راهنمای سفر به ایرانگردشگری

بهترین زمان سفر به سنندج شهر خلاق موسیقی

راهنمای سفر به سنندج

سنندج کجاست؟ سنندج شهری در غرب ایران و مرکز استان کردستان است و از بزرگ ترین شهرهای کردنشین ایران محسوب می شود. با توجه به اینکه قدمت این شهر به سال ۱۰۴۶ هجری قمری باز می گردد و در زمان صفویه و قاجاریه فعالیت های شهرسازی متعددی در این شهر صورت گرفته دارای بافت سنتی بسیار ارزشمندی است، به همین دلیل سالانه گردشگران فراوانی برای بازدید از بناهای تاریخی و طبیعت زیبای آن به این شهر سفر می کنند.

شهر سنندج به دستور سلیمان خان اردلان با هدف نظامی و به منظور راه اندازی مرکزیت سیاسی برای حکومت بر روی تپه ای در کنار روستای سینه احداث گردید. در قدیم به این شهر به دلیل قرار گیری در دامنه کوه سنه می گفتند. همچنین چون قلعه دارای اهمیت نظامی بالایی بود نام سنه دژ را برای آن انتخاب کردند اما به مرور زمان نام آن به سنندج تغییر یافت. سنندج از قدیمی ترین شهرهای ایران است و از اولین مراکز شکل گیری آیین مهر و زرتشت می باشد.

قرارگیری شهر سنندج در منطقه کوهستانی موجب شده که جاده ها و خیابان های این شهر بسیار پر پیچ و خم و شیب دار باشند و طبیعتی بکر و منحصر به فرد داشته باشد. مردم این شهر بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و به زبان کردی و گویش اردلانی صحبت می کنند. دین مردم سنندج اسلام است و بیشتر آن ها پیرو مذهب تسنن از شاخه شافعی هستند. این شهر باستانی دارای مساحتی برابر با ۶.۳۸۸۸ هکتار است و بر اساس آخرین سرشماری انجام شده جمعیت آن بالغ بر۴۱۲۷۶۷ نفر می باشد.

در شهر سنندج جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی بسیاری وجود دارد که بسیار اسرارآمیز و باشکوه هستند به طوری که نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نموده اند. با بهترین زمان مسافرت به سنندج می توان لحظات خاطره انگیز و به یادماندنی را برای خود و اعضا خانواده رقم زد. به شما پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید به سنندج سفر کنید حتما پیش از سفر به معتبرترین سایت های گردشگری مراجعه کنید و اطلاعات خود را در مورد این شهر افزایش دهید تا سفر لذت بخش تری داشته باشید.

سفر به سنندج در هر ایامی بسیار لذت بخش است اما اگر اطلاعات بیشتری در مورد مشخصات جغرافیایی، آب و هوا، سوغات، جاذبه های گردشگری و .. این شهر کسب کنید قطعا می توانید برنامه ریزی بهتری برای سفر داشته باشید. بنابراین اگر تصمیم شما برای سفر به سنندج قطعی است با ما همراه باشید تا با بهترین زمان سفر به سنندج بیشتر آشنا شوید.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

آب و هوای سنندج

با توجه به اینکه سنندج در میان کوه های آبیدر و رشته کوه های زاگرس واقع شده است و همچنین ارتفاعی که از سطح دریاهای آزاد دارد دارای آب و هوایی سرد و نیمه خشک می باشد. در شهر سنندج متوسط دمای هوا در بهار بین ۱۵-۲۰ درجه سانتی گراد و در تابستان بین ۲۰-۲۵ درجه سانتی گراد است. میانگین دمای این شهر در پاییز ۱۰ و در زمستان ۱.۶۰- درجه سانتی گراد می باشد. بر اساس شرایط آب و هوایی این شهر می توان گفت بهترین زمان مسافرت به سنندج اوایل تیر تا اوایل شهریور ماه می باشد.

راهنمای سفر به سنندج,سفر به سنندج,هزینه سفر به سنندج

بهترین فصل سفر به سنندج

سفر به سنندج در بهار

در فصل بهار دمای سنندج بین ۱۵-۲۰ درجه سانتی گراد است و معمولا ماه های فروردین و اردیبهشت آن بسیار پر بارش هستند. شرایط آب و هوایی بی نظیر  و طبیعت سر سبز و خیره کننده این شهر در فصل بهار موجب شده که گردشگران بسیاری بهار را بهترین فصل سفر به سنندج انتخاب کنند و می توان گفت سنندج در بهار شاهد شلوغ ترین روزهای خود خواهد بود.

سفر به سنندج در تابستان

در فصل تابستان دمای هوا سنندج بین ۲۰-۲۵ درجه سانتی گراد است و این شهر شرایط آب و هوایی فوق العاده ای دارد که می تواند زمان بسیار خوبی برای بازدید از جاذبه های گردشگری و تفریحی آن باشد. طبیعت دیدنی و درختان سرسبز سنندج در تابستان و همچنین آغاز فصل تعطیلی مدارس موجب شده که سالانه مسافران بسیاری فصل تابستان را برای سفر به سنندج انتخاب کنند.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

سفر به سنندج در پاییز

سنندج در فصل پاییز شاهد روزهای سرد و بارانی فراوانی است و به دلیل سرمای هوا در این منطقه معمولا مسافران کمتری در پاییز به این شهر سفر می کنند. اما با این وجود پاییزهای سنندج که شهر مملو از برگ زرد و نارنجی درختان سر به فلک کشیده می شود بسیار زیبا است و با سفر به سنندج در پاییزمی توان سفری رویایی و خاطره انگیز را برای خود رقم زد. اگر در این فصل می خواهید سفری به سنندج داشته باشید حتما لباس های گرم به همراه داشته باشید.

سفر به سنندج در زمستان

قرار گیری شهر سنندج در منطقه کوهستانی موجب شده که زمستان های سرد و پر برفی داشته باشد. در فصل زمستان رفت و آمد به این منطقه به دلیل کوهستانی بودن منطقه و بارش برف کمی دشوار است . به همین دلیل سنندج خلوت ترین روزهای خود را سپری می کند. اما با این وجود برای افرادی که عاشق سفرها و تفریحات زمستانی هستند سفر به این منطقه در زمستان می تواند بسیار لذت بخش و هیجان انگیز باشد.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

بهترین غذاهای سنندج

سنندج دارای غذاهای محلی بسیار لذیذ و خوشمزه ای است که مطابق با فرهنگ و ذائقه مردم این خطه می باشد. در سفر به سنندج به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از غذاهای محلی این شهر امتحان کنید و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. از پر طرفدارترین غذاهای این شهر می توان به موارد زیر اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

شلکینه

شلکینه نوعی نان محلی است که در سنندج طرفداران بسیاری دارد. این نان نازک را بر روی ساج طبخ می کنند و بیشتر در فصل بهار و مراسمات خاص تهیه می شود. شلکینه از تخم مرغ، آرد و شیر تهیه می شود.

خورشت تره کردی

این خورشت محلی بسیار خوشمزه است و در تهیه آن از گوشت چرخ کرده، پیاز، تره خرد شده، زرشک، رب گوجه فرنگی و ادویه استفاده می کنند.

آش برویشین تورش

این آش لذیذ را می توان به عنوان غذا یا پیش غذا استفاده نمود. در تهیه آش برویشین تورش ازبلغور، زرد آلو، لپه، پیاز، سرکه، روغن و .. استفاده می شود.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

کلانه

اگر در فصل بهار به سنندج سفر کنید قطعا یکی از غذاهایی که توجه شما را جلب می کند نوعی غذای سنتی به نام کلانه است. این غذا  با استفاده از پیازچه و نوعی گیاه محلی به همراه نان بر روی ساج مخصوص تهیه می شود. کلانه را معمولا با روغن حیوانی و دوغ میل می کنند.

شیش کباب

این کباب یکی از بهترین کباب های ایران است که مخلوطی از گوشت گوسفند و گوساله به همراه نعنای تازه، فلفل، زعفران، روغن زیتون، پیاز و سیر می باشد. شیش کباب با گوجه فرنگی و جعفری سرو می شود.

بهترین سوغات سنندج

در شهر سنندج سوغاتی های خوراکی و صنایع دستی متعددی وجود دارد که در نوع خود بی نظیر هستند و می توانند انتخاب بسیار مناسبی برای هدیه و سوغات سفر باشند. از محبوب ترین سوغاتی های سنندج می توان به موارد زیر اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

شیرینی کنجدی سنندج

از خوش طعم ترین سوغاتی های سنندج می توان به شیرینی کنجدی اشاره نمود که بسیار مقوی است. این شیرینی دارای دو نوع شکری و انگبین می باشد.

آدامس طبیعی سنندج

آدامس طبیعی یا همان سقز از معروف ترین سوغاتی های سنندج است که از صمغ یا شیره درخت در مناطق کوهستانی به دست می آید. سقز سنندج دارای خواص درمانی فراوانی است به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد. از جمله خواص آن می توان به درمان زخم معده، درمان بیماری های گوارشی، کمک به هضم غذا، التیام زخم و … اشاره نمود.

پارچه بافی سنتی

مردم سنندج پارچه لباس های محلی خود را با استفاده از پشم بز می بافند و پارچه های بسیار زیبایی تولید می کنند. این پارچه ها معمولا دارای رنگ  قهوه ای یا طوسی کم رنگ هستند و در تهیه لباس های محلی مورد زنان و مردان استفاده قرار می گیرند.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

کلاش

کلاش از معروف ترین صنایع دستی سنندج است که بسیار مقاوم و زیبا می باشد. برای تهیه کلاش از پارچه ای فشرده به همراه پنبه استفاده می کنند و بسیار نرم و سبک است.

تنبور سازی

تنبور از قدیمی ترین سازهای ایرانی است که از چوب درخت توت برای تهیه آن استفاده می کنند. تنبور سازی و نواختن آن درمناطق کردنشین و به ویژه شهر کرمانشاه بسیار رواج دارد و می توان گفت جز یکی از محبوب ترین سوغاتی های خطه غرب قرار دارد.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

بهترین زمان خرید در سنندج

در شهر زیبا و باستانی سنندج حراج و جشنواره های خاصی برای ارائه محصولات و کالاها با قیمت پایین صورت نمی گیرید و فقط همانند اکثر شهرهای ایران سنندج نیز دارای حراج های آخر فصل است که می تواند فرصت خوبی برای خرید باشد. علاوه بر این در فصولی از سال مانند پاییز و زمستان که فصل خلوت گردشگری در سنندج محسوب می شود و به دلیل سرمای های میزان مسافرت ها به این شهر کاهش می یابد نیز می تواند زمان خوبی برای خرید در سنندج باشد.

زیرا میزان تقاضا برای انواع کالاها کاهش می یابد و معمولا بازارها و مراکز فروش با قیمت پایین تری محصولات خود را عرضه می کنند. همچنین در این فصول هزینه اقامت در هتل ها و نیز بازدید از جاذبه های تاریخی و تفریحی نیز کمتر است در نتیجه می تواند فرصت مناسبی برای داشتن سفری کم هزینه به سنندج باشد.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

هزینه سفر به سنندج

سفر به سنندج نیز همانند سفر به هر منطقه ای دیگر دارای هزینه های خاصی است. روش های مختلفی برای سفر به این شهر زیبا وجود دارد که از سریع ترین آن ها می توان به هواپیما اشاره نمود. البته گردشگرانی که می خواهند سفر کم هزینه تری داشته باشند بهتر است که اتوبوس را برای سفر به سنندج انتخاب نمایند.

بنابراین باید هزینه ای را برای بلیط سفر در نظر گرفت. علاوه براین برای اقامت در سنندج نیز هتل ها، مهمانسراها و اقامتگاه های بوم گردی متعددی با قیمت مناسب وجود دارد که متناسب با بودجه ای که برای سفر در نظر گرفته شده می توان بهترین مکان ممکن را انتخاب نمود. در این شهر رستوران ها و فست فودهایی وجود دارد که غذاهای سنتی این شهر را با قیمت بسیار مناسبی ارائه می دهند که می توان برای صرف نهار و شام به آن ها مراجعه نمود.

برای جابجایی درون شهر سنندج می توان از اتوبوس، تاکسی و یا خودروهای شخص استفاده کرد که در این میان اتوبوس دارای کمترین هزینه ممکن است. در این شهر جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی فراوانی وجود دارد که معمولا دارای بلیط ورودی هستند. البته در این میان جاذبه هایی نیز وجود دارد که بازدید از آن ها رایگان است. در نتیجه می توان برای کاهش هزینه های سفر این جاذبه ها را نیز در برنامه ریزی های سفر قرار داد.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

بهترین جشنواره و فستیوال در سنندج

شهر زیبا و تاریخی سنندج هر ساله برگزار کننده جشنوارها و فستیوال های متعددی می باشد. از مهم ترین رویدادهای که در بهترین زمان سفر به سنندج می توان بهره برد در زیر به آنها اشاره کرده ایم.

جشنواره دف نوای رحمت

جشنواره بین المللی دف نوای رحمت که از عید قربان تا غدیر برگزار می شود. در این جشن دف نوازان متعددی از سراسر کشور حضور دارند و به صورت تک نوازی خانم ها و آقایان و همچنین هم نوازی به مولودی خوانی می پردازند.

جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی

این جشنواره با شکوه هر ساله در محل برپایی نمایشگاه های بین المللی سنندج برگزار می شود. هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی عموم مردم با سوغات و رقص های محلی و همچنین موسیقی و صنایع دستی شهرهای مختلف می باشد.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

مراسم پیر شالیار

این مراسم آئینی از دیگر مراسمات کردها است که در نیمه دوم زمستان و روز چهارشنبه در اورامانات تخت برگزار می شود. در این مراسم برنامه هایی مانند دف زنی، ذبح قربانی، دعا خوانی، خوردن آش مخصوص و … انجام می شود.

جشن مذهبی درویشان

این جشن یکی از جشن های پر طرفدار در سنندج است که معمولا هر هفته در یکی از تکایای شهر برگزار می گردد.

جاذبه های گردشگری سنندج

در شهر زیبا سنندج جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی متعددی وجود دارد که از جمله معروف ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

مسجد جامع سنندج | Dar ul-Ihsan Mosque

در شهر سنندج مساجد بسیاری وجود دارد به همین دلیل در برخی منابع از این شهر به عنوان پایتخت مساجد ایران یاد می شود. از قدیمی ترین و مهم ترین مساجد این شهر می توان به مسجد جامع سنندج اشاره نمود که به دارالحسان مشهور است. این مسجد یکی از جاذبه های تاریخی سنندج است که در دوره قاجاریه به دستور امان الله خان والی  احداث گردید و به دلیل سبک معماری منحصر به فرد و تزئینات و کاشی کاری های هفت رنگی که در آن انجام شده مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

عمارت خسرو آباد | Khosro Abad Mansion

عمارت خسرو آباد یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری سنندج محسوب می شود که قدمت آن به دوره حکومت خسرو خان اول اردلان باز می گردد. این عمارت از بخش های مختلفی تشکیل شده که از جمله آن ها می توان به قصر سلطنتی، ساختمان شرقی، اتاق قاپچیان، اتاق خدمتکاران و حمام اشاره نمود. اروسی سازی ها، گچ بری ها وآجرکاری هایی که در این بنا انجام شده  نشان دهنده فرهنگ و تاریخ غنی این منطقه می باشد.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

حمام خان | khan bath Sanandaj

حمام خان در بافت قدیمی شهر سنندج واقع شده  و یکی از زیبا ترین بناهای تاریخی این شهر است. در این حمام تعدادی آب نما وجود دارد که موجب شده نسبت به سایر حمام های سنندج متمایز باشد. نقوش و کاشی های هفت رنگی که در این حمام به کار رفته زیبایی ویژه ای به آن بخشیده است. حمام خان در ضلع شمالی بازار سنندج واقع شده و به شما پیشنهاد می کنیم که در سفر به سنندج حتما از آن بازدید نمایید.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

بازار سنندج | Grand Bazaar Of Sanandaj

بازار سنندج از قدیمی ترین بازارهای این شهر است که یادگاری از دوران صفویه می باشد. با بازدید از این بازار سنتی می توانید از نزدیک با تاریخ و فرهنگ مردمان این شهر آشنا شوید. در این بازار انواع سوغات، صنایع دستی و لباس های محلی سنندج ارائه می شود که گردشگران می توانند جهت خرید سوغات به آن مراجعه نمایند.

بهترین زمان سفر به سنندج,بهترین زمان مسافرت به سنندج,بهترین فصل سفر به سنندج

پارک تفریحی آبیدر | Abidar Regional Park

این پارک بین المللی یکی از زیبا ترین مکان های تفریحی سنندج محسوب می شود که در غرب سنندج و در میان کوه های آبیدر واقع شده است. پارک تفریحی آبیدر نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نموده است و مسافرانی که به این شهر سفر می کنند حتما به بازدید از آن می روند. این پارک که در آن چندین باغ و چشمه طبیعی وجود دارد دارای چشم انداز بی نظیری است و به بام سنندج مشهور است. در اطراف این پارک مهمانسراها و هتل های زیبایی احداث شده است که می توان برای اقامت از آن ها استفاده نمود.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا