بیوگرافی

زندگینامه نلسون ماندلا نخستین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی نلسون ماندلا (زندگینامه بزرگان)

نلسون ماندلا، یکی از برجسته ترین چهره های ضد آپارتاید انقلابی در آفریقای جنوبی، رهبر سیاسی و فردی نیکوکار بود که از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ میلادی در آفریقای جنوبی به عنوان رئیس جمهور شناخته می شد.

او اولین رئیس جمهور دولت سیاه پوستان این کشور بود که در یک انتخابات کاملاً دموکراتیک انتخاب و روی کار آمد. دولت وی بر پایه مقابله با نژادپرستی نهادینه شد و بر روی پرورش گروهی جهت از بین بردن میراث آپارتاید متمرکز گشت.

با وجود اینکه با راهبردهای خشونت آمیز مخالف بود اما برای رسیدن به اهداف خود مجبور شدند از روش های مسلحانه استفاده کنند. به دلیل حضور در فعالیت های مقاومت مسلحانه، ۲۷ سال از عمر خود را در زندان از جمله زندان جزیره روبن در یک سلول گذراند. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی نامه نلسون ماندلا، این رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی بپردازیم.

عکس نلسون ماندلا

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

نلسون ماندلا کیست؟ نلسون ماندلا از نظر ایدئولوژیک، ملی گرای و سوسیالیست آفریقایی، از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ به عنوان رئیس حزب کنگره ملی آفریقاANC) ) فعالیت کرد. رژیم آپارتاید و بسیاری از هم پیمانان آنها، بر این باور بودند که ماندلا و  ANC کمونیست و تروریست هستند؛ اما باز هم مبارزه مسلحانه، قسمت تفکیک ‌ناپذیر مبارزه ضد آپارتاید بشمار می رفت.

او پیش از اینکه به عنوان یک وکیل در ژوهانسبورگ کار خود را آغاز کند، در دانشگاه Fort Hare و دانشگاه Witwatersrand در رشته حقوق تحصیل می کرد. ماندلا به عنوان رئیس شعبه ANC Transvaal منصوب شد و به دلیل مشارکت در کمپین دفاع از سال ۱۹۵۲ و کنگره مردم در سال ۱۹۵۵ به شهرت رسید.

زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگینامه ی نلسون ماندلا,نلسون ماندلا

دوران کودکی نلسون ماندلا

در زندگینامه نلسون ماندلا آمده است که: نلسون رولیهلاهلا ماندلا در ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ در روستای موزو در متاتا که آن زمان بخشی از استان کیپ آفریقای جنوبی بود، متولد شد. پدرش، گادلا هنری مفاکانییسوا ماندلا (۱۸۸۰–۱۹۲۸)، رئیس محلی و مشاور سلطنت بود.

وی در سال ۱۹۱۵ به این سمت منصوب شد. گادلا هنری با چهار همسر، چهار پسر و نه دختر در روستاهای مختلف زندگی می کردند. مادر نلسون سومین همسر گادلا بود که نوسکنی فنی نام داشت. هیچکس در خانواده او تا آن زمان به مدرسه نرفته بود و نلسون اولین فرد خانواده بود که به مدرسه می رفت.

در روز اول مدرسه معلم، خانم میدینگان، روی هر یک از آنان یک اسم انگلیسی گذاشت. این رسم در آن روزها در بین آفریقایی ها رواج داشت و بدون شک ناشی از تعصب انگلیسی ها در تحصیلات بود.

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

خانم میدینگان نام جدید نلسون را برای رولیهلاهلا انتخاب کرد. وی برای به دست آوردن مهارت های مورد نیاز جهت تبدیل شدن به عضو شورا ضروری برای خاندان سلطنتی تمبو، در سال ۱۹۳۳ تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستانی در Engcobo که یک مدرسه بزرگ برای آفریقایی های سیاه پوست و سفید پوستان بود، آغاز کرد.

وی گواهینامه Junior خود را طی دو سال به پایان رساند و در سال ۱۹۳۷ به هلدتون (Healdtown) کالج متدیست در فورت بیوفورت که اغلب اعضای خانواده سلطنتی Thembu  در آن درس می خواندند، رفت.

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

ماندلا بیشتر اوقات فراغت خود را به عنوان دونده و بوکسور در هلدتاون گذراند. ماندلا در سال ۱۹۳۹ کارش را در مقطع کارشناسی در دانشگاه فورت هار آغاز کرد. وی در آنجا در اولین سال تحصیل در رشته های انگلیسی، مردم شناسی، سیاست، مدیریت بومی و حقوق رومی هلند تحصیل کرد و خواستار تبدیل شدن به یک مترجم یا کارمند در بخش امور بومی بود.

مدتی بعد برای فرار از ازدواج های قبیله ای به ژوهانسبورگ گریخت و در آنجا پس از اینکه مدتی را در معدن به عنوان کارگر گذراند، توانست با کمک یکی از دوستانش، منشی یک شرکت حقوقی شود. علاوه بر کار درس خود را نیز در آنجا ادامه داد و تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ویتواترسرند را از سر گرفت.

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

زندگی حرفه ای نلسون ماندلا

نلسون ماندلا بارها به جرم فعالیت های تحریک آمیز دستگیر و در دادگاه خیانت سال ۱۹۵۶ بدون توقیف تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. او تحت تأثیر مارکسیسم، مخفیانه به حزب کمونیست آفریقای جنوبیSACP) ) پیوست. اگرچه در ابتدا به اعتراض غیر خشونت آمیز متعهد بود، اما در همکاری با SACP او در سال ۱۹۶۱ اومخونتو وسیزوه (Umkhonto we Sizwe) را بنیان نهاد و یک خرابکاری را رهبری کرد.

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

در طی مبارزه علیه دولت، وی در سال ۱۹۶۲ دستگیر و زندانی شد و متعاقباً به جرم توطئه برای سرنگونی دولت پس از دادگاه ریونیا به حبس ابد محکوم گردید. ماندلا ۲۷ سال زندان را گذراند و بین جزیره رابن، زندان پولسمور و زندان ویکتور ورستر دست به دست می شد.

در میان فشارهای داخلی و بین المللی و با ترس از یک جنگ داخلی نژادی، رئیس جمهور کلرک در سال ۱۹۹۰ فرمان آزادی نلسون ماندلا را صادر کرد. با رهبری یک دولت ائتلاف گسترده که قانون اساسی جدیدی را منتشر کرد،

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

ماندلا بر آشتی بین گروه های نژادی کشور تأکید داشت و کمیسیون حقیقت و آشتی را ایجاد نمود. برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در گذشته از نظر اقتصادی، دولت ماندلا علی رغم اعتقادات سوسیالیستی، چارچوب لیبرال خود را حفظ کرد و اقدامات لازم را برای تشویق اصلاحات ارضی، مبارزه با فقر و گسترش خدمات بهداشتی و درمانی ارائه داد.

در سطح بین المللی، وی به عنوان واسط در دادگاه بمب گذاری پرواز شماره ۱۰۳ پن ‌امریکن حضور داشت و از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ به عنوان دبیرکل جنبش عدم تعهد خدمت کرد. وی دوره دوم ریاست جمهوری را رد و معاون او، ثابو امبکی جانشین وی شد.

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

در دوران بازنشستگی تمرکز خود را بر مبارزه با فقر و HIV / AIDS از طریق خیریه ها گذاشت. او در بیشتر زندگی خود چهره ای جنجالی بود. اگرچه منتقدان از راست او را به عنوان یک تروریست کمونیست محکوم کردند و از طرف چپ نیز او را بیش از حد مشتاق مذاکره و آشتی با طرفداران آپارتاید می دانستند، اما به دلیل فعالیت های خود مورد اقبال بین المللی قرار گرفت.

وی که به عنوان نمادی از دموکراسی و عدالت اجتماعی در کانون توجهات بود، بیش از ۲۵۰ افتخار از جمله جایزه صلح نوبل دریافت کرد. ماندلا در آفریقای جنوبی بسیار مورد احترام است، جایی که اغلب او را با نام قبیله مادیبا می خوانند و به عنوان “پدر ملت” توصیفش می کنند.

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

زندگی شخصی نلسون ماندلا

نلسون ماندلا در طول حیاتش سه بار تشکیل خانواده داد و نام همسر اول او “اولین نتوکو میس” بود. این دو در ژوهانسبورگ برای نخستین بار با هم آشنا شدند. “اولین” نیز مانند نلسون از مردم منطقه ای در آفریقای جنوبی بود که با گذشت زمان، ترانسکی عنوان گرفت. حاصل این ازدواج دو فرزند پسر و دو فرزند دختر بود.

یکی از دختران او در نوزادی و در سن ۹ ماهگی فوت کرد. آنان همگی در واترفورد کامهلابا درس خواندند. این ازدواج تنها ۱۳ سال دوام آورد و به دلیل اختلافات سیاسی از هم جدا شدند. نتوکو میس پیرو مذهبی بود که در آن به بی‌ طرفی سیاسی گرایش داشتند و این خلاف باورهای ماندلا بود.

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

دومین بار نلسون با وینی مادیکیزلا پیمان ازدواج بست. آشنایی این دو به همان ژوهانسبورگ بر می گشت و خانم مادیکیزلا نیز از مردم ترانسکی بود. همسر دوم آقای ماندلا، مددکار اجتماعی سیاه ‌پوستان بود و این دو باز هم به خاطر مسائل سیاسی در مارس ۱۹۹۶ با هم متارکه کردند. زمانی که نلسون ۸۰ ساله بود با گراکا ماچل، ازدواج سوم خود را به ثبت رساند.

خانم ماچل، همسر سابق سامورا ماچل، رئیس ‌جمهور فوت شده موزامبیک بود که اتفاقا از متحدان کنگره ملی آفریقا نیز بشمار می رفت و در یک حادثه هوایی جان خود را از دست داد.

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

سرانجام نلسون ماندلا در سن ۹۵ سالگی و در پنجمین روز از ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی برای همیشه دیده از جهان فرو بست. رئیس ‌جمهور وقت آفریقای جنوبی فردی بود که خبر مرگ او را در تلویزیون این کشور رسانه ای کرد و اعلام داشت که “ماندلا برای همیشه ما را ترک کرده است”.

پیکر این مرد بزرگ عرصه سیاست پس از ده روز در میان خیل عظیمی از هوادارانش و جمع کثیری از سیاستمدارن در روستای محل تولدش به خاک سپرده شد.

بیوگرافی نلسون ماندلا,زندگی نامه نلسون ماندلا,زندگی خصوصی نلسون ماندلا

افتخارات نلسون ماندلا

  • عضو افتخاری حکم افتخاری کانادا
  • حکم افتخاری سنت جورج
  • دریافت مدال آزادی ریاست ‌جمهوری از جرج دبلیو بوش
  • سال۱۹۹۰، دریافت جایزه صلح لنین
  • سال ۱۹۹۰، بهارات رانتا
  • سال ۱۹۹۵، حکم لیاقت
  • سال ۲۰۰۴، آزادی شهر از ژوهانسبورگ
  • سال ۲۰۰۶، عفو بین‌ الملل سفیر جایزه وجدان
  • سال ۱۹۹۳، دریافت جایزه صلح نوبل
  • سال ۱۹۷۳، ذره هسته ای کشف شده توسط دانشمندان در دانشگاه لیدز “ذره ماندلا” نام گرفت.
  • سال ۱۹۷۵،عضویت افتخاری زندگی اتحادیه دانشجویان، دانشگاه لندن
  • سال۱۹۷۹، دکترای افتخاری حقوق، دانشگاه لسوتو، ماسرو، ۲۹ سپتامبر
  • سال ۱۹۷۹، جایزه Jawaharlal Nehru برای درک بین المللی، توسط شورای هند برای روابط فرهنگی دهلی نو، هند
  • و …

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا