بیوگرافی

زندگینامه مارک زاکربرگ خالق فیس بوک

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی مارک زاکربرگ (زندگینامه بزرگان)

مارک زاکربرگ برنامه نویس و کارآفرین اینترنتی در آمریکا می باشد. وی یکی از بنیانگذاران وب سایت شبکه اجتماعی فیس بوک و همچنین یکی از جوانترین میلیاردرهای جهان است. در حال حاضر به عنوان رئیس و مدیر اجرایی فیس بوک فعالیت می کند.

این شبکه اجتماعی اکنون بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر در سطح جهان دارد. دارایی خالص وی از سپتامبر سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۷۱.۵ میلیارد دلار تخمین زده شد و توسط فوربس به عنوان پنجمین فرد ثروتمند جهان معرفی شده است.

وی همچنین یکی از بنیانگذاران پروژه توسعه فضاپیمای بادبان خورشیدی Breakthrough Starshot بوده و به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره آن فعالیت می کند. در سال ۲۰۱۰ توسط مجله تایم “مرد سال” برگزیده شد. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی نامه مارک زاکربرگ، این  کارآفرین ثروتمند آمریکایی بپردازیم.

عکس مارک زاکربرگ

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ کیست؟ مارک زاکربرگ در ۴ فوریه ۲۰۰۴ در دانشگاه هاروارد، با هم اتاقی هایش ادواردو ساورین، اندرو مک کالوم، داستین مسکوویتز و کریس هیوز سرویس شبکه اجتماعی فیس بوک را از اتاق خوابگاه خود راه اندازی کرد.

او پس از سال دوم تحصیل، کالج را ترک و در این سایت متمرکز شد. در ادامه این گروه فیس بوک را به سایر پردیس های کالج معرفی کردند و تعداد کاربرانش به بیش از یک میلیارد نفر افزایش یافت و در پی آن زاکربرگ چندین برابر ثروتمند شد.

زندگینامه مارک زاکربرگ,شبکه اجتماعی فیس بوک,فیلم زندگینامه مارک زاکربرگ

در سال ۲۰۰۷ و در سن ۲۳ سالگی، به جوانترین میلیاردر خودساخته جهان تبدیل گردید. از سال ۲۰۰۸ مجله تایم به عنوان بخشی از جایزه شخص سال خود، زاکربرگ را در میان ۱۰۰ فرد با نفوذ در جهان قرار داد.

در دسامبر ۲۰۱۶ در رتبه ۱۰ در فهرست قدرتمندترین افراد جهان در فوربس قرار گرفت.

دوران کودکی مارک زاکربرگ

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

در زندگینامه مارک زاکربرگ آمده است که: مارک الیوت زاکربرگ در ۱۴ مه سال ۱۹۸۴ در وایت پلینز، نیویورک، ایالات متحده آمریکا در یک خانواده یهودی اصلاح طلب و تحصیل کرده به دنیا آمد.

پدرش، ادوارد زاکربرگ در مجاورت خانه خانوادگی یک دندانپزشکی داشت و مادرش کارن، قبل از تولد سه فرزند دیگرش (رندی، دونا و آریل) به عنوان روانپزشک کار می کرد.

مارک در دوران راهنمایی استفاده از رایانه و نوشتن نرم افزار را آغاز نمود و پدرش در دهه ۱۹۹۰ به او برنامه نویسی Atari BASIC را آموخت. بعداً دیوید نیومن، توسعه دهنده نرم افزار را برای آموزش خصوصی او استخدام کرد.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

هنگامی که حدوداً ۱۲ ساله بود از Atari BASIC برای ایجاد یک برنامه پیام رسان که نام آن را ” Zucknet” گذاشت، استفاده کرد. این برنامه به همه رایانه های خانه و مطب دندانپزشکی پدرش امکان ارتباط با یکدیگر را می داد.

او در دبیرستان اردسلی، در کلاس ها سرآمد همه بود و با گذشت ۲ سال به مدرسه خصوصی Phillips Exeter Academy رفت و موفق به دریافت جوایز ریاضیات، نجوم، فیزیک و مطالعات کلاسیک شد.

وی در سنین جوانی در اردوی تابستانی جوانان با استعداد در مرکز جان هاپکینز نیز حضور پیدا کرد. زاکربرگ با فراغت از دبیرستان توانست فرانسوی، عبری، لاتین و یونان باستان را بخواند و بنویسد.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

در طول سال های دبیرستان مارک با شرکت Intelligent Media Group جهت تولید یک پخش کننده موسیقی تحت عنوان Synapse Media Player کار کرد. سال ۲۰۰۲ تحصیل در رشته روانشناسی و علوم کامپیوتر را در دانشگاه هاروارد آغاز نمود.

در سال دوم دانشجویی برنامه ای نوشت که آن را CourseMatch نامید و به کاربران اجازه می داد بر اساس انتخاب دانشجویان دیگر، تصمیم گیری در مورد برگزیدن کلاس را انجام دهند و همچنین به آنها در تشکیل گروه های مطالعه کمک می کرد.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

اندکی بعد، برنامه متفاوتی ایجاد نمود که در ابتدا Facemash نام داشت. گویا این برنامه تنها جنبه سرگرمی داشت. در ژانویه ۲۰۰۴ زاکربرگ شروع به نوشتن کد برای یک وب سایت جدید نمود و در ۴ فوریه ۲۰۰۴ “” Thefacebook  را راه اندازی کرد، برنامه ای که قرار بود یک دایرکتوری قابل اعتماد و بر اساس اطلاعات واقعی دانشجویان هاروارد باشد.

این نرم افزار در نهایت منجر به راه اندازی فیس بوک شد. زاکربرگ برای تکمیل پروژه خود در سال دوم دانشگاه، هاروارد را رها کرد. او در ۲۵ ماه مه سال ۲۰۱۷ از همین دانشگاه درجه افتخاری دریافت نمود.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

زندگی حرفه ای مارک زاکربرگ

این کارآفرین برتر در ۴ فوریه ۲۰۰۴ استارت فیس بوک را از اتاق خوابگاه خود در هاروارد زد. شاید الگو قبلی این برنامه از آکادمی فیلیپس اکستر مدرسه مقدماتی که مارک در آن التحصیل می کرد، گرفته شده باشد.

فیس بوک در ابتدا فقط برای دانشجویان هاروارد بود که بعدا موسس آن تصمیم گرفت آن را در دانشگاه های دیگر توسعه دهد و برای همین از هم اتاقی اش داستین مسکوویتز کمک گرفت. آنها کار را با چند دانشگاه از جمله دانشگاه کلمبیا، نیویورک و استنفورد آغاز کردند.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

زاکربرگ، مسکوویتز و برخی دوستانش به پالو آلتو، کالیفرنیا رفتند و در آنجا خانه کوچکی را به عنوان دفتر کار اجاره کردند. مارک می گوید در آن زمان، این تیم قصد بازگشت به هاروارد را داشتند اما نتیجتاً در کالیفرنیا ماندگار شدند.

در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۰ وی اعلام کرد که این شرکت نزدیک به ۵۰۰ میلیون کاربر دارد. مجله Vanity Fair مارک زاکربرگ را سال ۲۰۱۰ در  فهرست ۱۰۰ فرد با نفوذ عصر اطلاعات در رده اول قرار داد و در سال ۲۰۱۶ از سوی مجله New Statesman به عنوان یکی از ۵۰ شخصیت تأثیرگذار در جهان انتخاب شد.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ در مصاحبه ای با PBS در سال ۲۰۱۱ مدتی بعد از فوت استیو جابز بیان کرد که جابز به او مشاوره داده است که چگونه یک تیم مدیریتی در فیس بوک ایجاد کند که در ساخت همان کیفیت خوب و چیزهای خوب شما متمرکز باشد.

در اول اکتبر ۲۰۱۲ برای پیشرفت نوآوری در شبکه های اجتماعی و بالا بردن جایگاه فیس بوک در بازار روسیه، با نخست وزیر دیمیتری مدودف در مسکو دیدار کرد. در سال ۲۰۱۲، Facebook تقریبا ۹ میلیون کاربر در کشور روسیه داشت.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ یک استراتژیست بزرگ است، او همچنان شرکت هایی را که به عنوان نهادهای مستقل تحت چتر فیس بوک فعالیت خود را ادامه می دهند، خریداری می کند. در آوریل ۲۰۱۲ برنامه اشتراک عکس موبایل اینستاگرام را به مبلغ ۱ میلیارد دلار پول نقد و سهام خریداری کرد.

در ابتدا این یک برنامه iOS بود که توسط مایک کریگر و کوین سیستروم ساخته شده بود. اکنون برنامه Instagram در سیستم عامل Android نیز موجود است. وی  در ژانویه ۲۰۱۹ برنامه هایی را برای ترکیب یک سیستم رمزگذاری شده برای سه سیستم عامل اصلی رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ تعیین کرد.

سال بعد Facebook سیستم های چت برای Instagram و مسنجر را در دو سیستم عامل iOS و اندروید یکی کرد.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

زندگی شخصی مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ در سال دوم تحصیل در یک جشن با همسرش، پریسیلا چان که یک دانشجوی پزشکی چینی – آمریکایی در هاروارد بود، آشنا شد و در ۱۹ مه ۲۰۱۲ با هم ازدواج کردند.

وی در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۵ اعلام داشت که آنها در انتظار تولد فرزندشان هستند. در اول دسامبر ماکسیما چان زاکربرگ ( نام چینی او چن مینگوی است) به دنیا آمد. دختر دوم این زوج، در آگوست ۲۰۱۷ متولد شد.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ که با دین یهود پرورش یافته و یک بار به عنوان ملحد شناخته شد، اما از آن زمان در دیدگاه های خود تجدید نظر کرد. در سال ۲۰۱۶ وی گفت: “من یهودی بزرگ شدم و سپس دوره ای را پشت سر گذاشتم که مسائل را زیر سوال می بردم، اما اکنون معتقدم دین بسیار مهم است.”

از هنگامی که او به ثروت زیادی دست یافت، تصمیم گرفت درصد زیادی از آن را در مسیرهای بشر دوستانه خرج کند. قابل توجه ترین کمک او در سپتامبر سال ۲۰۱۰ شکل گرفت، آن موقع که ۱۰۰ میلیون دلار جهت بهبود سیستم خراب مدرسه های دولتی نیوآرک در نیوجرسی خرج کرد.

پس از آن در دسامبر ۲۰۱۰ ” “Giving Pledgeرا امضا و تعهده داد که در طول حیاتش تقریبا ۵۰ درصد از ثروتش را برای امور بشر دوستانه کنار بگذارد. بیل گیتس، وارن بافت و جورج لوکاس نیز جزء قرارداد Giving Pledge می باشند.

در نوامبر ۲۰۱۵ مارک و پریسیلا در نامه ای سرگشاده به فرزندشان، قول دادند که ۹۹ درصد سهام فیس بوک خود را (در حال حاضر حدود ۴۵ میلیارد دلار) به امور خیریه اهدا کنند تا در بهبود این جهان برای نسل های بعد به نیکوکاران دیگر ملحق گردند.

بیوگرافی مارک زاکربرگ,بیوگرافی مارک زاکربرگ و همسرش,زندگی نامه مارک زاکربرگ

افتخارات مارک زاکربرگ

  • او تنها فرد زیر ۴۰ سال در لیست ۲۰ نفر از ثروتمندترین افراد مجله فوربس است.
  • در سال ۲۰۰۷ به جوانترین میلیاردر خودساخته جهان تبدیل شد.
  • در سال ۲۰۰۸ از سوی مجله تایم جز ۱۰۰ فرد بانفوذ جهان محسوب می شد.
  • در سال ۲۰۱۰ توسط مجله تایم “مرد سال” برگزیده شد.
  • در دسامبر ۲۰۱۶ در رتبه ۱۰ در فهرست قدرتمندترین افراد جهان از سوی فوربس قرار گرفت.
  • در سال ۲۰۱۷ با ثروت ۷۱.۵ میلیارد دلاری به وسیله مجله فوربس به عنوان پنجمین فرد ثروتمند جهان شناخته شد.
  • از ژانویه ۲۰۲۱ دارایی خالص زاکربرگ ۹۰ میلیارد دلار تخمین زده شد که او را به چهارمین فرد ثروتمند جهان تبدیل می کند.
شبکه اجتماعی
Mark Zuckerberg InstagramMark Zuckerberg FacebookMark Zuckerberg YoutubeMark Zuckerberg Twitter

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا