راهنمای سفر به ایرانگردشگری

10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری کاشان

افزایش بازدید در گوگل

لیست جاذبه های گردشگری کاشان

کاشان شهری تاریخی با قدمتی بیش از هشت هزار سال، جزو نخستین مناطقی است که زندگی یکجا نشینی و سکونت دائم را پایه گذاری کردند. وجود آثارکهن، طبیعت بکر با رودخانه ها و مناظر بی نظیرو اقلیمی که به دوبخش کوهستان و کویر تقسیم می شود این شهر را به یکی از قطب های گردشگری تبدیل نموده است. در بخش های کویری مناطقی سرسبز همچون نگینی بر انگشتر بیابان می درخشد، که هر صاحب هنری را به یاد شعر زیبای سهراب سپهری با عنوان ” واحه ای در لحظه” می اندازد، شما می توانید در سایت های گردشگری ایران با این جاذبه ها بیشتر آشنایی پیدا کنید.

آداب و رسوم خاصی همچون گلاب گیری و قالیشویی، همواره جمع کثیری از گردشگران را برای شرکت در این مراسم ها به دامان پر مهر کاشان میهمان می کند. تمدن کهن، معماری منحصر به فرد، جاذبه های طبیعی همگی این شهر را به یکی از گزینه های پر طرفدار صنعت توریسم بدل کرده است. اگر تاکنون به کاشان دیدنی و زیبا سفر نکرده اید، با ما همراه شوید، ۱۰ تا از بهترین جاذبه های گردشگری کاشان را به شما معرفی کنیم.

از جاذبه های گردشگری کاشان,بهترین جاذبه های گردشگری کاشان,جاذبه های توریستی کاشان

۱۰. مسجد آقا بزرگ | Agha Bozorg Mosque

مسجد آقا بزرگ، یکی از جاذبه های توریستی کاشان مربوط به قرن ۱۸ که به دست حاج شعبانعلی از معماران بزرگ این شهر، در خیابان فاضل نراقی واقع شده است. فضا داخلی مسجد با آینه کاری و منبت کاری های خیره کننده و محرابی که با سنگ مرمرسفید ساخته شده، معماری این بنا در در جمع بهترین سازه ها قرار  داده. از سویی دیگر حیاط با درختان سر به فلک کشیده و حوضی با کاشی کاری آبی فیروزه ای نمایی دل ربا را پدید آورده است.

مسجد آقا بزرگ در دوران قاجار ساخته شده است در سال های بعد در این بنا تغییراتی ایجاد شد و بعد از آن در جانب شرقی و بر محور عرضی صحن، آرامگاه نراقی به شکل اطاقی شکم دریده در خارج از محوطه مسجد بنا شده است. یکی از خصوصیات بارز و ویژه این بنا می توان به سبک معماری ویژه گنبد خانه اشاره کرد که بر روی ۸ پایه عظیم بنا شده است در گذشته در طرح مسجدهای قدیمی ایران ایجاد کردن گنبد بر روی پایه های آزاد بسیار کم به چشم می خورد.

جاذبه های طبیعی کاشان,جاذبه های گردشگری کاشان,جاذبه های گردشگری کاشان با عکس

۹. جشن گلاب گیری، قمصر | Ghamsar

جشن گلاب گیری در قمصر هر ساله در نیمه دوم اردیبهشت با شکوه و زیبایی خاص برگزار می شود. جمعیت کثیری از گردشگران مشتاقانه از سراسر کشور برای تماشا این مراسم به کاشان تاریخی سفر می کنند. باغ ها و دشت های گسترده با انبوهی از گل محمدی، نمایی بهشت گونه را برای این شهر کهن پدید آورده است. اگر تاکنون به کاشان سفر نکرده اید توصیه می کنیم اردیبهشت های بی نظیر آن را از دست ندهید.

جاهای دیدنی کاشان,جاهای دیدنی کاشان در بهار,جاهای گردشگری کاشان

۸. بازار کاشان | Bazaar of Kashan

بازار بزرگ کاشان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کاشان خصوصا برای بانوان علاقه مند به خرید به شمار می رود. معماری بازار با آجرهای خشتی و طراحی چشمگیرکه حکایت از دستان هنرمند معماران آن داشته، فضایی سراسر قدمت و فرهنگ را برای هر بازدید کننده ای تداعی می کند. نکته قابل توجه دیگر امکان راه یابی به سقف بازار برای تماشا شهر ازقسمت بام می باشد، که جزونادرترین ویژگی در مورد بازار ها می باشد.

بازار کاشان یکی از بناهای ارزشمند در کاشان است که بناهای تاریخی متعددی را در درون خود جای داده است، در هر قسمتی از بازار سنتی فعالیت های صنفی خاصی انجام می گیرد برای مثال؛ در بخشی از بازار افرادی به رنگرزی و مسگری و در بخشی دیگر از بازار افرادی مشغول به بزازی، خیاطی، کفش دوزی هستند در این بازار سنتی می توانید سوغاتی های بسیار مرغوب و انواع عرقیجات و شیرینی را تهیه کنید، این بنا مربوط به دوران حکومت فتحعلی شاه در دوران قاجار است در این بازار، تیمچه، کارانسرا، و بازارهای متعددی ساخته شده اند. به دلیل طراحی خوب و بی نظیر این بازار در کل ایران مانندی ندارد.

از جاذبه های گردشگری کاشان,بهترین جاذبه های گردشگری کاشان,جاذبه های توریستی کاشان

۷. خانه طباطبائی ها | Tabatabaei Historical House

یکی از عمارت های باشکوه کاشان خانه طباطبائی ها است که با حیاط های متعدد و اتاق های فراوان در خیابان علوی خود نمایی می کند. این بنا متعلق به تاجری ثروتمند ومشهور بوده، که با شیشه های رنگی به همراه معماری ارزشمندکلاسیکی که دارد، چشم هر بازدید کننده ای را خیره خواهد کرد. خانه به شکل بخش های اندرونی و بیرونی طراحی شده که از ویژگی های مخاص معماری قاجار به شمار می رود.

این خانه یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کاشان است که در نیمه دوم سده ۱۳ هجری در محله ای به نام « سلطان امیر محمد» ساخته شده است، این خانه بسیار زیبا معروف به عروس خانه های ایران است، خانه طباطبائی مثل بناهای تاریخی دیگر متناسب با اقلیم و فرهنگ خاص منطقه و تزئینات با شکوه و مجلل ساخته شده است، مجموعه خانه طباطبائی ها دارای ۳ بخش اندرونی و بیرونی و قسمتی مخصوص خدمه است، خانه طباطبائی دارای ۴۷۰۰ مترمربع وسعت و دارای ۴۰ اتاق،۴ حیاط،۴ سرداب،۳ بادگیر و ۲ رشته قنات می باشد. معماری که در ساخت خانه طباطبائی به کار رفته است به شیوه معماری گودال باغچه و معماری حجاب دار است.

از جاذبه های گردشگری کاشان,بهترین جاذبه های گردشگری کاشان,جاذبه های توریستی کاشان

۶. موزه عروسک و اسباب بازی | Puppet Museum House

خانه. موزه عروسک و اسباب بازی بخشی تماشایی و یکی از جاهای گردشگری کاشان است، که نمایی زیبا از عروسک های سنتی و تاریخی مختلف اقوام ایرانی را به نمایش می گذارد، بسیار جالب و سرگرم کننده می باشد. این موزه برای اطفال اتاقک هایی را جهت بازی و ساخت عروسک با انواع پارچه، خمیر، گل رس و چوب دارد در یکی از خانه های قدیمی در کاشان که قدمتی ۱۵۰ ساله و همزمان با دوران قاجار دارد موزه ای برپا شده است بسیار متفاوت که خانه عروسک و اسباب بازی نام گذاری شده است، تمام آثاری که در این موزه قرار دارند به واسطه آقای سهرابی جمع آوری شده اند؛ موزه عروسک و اسباب بازی بعد از این که در زمستان ۱۳۹۶ مورد بازسازی قرار گرفت، با نام خانه سهرابی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، در کنار موزه برای بازدید این مکان به عنوان اقامتگاه بومگردی برای اقامت افراد و گردشگران نیز مورد استفاده قرار می گیرد. قطعا بازدید از این مکان دوست داشتنی اوقات خاطره انگیز و به یاد ماندنی را برای فرزندان تان به وجود خواهد آورد.

از جاذبه های گردشگری کاشان,بهترین جاذبه های گردشگری کاشان,جاذبه های توریستی کاشان

۵. خانه بروجردی ها | Borujerdiha Historical House

خانه بروجردی ها با قدمتی حدود ۱۰۰ سال، که به خانواده بازرگانی مهاجر تعلق دارد، در خیابان علوی شهر کاشان توجه هر مسافر و گردشگری را به خود جلب می نماید. ساخت و تکمیل بنا ۱۸ سال به طول انجامیده که آن را می توان از کتیبه ای که بر دیوار بیرونی ساختمان تعبیه شده، فهمید. معماری عمارت بر اساس شرایط اقلیمی مناطق کوهستانی. کویری طراحی شده، به نحوی که روزهاخنک و شب ها گرم است، زیرا کویر شب هایی سرد و خشن دارد. تزئینات و گچبری های به کار رفته در نما داخلی منزل از ذوق و هنر والای معماران آن حکایت داشته، و هر صاحب هنری را بر سر ذوق می آورد.

خانه بروجردی ها که یکی دیگر از جاذبه های تاریخی کاشان محسوب می شود در نیمه دوم قرن ۱۳ و در دوران حکومت قاجار ساخته شده است، خانه بروجردی ها دارای زمینی است به مساحت تقریبا ۱۷۰۰ متر مربع و مساحت بنا حدودا ۳۰۰۰ متر مربع است که در آن دو حیاط اندرونی و بیرونی ساخته شده است این خانه با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه کویری کاشان و خصوصیات اقلیمی آن بنا شده است. یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش خانه بروجردی ها، قسمت تابستان نشین است. این خانه در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از جاذبه های گردشگری کاشان,بهترین جاذبه های گردشگری کاشان,جاذبه های توریستی کاشان

۴. حمام سلطان امیراحمد | Sultan Amir Ahmad Bathhouse

در تمام شهرهای تاریخی و مهم ایران همواره بنایی به عنوان حمام در مرکز شهر، توسط افراد ثروتمند و یا معروف آن دیار ساخته می شده، که جنبه عام المنفعه و افزودن به شهرت حاکمان یا سازندگانش دارد. حمام سلطان امیراحمد، در قرن ۱۶ میلادی توسط معماری گمنام به شیوه ای بی نظیر طراحی و ساخته شده است. کاشی کاری های دو بخش رختکن، سالن و قسمت داخلی که شامل حوضچه آب گرم و خزینه می شود، به گونه ای کاملا متفاوت از هم با رنگ های طلایی، فیروزه ای و گچگاری به همراه شیشه کاری های فوق العاده ترسیم گردیده. سقف حمام را با گنبدهای زیبا به شیوه معماری صفویه بنا نموده اند. معماری که در ساخت این حمام به کار رفته است باعث شده تا آن را به یک اثر هنری و خاص تبدیل کند.

این حمام در بافت تاریخی شهر قرار دارد نکته جالب این که علاوه بر تزئینات جذاب داخلی حتی پشت بام این حمام هم بسیار دیدنی و جذاب است بسیاری از عکاسان در پشت بام عکس های بی نظیری را به ثبت می رسانند این حمام دارای مساحت ۱۱۰۲ متر مربع می باشد و نام خود را از امام زاده ای گرفته که در کنار آن قرار دارد، این حمام مربوط به دوران سلجوقیان است اما سربینه که در آن ساخته شده است مربوط به دوران قاجار است و برخی از افراد بر این عقیده هستند که این حمام بر روی ویرانه های حمام قبلی ساخته شده است، در واقع ساخت یک حمام دارای قوانین خاصی است که همین امر باعث شده در زمره پیچیده ترین بناها قرار بگیرد.

از جاذبه های گردشگری کاشان,بهترین جاذبه های گردشگری کاشان,جاذبه های توریستی کاشان

۳. باغ فین | Fin garden

باغ فین از جمله باغ های تاریخی، بزرگ و بسیار زیبای شهر کاشان به شمار می رود، که در انتهای خیابان امیر کبیر واقع شده است. مساحت باغ حدود ۳/۲ هکتار می باشد، در قسمت حیاط اصلی با چهار برج دایره شکل و چشمه ای جوشان نمایی بهشتی را برای هر بیننده ای تداعی می کند. ساخت این باغ که از جاذبه های طبیعی کاشان است در زمان صفویه صورت پذیرفته و در دوران قاجار تا به امروز به مکانی سیاسی برای رتق و فتق امور سیاست دولت ها به کار می رفته است.

باغ فین باغی است بسیار مشهور و معروف می توان گفت این باغ نمونه ای برتر از معماری به کار رفته در باغ های ایرانی است زمانی که وارد این باغ شوید جلوه های بی نظیری که در آن وجود دارد شما را فسون خواهد کرد به گونه ای که زمان از دست تان خارج خواهد شد درون این باغ درختانی سر به فلک کشیده قرار دارند، صدای عبور آب از دل سنگ فرش های میان باغ و وجود فواره های کوتاه و بلند در کنار هم موجب می شود بازدیدکنندگان محسور شوند. خوشبختانه با تلاش های فراوان، ایران موفق شد باغ فین را در فهرست آثار تاریخی و دیدنی سازمان یونسکو به ثبت جهانی برساند.

از جاذبه های گردشگری کاشان,بهترین جاذبه های گردشگری کاشان,جاذبه های توریستی کاشان

۲. تپه سیلک | Tepe Sialk

یکی از قدیمی ترین بناهای زیگورات دنیا، شهر باستانی که بر تپه سیلک واقع شده ، می باشد. قدمت ۷۰۰۰ ساله شهر سیلک ، نشان از تمدن کهن و فرهنگ والای این بوم و بر  دارد. بسیاری از قسمت های این شهر تاریخی که امروزه جز بقایایی از آن به جا نمانده توسط باستان شناسان و کارشناسان تاریخی کشف و به ثبت رسیده است.

اما هنوز هم بخش هایی به صورت ناشناخته باقی است که می تواند پاسخ سئوالات فراوانی را در زمینه احوالات مردم و حاکمان وقت به ما بدهد. میراث ارزشمند تپه سیلک یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی است که قدیمی ترین خشت دست ساز، سفال های منقوش و زیگورات سیلک را در درون خود جای داده است. در واقع تنها یادگارهایی که از این بنای تاریخی بر جای مانده است؛ شمشیر و نیزه های بلند و جنگ افزارهای آهنی، لایه های مختلف حفاری مث ظروف لوله دار بلند که با نگاره خورشید و اسب است.

از جاذبه های گردشگری کاشان,بهترین جاذبه های گردشگری کاشان,جاذبه های توریستی کاشان

۱. شهر زیر زمینی نوش آباد | Nushabad Underground City

در حدود سال های دهه ۸۰ و به صورت کاملا اتفاقی حفره ای عظیم توسط افرادی عادی کشف شد، و با تحقیقات و بررسی مشخص گردید که این حفره به شهر زیرزمینی ” اویی” با قدمتی ۱۵۰۰ ساله می رسد و به دوره ساسانی مربوط است. این اثر ارزشمند به عنوان بزرگ ترین شهر زیر زمینی جهان در فهرست آثار تاریخی یونسکو به ثبت رسیده. نوع معماری و نحوه مرتبط ساختن خانه ها به یکدیگر، و از سویی راه های ارتباطی شهر، به شیوه ای هوشمندانه و بی نظیر طراحی گردیده.

شهر اویی نوش آباد کاشان یکی از بزرگ ترین شهر زیر زمینی و جاذبه های توریستی کاشان است که در ایران قرار دارد. معماری به کار رفته در آن موجب حیرت افراد می شود مجموعه اویی در زیر بافت شهر قرار گرفته است و تا سطح کنونی شهر هم گسترش یافته است. چنانچه به کاشان سفر نمودید، حتما از این اثر اسرارآمیز دیدن نمایید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا