بیوگرافی

زندگینامه سارا خادم الشریعه شطرنج باز پرافتخار کشور

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی سارا خادم الشریعه شطرنج باز (زندگینامه ورزشکاران)

سارا خادم‌ الشریعه اولین زن ایرانی است که موفق شد در سن پایین عنوان استاد بزرگ شطرنج را نه تنها در سطح بانوان بلکه در سطح بین الملی ازان خود کند. این بانوی ایرانی تا کنون جوایز و افتخارات زیادی برای کشور به ارمغان آورده و هم اکنون در بازی های جهانی فعالیت دارد. او از ورزشکاران محبوب و با اخلاق کشور بشمار می رود که در ادامه به برخی از خصوصیاتش اشاره خواهیم کرد. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی نامه سارا خادم‌ الشریعه، این شطرنج باز حرفه ای ایرانی بپردازیم.

عکس سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایرانی

بیوگرافی سارا خادم الشریعه,زندگینامه سارا خادم الشریعه,سارا خادم الشریعه

سارا خادم‌ الشریعه کیست؟ شاید تا همین چند سال اخیر کمتر کسی نام سارا خادم‌ الشریعه را شنیده بود، اما به یکباره نام او بر سر زبان ها افتاد. خادم‌ الشریعه تنها شطرنج باز زن کشور است که توانست بالاترین مقام در این زمینه را به خود اختصاص دهد، افتخاری که تا پیش از ورود او به این ورزش در دست مردان بود و وی موفق شد این تابو را بشکند. زمانی که فقط ۱۸ سال سن داشت مقام استاد بزرگ بانوان را کسب کرد و در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان، مقام استاد بین‌ المللی شطرنج به او تعلق گرفت.

سارا خادم الشریعه بیوگرافی,سارا خادم‌ الشریعه,عکس سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایرانی

دوران کودکی سارا خادم‌ الشریعه

در بیوگرافی سارا خادم الشریعه آمده است که وی در بیستم اسفند ماه سال ۱۳۷۵ در استان تهران به دنیا آمد. او تنها فرزند خانواده می باشد. وی دوران کودکی تمایل زیادی به ورزش های مختلفی از جمله تنیس روی میز و بسکتبال داشت. از سن ۸ سالگی به شطرنج علاقه مند شد و ماجرای ورودش به این رشته هم به زمانی بر می گردد که یکی از همکلاسی هایش در کلاس های شطرنج ثبت نام می کند. او نیز هر طور که شده خانواده را برای رفتن به این کلاس ها متقاعد می کند و بر خلاف برخی ها که انرژی منفی به او می دهند که ممکن است این رشته هیجان کافی برای او را نداشته باشد، به شدت مجذوب آن می شود. نخستین مدال را یک سال پس از اینکه شطرنج را به خوبی آموخت، دریافت کرد و سال بعد نیز مقام آسیایی را به خود اختصاص داد.

بیوگرافی سارا خادم الشریعه,زندگینامه سارا خادم الشریعه,سارا خادم الشریعه

بعد از اخذ این موفقیت ها دیگر شطرنج برای او حکم یک سرگرمی را نداشت و تصمیم گرفت که با جدیت آن را پیگیری کند و اولین هدف زندگی خود قرار دهد. سال های نخست در زمینه های درسی با مشکل روبه رو نمی شد اما رفته رفته با جدی شدن شطرنج در زندگی وی، مشکلات تحصیلی نمایان شدند. بیشترین افت تحصلی به پایه دبیرستان بر می گشت، زمانی که اردوها شروع می شد و او مجبور بود به جای حضور در کلاس های درس، حضور در اردوها را به عنوان اولویت اول انتخاب کرده و تنها در امتحانات نهایی شرکت کند. خودش در این رابطه چنین می گوید که: گاها مجبور می شدم که در امتحانات ترم هم حضور نداشته و همین امر موجب می شد که در زمینه تحصیلی افت شدیدی داشته باشم.

بیوگرافی سارا خادم الشریعه,زندگینامه سارا خادم الشریعه,سارا خادم الشریعه

اگر بخواهم یک جمع بندی کنم باید بگویم که طی سه یا چهار سال گذشته، به طور کلی یک ماه هم در مدرسه حاظر نبودم! با توجه به شرایطی که داشتم مسئولین مدرسه کمک خوبی به من کردند و من نیز سعی می کردم در امتحانات نهایی شرکت کنم تا بتوانم دیپلمم را بگیرم. قصد داشتم در کنکور شرکت کنم اما فعالیت در زمینه شطرنج مانع از این کار شد. وی در ادامه می گوید: خیلی روی این قضیه فکر کردم که ادامه تحصیل بدهم اما به این نتیجه رسیدم که در حال حاظر باید به طور کامل وقتم را برای حرفه و علاقه ام یعنی شطرنج بگذارم. در فرصت مناسب حتماً ادامه تحصیل داده و به احتمال قوی رشته ای که بخواهم در آن شرکت کنم، تربیت بدنی است.

بیوگرافی سارا خادم الشریعه,زندگینامه سارا خادم الشریعه,سارا خادم الشریعه

زندگی حرفه ای سارا خادم‌ الشریعه

خانم سارا خادم الشریعه در خصوص ورودش به دنیای شطرنج چنین می گوید: من به طور کاملا اتفاقی به سمت این ورزش گرایش پیدا کردم. در پی علاقه ای که در کودکی به شطرنج داشتم سال دوم دبیرستان به پیشنهاد یکی از دوستانم به استاد هرندی معرفی شدم. از آن سال به بعد با مشورت خانواده به صورت کاملا جدی وارد این رشته شدم و هر بار که خانم پورکاشیان در این ورزش موفقیتی به دست می آوردند من بیشتر ترغیب می شدم که با اراده شطرنج را ادامه دهم. خادم الشریعه به عنوان تنها نمایده کشورمان در مرحله ششم گرندپری سال ۲۰۱۶ زنان در خانتی مانسیسک روسیه حضور داشت. او همچنین در گرندپری سال ۲۰۱۶ که در ایران و در تهران برپا شده بود، در جایگاه دوم ایستاد.

بیوگرافی سارا خادم الشریعه,زندگینامه سارا خادم الشریعه,سارا خادم الشریعه

این بانوی ایرانی از اخلاق خوب ورزشکاری برخوردار است و نمونه آن را در بازی های گرندپری ۲۰۱۶ در دیدار با حریف خود که از وضعیت مناسب روحی برخوردار نبود به نمایش گذاشت. ماجرا از این قرار بود که حریف اوکراینی سارا به خاطر بیماری دوست فرانسویش بسیار نگران و ناراحت بود. حریف او خواستار تساوی بازی شد و خادم الشریعه نیز موافقت کرد تا قدری از نگرانی او بکاهد. او در این رقابت مقام سوم را بدست آورد. در پی این اتفاق پسندیده، کمیته اخلاق IOC و همینطور کمیته بین المللی بازی، اسم سارا خادم الشریعه را در فهرست کاندیدهای ورزشکار اخلاق در آن سال قرار دادند.

بیوگرافی سارا خادم الشریعه,زندگینامه سارا خادم الشریعه,سارا خادم الشریعه

زندگی خصوصی سارا خادم‌ الشریعه

سارا خادم‌ الشریعه در سن ۲۱ سالگی و در شهریور ماه سال  ۱۳۹۶ با فیلمساز جوان و مجری رسانه های اینترنتی اردشیر احمدی پیمان ازدواج بست. اگر بخواهیم توضیح کوتاهی درباره همسر او بدهیم باید بگوییم که: احمدی متولد سال ۶۸ از اصفهان است و از آنجا که در سن پایین به کشور کانادا مهاجرت کرده بود، تحصیلات آکادمیک خود را زمینه فیلم سازی در این کشور اخذ کرد. از جمله برنامه هایی که او ساخته می توانیم به آشپزی در سه سوت، از ونکوور تا لوس‌ آنجلس و برنامه ذره‌ بین اشاره کنیم. یکی دیگر از کارهای قابل توجه او ساخت نماهنگ مربوط به انرژی هسته ای خوانند معروف امیر تتلو بود.

این فیلمساز جوان در سال ۱۳۹۴ برای ساخت فیلم جنجالی “اشتباس” که کارگردانی و نویسندگی آن را بر عهده داشت درگیر برخی حواشی شد. این فیلم به نحوه زندگی و عملکردهای اختلاسگر بزرگ ایرانی یعنی بابک زنجانی می پردازد. فیلم اشتباس زمانی که مراحل تولید را پشت سر می گذاشت، متوقف شد. در سال ۱۳۹۳ احمدی توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد اما پس از گذشت سه ماه با قرار وثیقه آزاد شد.

خادم الشریعه در بین بزرگان عرصه شطرنج علاقه زیادی به خانم یودیت پلوگار که زن شماره یک این بازی می باشد، دارد. پلوگار مجارستانی بسیار حرفه ای است تا حدی که گاها در مسابقات رده بالا برای تیم ملی آقایان این کشور هم شرکت کرده و مسابقه می دهد. در سال گذشته یعنی در مورخ دی ماه سال ۱۳۹۸ خبرهایی مبنی بر کناره گیری خانم الشریعه منتشر شد که البته صحت هم داشت. وی در پُستی در صفحه اینستاگرامش توضیح داد که از تیم ملی شطرنج ایران جدا می شود، این اتفاق چندان پایدار نبود و پس از گذشت چند ماه ایشان مجددا به تیم ملی پیوست.

بیوگرافی سارا خادم الشریعه,زندگینامه سارا خادم الشریعه,سارا خادم الشریعه

عناوین سارا خادم الشریعه

  • استاد فیده زنان در سال ۲۰۰۸
  • استاد بین ‌المللی زنان در سال ۲۰۱۱
  • استاد بزرگ زنان در سال ۲۰۱۳
  • استاد بین‌ المللی در سال ۲۰۱۵

بیوگرافی سارا خادم الشریعه,زندگینامه سارا خادم الشریعه,سارا خادم الشریعه

افتخارات سارا خادم‌ الشریعه

  • کسب مقام قهرمانی شطرنج بانوان در سال ۱۳۹۴
  • کسب جایگاه دوم تورنومنت شطرنج قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۱۴
  • کسب جایگاه دوم در مسابقات گرندپری برپا شده در تهران در سال ۲۰۱۶
  • کسب جایگاه سوم در مسابقات گرندپری برپا شده در روسیه در سال ۲۰۱۶
  • کاندیدای دریافت جایزه اخلاق در سال ۲۰۱۶ به خاطر رفتار پسندیده در مقابل حریف اوکرانی
  • ایستادن در جایگاه دوم مسابقات سریع برق آسا قهرمانی جهان در سن پترزبوگ کشور روسیه در سال ۲۰۱۸ ( وی در این سری از بازی ها در بخش “سریع”، از ۱۲ امتیاز ۹ امتیاز را اخذ کرد.)
  • ایستادن در جایگاه دوم در بخش برق آسا قهرمانی جهان در سن پترزبوگ کشور روسیه در سال ۲۰۱۸ با اخذ امتیاز ۱۳ از ۱۷
  • کسب جایگاه قهرمانی مجموع مسابقات برق آسا در سال ۲۰۱۸ بعد از دریافت دو عنوان نایب قهرمانی جهان در سن پترزبوگ
شبکه اجتماعی
Sarasadat Khademalsharieh Instagram

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا