بیوگرافی

زندگینامه چارلز داروین زیست‌ شناس و زمین‌ شناس انگلیسی

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی چارلز داروین (زندگینامه بزرگان)

چارلز داروین یکی از بزرگترین و نام آورترین زیست شناسان و زمین شناسان بریتانیایی بود که برای نظریه تکامل ارگانیک شناخته می شود. نظریه وی مبنی بر اینکه همه گونه ها در طول زمان از اجداد مشترک هستند، اکنون مورد پذیرش گسترده دانشمندان قرار گرفته و یک مفهوم بنیادی در علم تلقی می شود.

او در یک نشریه با آلفرد راسل والاس به صورت مشترک، تئوری علمی خود را مطرح کرد که این الگوی شاخه ای از تکامل، ناشی از روندی است که وی آن را انتخاب طبیعی نامید، که در آن مبارزه برای بقا تاثیری مشابه انتخاب مصنوعی در پرورش انتخابی دارد.

داروین را یکی از تأثیرگذارترین افراد تاریخ انسانیت می دانند. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی نامه ی چارلز داروین، این نظریه پرداز مشهور انگلیسی بپردازیم.

عکس چارلز داروین

بیوگرافی چارلز داروین,زندگی نامه ی چارلز داروین,زندگینامه چارلز داروین

چارلز داروین کیست؟ چارلز داروین که به دلیل پیشبرد نظریه تکامل که اغلب به عنوان مهمترین یافته های تاریخ زیست شناسی شناخته می شود، مشهور است. از نوشته های برجسته و مهم او باید به “خاستگاه گونه ها” اشاره کنیم.

این کتاب تا اواخر قرن نوزدهم میلادی یک منبع حقیقت برای افراد تحصیل کرده بشمار می رفت. چارلز در خانواده ای متمول و اهل علم و دانش به دنیا آمد. وی قبل از ادامه تحصیل در دانشگاه کمبریج، در دانشگاه ادینبورگ، رشته پزشکی برای تحصیل انتخاب کرد.

در کمبریج بود که او علاقه مادام العمر خود از علوم طبیعی دنبال را نمود. در ۲۷ دسامبر ۱۸۳۱ زمانی که ۱۶ سال سن داشت سفری ۵ ساله به دور دنیا با کشتی HMS Beagle را از سر گرفت.

در طول سفر، داروین نمونه های طبیعی مختلفی از جمله پرندگان، گیاهان و فسیل ها را جمع آوری کرد و یادداشت های میدانی زیادی نوشت. این مجموعه ها و سوابق، شواهدی را که وی برای توسعه نظریه قابل توجه خود لازم داشت، فراهم آورد.

زندگینامه چارلز رابرت داروین,عکس چارلز داروین,بیوگرافی چارلز داروین

او از طریق تحقیق عملی و آزمایش، فرصتی بی نظیر داشت تا اصول گیاه شناسی، زمین شناسی و جانورشناسی را از نزدیک مشاهده کند. جزایر اقیانوس آرام و مجمع الجزایر گالاپاگوس و آمریکای جنوبی نیز مورد توجه خاص داروین قرار گرفتند.

داروین در سال ۱۸۳۶ به انگلستان بازگشت و شروع به مطالعه تمام آنچه در این مدت به دست آورده بود، کرد. یک دانشمند بسیار روشمند، که دائماً به جمع آوری و مشاهده می پرداخت، سال ها را صرف مقایسه و تجزیه و تحلیل نمونه ها کرد تا اینکه سرانجام اعلام کرد که تکامل با یک فرآیند انتخاب طبیعی اتفاق می افتد و پایه های تئوری “انتخاب طبیعی” را بنا نهاد.

دهه ها تحقیق دقیق و دشوار او طول کشید تا سرانجام نتیجه گیری خود را منتشر کند. از معروف ترین آثار وی می توان به “تبار انسان” و “انتخاب طبیعی” در ارتباط با جنسیّت در مورد تکامل و “تشکیل کپک گیاهی از طریق عمل کرم‌ ها” اشاره کرد.

یافته هایش، او را به یکی از مهمترین مردان تاریخ تبدیل کرده است. داروین مردی بود که خیلی از زمان خود جلوتر بود و ذهن کنجکاوش به او اجازه می داد یکی از قدیمی ترین سوالات بشر را توضیح دهد.

بیوگرافی چارلز داروین,زندگی نامه ی چارلز داروین,زندگینامه چارلز داروین

دوران کودکی چارلز داروین

در زندگینامه چارلز داروین آمده است که: چارلز رابرت داروین در ۱۲ فوریه ۱۸۰۹ در شروزبری انگلستان متولد شد. وی از شش فرزند خانواده، دومین کودک بود. پدربزرگش، اراسموس داروین طبیعت شناس، فیلسوف و پزشک بود که رساله ای چهار جلدی را منتشر کرد که دیدگاه های خودش در مورد رشد گونه ها را در بر می گرفت.

پدر چارلز، رابرت داروین نیز پزشک بود و دوست داشت پسرش رسم خانوادگی را ادامه دهد. مادر او، سوزانا، در حالی که فقط ۸ سال داشت درگذشت. داروین فرزند ثروت و امتیاز بود که دوست داشت طبیعت را کشف کند.

در اکتبر ۱۸۲۵ در سن ۱۶ سالگی به همراه برادرش اراسموس، برای تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه ادینبورگ اعزام شد. وی بیشتر به کلاس های جانورشناسی و زمین شناسی علاقه داشت. سرانجام پدرش او را از ادینبورگ بیرون کشید و برای تحصیل الهیات به کمبریج فرستاد.

در حالی که داروین در کالج مسیح بود، استاد گیاه شناسی جان استیونس هنسلو مربی او شد. پس از فارغ التحصیلی از کالج مسیح در مقطع کارشناسی هنر در سال ۱۸۳۱، هنسلو او را به عنوان یک طبیعت گرای در یک تحقیق اکتشافی با کشتی HMS Beagle به سفر برد.

این کشتی به فرماندهی کاپیتان رابرت فیتز روی قرار بود ۵ سال به یک سفر پیمایشی به دور دنیا بپردازد. کشتی بیگل به سواحل آمریکای جنوبی، جزایر گالاپاگوس، نیوزیلند، استرالیا و آفریقای جنوبی سفر داشت. این سفر برای داروین یک فرصت مناسب ایجاد کرد.

بیوگرافی چارلز داروین,زندگی نامه ی چارلز داروین,زندگینامه چارلز داروین

زندگی حرفه ای چارلز داروین

تئوری انتخاب طبیعی

تا به امروز نظریه تکامل با انتخاب طبیعی توسط جامعه علمی به عنوان بهترین توضیح مبتنی بر شواهد درباره تنوع و پیچیدگی زندگی روی کره زمین پذیرفته شده است. این تئوری پیشنهاد می کند که “مناسب ترین” ارگانیسم های منفرد، آنهایی که دارای ویژگی های مناسب برای محیط خود هستند، بیشتر زنده می مانند و تولید مثل می کنند.

آنها این خصوصیات مطلوب را به فرزندان خود منتقل می کنند. به تدریج این ویژگی ها ممکن است در یک جمعیت شیوع بیشتری پیدا کند، بنابراین گونه ها با گذشت زمان تغییر می یابند. اگر تغییرات به اندازه کافی عالی باشد، می تواند به طور کلی گونه جدیدی تولید کند.

داروین در سفرهای خود از بسیاری از جزایر گالاپاگوس (در سواحل اکوادور) فنچ جمع آوری کرده بود که به او کمک کرد تا ایده خود را تدوین کند. بعضی از این فنچ ها منقاری تنومند برای خوردن بذر داشتند، بعضی دیگر متخصص خوردن حشرات بودند.

اما داروین فهمید که همه آنها از فرزندان یک جد واحد هستند. هنگامی که آنها به جزایر مختلف پراکنده می شدند، خود را برای خوردن غذاهای مختلف موجود سازگار می کردند. انتخاب طبیعی ۱۳ گونه مختلف فنچ تولید کرده است.

بیوگرافی چارلز داروین,زندگی نامه ی چارلز داروین,زندگینامه چارلز داروین

کبوترهای داروین

داروین از سفرهای خود با HMS Beagle گمان کرد که محیط ممکن است به طور طبیعی گونه ها را دستکاری کند و باعث تغییر آنها در طول زمان شود؛ اما او نمی توانست راهی برای کشف موثر این موضوع در طبیعت پیدا کند.

آزمایش انتخاب مصنوعی در کبوترها راهی به وی داد تا بتواند میزان تغییر یک گونه را مورد بررسی قرار دهد. او با انتخاب مصنوعی ویژگی ها، شواهد ارزشمندی را برای تکامل با انتخاب طبیعی جمع آوری کرد.

داروین برای نشان دادن نظریه خود، پرندگان را پرورش داد تا از ویژگی های اغراق آمیز برخوردار باشند. شباهت بین انتخاب مصنوعی و انتخاب طبیعی در قلب توضیح او درباره تکامل در کتاب انقلابی خود درباره منشأ گونه ها است.

وی پس از اتمام آزمایشات، کلیه ۱۲۰ نمونه کبوتر خود را به موزه داد. آنها در حال حاضر بخشی از مجموعه های پرنده شناسی (پرندگان) هستند که در Tring، هرتفوردشایر نگهداری می شوند.

یک کشف مشترک

داروین می دانست که عقاید رادیکال وی با مخالفت شدیدی روبرو خواهد شد. او حتی پس از ۲۰ سال تحقیق، نگران نحوه دریافت نظریه تکامل خود بود؛ زیرا اعتقادات مذهبی رایج آن زمان را به چالش می کشید.

وی در حالی که کوهی از مدارک را جمع آوری می کرد، انتشار مطالب را برای سال های زیادی به تأخیر انداخت. در سال ۱۸۵۷ یک زیست شناس جوان، به نام آلفرد راسل والاس، نامه ای به داروین ارسال کرد که در آن “نظریه تکامل از طریق انتخاب طبیعی” آمده بود.

داروین شباهت کار خود را با کارهای والاس تشخیص داد و در واقع پیشنهاد کرد که کار خود را بسوزاند تا از تصور اینکه او به عنوان یک دزد ایده فکر می شود، جلوگیری کند اما داوطلب شد که ایده های او را برای انتشار فوری به یک ژورنال بفرستد.

به توصیه دوستان، این دو دانشمند اعلامیه مشترکی ترتیب دادند و نظریه تکامل آنها با انتخاب طبیعی در انجمن Linnean در لندن ارائه شد. هر دوی آنها جهان طبیعی را به طور گسترده مطالعه کرده و مشاهداتی را انجام داده بودند که برای توسعه نظریه بسیار اهمیت داشت.

با این حال این کتاب داروین درباره منشا گونه ها بود که در سال ۱۸۵۹ منتشر شد و همه توجهات و جنجال ها را به خود جلب کرد. این کتاب تأثیر عمیقی در تفکر اجتماعی، مذهبی، سیاسی و علمی عموم مردم و جامعه علمی داشت.

چارلز داروین هرگز سهم والاس در نظریه انتخاب طبیعی را فراموش نکرد.

درباره منشأ گونه ها

منشا گونه ها که در سال ۱۸۵۹ منتشر شد، خشم برخی از اعضای کلیسای انگلیس را برانگیخت زیرا این امر به طور ضمنی با اعتقاد به خلقت الهی مغایرت دارد. با وجود اتهامات به کفر، این کتاب به سرعت به یک کتاب پرفروش تبدیل شد.

بیوگرافی چارلز داروین,زندگی نامه ی چارلز داروین,زندگینامه چارلز داروین

زندگی شخصی چارلز داروین

چارلز داروین از همسرش اِما وجوود صاحب ۱۰ فرزند بود. او در زندگی خود عقاید مذهبی نداشت و یک پیرو ندانم گرا محسوب می شد. تا زمان مرگ، داروین و همکارانش اکثر دانشمندان را متقاعد کرده بودند که تکامل از طریق نزول با اصلاح صحیح است و وی به عنوان دانشمند بزرگی که ایده ها را متحول کرده بود، قلمداد می شد.

بیوگرافی چارلز داروین,زندگی نامه ی چارلز داروین,زندگینامه چارلز داروین

گرچه نظریه تکامل داروین با گذشت زمان اصلاح شد، اما برای مطالعه جهان طبیعی همچنان اساسی است. داروین نه تنها نوع مشاهده همه ارگانیسم ها، بلکه نحوه مشاهده خودمان را نیز تغییر داد. چارلز رابرت داروین در سال ۱۸۸۲ درگذشت و در صومعه وست مینستر دفن شد.

بیوگرافی چارلز داروین,زندگی نامه ی چارلز داروین,زندگینامه چارلز داروین

افتخارات چارلز داروین

  • دریافت جایزه همکار انجمن سلطنتی در سال ۱۸۳۹
  • دریافت مدال سلطنتی در سال ۱۸۵۳
  • دریافت مدال ولاستن در سال ۱۸۵۹
  • دریافت مدال کاپلی در سال ۱۸۶۴
  • اخذ دکترای افتخاری حقوق دانشگاه کمبریج در سال ۱۸۷۷

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا