راهنمای سفر به ایرانگردشگری

10 تا از بهترین سوغاتی ها و صنایع دستی کرمانشاه

افزایش بازدید در گوگل

درباره سوغاتی و صنایع دستی کرمانشاه

یکی از استان های غربی ایران، کرمانشاه است که از جنوب به لرستان زیبا و سرسبز، از سمت شرق به همدان و از سمت غرب به کشور عراق محدود می شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان، کرمانشاه برخلاف سایر سکونت گاه ها، در دوره های مختلف، سرشار از جمعیت بوده و به همین دلیل، به عنوان یکی از نخستین مراکز تمدن بشری شناخته می شود.

شاید تا کنون نمی دانستید که این شهر تاریخی، از دیرباز به علت قرار گرفتن بر سر شاهراه های ارتباطی مهم (جاده  شاهی و جاده ابریشم)، از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است.

آب و هوای دلپذیر کرمانشاه و جاذبه های فرهنگی و تاریخی آن، موجب شده است که این شهر، به عنوان یک شهر تاریخی و گردشگری مهم در ایران و سایر نقاط جهان شناخته شود. جالب است بدانید، در این استان، بیش از ۳۰۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که از بین آن ها، ۷۱۶ اثر به ثبت ملی و یک اثر در لیست میراث جهانی ثبت شده است.

آثار تاریخی کرمانشاه بی شمار هستند و فقط بازدید از چند مورد آن، کم لطفی به این شهر تاریخی است، پس به شما پیشنهاد می کنیم که در سفر به کرمانشاه و در صورت داشتن وقت کافی، از تمام جاذبه های آن دیدن کنید و اطلاعات خود را درباره تاریخ ایران و این استان افزایش دهید. اولین کلمه ای که با شنیدن سفر به ذهن همه انسان ها خطور می کند، سوغاتی است!

به این منظور برای گردشگران کرمانشاه هم، سوغات و یادگاری هایی از این شهر تهیه شده تا با خرید آن ها برای خود و یا اقوام، خاطرات سفر شان به کرمانشاه را برای همیشه زنده نگه دارند.

بهترین سوغات کرمانشاه,سوغات استان کرمانشاه,سوغات معروف کرمانشاه

۱۰. گیوه، کفشی همیشه ماندگار

یکی از سوغاتی های کرمانشاه که تقریبا تمام مردم ایران با آن آشنایی دارند، گیوه است. گیوه تنها به کرمانشاه اختصاص ندارد و برخی از مردم استان های فارس، همدان و اصفهان هم از آن استفاده می کنند. گیوه برای افرادی که به کفش های سبک علاقه دارند و گرمایی هستند، پیشنهاد می شود.

در کرمانشاه، ۵ نوع متفاوت از گیوه (گیوه تخت لاستیک، گیوه تخت آجیده، گیوه ابریشمی، گیوه زیر پارچه ای و گیوه تخت چرمی)، به دست هنرمندان توانمند این شهر تولید می شود که هر فردی بر اساس سلیقه خود می تواند از بین این مدل های زیبا و مختلف انتخاب کند.

سوغاتی های کرمانشاه,سوغاتی و صنایع دستی کرمانشاه,سوغاتی کرمانشاه

۹. نان برنجی، مناسب برای تمام سلیقه ها!

یکی دیگر از سوغات استان کرمانشاه که تمام مردم، حتی مردم دوره قاجار آن را دوست داشتند و به عنوان اصلی ترین سوغات این شهر آن را معرفی کردند، نان برنجی است.

در سایر شهر های ایران هم نان برنجی عرضه می گردد ولی در اصل، اختصاص به کرمانشاه دارد. این شیرینی خوشمزه، آن قدر نرم است که اگر کمی آن را بیشتر از حد مجاز فشار دهید، خورد می شود و شکل و حالت خود را از دست می دهد.

اگر به کرمانشاه رفتید، حتما نان برنجی را امتحان کنید، زیرا غیر ممکن است کسی از این شیرینی خوشش نیاید و آن را دوست نداشته باشد.

صنایع دستی کرمانشاه,بهترین سوغات کرمانشاه,سوغات استان کرمانشاه

۸. کاک کرمانشاهی

کاک، نوعی شیرینی خوشمزه است که به عنوان سوغات در شیراز و کرمانشاه تهیه می شود. قابل ذکر است، مردم شیراز، بیشتر این شیرینی را با نام یوخه می شناسند تا کاک! جالب است بدانید، به علت علاقه بیشتر مردم به کاک، این سوغات در لیست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است!

اگر نمی توانید فعلا به کرمانشاه و یا شیراز سفر کنید، می توانید تنها با استفاده از تخم مرغ، روغن، آرد، مخمر، پودر قند و… این شیرینی را در خانه درست کنید و از طعم لذیذ آن بهره مند شوید.

بهترین سوغات کرمانشاه,سوغات استان کرمانشاه,سوغات معروف کرمانشاه

۷. نان خرمایی، بهترین سوغاتی کرمانشاه!

به جرئت می توان گفت، یکی از بهترین سوغاتی های کرمانشاه که تقریبا تمام مردم آن را دوست دارند، نان خرمایی است، البته مردم کرمانشاه نان خرمایی را با عنوان نان خانقی بیان می کنند و کلمه نان خرمایی، بیشتر نزد اهالی سایر شهر ها کاربرد دارد.

اگر گذر تان به کرمانشاه افتاد، پیشنهاد ما این است که حتما از این سوغاتی محبوب امتحان کنید، چرا که مطمئنا از آن خوش تان می آید و یکی از طرفداران آن می شوید.

بهترین سوغات کرمانشاه,سوغات استان کرمانشاه,سوغات معروف کرمانشاه

۶. از چرم به عنوان سوغات استفاده کنید

امروزه تقریبا در تمام نقاط کشور، با استفاده از چرم کیف و کفش و… تولید می شود، اما کرمانشاه، به علت شرایط خاص اقلیمی آن، از گذشته منبع چرم ایران بوده و تولید کنندگان چرم زبردست آن، آثار زیبایی را از خود به یادگار گذاشته اند.

اگر می خواهید سوغاتی برای اقوام تان بخرید که در عین ارزشمندی، مفید و کارآمد هم باشد، پیشنهاد ما به شما، خرید تولیدات چرم کرمانشاه است.

بهترین سوغات کرمانشاه,سوغات استان کرمانشاه,سوغات معروف کرمانشاه

۵. چپغ بافی، هنر دست عشایر ایران!

چپغ بافی که یک حصیر طرح دار است، به عنوان یکی از زیباترین سوغاتی های استان کرمانشاه به شمار می رود. این حصیر چشم نواز، به وسیله دستان عشایر زحمت کش، در طرح و رنگ های مختلف و با استفاده از پشم در بازار عرضه می گردد.

بهترین سوغات کرمانشاه,سوغات استان کرمانشاه,سوغات معروف کرمانشاه

۴. موج بافی

مردم کرمانشاه، برای درست کردن رویه، رخت خواب و روانداز، از روش خاصی به نام موج بافی استفاده می کنند. طرح وسایل تولید شده از موج بافی، بیشتر به علت نوع بافت پارچه ها، یا چهارخانه هستند یا کشکولی!

موج بافی به علت دوام بسیار بالا و زیبایی خیره کننده اش، توسط بسیاری از گردشگران به عنوان سوغات خریداری می شود.شما می توانید با حمایت از موج بافی، مانع تعطیلی کسب و کار و نادیده گرفتن این هنر زیبا شوید و با استفاده از آن، به خانه های خود تنوع ببخشید!

بهترین سوغات کرمانشاه,سوغات استان کرمانشاه,سوغات معروف کرمانشاه

۳. کرمانشاه، بهترین روغن حیوانی ایران را دارد!

امروزه، روغن حیوانی در تمام استان ها وجود دارد و توسط برخی از مردم خریداری می شود، ولی روغن حیوانی کرمانشاه طعم و مزه ای متفاوت با دیگر روغن ها دارد، به گونه ای که تمام افراد را به خود علاقه مند می کند.

روغن کرمانشاهی را، قدیمی های این استان بیشتر با نام رون دان به کار می برند. این روغن، با استفاده شیر و ماست دام های کرمانشاه و جدا شدن چربی حاصل از زدن آن ها در ظرف های مخصوص و در نهایت حرارت دادن آن ها به دست می آید.

تنها مشکل روغن کرمانشاهی، کلسترول بالای آن است، اما حتی این مشکل هم در برابر طعم خوب آن به چشم نمی آید.

بهترین سوغات کرمانشاه,سوغات استان کرمانشاه,سوغات معروف کرمانشاه

۲. گلیم بافی، سوغاتی زیبا و محبوب!

گلیم بافی، تقریبا یکی از سوغات تمام شهر های ایران است، اما تنها تفاوت سایر گلیم ها با گلیم کرمانشاه، نقش بازو بندی یعنی نقش بومی این شهر می باشد.

قابل ذکر است، علاوه بر نقش بازو بندی، نقش های چشمه نظامی، نقوش ترکیبی درخت و لانه گنجشگ، مرغابی، مار، عروسک، قیچی، خطوط افقی و عمودی، پنجه گربه، قاچ خربزه و… هم در گلیم های کرمانشاه مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام از آن ها، زیبایی و جلوه خاص خود را دارند.

علاوه بر گلیم، جاجیم هم یکی از سوغات کرمانشاه است که بیشتر خانواده های عشایری و روستایی آن را با استفاده از پشم می بافند.  گلیم بافی بیشتر در هرسین بافته و  بهترین جاجیم از اورامانات و ثلاث در بازار ها عرضه می شود.

بهترین سوغات کرمانشاه,سوغات استان کرمانشاه,سوغات معروف کرمانشاه

۱. بژی یا برساق کرمانشاه

شیرینی بژی یا همان برساق، بیشتر در مراسم های شادی و یا عزا، پخته می شود و با طعم بی نظیری که دارد بیشتر مردم را شیفته خود می کند.

علت نام گذاری این شیرینی به بژی، استفاده مسافران از آن به عنوان توشه راه و سربازان هنگام گرسنگی بود. جالب است بدانید، بژی به زبان کردی، معنی زنده بمانی یا زنده باشی را می دهد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

1 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعات مفیدتون.بنظرم بین سوغاتی های کرمانشاه نان خرمایی قطعا بهترینشونه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا