بیوگرافی

زندگینامه دیگو آرماندو مارادونا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی دیگو آرماندو مارادونا (زندگینامه ورزشکاران)

دیگو آرماندو مارادونا بازیکن بزرگ فوتبال و سرمربی حرفه ای آرژانتینی بود که در دهه ۱۹۸۰ به عنوان بهترین فوتبالیست جهان شناخته شد و موفقیت اصلی او این بود که توانست آرژانتین را در سال ۱۹۸۶ به قهرمانی در جام جهانی برساند.

مارادونا، در سراسر جهان به عنوان یکی از بهترین بازیکنان فوتبال برای تمام ادوار شناخته شده است. وی در نظر سنجی فیفا به طور مشترک همراه پله برنده جایزه بهترین بازیکن قرن بیستم میلادی شد.

دید دقیق، پاس های تکنیکی، مدیریت توپ و دریبل زنی با قد و قامت کوچک او ترکیب شده بود و به او این امکان را می داد که بیشتر از دیگر بازیکنان مانور دهد. حضور و رهبری مارادونا در زمین تأثیر زیادی بر عملکرد کلی تیمش داشت و علاوه بر توانایی و خلاقیت، چشم به هدف می دوخت و به عنوان یک متخصص ضربه آزاد شناخته می شد.

به همین دلیل به او لقب پسر طلایی را اختصاص دادند، نامی که در طول زندگی حرفه ای با او ماندگار شد. بعدها موفقیت های دیگو تحت الشعاع مصرف مواد مخدر قرار گرفت و در سال ۱۹۹۱ و ۱۹۹۴ از بازی در میدان فوتبال منع گردید.

ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی نامه دیگو آرماندو مارادونا، این اسطوره بی بدیل فوتبال بپردازیم.

عکس دیگو آرماندو مارادونا

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

دیگو آرماندو مارادونا کیست؟ دیگو مارادونا ستاره مشهور فوتبال آرژانتین بود که به عنوان یکی از بهترین بازیکنان فوتبال در تمام دوران ها مورد توجه قرار گرفت. مارادونا تیم های باشگاهی را به قهرمانی در آرژانتین، ایتالیا و اسپانیا هدایت کرد و تیم آرژانتین را در سال ۱۹۸۶ به قهرمانی جام جهانی رساند.

دیگو نخستین بازیکنی بود که در طول تاریخ فوتبال دو بار رکورد جهانی هزینه نقل انتقال را شکست: در سال ۱۹۸۲ با انتقال ۵ میلیون پوند به بارسلونا و در سال ۱۹۸۴ با پرداخت مبلغ ۶.۹ میلیون پوند به ناپولی نقل مکان کرد.

زندگینامه دیگو آرماندو مارادونا,زندگینامه فوتبالی مارادونا,زندگینامه مارادونا

وی در دوران باشگاهی خود در تیم های آرژانتینوس جونیورز، بارسلونا، ناپولی، سویا، بوکاجونیورز و نیولز اولد بویز بازی کرد و مشهورترین دوران او به خاطر حضور در ناپولی و بارسلونا است که در آنجا افتخارات زیادی به دست آورد.

وی در کارنامه ملی خود با آرژانتین ۹۱ بازی ملی داشت و ۳۴ گل به ثمر رساند. مارادونا در چهار جام جهانی فیفا (جام جهانی ۱۹۸۲، ۱۹۸۶، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴) از جمله جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک جایی که کاپیتان آرژانتین بود و آنها را به پیروزی مقابل آلمان غربی در فینال رساند، بازی کرد و به عنوان بهترین بازیکن مسابقات، توپ طلایی را ازان خود کرد.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ او هر دو گل را در پیروزی ۲-۱ برابر تیم انگلیس به ثمر رساند که به دو دلیل متفاوت گل های تاریخی جهان عنوان گرفتند. اولین گل یک خطای غیرقابل مجاز دست زدن به توپ بود که عنوان “دست خدا” را به خود گرفت، در حالی که گل دوم دریبل ۶۰ متری از پنج بازیکن انگلیس را به دنبال داشت.

در سال ۲۰۰۲ توسط رای دهندگان  FIFAاین گل به عنوان “گل قرن ” انتخاب شد.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

دوران کودکی دیگو آرماندو مارادونا

در زندگینامه فوتبالی مارادونا آمده است که: دیگو آرماندو مارادونا در ۳۰ اکتبر ۱۹۶۰ در ویلا فیوریتو، استان بوئنوس آیرس، آرژانتین در یک خانواده فقیر به دنیا آمد. او پس از چهار دختر اولین پسر بود.

دو برادر کوچکتر به نام های هوگو ( ال تورکو ) و رائول (لالو) دارد که هر دو بازیکن فوتبال حرفه ای نیز بودند. پدرش دیگو مارادونا “چیتورو” از گوارانی بودتبار، و مادرش دالما سالوادورا فرانکو، از نژاد ایتالیایی بود.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

مارادونا در ۳ سالگی اولین توپ فوتبال خود را به عنوان هدیه دریافت کرد و به سرعت به بازی علاقمند شد. در سن ۱۰ سالگی، مارادونا به لاس سبولیتاس تیم جوانان آرژانتینوس جونیورز، یکی از بزرگترین باشگاه های آرژانتین پیوست.

دیگو با نشان دادن توانایی عجیب خود در سنین پایین، Los Cebollitas را به یک بازی باورنکردنی، ۱۳۶ بازی بدون شکست هدایت کرد. او در سن ۱۴ سالگی با آرژانتینوس جونیورز قرارداد امضا کرد و اولین بازی خود را در لیگ دسته اول در سال ۱۹۷۶، ۱۰ روز قبل از تولد ۱۶ سالگی انجام داد.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

دوران حرفه ای دیگو آرماندو مارادونا

در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۶، دیگو آرماندو مارادونا اولین بازی حرفه ای خود را در لیگ دسته اول برای آرژانتینوس جونیورز ۱۰ روز قبل از تولد ۱۶ سالگی در برابر تالرس دو کوردوبا انجام داد. او با پیراهن شماره ۱۶ وارد زمین شد و چهار ماه بعد او اولین بازی خود را با تیم ملی انجام داد و به جوانترین بازیکن تاریخ پریمیرا دیویسیون آرژانتین تبدیل شد.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

اگرچه او از تیم برنده جام جهانی ۱۹۷۸ کنار گذاشته شد زیرا احساس می شد هنوز خیلی جوان است، اما سال بعد تیم ملی زیر ۲۰ سال را به قهرمانی جام جهانی نوجوانان رساند. دیگو مارادونا در طی ۵ سال (۱۹۷۶-۱۹۸۱) که در تیم نوجوانان آرژانتینوس بود در ۱۶۷ بازی حضور داشت که ۱۱۵ گل به ثمر رساند.

در سال ۱۹۸۶ مارادونا به عنوان بزرگترین بازیکن جهان به جام جهانی ۱۹۸۶ رفت و ناامید نشد. علیرغم درخشش بی چون و چرا در زمین، مارادونا به همان اندازه به عنوان یک شخصیت بسیار بحث برانگیز شناخته شد.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

او همچنین در ۱۹۸۷-۸۸ بهترین گلزن سری A بود. وی در دهه ۱۹۸۰ هنگام بازی در اسپانیا به کوکائین اعتیاد پیدا کرد و پس از اینکه آزمایشات او به این ماده مثبت اعلام شد در سال ۱۹۹۱ به مدت ۱۵ ماه محرومیت دریافت کرد.

او تسلط کامل بر توپ داشت. هنگامی که مارادونا با توپ می دوید یا از خط دفاع دریبل می زد، به نظر می رسید توپ را به کفش های خود بسته است.

دیگو مارادونا در طول فوتبال حرفه ای خود در باشگاه های: آرژانتینوس جونیورز (۱۹۷۱-۱۹۸۱)، بوکاجونیورز (۱۹۸۱-۸۲ ، ۱۹۹۵-۱۹۹۷)، FC بارسلونا (۱۹۸۲-۱۹۸۴)، SSC ناپولی (۱۹۸۴-۱۹۹۲)، سویا  FC (93-1992) و نیولز اولد بویز (۱۹۹۴-۱۹۹۳) بازی کرد و در تمام ۸۴۰ بازی عمرش ۳۴۵ گل به ثمر رساند.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

مارادونا در نوامبر ۲۰۰۸ مربی تیم ملی فوتبال آرژانتین شد. وی قبل از عزیمت در پایان مسابقات در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هدایت تیم را بر عهده داشت. وی سپس مربی باشگاه Al Wasl مستقر در دبی در لیگ قهرمانان امارات متحده عربی برای فصل ۲۰۱۲-۱۲ شد.

در سال ۲۰۱۷ دیگو قبل از رفتن در پایان فصل مربی فجیره شد. در ماه مه ۲۰۱۸ به عنوان رئیس جدید باشگاه بلاروس دینامو برست انتخاب شد.  وی از سپتامبر ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۱۹ مربی باشگاه دورادوس مکزیک بود و از سپتامبر ۲۰۱۹ تا زمان مرگش در نوامبر ۲۰۲۰ مربی باشگاه Gimnasia de La Plata آرژانتین بود.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

زندگی شخصی دیگو آرماندو مارادونا

دیگو مارادونا در ۷ نوامبر ۱۹۸۹ در بوینس آیرس با نامزد دیرین خود کلودیا ویافانه ازدواج کرد و آنها صاحب دو دختر به نام های دالما نریا (متولد ۲ آوریل ۱۹۸۷) و جیانینا دینورا (متولد ۱۶ مه ۱۹۸۹) شدند. این زوج در سال ۲۰۰۴ از هم جدا شدند.

دالما و جیانینا تنها فرزندان دیگو نیستند بلکه او وارثان دیگری هم داشت. یانا، دیگو جونیور که در ناپل ایتالیا به دنیا آمده و دیگو فرناندو سایرفرزندان او از دیگر روابط عاطفی اش هستند.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

در ۲ نوامبر ۲۰۲۰ مارادونا ظاهراً به دلایل روانشناختی در بیمارستانی در لا پلاتا بستری شد. نماینده این فوتبالیست سابق گفت که وضعیت وی وخیم نیست. یک روز بعد، وی تحت عمل جراحی اضطراری مغز برای درمان هماتوم ساب دورال قرار گرفت.

پس از جراحی موفقیت آمیز در ۱۲ نوامبر از بیمارستان مرخص شد و تحت عنوان سرپایی تحت نظارت پزشکان قرار گرفت. در ۲۵ نوامبر سال ۲۰۲۰ در سن ۶۰ سالگی، مارادونا دچار حمله قلبی شد و در خانه خود در دیکه لوژان، استان بوئنوس آیرس، آرژانتین درگذشت.

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

افتخارات دیگو آرماندو مارادونا

باشگاهی

بوکا جونیورز

  • قهرمان لیگ برتر آرژانتین: ۱۹۸۱

بارسلونا

  • قهرمان کوپا دل ری: ۱۹۸۳
  • قهرمان کوپا دی لالیگا: ۱۹۸۳
  • هرمان سوپرجام فوتبال اسپانیا: ۱۹۸۳

ناپولی

  • قهرمان سری A (۲): ۸۷–۱۹۸۶، ۹۰–۱۹۸۹
  • قهرمان جام حذفی ایتالیا: ۱۹۸۶–۸۷
  • قهرمان لیگ اروپا: ۱۹۸۹
  • قهرمان سوپرجام ایتالیا: ۱۹۹۰
  • نایب قهرمان سری A (۲): ۸۸–۱۹۸۷، ۸۹–۱۹۸۸
  • نایب قهرمان جام حذفی ایتالیا: ۸۹–۱۹۸۸

ملی

تیم ملی آرژانتین

  • قهرمان جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال: ۱۹۷۹
  • قهرمان جام جهانی: ۱۹۸۶
  • نایب قهرمان جام جهانی: ۱۹۹۰

بیوگرافی دیه گو مارادونا,بیوگرافی مارادونا,دیگو آرماندو مارادونا و همسرش

ده حقیقت درباره دیگو آرماندو مارادونا

  1. مارادونا رکورددار بیشترین خطا در یک جام جهانی است، ۵۳ بار در طول جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک.
  2. در جام جهانی ۱۹۹۴ ایالات متحده، مارادونا فقط دو بازی انجام داد (یک گل به یونان زد) زیرا پس از عدم انجام تست دوپینگ به خانه فرستاده شد.
  3. در سال ۲۰۰۵ او میزبانی یک برنامه گفتگوی تلویزیونی را در تلویزیون آرژانتین آغاز کرد. با وجود تمام رقابت ها، پله مهمان اصلی او در اولین برنامه بود.
  4. دیگو مارادونا روی بازوی خود چگوارا و تصویری از فیدل کاسترو را روی پای چپش خال کوبی کرده بود.
  5. در دسامبر ۲۰۰۷ مارادونا پیراهنی را امضا کرد که پیامی برای حمایت از مردم ایران داشت و آن را در موزه وزارت امور خارجه ایران به نمایش گذاشته است.
  6. گل دوم مارادونا به انگلیس، فقط چهار دقیقه بعد از “دست خدا” به ثمر رسید.
  7. ​​دیگو پس از لیونل مسی، گابریل باتیستوتا، سرخیو آگوئرو و هرنان کرسپو پنجمین گلزن برتر آرژانتین است.
  8. مارادونا تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که دو بار رکورد هزینه انتقال را شکسته است.
  9. دیگو مارادونا و مسی تنها بازیکنانی هستند که هم در جام جهانی فیفا زیر ۲۰ سال و هم در جام جهانی فیفا توپ طلایی را به دست آورده اند.
  10. آرژانتین جونیورز ورزشگاه خود را به نام مارادونا نامگذاری کرده و آن را استادیو دیگو آرماندو مارادونا می نامند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا