سرگرمی

10 حقیقت در مورد شیرها که باید بدانید!

حقایق جالب درباره شیرها

حیوانات زیاد و بی شماری در زمین وجود دارند، اما در میان همه آنها شیرها، به عنوان یکی اعضای گربه سانان و یکی از بزرگترین گونه های جانوری خشکی، در بیشتر فرهنگ ها به عنوان نماد قدرت و سلطان سایر حیوانات شناخته می شوند.

زیبا و قدرت و شکوه این این شکارچی قهار به قدری زیاد است که به یکی از محبوب ترین حیوانات در میان مردم تبدیل شده است و مردم از دانستن حقایق جالب درباره شیرها لذت می برند.

متاسفانه در حال حاضر زیستگاه این حیوان زیبا که زمانی در مناطق گسترده ای از زمین، شامل آفریقا و خاورمیانه و آسیا زندگی می کردند و حتی حیوان ملی ایران هم بودند، تنها محدود و به محدوده کوچکی از هندوستان و آفریقا است.

بر این اساس در این مقاله تصمیم داریم ۱۰ مورد از نکات جذاب درباره شیرها را با علاقه مندان به این جلوه شکوه طبیعت به اشتراک بگذاریم.

حقایق جالب درباره شیرها,حقیقت در مورد شیرها,نکات جذاب درباره شیرها

۱۰. تفاوت عمر شیرهای آزاد و رها و با شیرهای اسیر و در بند، یکی از نکات شنیدنی و اغلب ناگفته، درباره شیرها است.

در حالیکه طول عمر متوسط شیرهای آزادی که به صورت طبیعی در حیات وحش زندگی می کنند تنها چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۶ سال است، طول عمر شیرهای در باغ وحش ها به ۲۵ سال هم می رسد.

۹. یکی از حقایق جالب درباره شیرها این است که این حیوان تنها عضوی از خانواده گربه سانان است که به صورت گروهی و گله ای زندگی می کند.

این حیوانات شکوهمند معمولا در قالب گروه های ۱۰ تا ۱۵ عضوی در کنار هم و در یک قلمرو زندگی می کنند.

نکته جالب در مورد این زندگی گروهی، توله های گروه هستند که به صورت مشترک توسط تمام اعضای بزرگسال گروه مورد مواظبت و نگهداری قرار می گیرند.

حقایق جالب درباره شیرها,حقیقت در مورد شیرها,نکات جذاب درباره شیرها

۸. شیرها هم مانند سایر اعضای خانواده گربه سانان، موجوداتی با سرعت دویدن بالا هستند و در بعضی از اوقات می توانند در زمان دویدن به سرعت ۸۱ کیلومتر در ساعت هم دست پیدا کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که شیرها بر خلاف سرعت، استقامت زیادی ندارند و بنابراین نمی توانند برای مدت زیادی این سرعت بالا را حفظ کنند.

۷. یکی دیگر از نکات جذاب درباره شیرها، میزان تنفر شیرهای نر از سایر شکارچیان موجود در طبیعت است.

این تنفر به قدری زیاد است که نه تنها شیرهای نر این شکارچیان را شکار کرده و از بین می برند، بلکه لاشه این شکارچیان شکار شده توسط شیرهای نر، بخش قابل توجهی از غذای گله را هم تشکیل می دهند.

حقایق جالب درباره شیرها,حقیقت در مورد شیرها,نکات جذاب درباره شیرها

۶. نکته جالب دیگری که در مورد شیرها می توان به آن اشاره کرد، صدای غرش ترسناک و معروف این حیوانات است. صدای غرش شیرها به قدری بلند و قوی است که حتی از فاصله ۸ کیلومتری هم به خوبی شنیده می شود.

۵. از دیگر حقایق جالب درباره شیرها، اندازه و وزن جثه این حیوانات زیبا و شکوهمند است. در حالیکه شیرهای نر جثه بزرگتری دارند و وزن آنها معمولا بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم است، شیرهای ماده با جثه کوچکتر معمولا وزنی بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم دارند.

حقایق جالب درباره شیرها,حقیقت در مورد شیرها,نکات جذاب درباره شیرها

۴. نیاز روزانه زیاد گله های شیر به گوشت باعث شده تا حیوانات بزرگی مانند گورخر یا بوفالو یا آهو و یا حتی فیل، غذای اصلی و مورد علاقه گله های شیر باشند.

با این همه و در زمان کمبود غذا، گله های شیر از هیچ غذایی سر باز نزده و حتی به سراغ حیواناتی مانند کرکس ها و کفتار هم می روند.

۳. یکی دیگر از نکات جذاب درباره شیرها تقسیم وظایف در میان اعضای گله شیرها و در حقیقت میان نرها و ماده ها است.

بر اساس نظم موجود در گله های شیر و در حالیکه شیرهای نر وظیفه محافظت از قلمرو گله و اعضای گله را بر عهده دارند، وظیفه شکار و تهیه غذا بر دوش شیرهای ماده است.

حقایق جالب درباره شیرها,حقیقت در مورد شیرها,نکات جذاب درباره شیرها

۲. همانطور که گفته شد وظیفه شکار در گله های شیرها در بیشتر اوقات بر عهده شیرهای ماده است. همین موضوع سبب شده است تا شیرهای ماده در مقایسه با شیرهای نر، شکارچیان بهتر و خطرناک تری باشند.

نکته جالب دیگری که در مورد شیرهای ماده می توان به آن اشاره کرد، سرعت رشد این حیوانات است که باعث می شود تا شیرهای ماده ظرف ۲ سال بعد از تولد، تقریبا به دو سوم از رشد کامل خود دست پیدا کنند.

۱. میزان غذایی که شیرها به صورت روازنه مصرف می کنند هم یکی دیگر از حقایق جالب درباره شیرها است.

در حالیکه یک شیر ماده به صورت متوسط روزانه به حدود ۵ کیلو گوشت نیاز دارد، میزان مصرف روزانه شیرهای نر چیزی در حدود ۷ کیلوگرم گوشت است.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا