بیوگرافی

زندگینامه جان کوم خالق واتس اپ

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی جان کوم (زندگینامه بزرگان)

جان کوم، برنامه نویس آمریکایی اوکراینی و یکی از دو بنیان گذار پیام رسان واتساپ، از کارآفرینان میلیاردر است. او در فوریه ۲۰۱۴ واتساپ را به مبلغ ۱۹.۳ میلیارد دلار به مارک زاکربرگ، مالک شرکت فیس بوک واگذار کرد.

همان سال با دارایی خالص ۷.۵ میلیارد دلار، در لیست ۴۰۰ ثروتمند آمریکایی از نظر مجله فوربس قرار گرفت که بالاترین رتبه در بین تازه واردان لیست سال ۲۰۱۴ بود.

تا ژوئیه ۲۰۲۱، دارایی خالص کوم به ۱۰.۴ میلیارد دلار رسید. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی نامه جان کوم، یکی از رهبران تجارت بپردازیم.

عکس جان کوم

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

جان کوم کیست؟ جان کوم، بنیانگذار WhatsApp، ممکن است اکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد، اما زندگی برای او همیشه به این راحتی نبود. او در همان ساختمانی که خودش و مادرش در آن زندگی می کردند و مشغول به کار بودند، میلیاردر شد.

کوم به عنوان یک مهاجر اوکراینی که از اتحاد جماهیر شوروی به ایالات متحده نقل مکان کرده بود، حتی با فقر شدیدتری روبرو شد، اما با این وجود موفق شد ظرف مدت پنج سال یک شرکت میلیارد دلاری ایجاد کند.

خالق واتس آپ,زندگینامه جان کوم,بیوگرافی جان کوم

برای کارآفرینان و رهبران تجارت، داستان جان کوم می تواند الهام بخش باشد؛ اما فراتر از یک منبع انگیزه، کوم و شریک تجاری او برایان اکتون نشان می دهند که چگونه می توان یک شرکت نوآورانه را رشد داد.

علاوه بر این، آنها نمونه برجسته ای برای ایجاد مشاغلی هستند که به دیگران خدمت می کنند و تأثیر مثبت و گسترده ای بر جهان دارند.

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

دوران کودکی جان کوم

در زندگینامه جان کوم آمده است که: جان کوم در ۲۴ فوریه ۱۹۷۶ در کیف اوکراین، که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، از پدر و مادر یهودی به عنوان تنها فرزندشان به دنیا آمد.

کوم در دوران کودکی، تأثیرات منفی بزرگ شدن در یک رژیم کمونیستی را تجربه کرد، که تأثیر عمیقی در تعهد قاطعانه وی به حمایت از حریم خصوصی گذاشت.

وی هنگام توصیف اینکه چرا شرکت وی در مورد این جنبه تجاری اینقدر جدی است، به وایرد می گوید: “من در جامعه ای بزرگ شدم که همه کارهای شما را شنود و ضبط می کردند ومی ربودند.

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

هیچ کس نباید حق شنود داشته باشد، وگرنه شما به یک دولت توتالیتر، دولتی که در کودکی از آن فرار کردم، تبدیل می شوید.”

کوم بیشتر دوران جوانی خود را در شهری خارج از کیف بزرگ شد تا اینکه در سال ۱۹۹۲، پس از فروپاشی کمونیسم در اروپای شرقی، او و مادرش برای رسیدن به موقعیت بهتر به مانتین ویو، کالیفرنیا، ایالات متحده مهاجرت کردند.

قرار بود پدر خانواده نیز به آنها ملحق شود ولی در نهایت ترجیح داد که در اوکراین بماند. کوم در نوجوانی به عنوان نظافتچی در فروشگاه مواد غذایی محلی کار می کرد تا از زندگی خود و مادرش در حالی که از نظر مالی با مشکل روبرو بودند و تحت حمایت های دولت قرارداشتند، حمایت کند.

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

مادرش نیز به عنوان یک پرستار کودک مشغول به کار بود تا گوشه ای از زندگی را بگیرد؛ اما متاسفاته از ورود آنها به آمریکا چیزی نمی گذشت که به سرطان مبتلا شد.

جان در ۱۸ سالگی و در دوران دبیرستان علاقه وافر خود به فن آوری را کشف کرد و چون پولی برای پرداخت کتاب های راهنما جدید نداشت، آنها را از یک کتاب فروشی دست دوم خریداری می کرد.

با وجود شرایطی که داشت، کوم یک فرد مبتدی و زود آموز بود که از سخت کوشی نمی ترسید. پس از چند سال تنظیم دقیق مهارت های خود، در سال ۱۹۹۶ به گروه نخبگان هک w00w00 پیوست و در آنجا یک آموزش عملی در زمینه امنیت سایبری دریافت کرد.

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

سپس مهارت های رایانه ای خود را پیشرفت داد و با بنیانگذار آینده Napster، شان فانینگ آشنا شد. اگرچه جان کوم در برنامه های رایانه ای، خودآموز بود؛ اما تحصیلات عالیه را ادامه داد و در دانشگاه ایالتی سن خوزه تحصیل کرد.

هنگام تحصیل، او به طور نیمه وقت به عنوان تست کننده امنیت در شرکت حسابداران جهانی Ernst & Young مشغول به کار شد و پس از مدتی با برایان اکتون یکی از کارمندان اولیه یاهو و دیگر بنیانگذار WhatsApp آشنا شد.

پدرش در سال ۱۹۹۷ در اوکراین و مادر وی در سال ۲۰۰۰ بر اثر سرطان در ایالات متحده درگذشتند که هر یک ضربه روحی بزرگی برای جان به حساب می آمدند.

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

زندگی حرفه ای جان کوم

جان کوم “ارنست و یانگ” را ترک کرد و توسط یاهو به عنوان مهندس زیرساخت استخدام شد تا سطح امنیتی سیستم تبلیغات شرکت را بازرسی کند. در این مقطع از زمان با برایان اکتون، یکی از کارمندان اولیه یاهو آشنا شد.

در سال ۱۹۹۷ کوم دانشگاه را رها کرد تا بتواند تمرکز خود را روی شغلش در یاهو معطوف کند. طی نه سال آینده، آنها در یاهو کار کردند و در سپتامبر ۲۰۰۷، کوم و اکتون یاهو را ترک و یک سال مرخصی گرفتند و به اطراف آمریکای جنوبی رفتند.

سپس هر دو برای کار در فیس بوک اقدام کردند اما موفق به استخدام نشدند. در ژانویه ۲۰۰۹، او یک آیفون خریداری کرد و فهمید که یکی از اپ استورها توانایی تولید یک صنعت کاملاً جدید از برنامه ها را دارد.

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

پس از همفکری با اکتون، تصمیم گرفتند شرکت خودشان را بسازند. کوم تقریبا بلافاصله نام WhatsApp را انتخاب نمود و یک هفته بعد در روز تولدش، فوریه ۲۰۰۹ او WhatsApp Inc را در کالیفرنیا تاسیس کرد.

با موفقیت در راه اندازی جدید، این شرکت جستجوی سرمایه گذاران را آغاز نمود تا به مقیاس سازمان خود کمک کند. اکتون چندین همکار سابق خود در یاهو را مجبور به سرمایه گذاری ۲۵۰،۰۰۰ دلاری در این تجارت نمود.

در حالی که او روابط تجاری را اداره می کرد، کوم همچنان در حال بهبود برنامه و کاربردی کردن آن برای کاربران بیشتر بود. پایداری، فداکاری و سخت کوشی آنها نتیجه داد و سال ۲۰۱۱ پول شروع به وارد شدن به شرکت آنها کرد.

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

وجود سرمایه فضای رشد بیشتر را ارتقا داد، کارمندان گسترش پیدا کردند، اصلاحات اساسی صورت گرفت و ویژگی های جدیدی ارائه شد. این اپلیکیشن در تایم کوتاهی توانست نظر مالک فیس بوک را به خود جلب کند.

زاکربرگ و جان کوم در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار با هم در یک کافی شاپ ملاقات کردند. در تاریخ ۹ فوریه، زاکربرگ از کوم خواست که در خانه اش شام بخورد و رسماً پیشنهاد معامله برای عضویت در هیئت مدیره فیس بوک را به کوم ارائه داد.

او به مدت ۴ سال در این شرکت، یکی از اعضای هیئت مدیره بود تا اینکه سال ۲۰۱۸ بر سر برخی اختلافات، از سمت خود کناره گیری کرد. WhatsApp در سال های اولیه ایراداتی داشت اما رفته رفته به یکی از محبوب ترین پیام رسان های اجتماعی تبدیل شد.

سرانجام سال ۲۰۱۴ پس از دومین پیشنهاد، فیس بوک، واتساپ را به قیمت ۱۹.۳ میلیارد دلار خریداری کرد.

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

زندگی شخصی جان کوم

درباره زندگی شخصی جان کوم اطلاعات زیادی در دست نیست؛ اما می دانیم که با دختری به نام اولینا مامبوتوا، رابطه دوستانه طولانی مدت داشته است.

کوم دوست ندارد که او را یک کارآفرین بنامند، تا آنجا که در سال ۲۰۱۲ در صفحه توییترش نوشت، “شخص بعدی که مرا کارآفرین بنامد توسط محافظ من به صورت او مشت زده می شود.”

بیوگرافی جان کوم,تحصیلات جان کوم,جان کوم کیست

وی احساس می کند که یک کارآفرین نیست؛ زیرا انگیزه کارآفرینان تمایل به کسب درآمد است، در حالی که او فقط می خواهد محصولات مفیدی بسازد. در سال ۲۰۱۷ او یکی ازطرفدارن دونالد ترامپ، رئیس جمهور اسبق آمریکا بود و چندین بار در فیس بوک او را مورد حمایت خود قرار داد.

این میلیاردر خود ساخته اغلب با کارهای خیرخواهانه اش شناخته می شود. وی در سال ۲۰۱۴ حدود ۱ میلیون دلار به بنیاد FrееВЅD و ۵۵۶ میلیون دلار به بنیاد SVCF کمک مالی کرد. در دسامبر ۲۰۱۶، جان کوم ۵۰۰۰۰۰ دلار دیگر به بنیاد FreeBSD اهدا کرد.

افتخارات جان کوم

سال ۲۰۱۴ نام جان کوم در رده ۶۳ جدول ۴۰۰ فرد ثروتمند ایالات متحده آمریکا از نظر مجله فوربس قرار گرفت. تا ژوئیه ۲۰۲۱ دارایی خالص وی ۱۰.۴ میلیارد دلار برآورد شد.

شبکه اجتماعی
Jan Koum InstagramJan Koum FacebookJan Koum Twitter

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا