راهنمای سفر به ایرانگردشگری

بهترین زمان سفر به ارومیه

افزایش بازدید در گوگل

راهنمای سفر به ارومیه

ارومیه کجاست؟ ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی و یکی از مهم ترین قطب های گردشگری در غرب کشور هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر نقاط ایران و جهان است. بناهای تاریخی، طبیعتی زیبا و سر سبز، مردمانی خونگرم و مهمان نواز، معماری منحصر به فرد، موقعیت جغرافیایی ویژه، سوغاتی های متنوع و … ارومیه را به شهری زیبا تبدیل کرده است که سفر به آن به ویژه در فصل تابستان می تواند بسیار لذت بخش باشد.

قدمت ارومیه به ۳۰۰۰ سال پیش باز می گردد و جز ۱۹ شهر تاریخی ایران می باشد که نام آن در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر در گذشته رضاییه نام داشت اما از سال ۱۳۵۷ به ارومیه تغییر نام یافت.

معمولا گردشگرانی که برای نخستین بار می خواهند به ارومیه سفر کنند به بهترین سایت های گردشگری مراجعه می کنند تا چشم انداز مناسبی نسبت به جاذبه های گردشگری، هتل ها، رستوران ها، فرهنگ و … این شهر داشته باشند و سفری خاطره انگیز را تجربه کنند.

اگر شما نیز می خواهید با بهترین زمان سفر به ارومیه، تاریخ، مهم ترین اماکن دیدنی و تفریحی و آداب و رسوم این شهر بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

آب و هوای ارومیه

شهر ارومیه در ۲۰ کیلومتری دریاچه ارومیه و میان ارتفاعات کوه های سیر، قیز قلعه، کوه ماه، کوه علی پنجه سی، کوه علی ایمان دشتی واقع شده است. ارومیه از سطح دریاهای آزاد ۱۳۳۲ متر ارتفاع دارد که همین موقعیت جغرافیایی و ارتفاع موجب شده دارای تابستان های معتدل و زمستان های سرد باشد.

به طوری که حتی ۱۲۰ روز ابتدایی سال نیز ارومیه یخبندان است. ماه های آبان تا خرداد ارومیه دارای روزهای بارانی بسیاری است. آب و هوای عالی این منطقه موجب شده که ارومیه طبیعتی زیبا و باغاتی سرسبز و کشتزارهایی پر بار داشته باشد.

بهترین موقع سفر به ارومیه,خاطره سفر به ارومیه,راهنمای سفر به ارومیه

بهترین فصل سفر به ارومیه

ارومیه به طور کلی از شهرهای سردسیر ایران محسوب می شود، از این رو در اکثر روزهای سال دارای شرایط آب و هوایی خنک و مناسبی برای مسافرت است.

اما اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به ارومیه از نظر آب و هوا را معرفی کنیم اوایل تیر تا اوایل شهریور است که ارومیه طبیعتی زیبا و سر سبز و آب و هوایی معتدل دارد.

هزینه سفر به ارومیه,بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه

سفر به ارومیه در بهار

ارومیه در فصل بهار همچنان دارای روزهای سرد و برفی بسیاری است و با نزدیک شدن به روزهای پایانی بهار این شرایط مناسب تر می شود. به طوری که خرداد ماه می تواند فرصتی عالی در فصل بهار برای سفر به ارومیه و بازدید از جاذبه های گردشگری آن باشد.

سفر به ارومیه در تابستان

ارومیه در تابستان شلوغ ترین روزهای خود را سپری می کند و معمولا گردشگران بسیاری تابستان را برای بهترین فصل سفر به ارومیه می دانند.

هر ساله در فصل تابستان جشنواره ها و برنامه های تفریحی متعددی در ارومیه برگزار می شود و شهر ارومیه آب و هوایی معتدل دارد. بنابراین بازدید از مناطق دیدنی و تاریخی و همچنین تفریحی آن می تواند بسیار لذت بخش باشد.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

سفر به ارومیه در پاییز

با آغاز فصل پاییز دمای هوا در ارومیه کاهش چشمگیری خواهد داشت و بارندگی ها آغاز می شوند اما با این وجود ارومیه طبیعتی زیبا وخیره کننده دارد. به طوری که برگ ریزان درختان در کوچه و خیابان ها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

بنابراین برای افرادی که مشکلی با سرمای هوا ندارند و عاشق مسافرت در پاییز هستند می تواند بهترین زمان مسافرت به ارومیه باشد.

سفر به ارومیه در زمستان

ارومیه در زمستان دارای خلوت ترین روزهای سال است، به طوری که به ندرت اتفاق می افتد که گردشگری زمستان را برای سفر به ارومیه انتخاب کند.

ارومیه در زمستان به شدت سرد است و روزهای برفی فراوانی دارند به حدی که اکثر مسیرها و راه های ارتباطی بین شهری مسدود می گردد. بنابراین نمی تواند زمان مناسبی برای سفر به این شهر باشد.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

بهترین غذاهای ارومیه

ارومیه یکی از شهرهایی است که تنوع غذایی بالایی دارد که بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. از معروف ترین و محبوب ترین غذاهای ارومیه می توان به موارد زیر اشاره نمود.

دلمه برگ مو

دلمه های برگ مو این منطقه از خوشمزه ترین دلمه ها هستند که برای تهیه آن ها از برگ مو، لپه، برنج، گوشت، سبزیجات و … استفاده می کنند.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

آش دوغ

آش دوغ از معروف ترین آش های قدیمی آذربایجان غربی است که طعم فوق العاده ای دارد. برای تهیه این آش از دوغ، برنج، نخود، شوید، جعفری، تره،سیر استفاده می کنند.

شورجه ارومیه

شورجه از لذیذ ترین خوراکی های ارومیه است که هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه این غذا از تخم مرغ، ماست سفت، گوشت، نشاسته ذرت، پیاز داغ و … استفاده می کنند. این غذا را می توان همراه برنج یا بدون برنج سرو نمود.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

گوزلمه

این غذا با وجود سادگی بسیار خوشمزه است و در چند دقیقه می توان آن را تهیه نمود. برای تهیه گوزلمه تخم مرغ ها را سرخ می کنند و بعد ماست و سیر را به آن اضافه می کنند وغذا به سادگی آماده می شود.

ارومیه خورش

از معروف ترین غذاهای ارومیه می توان به ارومیه خورش اشاره نمود. برای تهیه این غذا از گوشت، لوبیا چیتی، بادمجان، پیاز، غوره، گوجه فرنگی، ادویه جات و … استفاده می کنند.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

بهترین سوغات ارومیه

ارومیه دارای صنایع دستی و سوغاتی های خوراکی متعددی است که هر کدام در نوع خود خاص و منحصر به فرد هستند. به شما پیشنهاد می کنیم که در سفر به ارومیه حتما از سوغاتی های آن خریداری نماید. از معروف ترین سوغاتی های اروپه می توان به موارد زیر اشاره نمود.

نقل

از معروف ترین سوغاتی های ارومیه می توان به انواع نقل آن اشاره نمود که از آن به جای قند برای میل نمودن چای استفاده می کنند. این نقل ها در اندازه ها و طعم و رنگ های مختلف تولید می شود که از خوش طعم ترین نقل های ارومیه می توان به نقل زعفرانی، بیدمشکی، گل محمدی و …اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

لوزانک

لوزانک شیرینی محلی در ارومیه است که طرفداران بسیاری دارد. برای تهیه این شیرینی از شیره انگور، گلاب، نشاسته، آب به همراه مغز پسته و گردو استفاده می کنند.

فرش دستباف

ارومیه از قطب های فرش دست باف در ایران است و فرش های نفیس و ارزشمندی در شهرهای استان آذربایجان غربی تولید می شود.

در میان تمامی طرح های فرش این منطقه فرش ریز ماهی و افشار آهنین به دلیل ظرافت و استحکام بالایی که دارند دارای شهرت جهانی هستند. طرح و رنگ این فرش ها بسیار زیبا هستند.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

عرقیات ارومیه

ارومیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی عالی که دارد بستر مناسبی برای رشد انواع گیاهان دارویی و کوهی است. عرقیات ارومیه از با کیفیت ترین عرقیات کشور هستند که خواص درمانی فراوانی دارند.

از جمله این عرقیجات می توان به بهارنارنج، برگ بید، گلاب، بابونه، خاکشیر، شاتره، کاسنی، کرفس، یونجه، هفت گیاه و … اشاره نمود.

صنایع چوبی ارومیه

صنایع چوبی در ارومیه قدمتی دیرینه دارند و محصولات چوبی ارومیه از محبوب ترین سوغاتی های آن هستند.

منبت کاری و جعبه های چوبی، تابلوها و ظروف چوبی و … در بازار سنتی این شهر مشاهده می شود که می توانید با مراجعه به آن از این محصولات متنوع خریداری نمایید.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

هزینه سفر به ارومیه

هزینه سفر به ارومیه شامل بلیط سفر، رزرو هتل، هزینه خورد و خوراک و رستوران، بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی، تردد و … می شود. تنوع هتل ها، رستوران ها و …در این شهر بالا است و گردشگران می توانند با توجه به بودجه خود مناسب ترین گزینه ها را انتخاب نمایند.

بنابراین هزینه سفر به ارومیه چندان زیاد نیست و به راحتی می توان آن را مدیریت نمود. البته در فصل تابستان که تقاضا برای همه چیز مانند هتل و … در این شهر به دلیل تعداد بالای گردشگران افزایش می یابد هزینه ها نیز تا حدودی بیشتر خواهد شد.

بهترین زمان خرید در ارومیه

در شهر ارومیه مراکز خرید و بازارهای سنتی متعددی وجود دارد که ارائه دهنده انواع کالاها، صنایع دستی، سوغات و اجناس مورد نیاز مردم هستند. این پاساژها و مراکز خرید نیز معمولا دارای حراج های آخر فصل هستند.

اما با توجه به مرزی بودن شهر ارومیه معمولا در این شهر تمامی اجناس با قیمت مناسب تری نسبت به سایر شهرها ارائه می شوند، بنابراین در هر فصلی از سال در سفر به ارومیه می توان کالاهای بسیار باکیفیت و مرغوبی را با قیمت مقرون به صرفه تهیه نمود.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

بهترین فستیوال و جشنواره ها در ارومیه

ارومیه نیز همانند سایر شهرهای ایران دارای جشن های باستانی و فستیوال های مختلفی است که یکی از معروف ترین آن ها جشنواره انگور است. این جشنواره هر ساله به مدت یک هفته در شهریور ماه برگزار می شود.

جشنواره انگور دارای برنامه های متنوعی است که از جمله آن ها می توان به  برنامه های فرهنگی، مسابقه، نمایش، صنایع دستی، تولیدات خانگی میوه های فصلی و مشتقات آن و .. اشاره نمود.

از دیگر جشنواره های در راهنمای سفر به ارومیه می توان به جشنواره میوه های چهار فصل اشاره نمود که در ماه تیر برگزار می شود. در این جشنواره ۱۵۰ غرفه به ارائه انواع صنایع دستی و محصولات خانگی میوه های فصلی می پردازند.

جاذبه های گردشگری ارومیه

در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که نشان دهنده قدمت و تمدن این خطه است. از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه می توان به موارد زیر اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

موزه ارومیه | Urmia Museum

موزه ها از مهم ترین جاذبه های گردشگری هر شهری هستند و موزه ارومیه نیز دارای جایگاه ویژه ای می باشد. این موزه دارای دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی است و در آن آثار ارزشمند و اشیا قدیمی از دوره های مختلف تاریخ ایران نگهداری می شود.

از دیگر وسایل موجود در موزه ارومیه می توان به لباس های محلی زری دوزی، مخمل های قلاب دوزی، کارهای ظریف مینیتاوری، کتاب های خطی و … اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

آبشار شلماش | Shalmash Falls

این آبشار از معروف ترین آبشارهای استان آذربایجان غربی است که در نزدیکی شهر سردشت قرار گرفته و ما در راهنمای سفر به ارومیه به آن پرداخته ایم. آبشار شلماش از شاخه های رودخانه زاب کوچک است و اطراف آن طبیعت و جنگل های پراکنده بسیار زیبا و سر سبزی دارد.

این آبشار در اصل متشکل از سه آبشار می باشد که این منطقه را به منطقه ای تفریحی تبدیل کرده است و سالانه گردشگران بسیاری در فصل بهار و تابستان به بازدید از آن می روند.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

سه گنبد | Se Gonbad

برج سه گنبد در جنوب شرقی شهر ارومیه واقع شده است. در واقع این بنا یک آرامگاه است که قدمت آن به سال ۵۸۰ هجری قمری باز می گردد. در داخل این بنا سه کتیبه به خط کوفی مشاهده می شود که بر روی سنگ حکاکی شده اند.

سبک معماری این بنا همانند بناهای ساخته شده در دوران مراغه و سلجوقیان می باشد . سه گنبد در واقع دارای ساختمانی دو طبقه است که داخل آرامگاه استوانه ای یک دخمه قرار گرفته و اتاق مقبره بر روی آن قرار دارد.

در واقع برج سه گنبد دارای دو گنبد است اما بومیان این منطقه به دلیل گنبد کوچکی که روی گنبد اصلی قرار دارد نام سه گنبد را برای آن انتخاب کرده اند.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

پارک جنگلی شیخ تپه | Sheikh Park Forest Hill

از دیگر جاذبه های گردشگری در سفر به ارومیه می توان به پارک جنگلی شیخ تپه اشاره نمود که در ارتفاعات جنوب شرقی ارومیه قرار گرفته  و دارای وسعت ۴۴ هکتار می باشد.

در واقع این پارک در مجاورت تپه باستانی شیخ واقع شده که قدمت تپه به دوره مادها باز می گردد. متاسفانه امروزه آثاری از این تپه به دلیل ساخت و سازهای شهری وجود ندارد.

بهترین زمان سفر به ارومیه,بهترین زمان مسافرت به ارومیه,بهترین فصل سفر به ارومیه

دریاچه ارومیه | Lake Urmia

دریاچه ارومیه نماد این شهر و استان آذربایجان غربی است که متاسفانه چند سالی است به دلیل خشک سالی با بی آبی مواجه شده است. این دریاچه از بزرگ ترین دریاچه های آب شور جهان است و از مهم ترین جاذبه های طبیعی ایران محسوب می شود و بازدید از آن می تواند بسیار لذت بخش باشد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا