بیوگرافی

زندگینام هرنه دکارت فیلسوف بزرگ عصر رنسانس

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی رنه دکارت (زندگینامه بزرگان)

رنه دکارت، ریاضیدان، دانشمند و فیلسوف فرانسوی بود. دکارت هندسه تحلیلی را ابداع و شکاکیت را به عنوان بخشی اساسی از روش علمی معرفی کرد. هندسه تحلیلی او یک پیشرفت مفهومی فوق العاده بود که زمینه های جداگانه هندسه و جبر را پیوند می داد.

دکارت نشان داد که می توان مسائل غیرقابل حل قبلی در هندسه را با تبدیل آنها به مسائل ساده تر در جبر حل کرد. وی جهت افقی را x و جهت عمودی را y نشان داد. این مفهوم اکنون در ریاضیات و سایر علوم ضروری است.

وی همچنین به دلیل ارائه مفهوم جدیدی از ماده شهرت دارد که اجازه می دهد تا پدیده های فیزیکی را با توضیحات مکانیکی شرح دهد. در واقع متافیزیک رنه دکارت بر اساس فرض ایده های ذاتی ذهن، ماده و خدا عقل گرایانه است، اما فیزیک و فیزیولوژی او بر اساس تجربه حسی، مکانیکی و تجربی می باشد.

یکی از مهمترین نوشته های نسبتاً کوتاه او «تأملات در فلسفهٔ اولیٰ | Meditationes de Prima Philosophia» نام دارد که در آن زمینه ای فلسفی برای علوم ارائه می شود. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگینامه ی رنه دکارت، این فیلسوف بزرگ بپردازیم.

عکس رنه دکارت

بیوگرافی رنه دکارت,رنه دکارت کیست,زندگینامه رنه دکارت

رنه دکارت کیست؟ رنه دکارت فیلسوف معروفی است که به عنوان پدر و بنیانگذار فلسفه «مدرن» شناخته می شود. فیلسوفان “مدرن” متفکرانی هستند که تلاش می کردند آغاز علوم مدرن را با اعتقادات مذهبی عمیق سازگار کنند.

دغدغه های فلسفی دکارت استدلال هایی است که بیش از ۳۵۰ سال پیش در یک دوره تفرقه افکنی سریع و متغیر سیاسی ارائه شده اند. او پس از ترک کالج در هجده سالگی، مدرک حقوق خود را در پوآتیه فرانسه دریافت نمود. از سال ۱۶۱۸ تا ۱۶۲۸ به عنوان سرباز به سراسر اروپا سفر کرد.

او در یکی از نبردهای مهم جنگ سی ساله حضور داشت. هر کجا که سفر می کرد به دنبال ریاضیدانان، دانشمندان و فیلسوفان معروف بود. مهمترین این دوستی ها با ایزاک بیکمن، ریاضیدان هلندی بود که دکارت را تشویق کرد تا نظریه های علمی در زمینه ریاضیات و موسیقی را شروع کند.

او برای تمرکز بیشتر بر روی کار خود به هلند رفت، جایی که بیست سال آینده را در آنجا مسالمت آمیز زندگی کرد. زمانی که در هلند بود، مشغول ایجاد یک رساله جامع و جهانی شد که طبیعت را بر اساس استدلال و اصول خاصی توضیح می داد.

دکارت نمی خواست “فلسفه طبیعی” (یا علم) بر دلایل انتزاعی ارسطویی تکیه کند، در عوض، او می خواست تجربیات فیزیکی را با استفاده از ویژگی هایی که می توان به خود پدیده ها نسبت داد، توضیح دهد.

زندگینامه ی رنه دکارت,بیوگرافی رنه دکارت,رنه دکارت کیست

دوران کودکی رنه دکارت

رنه دکارت در ۳۱ مارس ۱۵۹۶ در یک خانواده با تحصیلات و طبقه بالا در روستای فرانسوی La Haye en Touraine متولد شد. این روستا بعدها به افتخار فیلسوف بزرگ به “دکارت” تغییر نام داد.

پدرش، یواخیم دکارت، وکیل دادگستری بریتانی و مادرش ژان بروچارد، دختر سپهبد پوآتیه بود. رنه سومین فرزند آنها بود. یک سال پس از تولد وی، مادرش و چهارمین فرزندش هنگام زایمان فوت کردند.

پدر خانواده شش ماه در سال در دادگاه رن، در فاصله ۳۰۰ مایلی خانه آنها کار می کرد از این رو رنه توسط مادربزرگ و عمویش بزرگ شد. یواخیم چهار سال بعد ازدواج مجدد کرد و زندگی دائمی را در رن آغاز نمود با این وجود، همیشه بین پدر و فرزندان محبت وجود داشت.

دکارت از بدو تولد از بیماری رنج می برد و سرفه دائمی داشت که احتمالاً به دلیل سل بود و به نظر می رسید که او این مشکلات سلامتی را از مادر خود به ارث برده است. پزشکان تصور می کردند او در دوران نوزادی زنده نمی ماند.

بیوگرافی رنه دکارت,رنه دکارت کیست,زندگینامه رنه دکارت

پدرش پرستاری را استخدام کرد که خود را وقف مراقبت از رنه کند. در بزرگسالی او معتقد بود که پرستار جان او را نجات داده است. دکارت در دانشکده یسوعیان La Flèche در Anjou تحصیل کرد و در عید پاک ۱۶۰۷ در یازده سالگی وارد کالج شد.

او در آنجا دوره های کلاسیک، منطق، فلسفه سنتی ارسطویی، لاتین و یونانی را گذراند. همچنین ریاضیات را از کتاب های کلاویوس آموخت و تمام شاخه های ریاضیات، یعنی حساب، هندسه و نجوم و موسیقی را مطالعه کرد.

در مدرسه سلامتی او ضعیف بود و به جای اینکه صبح زود مانند دیگر بچه ها از خواب برخاسته باشد، به او اجازه داده شد تا ساعت ۱۱ صبح در رختخواب بماند. در آخرین سال های تحصیل خود، فلسفه طبیعی، متافیزیک و اخلاق را مطالعه کرد.

رنه چیزی از کارهای گالیله از جمله کشف شگفت انگیز اخیر قمرهای مشتری آموخت. در آن زمان، گالیله هنوز بزرگترین آثار خود را منتشر نکرده بود که فیزیک ارسطو را واژگون می کرد. مشکل او با کلیسای کاتولیک در آینده بود. او در سال ۱۶۱۴، کالج لا فلچه را ترک نمود.

مدرسه باعث شده بود دکارت بفهمد که چقدر اندک می داند، تنها موضوعی که در نظر او رضایت بخش بود، ریاضیات بود. این ایده پایه و اساس طرز تفکر او شد و قرار بود پایه ای برای همه آثارش باشد.

بیوگرافی رنه دکارت,رنه دکارت کیست,زندگینامه رنه دکارت

زندگی حرفه ای رنه دکارت

دکارت همیشه به دنبال این بود که به طور مستقل فکر کند، هرگز به کتاب هایی که می خواند تکیه نمی کرد. این دیدگاه، استقلال فکری او را افزایش داد. اولین اثر وی “قوانین جهت گیری ذهن” (Regulae ad direvtionem ingenii) بود.

این کتاب برخی از اصول دکارت را برای فلسفه و علوم بیان کرد. به طور خاص، اهمیت تکیه بر عقل و استفاده از قوای ذهنی برای اثبات روش شناختی حقیقت را بیان نمود. قوانین جهت گیری ذهن، در سال ۱۶۲۹ به اتمام رسید؛ اما تا سال ۱۷۰۱ منتشر نشد.

در سال ۱۶۳۴ “جهان” را نوشت که در آن چندین نظریه را پشتیبانی می کرد، از جمله ایده نیکولاس کوپرنیک (۱۴۷۳-۱۵۴۳) که می گویید: زمین مرکز جهان نیست بلکه به دور خورشید می چرخد.

در همان سال او رساله مختصری درباره انسان نوشت که در آن سعی شد فیزیولوژی انسان (شاخه ای از زیست شناسی که با اندام ها، بافت ها و سلول ها سروکار دارد) توضیح داده شود.

در سال ۱۶۳۷ رنه دکارت کتاب “گفتار در روش” را به پایان رساند، که از شرح شخصی تحصیلات خود به عنوان نمونه ای از نیاز به روش مطالعه جدید استفاده می کند. دکارت همچنین چهار قانون را برای کاهش هر مشکلی به اصول اولیه و سپس ایجاد راه حل ارائه می دهد.

در سال ۱۶۴۱ و ۱۶۴۲ ” تأملات در فلسفهٔ اولی” همراه با شش مجموعه اعتراض از سوی دیگر متفکران مشهور ظاهر شد. تأملات یکی از مهمترین کتاب های معروف در تاریخ فلسفه است.

در حالی که آثار قبلی دکارت به توضیح روش تفکر می پرداخت، این اثر آن روش را برای مشکلات فلسفه، از جمله متقاعد کردن شک کنندگان، وجود روح انسان، ماهیت خدا و اساس حقیقت به کار می برد.

بقیه دوران حرفه ای دکارت صرف دفاع از مواضع او شد. در سال ۱۶۴۴ این اندیشمند “اصول فلسفه” را منتشر کرد که استدلال مدیتیشن های قبلی را تجزیه و گسترش می داد. در سال ۱۶۴۹ دکارت دعوت ملکه کریستینا سوئد (۱۶۲۶-۱۶۸۹) را پذیرفت تا معلم او شود.

در این مدت “انفعالات نفسانی” را به رشته تحریر درآورد که در واقع مربوط به بحث ها و نامه نگاری های او با شاهزاده الیزابت بوهمیایی در خصوص “انفعالات” یا “احساسات” انسانی بود.

بیوگرافی رنه دکارت,رنه دکارت کیست,زندگینامه رنه دکارت

زندگی شخصی رنه دکارت

رنه دکارت هرگز ازدواج نکرد، اما از هلنا جانس وان، صاحب یک دختر به نام فرانسین شد که در سال ۱۶۳۵ در هلند به دنیا آمد. او در سال ۱۶۲۸ به این کشور نقل مکان کرد، زیرا زندگی در فرانسه برایش بیش از حد شلوغ بود و نمی توانست روی کار خود تمرکز کند.

دخترش در ۵ سالگی بر اثر تب درگذشت. بسیاری این فیلسوف را پدر فلسفه مدرن می دانند، زیرا ایده های او در اوایل قرن هفدهم که بیشتر مبتنی بر احساسات بود، از درک فعلی فاصله زیادی داشت. در حالی که عناصر فلسفه او کاملاً جدید نبودند، رویکرد وی نسبت به آنها جدید بود.

روش شناسی فلسفه وی شامل شک و تردید متافیزیکی در مورد همه چیز و بر اساس این “عدم اطمینان از هر چیزی” – مشاهده آنچه می تواند حقیقت داشته باشد – می شود.

بر اساس این شک و تردید دکارت با این برداشت شروع کرد که اولین چیزی که می تواند از آن مطمئن باشد افکار خود اوست. اگر او شک داشت، پس باید کسی باشد که شک کند. این همان چیزی بود که منجر به دستور معروف او Cogito Ergo Sum شد (“من فکر می کنم، بنابراین هستم”).

از آنجایی که رنه دکارت معتقد بود همه حقایق در نهایت به هم مرتبط هستند، به دنبال کشف معنای جهان طبیعی با رویکردی منطقی از طریق علم و ریاضیات بود. تحقیقات وی در فیزیک نظری باعث شد بسیاری از محققان او را ابتدا ریاضیدان بدانند.

این ریاضیدان بزرگ، هندسه دکارتی را که شامل جبر است، معرفی کرد. او از طریق قوانین شکست خود، درک تجربی از رنگین کمان را توسعه و گزارشی طبیعت گرایانه از شکل گیری منظومه شمسی ارائه داد.

رنه دکارت بیش از ۲۰ سال در هلند زندگی کرد؛ اما در ۱۱ فوریه ۱۶۵۰ در استکهلم سوئد درگذشت.

بیوگرافی رنه دکارت,رنه دکارت کیست,زندگینامه رنه دکارت

آثار رنه دکارت

  • جمع موسیقی (۱۶۱۸)، رساله ای درباره نظریه موسیقی و زیبایی شناسی موسیقی.
  • قوانین جهت گیری ذهن (۱۶۲۶- ۱۶۲۸)
  • گفتار در روش درست راه بردن عقل و جستجوی حقیقت در علوم (۱۶۳۰-۱۶۳۱)
  • جهان (۱۶۳۰- ۱۶۳۳)
  • گفتار در مورد روش (۱۶۳۷)
  • هندسه (۱۶۳۷)، عمده کار دکارت در ریاضیات.
  • تأملات در فلسفهٔ اولی (۱۶۴۱)
  • اصول فلسفه (۱۶۴۴)
  • Notae in programma (1647)
  • شرح بدن انسان (۱۶۴۸)
  • شور و شوق روح (۱۶۴۹)
  • مکاتبات (سه جلد: ۱۶۵۷ ، ۱۶۵۹ ، ۱۶۶۷)
  • و … .

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا