راهنمای سفر به ایرانگردشگری

بهترین زمان سفر به بوشهر

افزایش بازدید در گوگل

راهنمای سفر به بوشهر

بوشهر کجاست؟ بوشهر یک شهر بندری و یکی از استان های جنوب غربی کشور است. این شهر با دارا بودن جمعیتی حدود ۵۰۴ الی ۲۲۳ یک بندر شبه جزیره ای است که از سمت شمال، غرب، جنوب به خلیج فارس محدود می شود.

این بندر در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا ساخته شده است و دارای آب و هوایی نیمه گرم و بیابانی است. در این مقاله می خواهیم شما را با بهترین زمان سفر به بوشهر آشنا کنیم تا خاطرات سفر به بوشهر برای شما ماندگار و لذت بخش باشد.

آب و هوای بوشهر

بوشهر دارای آب و هوایی گرم و خشک است، متوسط دما در فصل تابستان به ۲۳ درجه سانتی گراد و در فصل زمستان به ۱۴ درجه می رسد؛ اما در مناطق ساحلی آب و هوایی گرم و مرطوب دارد.

در این شهر به طور معمول ۷ ماه از سال، آب و هوایی گرم را تجربه می کنید. بوشهر معمولا فاقد بارندگی است و احتمال حاصلخیزی در آن بسیار کم است، چراکه فصل تابستان بسیار گرم است و به دلیل همین گرما، تبخیر در آنجا زیاد است بنابراین بهترین زمان برای سفر به بوشهر را می توان ماه های اول هر سال دانست.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

بهترین فصل سفر به بوشهر

سفر به بوشهر در فصل بهار

بهار فصلی است که تمامی شهرهای ایران آب و هوایی معتدل دارند و در اکثر روزها هم بارندگی وجود دارد و این در حالی است که در بوشهر آب و هوایی معتدل اما بدون هیچگونه بارندگی را تجربه خواهید نمود.

بهترین زمان مسافرت به بوشهر در فصل بهار است و شما می توانید از جاذبه های گردشگری مثل بندرهای بوشهر دیدن نمایید و این در صورتی است که در فصل های دیگر سال به دلیل وجود بادهای بی شمار و گرمای زیاد، رفتن به سواحل بندری قابل تحمل نخواهد بود.

سفر به بوشهر در فصل تابستان

بوشهر در فصل تابستان تقریبا ۴ برابر فصل های دیگر گرم می شود. همان طور که در قسمت های قبل گفته شد گرمای بی سابقه فصل تابستان در این شهر باعث می شود که مسافران کمی را در خود جای دهد به دلیل اینکه گرمای آن جا قابل تحمل نیست.

بهترین سوغات بوشهر,بهترین فصل برای سفر به بوشهر,خاطرات سفر به بوشهر

سفر به بوشهر در فصل پاییز

بوشهر در فصل پاییز آب و هوای خوبی دارد این آب و هوای نیمه خنک باعث می شود گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند. احتمال بارندگی در این فصل وجود دارد. به طور کلی بوشهر هم مانند اکثر شهرها در فصل پاییز حال وهوایی وصف نشدنی دارد و بهترین زمان برای سفر است.

سفر به بوشهر در فصل زمستان

در فصل زمستان بادهای مدیترانه ای به سوی فلات ایران در حرکت هستند و استان بوشهر را تحت پوشش خود قرار می دهند. در این فصل از سال بارندگی های کم و ملایمی را داریم، البته اغلب به دلیل اینکه بچه ها به مدرسه می روند، نمی شود به مسافرت رفت!

این فصل به دلیل بارش های ملایمی که دارد فصلی خنک و معتدل است که برای مسافرت مناسب می باشد. البته ناگفته نماند که در زمستان گردشگران زیادی به آن جا می روند و به دلیل خلوت بودن بوشهر در زمستان، اقامتگاه ها و هتل ها قیمت های مناسبی را برای رزو ارائه می دهند.

راهنمای سفر به بوشهر,راهنمای سفر به بوشهر,زمان سفر به بوشهر

بهترین غذاهای بوشهر

دمپختک ماهی بوشهری

اولین غذایی که می توان به عنوان یک غذای خوشمزه و لذیذ معرفی کرد دمپختک ماهی بوشهری یا (لخ لاخ) است که به معنای بوی خوش می باشد. بعد از پختن غذا، بوی آن بسیار مطبوعی و اشتها آور است. دمپختک ماهی بوشهر را با ماهی هایی چون سنگسر، سبینی و هامور درست می کنند.

یتیمک بوشهری

دومین غذایی که قصد معرفی آن را داریم یتیمک بوشهری است. این اسم بیشتر به خاطر اینکه در پخت آن از گوشت استفاده نمی شود روی آن گذاشته شده است.

در پخت این غذا بیشتر از حبوبات استفاده می کنند و از بادمجان و تمبر هندی به عنوان طعم دهنده اصلی غذا استفاده می شود. از ویژگی های این غذا می توان به تند بودن آن اشاره کرد.

گمنه یا للک

گنمه یا للک یکی از محبوب ترین غذاهای سنتی بوشهر است که مواد اصلی آن بلغور ریز دانه گندم می باشد برای درست کردن آن باید گندم به خوبی آسیاب شود ولی نه آنقدر که به آرد تبدیل شود. داخل این غذا از گوجه یا رب گوجه هم استفاده می کنند که طعمش را بسیار بی نظیر است.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

قلیه ماهی

یکی از غذاهای معروف در ایران قلیه ماهی است که طرفداران بی شماری دارد. زادگاه اصلی این غذا بوشهر است. در پخت این قلیه ماهی از تمبر هندی به مقدار زیاد استفاده می شود و برای طعم دار شدنش از سیر و پیاز سرخ شده و سبزی مخصوص تفت داده شده استفاده می کنند.

قلیه میگو

با توجه به اینکه بوشهر به دریا نزدیک است بیشتر غذاهای این شهر از میگو و ماهی درست می شود. برای تهیه قلیه میگو، باید مثل پخت قلیه ماهی عمل کرد با این تفاوت که به جای ماهی از میگو استفاده می شود.

میگو سوخاری

میگو یکی از با ارزش ترین صید های دریا به حساب می آید که می توان به روش های مختلفی آن را استفاده کرد. میگو پلو یا همان میگو سوخاری، یکی از محبوب ترین غذاهایی است که در سفر به بوشهر می توانید آن را بچشید.

مواد اصلی پخت این غذا شامل: تخم مرغ، آرد سوخاری، جوش شیرین، زعفران، نمک و ادویه جات است که میگو را در این مواد مخلوط کرده و سرخ می کنند. میگو سوخاری را می توان همراه با برنج میل نمود.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

بهترین زمان خرید در بوشهر

بوشهر دارای بنادر خرید و بازارهای زیادی می باشد، معمولا بهترین زمانی که می توانید به خرید بروید آخر ماه های هر فصل می باشد، زیرا در آخر هر فصل تمامی کالاها و اجناس به شکل باور نکردنی تخفیف می خورند و البته آخر هر فصل اجناس جدید هم وارد بازار می شود که می توانید از هر محصولی جدیدترینش را تهیه نمایید.

ارزان ترین زمان خرید در بوشهر

در فصل تابستان به دلیل گرمای بیش از حدی که وجود دارد معمولا افراد خیلی کمی به بوشهر سفر می کنند و همین امر سبب می شود که وضعیت اقتصادی چندان مناسبی نداشته باشند، قیمت اجناس در این فصل کاهش پیدا می کند. پس اگر می خواهید تجربه خریدی ارزان داشته باشید، بهترین فصل برای سفر به بوشهر تابستان است.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

بهترین سوغات بوشهر

خرمای بوشهر

بوشهر یکی از مراکز مهم تولید خرما در کشور به شمار می رود. تولید خرما به دوران هخامنشیان بر می گردد که در حال حاضر یکی از شغل های اصلی مردم بوشهر است. به دلیل اینکه خرما در بحث صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است جایگاه به خصوصی را به خود اختصاص داده است.

از خرما معمولا می توان محصولات زیادی را تولید کرد مثل سرکه، لواشک، شیره خرما و حتی از تنه درخت نخل برای ساخت زنبیل در حصیر بافی استفاده می شود. در بوشهر خرماهای زیادی کشت می شود که بهترین آن ها خرمای کبکاب است، نوعی خرمای درشت و زرد رنگ که البته زمانی که می رسد به رنگ قهوه ای در می آید.

پنیر نخل

در ما بین درخت نخل مغز سفید رنگ و تردی با طعمی شیرین و گس وجود دارد که در اصطلاح به آن غاب یا همان پنیر نخل گفته می شود. این مغز ترد اولین ماده تشکیل دهنده درخت خرما است.

معمولا نخل داران آن تعداد از درخت هایی را که زمان میوه دادن آن ها تمام شده است را می برند و شاخ و برگ آن ها را می گیرند، قسمت میانی درخت را که همان پنیر نخل است از آن جدا می کنند. پنیر نخل یا همان غاب سوغاتی مقوی و لذیذ است که همه خواص خرما را دارا می باشد.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

ارده بوشهر

ارده به عنوان یکی از محصولات لذیذ و خوشمزه کنجد است که می تواند یک غذای پر انرژی به همراه شیره انگور یا خرما باشد. ارده از کنجد تولید می شود و روغنش دارای ویتامین ها و چربی های اشباع شده است که باعث می شود به علت گرمی که دارد بدن را در برابر سرما مقاوم سازد.

حلوای راشی

حلوای راشی یک نوع حلوای محلی است که مواد تشکیل دهنده آن عصاره کنجد و شیره خرما است. زمانی که شیره خرما را به اندازه کافی حرارت می دهند تا وقتی که رنگش تغییر پیدا کرد کنجد بو داده را به آن اضافه می کنند و بعد روی حرارت ملایم مدت زمان زیادی هم می زنند تا وقتی که حلوا آماده شود.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

مسقطی

درباره مسقطی باید بگوییم که تنها سوغات بوشهر نیست در اکثر شهرهای جنوبی هم از محبوبیت زیادی برخوردار است.

مسقطی چند قرن قبل از مسقط که پایتخت عمان است به خلیج فارس رسید به خاطر همین به آن مسقطی می گویند. مواد تشکیل دهنده مسقطی روغن، نشاسته، شکر، هل، زعفران و گلاب است.

حلوا سنگک

حلوا سنگک یا حلوای نونک یکی از معروف ترین سوغاتی های شهر بوشهر است که طرفداران زیادی هم دارد. زنان مهمان نواز و خوش سلیقه بوشهر مهارت خوبی در پخت این حلوا دارند. حلوا سنگک که از محبوبیت زیادی برخوردار است، روش پختی بسیار خاص دارد و با اکثر حلواهایی که تا به حال خورده اید فرق می کند.

برای پخت این نوع حلوا، شیره خرما تا زمانی که سفید شود را باید حرارت داد در آخر شیره حرارت داده شده را با ضخامت کم در ظرف می ریزند و قبل از سرد شدن مقداری زیادی کنجد بو داده روی آن می ریزند. این حلوا بعد از سفت شدن آماده مصرف است.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

ماهی

ماهی و میگو از مهم ترین سوغاتی های بوشهر هستند، چراکه تنوع بسیار زیادی دارند. تازگی و قیمت مناسب، از دیگر دلایلی است که ماهی جزء بهترین سوغاتی بوشهر به شمار می رود. در سفر به بوشهر می توانید انواع و اقسام ماهی ها و میگو را به سوغات ببرید.

حصیر

در استان بوشهر حصیر بافی به دلیل وجود درخت های فراوان خرما و گیاهان خود رو در مناطقی که باتلاقی هستند، از سال ها پیش وجود داشته است و اکثر مردان روستایی در زمان اوقات فراغت خود مشغول به حصیر بافی می شوند.

یکی از مهم ترین محصولات حصیری که از گذشته تا حالا مورد استقبال مردم قرار گرفته است یک نوع فرش حصیری به نام تک است که برای سوغاتی هم بسیار مناسب می باشد.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

گبه و گلیم

از جمله مهم ترین صنایع دستی در راهنمای سفر به بوشهر، گبه و گلیم است. بافندگان گبه به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول کسانی که برای دیگران به صورت دستمزدی کار می کنند و دوسته دوم کسانی که با سرمایه خودشان می توانند مواد مورد نیاز را تهیه کنند و بفروشند.

برای بافت گبه از پوست گوسفند استفاده می شود. در گلیم بافی علاوه بر استفاده از پشم گوسفند از موی بز و ابریشم نیز استفاده هم استفاده می کنند. اگر به هنر های دستی علاقه مند هستید خرید گبه و گلیم به عنوان سوغاتی برای عزیزان تان، یک گزینه مناسب است.

عبا بافی

عبا بافی یکی از سوغاتی های خاص بوشهر است که با پشم شتر یا گوشفند بافته می شود. به دلیل اینکه رنگش ثابت باقی می ماند و بادوام است از بهترین وسیله های تولید شده با پشم شتر و گوسفند است.

بافت عبا معمولا روی دستگاه های چوبی و سنتی صورت می گیرد، از مراکز مهم تولید عبا، روستاهای کردوان علیا و سفلی از شهرستان دشتی هستند.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

ماهی و میگو

ماهی و میگو از بهترین سوغاتی های بوشهر هستند، چراکه تنوع بسیار زیادی دارند. تازگی و قیمت مناسب، از دیگر دلایلی است که ماهی جزء بهترین سوغاتی بوشهر به شمار می رود. در سفر به بوشهر می توانید انواع و اقسام ماهی ها و میگو را به سوغات ببرید.

گبه و گلیم

از جمله مهم ترین صنایع دستی بوشهر، گبه و گلیم است. بافندگان گبه به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول کسانی که برای دیگران به صورت دستمزدی کار می کنند و دوسته دوم کسانی که با سرمایه خودشان می توانند مواد مورد نیاز را تهیه کنند و بفروشند.

برای بافت گبه از پوست گوسفند استفاده می شود. در گلیم بافی علاوه بر استفاده از پشم گوسفند از موی بز و ابریشم نیز استفاده هم استفاده می کنند. اگر به هنر های دستی علاقه مند هستید خرید گبه و گلیم به عنوان سوغاتی برای عزیزان تان، یک گزینه مناسب است.

عبا بافی

عبا بافی یکی از سوغاتی های خاص بوشهر است که با پشم شتر یا گوشفند بافته می شود. به دلیل اینکه رنگش ثابت باقی می ماند و بادوام است از بهترین وسیله های تولید شده با پشم شتر و گوسفند است.

بافت عبا معمولا روی دستگاه های چوبی و سنتی صورت می گیرد، از مراکز مهم تولید عبا، روستاهای کردوان علیا و سفلی از شهرستان دشتی هستند.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر

موزه رئیسعلی دلواری | Rais Ali Delvari Museum

موزه رئیسعلی دلواری که در جنوب شرق شهر دلوار قرار دارد، از آثار دوره قاجار می باشد که بعدها به وسیله فرزندانش به میراث فرهنگی اهدا شده و اکنون به عنوان موزه در اختیار مردم قرار گرفته است و یکی از جاذبه های گرشگری شهر بوشهر می باشد.

این بنا در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است. داخل موزه وسیله هایی چون تفنگ ها، نوع پوشش مردم آن زمان، گوشه هایی از آداب و رسوم و… قرار دارد. این موزه در ۴۵ کیلومتری بوشهر واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

قلعه نصوری سیراف | Historical palace of Sheikh Nasouri

قدمت قلعه نصوری یا “قلعه شیخ” همانند موزه رئیسعلی دلواری به دوره قاجاریه بر می گردد که در شهر سیراف واقع شده است و یکی از آثار تاریخی و دیدنی شهر بوشهر محسوب می شود.

این قلعه دارای درب های بزرگ چوبی است که با گل و میخ ساخته شده اند و با تمام سادگی شان، جلوه بسیار زیبایی به فضای داخلی بخشیده اند.

سبک معماری قلعه نصوری سیراف، درست همانند بناهای ساختمانی خلیج فارس می باشد. برای آن دسته از کسانی که به تاریخ و ماجراجویی علاقه مند هستند؛ بازدید از قلعه نصوری در بهترین زمان سفر به بوشهر یک پیشنهاد جذاب است.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

مسجد جامع بردستان | Mosque Bardestan

مسجد جامع بردستان یکی از قدیمی ترین مساجد تاریخی در ایران است که بر فزار تپه های بوشهر بنا شده است. این بنا در قرون اولیه اسلامی ساخته شده و به صورت مستطیلی می باشد و یکی از جاذبه های تاریخی بوشهر قلمداد می شود. این مسجد یک ورودی کوچ دارد گه به شبستان منتهی می شود.

درون مسجد جامع بردستان بوشهر از هنر زیبای گچکاری سنتی استفاده شده و جلوه زیبایی به فضا بخشیده است. در اطراف مسجد هم قبرهای قدیمی متعددی وجود دارد که بر روی آن ها با خط کوفی و عربی نوشته شده است و این خود نشان از قدمت طولانی مسجد بردستان دارد.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

گنبد نمکی جاشک | Jashak salt dome

بوشهر دارای جاذبه های گردشگری زیادی است و یکی از آن ها گنبد نمکی جاشک می باشد. این گنبد یکی از بزرگترین و زیبا ترین گنبد نمکی ها در سراسر جهان به شمار می آید.

قدمت گنبد نمکی به ۶۰۰ میلیون سال قبل بر می گردد به همین دلیل آن را به عنوان آثار فسیلی ایران در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسانده اند. زیبایی این گنبد به دلیل وجود نمک خوراکی آن است. شما می توانید در این بنا به تماشای یخچال های نمکی، آبشارهای نمکی، غارهای نمکی و نمک های رنگی بپردازید.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس | Maritime Museum of the sea and Persian Gulf

این موزه در محله سبزآباد بوشهر قرار دارد. موزه خلیج فارس که شامل عمارت کلاه فرنگی و ساختمان کنسولگری است در سال ۱۸۵۸ میلادی تاسیس شده است.

این بنا تا اتمام جنگ جهانی دوم در دست دولت انگلستان بود یعنی تا سال ۱۹۴۶ میلادی، بعد از انقلاب به ایران تحویل داده شد و در هفتم آبان ۱۳۸۷ به موزه دریا و دریانوردی تبدیل شد.

تعداد زیادی از وسایل جنگی مثل کشتی ها و زیر دریایی ها در موزه دریانوردی خلیج فارس بوشهر قرار دارند. کشتی پرسپولیس که اولین ناوگان جنگی ایران به حساب می آید هم در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

ساحل ریشهر | Rishehr

ساحل ریشهر در جنوب بندر بوشهر قرار دارد. نام ریشهر خلاصه شده از نام ریوارد اردشیر» است. در واقع باید بگوییم که ساحل ریشهر یکی از معروف ترین سواحل بوشهر می باشد.

این ساحل علاوه بر مناظر دیدنی که دارد، به دلیل داشتن محوطه شنی امکان شنا کردن را هم فراهم کرده است در کنار ساحل هم پارکی ساخته اند که برای استراحت می توانید به آن جا بروید.

در ساحل ریشهر رستوران ها و کافه های دنجی وجود دارد که می توانید پس از گشت و گذار به آنجا بروید و یک غذای محلی خوشمزه نوش جان کنید.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

نخلستان های سرسبز

نخلستان های سرسبز بوشهر به دلیل مناطق دیدنی که دارند مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. این نخلستان های سر به فلک کشیده به استان بوشهر جلوه بی نظیری را بخشیده اند، جایی که هرساله مسافران زیادی را به سمت خود روانه می کند.

شهر دشتستان و آب پخش بیشترین تعداد نخل ها را در خود جای داده اند. این نخلستان ها علاوه بر زیبایی خاص شان، انواع و اقسام خرماها را دارند که یکی از مهم ترین سوغاتی های شهر بوشهر محسوب می شود.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر,بهترین زمان سفر به بوشهر,بهترین زمان مسافرت به بوشهر

گورستان و منطقه باستانی سیراف | Siraf Rock Cemetery

سیراف یکی از قدیمی ترین بندرهای ایران و جهان محسوب می شود، از گذشته کشتی رانی در این بندر وجود داشته و آثار تاریخی متعددی دارد. این گورستان با معماری صخره ایی که دارد توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

گورهای مستطیل شکل که در داخل سنگ ها کنده شده اند، همگی از جنس ملات ساروج هستند.

در گذشته این قبرستان را به زرتشتیان نسبت داده اند که همگی رو به غرب هستند. زرتشتیان اجساد را در هوای آزاد قرار می دادند که گوشت آن ها تجزیه شود بعد استخوان ها را جمع می کردند و داخل گورها می گذاشتند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا