بیوگرافی

زندگینامه استیون هاوکینگ – دانشمند

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی استیون هاوکینگ (زندگینامه بزرگان)

استیون هاوکینگ کیست؟ “اِستیوِن ویلیام هاوکینگ” در‌ ۸ ژانویه سال ۱۹۴۲ متولد شد. پدر استیون هاوکینگ زیست شناس و مادرش خانه دار بود. او به همراه خانواده اش در شمال لندن زندگی می کرد اما در آن زمان ناگهان نیروی هوایی نازی لندن را به شدت بمباران کرد، مادر استیون نیز باردار بود و برای در امان ماندن جان خود و فرزندش به آکسفورد نقل مکان کردند ‌و “استفن” در آنجا به دنیا آمد. مدتی بعد از آن خانواده ی هاوکینگ مجددا به لندن برگشتند و در سنت آلبان و شمال شهر ساکن شدند. ما در این مقاله به بخش هایی از زندگی نامه استیون ویلیام هاوکینگ می پردازیم، با ما همراه باشید.

عکس پروفسور استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟,بیوگرافی استیون هاوکینگ

کودکی و دوران تحصیل استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ تا ده سالگی اش در مدرسه ی دخترانه ی سنت آلبان درس خواند چون این مرکز آموزشی از بهترین مدرسه ها بود. اما بعد از ده سالگی دیگر پسرها نمی توانستند در آن مدرسه ی دخترانه درس بخوانند.

جالب است بدانید که اکثر ما استیون هاوکینگ را یک نابغه ی بالفطره می دانیم اما او در زمان مدرسه اصلا دانش آموز زرنگی نبوده و می شود گفت که از بدترین دانش آموزان کلاس بوده است و به سختی این دوره را پشت سر گذاشته است او همچنین در خرابکاری هم دستی برآتش داشت و وسایلی مثل رادیو و ساعت را باز می کرد اما هیچگاه نمی توانست آنهارا جمع کند، استیون کنجکاو و در انجام تکالیف بسیار تنبل و ضعیف بود اما معلم هایش همیشه او را انیشتن خطاب می کردند، کسی چه می داند؟ شاید به آنها الهام شده بود که استیون هاوکینگ واقعا نابغه است.

زندگی نامه استیون هاوکینگ,زندگی نامه استیون ویلیام هاوکینگ,زندگینامه استیون هاوکینگ

دانشگاه و انتخاب رشته استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ تحصیلات دانشگاهی اش را در آکسفورد شروع کرد، پدر او اصرار داشت که استیون پزشکی بخواند اما استیون ریاضیات را ترجیح داد و مدتی بعد هم فیزیک را بعنوان رشته اش انتخاب کرد. نقل قولی از استاد حل تمرین استیون هاوکینگ وجود دارد که می گوید: ” قدرت ذهنی او در تسلط به مسائل مختلف علمی بی نظیر است. کافی بود تا او در روزنامه بخواند که فلان دانشمند به چه نتیجه ای رسیده است، او با بیماری سختی دست به گریبان است اما با سرنخ های کوچکش محاسبات و کشفیات را از نو انجام می داد، بدون اینکه حتی از کسی کمک بخواهد.”

استیون هاوکینگ بعد از دوره لیسانس برای ادامه تحصیل در کیهان شناسی نظری وارد دانشگاه کمبریج شد. همان وقت ها بود که علائم بیماری ALS (از کار افتادگی سلول های عصبی) در او نمایان شد. درحالی که دکترها به او گفته بودند که فقط چند ماه دیگر زنده است او در سال ۱۹۶۵ دکترایش را گرفت.

عکس پروفسور استیون هاوکینگ,استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟

فعالیت های ورزشی استیون هاوکینگ

استیون وقتی که در آکسفورد اقامت و تحصیل می کرد دچار افسردگی شدیدی شد و برای مقابله با این احساس به عضویت تیم قایقرانی دانشگاه درآمد او قبل از بیماری هم اندامی نحیف و لاغر داشت و اتفاقا همین فیزیولوژی او باعث شد که جای مهمی در تیم قایقرانی برا او باشد؛ استیون هدایت کننده و کنترل فرمان قایق در تیم شد و از آنجایی که رقابت های قایقرانی در دانشگاه آکسفورد اهمیت زیادی دارد او در میان هم تیمی هایش محبوبیت زیادی پیدا کرد اما از طرفی ورزش باعث می شد که او زمانی کافی برای مطالعه نداشته باشد.

استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟,بیوگرافی استیون هاوکینگ

ازدواج و جدایی ها استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در سال ۱۹۶۵ یعنی در همان سالی که بیمار شد و دکترایش را گرفت با جین وایلد که زبان شناسی اهل کمبریج بود ازدواج کرد و این ازدواج انگیزه ی زیادی برای مبارزه با بیماری و ادامه زندگی به او داد، وقتی که استیون ازجین خواستگاری کرد جین به او گفت که آنها در زیر ابرهسته ای مزخرفی زندگی می کنند که هر لحظه ممکن است باعث متلاشی شدن دنیایشان شود بنابراین بهتر است که از تمام لحظات باقی مانده عمرشان لذت ببرند.

استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟,بیوگرافی استیون هاوکینگ

این اتفاقات اراده ی مصمم هاوکینگ را برای ادامه ی پروژه هایش برانگیخت زیرا چیزهایی که فهمیده بود جزء پیچیده ترین و بلندپروازانه ترین مسائلِ کیهان شناسی به شمار می رفت.

اواخر دهه ۶۰ او برای جابه جایی مجبور به استفاده از ویلچر شد و قدرت تمام اجزاء بدنش به جز دو انگشت دست چپش را از دست داد او با این دو انگشت دکمه های رایانه ی بسیار پیشرفته ای را فشار می داد که فقط برای او ساخته بودند، این کامپیوتر بجایش حرف می زد و ارتباطش را با جهان بیرون حفظ می کرد، استیون از سال ۱۹۸۵ قدرت گویایی خود راهم از دست داد.

حاصل ازدواج استیون و جین سه فرزند با نام های رابرت، لوسی و تیموتی بود که در آخر ازدواج استیون و جین در سال ۱۹۹۵ به طلاق انجامید، پس از آن در سپتامبر ۱۹۹۵ استیون هاوکینگ با الین میسون پرستارش ازدواج کرد که البته این ازدواج هم سرانجامی نداشت ودر سال ۲۰۰۷ به جدایی و طلاق منتهی شد.

استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟,بیوگرافی استیون هاوکینگ

نظریات استیون هاوکینگ در باب علم

استیون درکل دنیا به خاطر تحقیقاتش روی مسئله ی “گرانش کوانتمی” مشهور است او در دهه ۱۹۷۰ با همکاری “راجرپنروز” که او نیز فیزیکدانی برجسته بود نشان داد که سیاهچاله ها در جهان واقعیت دارند و بر اساس نظریه ی گرانش اینیشتن(نسبیت عام) قابل نوضیح هستند، همچنین این نظریه پیش بینی می کرد که سیاه چاله ها نیز از خود تابش می‌کنند و این تابش اکنون به نام “تابش هاوکینگ” معروف است.

یکی دیگر از نظریات جالب استیون هاوکینگ این بوده است که فیزیک و زیست شناسی را از جهانی مشابه هم می می دانست او معتقد بود که در هردو علم رفتار ذرات کوچک ماهیت اجسام بزرگ را تعیین می کند.

استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟,بیوگرافی استیون هاوکینگ

پروفسور استیون هاوکینگ در سال ۱۹۸۳ یکی از بزرگترین دستاورد های خودش را با کمک جیمز هارتل به ثبت رساند، این نظریه می گوید که “جهان هیچ مرزی ندارد” در راستای درک ماهیت و شکل جهان از دیدگاه مکانیک کوانتومی (مطالعه رفتار ذرات ریز) و ترکیبِ آنها با نسبیت عام (نظریه انیشتن درباره گرانش و انحنای فضا یا زمان) آنها به نتیجه ای رسیدند که در آن جهان صرفا یک موجودیت است و هیچ حد و مرزی ندارد.

استیون هاوکینگ در رابطه با این نظریه می گوید که جهان را مثل سطح زمین تصور کنید، شما هرچقدر دل تان بخواهد می توانید روی این سطح بدوید اما هیچ وقت به انتهای آن نمی رسید. فضا برعکس زمینِ دو بعدی، چهار بعد دارد. فضا-زمان را مثل خطوط عرض جغرافیا تصور کنید. اگر از قطب شمال به سمت جنوب بروید هرچقدر فاصله اتان از قطب شمال بیشتر شود فاصله ی این خطوط هم از هم بیشتر خواهد شدتا شما از استوا بگذرید و به سمت قطب جنوب بروید. با این حساب جهان در فضا و زمان محدود می شود و در نهایت بازهم به ساختار اولیه اش باز می گردد هرچند که این اتفاق دست کم تا ۲۰ میلیارد سال دیگر رخ نمی دهد.

استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟,بیوگرافی استیون هاوکینگ

بنظر شما این مفهوم به معنی بازگشتن زمان به قبل است؟

سالها قبل انیشتین ثابت کرد که فضا و زمان در برابر یکدیگر عاملانی نسبی هستند و فیزیکدانان آن را با فضا و زمان نشان دادند.ریاضیات نشان می دهد که جهان درحال انبساط است، بنابراین زمان هم از گسترش جهان تبعیت می کند.

فعالیت های هنری استیون هاوکینگ

کمی دور از ذهن است که شخصی مثل استیون هاوکینگ به نوشتن برای کودکان روی بیاورد، ظاهرا او توجه ویژه ای به یادگیری فیزیک در نسل های آینده داشته است.

سال ۲۰۰۷ استیون به همراه دخترش لوسی کتاب “راز کلیدی جورج” را برای کودکان منتشر کردند. این کتاب روایت نوجوانی به نام جورج است که پدر و مادرش با تکنولوژی مخالف اند اما جورج با همسایه شان که یک فیزیک دان است دوست می شود و همراه با هم یک پورتال ارتباطی با دنیاهای دیگر
می سازند، مانور اصلی این کتاب بر آشنایی با سیاه چاله ها و منشاء حیات است. سال ۲۰۰۹ نیز کتاب دوم از سه گانه ی ماجراهای جورج به نام “گنجینه ی کیهانی” منتشر شد.

استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟,بیوگرافی استیون هاوکینگ

نظریات استیون هاوکینگ در رابطه با موجودات فرازمینی

اظهارات پرفسور استیون هاوکینگ در رابطه با امکان وجود موجودات غیر فضایی برای اکثر مردم جالب است، سال ۲۰۰۸ در جشنی که برای پنجاه سالگی ناسا گرفته بودند استیون هاوکینگ در بخشی از سخنرانی خود گفت: امکان وجود انواعی از حیات بدوی در فضا وجود دارد اگر چه حیات هوشمند نادر است و بعد با کمی چاشنی طنز گفت:

بعضی ها معتقدند ممکن است روی زمین حیات هوشمند به وجود بیاید. وی افزود: ما باید دربرخورد با بیگانه ها بسیار محتاط باشیم زیر احتمالا حیات آنها مبنی بر DNA نیست و ما نمی توانیم در برابر بیماری های آنها مقاومتی کنیم.

استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟,بیوگرافی استیون هاوکینگ

تجربیات علمی استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در سال ۲۰۰۷ تقریبا ۶۵ ساله بود و در یک پروژه ی جاذبه که متعلق به یک شرکت بود آنها را همراهی کرد و بعد از ۴۰ سال توانست از ویلچرش فاصله بگیرد او حتی توانست حرکات ژیمناستیک انجام دهد. هواپیمای شرکت “جاذبه صفر” استیون هاوکینگ را تا ارتفاع زیادی بالا برد و سپس به سمت زمین سقوط کرد آن ها اینکار را چندبار انجام دادند و هربار به مدت ۲۵ ثانیه استیون بی وزنی را تجربه کرد. رییس این شرکت ” ریچارد برنسون” یک صندلی رایگان در فضاپیمای ویرجین گلکسی به او هدیه داده است.

اما هنگامی که از استیون هاوکینگ پرسیدند چرا با وجود خطرناک بودن، این تجربه را قبول کرد است، او دلیل کار خود را حمایت از سفرهای فضایی اعلام کرد و گفت با توجه به گرم شدن زمین و احتمال جنگ هسته ای و محدود بودن منابع در آینده، انسان باید به فکر مهاجرت به فضا باشد. او امیدوار است که اکتشافات و گردشگری فضایی خصوصی توسعه پیدا کند و انسان به دیگر سیارات سفر کرده و از منابع آن ها برای زنده ماندن استفاده کند البته اگر تا آن زمان بتواند زنده بماند.

وقتی که از استیون هاوکینگ پرسیدند چرا ریسک شرکت کردن آزمایشی خطرناک را پذیرفت، او اعلام کرد که از سفرهای فضایی حمایت می کند و گفت که با توجه به گرم شدن زمین و احتمال جنگهاب هسته ای و محدود شدن منابع در آینده انسان‌ها باید کم کم به فکر مهاجرت به فضا باشند، او امیدوار بود که انسان راهی برای سفر به سیارات دیگر پیدا کند و از آنجا برای زنده ماندن استفاده کند.

استیون هاوکینگ درگذشت,استیون هاوکینگ کیست؟,بیوگرافی استیون هاوکینگ

نظریات استیون هاوکینگ درباره خدا

استیون خود را یک بی خدا می دانست و علاوه بر رد وجود خدا داستان های زندگی پس مرگ را هم کودکانه می دانست. او عقیده داشت انسانی که به علم دست یابد می تواند هر آن ذهن خدا را بخواند، البته اگر خدایی وجود داشته باشد.

استیون هاوکینگ درگذشت

استیون هاوکینگ صبح چهاردهم مارس ۲۰۱۸ (۲۳ اسفند ۱۳۹۶) در ۷۶ سالگی در منزلش که واقع در کمبریج بود درگذشت. خاکستر او در کلیسای وستمینستر لندن و در نزدیکی آرامگاه آیزاک نیوتن و چارلز داروین به خاک سپرده شد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا