا شد. تا سال ۱۸۳۵میلادی آنها با هم ارتباط داشتند اما به طور رسمی نامزد نبودند. راتلج در ۲۵ آگوست ۱۸۳۵ به خاطر تب حصبه درگذشت. در سال ۱۸۳۹ لینکلن با مری تاد در اسپرینگ فیلد، ایلینوی آشنا شد و سال بعد آنها نامزد کردند.

او دختر رابرت اسمیت تاد، وکیل ثروتمند و تاجر در لکسینگتون، کنتاکی بود. مراسم ازدواج ۱ ژانویه ۱۸۴۱ به درخواست لینکلن لغو گردید، اما پس از مدتی مجددا به هم پیوستند و در ۴ نوامبر ۱۸۴۲ در عمارت خواهر مری در اسپرینگ فیلد با یکدیگر ازدواج کردند.

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

در سال ۱۸۴۴ این زوج خانه ای در اسپرینگ فیلد نزدیک دفتر وکالت مری خریداری کردند. آنان صاحب ۴ فرزند پسر با نام های رابرت تاد، ادوارد بیکر، ویلیام والاس و توماس تاد شدند و که رابرت در سال ۱۸۴۳ به دنیا آمد، تنها فرزندی بود که تا دوران بلوغ زنده ماند. ادوارد بیکر لینکلن (ادی)، متولد ۱۸۴۶ در تاریخ ۱ فوریه ۱۸۵۰ بر اثر بیماری سل درگذشت. سومین پسر لینکلن “ویلی” لینکلن در ۲۱ دسامبر ۱۸۵۰ متولد شد و در ۲۰ فوریه ۱۸۶۲ در کاخ سفید بر اثر تب فوت کرد.

کوچکترین فرزند او  توماس تاد لینکلن در ۴ آوریل ۱۸۵۳ به دنیا آمد و در ۱۸ سالگی در ۱۶ ژوئیه ۱۸۷۱ به دلیل نارسایی قلبی درگذشت. مرگ پسران آنها تأثیرات زیادی بر هر دو والدین گذاشت. لینکلن از مالیخولیا رنج می برد، بیماری که اکنون تصور می شود افسردگی بالینی باشد. بعدها در زندگی مری تاد با فشارهای روحی از دست دادن همسر و پسرانش دست و پنجه نرم کرد و رابرت از او خواست که به سفر برود.

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

ترور آبراهام لینکلن

پس از اینکه در سال ۱۸۶۳ میلادی آبراهام لینکلن اعلامیه الغای برده داری را منتشر ساخت، آشوب و شورش دچار رکود شد. این اتفاق در حالی رخ داد که یک سال بعد ارتش‌ های کنفدراسیون مغلوب شد و آبراهام به این نتیجه رسید که تنها برای یک دوره رئیس ‌جمهور است.

در این بین دیگر رقیب او یعنی جورج بی مک کلان، او را در انتخابات درگیر پستی بلندی هایی کرد، با این وجود آبراهام موفق شده میزان بالایی از آرا یعنی ۵۵ درصد رأی عمومی و ۲۱۲ از ۲۴۳ رأی انتخاباتی را به خود اختصاص دهد و نظر مردم را مجدداً جلب نماید و دوباره بر صندلی قدرت تکیه کند.

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

تاریخ ۹ آوریل ۱۸۶۵ تاریخی سرنوشت ساز بود زیرا در آن روز ژنرال رابرت اچ لی فرمانده ارتش ویرجینیا با تحویل گردانش به ژنرال یولیس اس. گرانت به جنگ داخلی خاتمه داد. نوسازی بخش های جنگ زده در همان سال در نواحی که زیر نظر اتحادیه بودند، شروع شد و این رئیس جمهور از هواداران سیاست اتحاد سریع با کمترین سختگیری بود.

متاسفانه در مجلس سنا با جمهوری خواهان تندرویی مواجه شد که از او می خواستند با کنفدراسیون‌ های قبل پیمان ببندد. در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ به همراه همسرش در تئاتر فورد واقع در واشنگتن شرکت کرد و در آنجا به دست جان ویلکس بوث که از بازیگران تئاتر بود، ترور شد. او پس از ۹ ساعت درگذشت و بعد از مرگش، میلیون ها نفر در غم و اندوه فرو رفتند. نام او به عنوان بزرگترین و محبوب ترین رئیس ‌جمهور ایالات متحده آمریکا ذکر می شود.

آبراهام لینکلن,بیوگرافی آبراهام لینکلن,زندگی آبراهام لینکلن

مصوبات مهمی که با امضای رئیس‌ جمهور لینکلن تصویب شدند

  • قانون درآمد، تصویب در سال ۱۸۶۱
  • قانون همستد
  • قانون Morrill Land- Grant College
  • نشر اعلامیه آزادی بردگان در ۱۸۶۲ و اضافه کردن آن به متمم سیزده قانون اساسی ایالات متحده آمریکا
  • قانون درآمد های داخلی، تصویب در سال ۱۸۶۲
  • قوانین راه‌ آهن پسفیک، تصویب در سال های ۱۸۶۲–۱۸۶۴
  • تأسیس وزارت کشاورزی ایالات متحده در سال ۱۸۶۲
  • قانون بانکداری ملی در ۱۸۶۳
  • قانون درآمد های داخلی، تصویب در سال ۱۸۶۴

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا