بیوگرافی

زندگینامه ترانه علیدوستی بازیگر و دوبلور

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی ترانه علیدوستی (زندگینامه هنرمندان)

ترانه علیدوستی ۳۶ ساله بازیگر، دوبلور و مترجم ایرانی که به دلیل بازیگری قابل توجه اش شناخته شده است. این بازیگر زن ایرانی از نظر ۱۳۰ منتقد فیلم ایران به عنوان یکی از بهترین بازیگران زن دهه خود مورد ستایش قرار گرفت. به همین ترتیب، او در نظرسنجی که توسط مجله ماهانه فیلم ایران در سال ۲۰۱۲ انجام شد، به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شد. این بازیگر کار خود را در سن ۱۷ سالگی، به عنوان کاراکتر اصلی در فیلم “من ترانه ۱۵ ساله دارم” در سال ۲۰۰۲  آغاز کرد. در این فیلم نقش یک بیوه ۱۵ ساله را دارد که به همراه فرزندش با ننگ اجتماعی و فقر دست و پنجه نرم می کند. ترانه تا کنون برای فیلم های مختلفی موفق به دریافت جوایز شده است. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی خصوصی ترانه علیدوستی بپردازیم.

عکس ترانه علی دوستی

بیوگرافی ترانه علیدوستی,زندگی خصوصی ترانه علیدوستی,زندگینامه ترانه علی دوستی

ترانه علیدوستی کیست؟ ترانه علیدوستی این بازیگر زیبا در دوران دبیرستان در کلاس های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد و در سن ۱۷ سالگی قدم به سوی دنیای بازیگری برداشت. به سرعت استعداد او مورد توجه قرار گرفت و اولین فیلمش با عنوان “من ترانه ۱۵ سال دارم” به کارگردانی رسول صدر عاملی در سال ۱۳۸۰ کلید خورد و در سنین نوجوانی موفقیت عظیمی بدست آورد.

زندگینامه ترانه علیدوستی بازیگر,زندگینامه ترانه علیدوستی وهمسرش,عکس ترانه علیدوستی

سخت کوشی و استعداد ترانه در خصوص این فیلم منجر شد تا او جوایز مختلفی از جمله سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه پلنگ نقره ای در پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس برای بهترین بازیگر زن، را به ارمغان آورد. او جوانترین هنرمندی بود که به جایزه لوکارنو سوئیس دست یافت.

بیوگرافی ترانه علیدوستی,زندگی خصوصی ترانه علیدوستی,زندگینامه ترانه علی دوستی

زندگی او بعد از اکران این فیلم تغییر پیدا کرد و معلوم شد که او یکی از بهترین بازیگران عصر خود است. علیدوستی برای دومین فیلم خود عجله نکرد و پس از اولین کار تا سال ۱۳۸۲ در هیچ فیلمی حضور نداشت. او بعد از ۲ سال فیلم دوم خود را با عنوان “شهر زیبا” به کارگردانی اصغر فرهادی روی پرده سینماها برد. اشتیاق او به بازیگری توجه مدیران و فیلم سازان آن زمان را جلب کرد و از آن به بعد فعالانه در صنعت تئاتر و فیلم فعالیت می کند. تقریباً همه فیلم های او پیام رسان، پُرانگیزه و الهام بخش هستند.

ترانه ترجیح می دهد نقش های چالش برانگیز را نسبت به نقش آسان انتخاب کند و تا کنون فیلم های زیادی بازی کرده است که در ادامه مطالب از آنها نام می بریم. او به عنوان یکی از بهترین بازیگران زن نسل خود شناخته می شود که جوایز با ارزش زیادی را ازان خود کرده است. ترانه به چند زبان زنده از جمله آلمانی و انگلیسی تسلط دارد.

در پی ایجاد تحریم های ظالمانه علیه ایران و چند کشور دیگر مبنی بر عدم صدور ویزا برای ورود به کشور آمریکا در دولت فعلی دونالد ترامپ، ترانه علیدوستی در صفحه شخصی اش در توئیتر این عمل را نژاد پرستانه دانست و اذعان داشت که در مراسم اسکار ۲۰۱۷ حضور پیدا نخواهد کرد.

بیوگرافی ترانه علیدوستی,زندگی خصوصی ترانه علیدوستی,زندگینامه ترانه علی دوستی

علیدوستی در سه فصل از سریال تلویزیونی ایرانی “شهرزاد” نقش اصلی را بازی کرد. فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی و بازی درخشان ترانه علیدوستی و شهاب حسینی برنده جایزه اسکار از جشنواره کن شد.

در این فیلم شهاب حسینی جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره کن را ازان خود کرد. او همچنین در دو نمایش تئاتر با نام های فنز و مانیفست چو، هر دو به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان ظاهر شده است. علیدوستی همچنین کتاب های آلیس مونرو (کتاب رؤیای مادرم) و نیکول کراوس (کتاب تاریخ عشق) را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است. ترانه در انیمیشن جمشید و خورشید کار دوبله نقش “خورشید” را برعهده داشت.

بیوگرافی ترانه علیدوستی,زندگی خصوصی ترانه علیدوستی,زندگینامه ترانه علی دوستی

دوران کودکی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی در ۲۲ دی ماه سال ۱۳۶۲ در تهران به دنیا آمد. او تنها یک برادر به نام پویان داشت که متاسفانه در سال ۱۳۸۳ در مراسم چهارشنبه سوری جان خود را از دست داد. پدرش حمید علیدوستی عضو سابق تیم ملی فوتبال کشور بود که هم اکنون به حرفه مربیگری می پردازد. مادرش، نادره حکیم الهی به مجسمه سازی و تدریس هنر مشغول است. از آنجا که پدر ترانه فوتبالیست بود و کشورهای مختلف بازی می کرد، تا سن ۳ سالگی در کشور آلمان زندگی کرد.

پیش از اینکه وارد کلاس های بازیگری شود، به مدت دو سال در کلاس های موسیقی حضور داشت و پیانو و کلارینت را به خوبی یاد گرفت و پس از آن بود که به کلاس های آقای امین تارخ رفت.

پس آن برای ایفای نقش ترانه در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم انتخاب شد و همین ترتیب پله های ترقی را یکی پس از دیگری با موفقیت طی نمود. بعد از فیلم  اولش برای مدتی روی صحنه نرفت و در این فاصله دیپلم کامپیوتر خود را دریافت کرد. البته گفتنی است که رشته اول او تجربی بود اما بعدا او دیپلم کامپیوتر را به پایان برد.

بیوگرافی ترانه علیدوستی,زندگی خصوصی ترانه علیدوستی,زندگینامه ترانه علی دوستی

زندگی خصوصی ترانه علیدوستی

ترانه در سال ۱۳۹۰ با علی منصور ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک دختر به نام حنا است. آنها ۵ سال با هم زندگی کردند اما سرانجام این ازدواج خیلی دوام نیاورد و در سال ۱۳۹۵ این زوج از هم طلاق گرفتند. دلیل طلاق توسط هیچ یک از آنها فاش نشده است.

در یک کنفرانس خبری که جشن بازگشت بازیگران فیلم “فروشنده” به تهران بود، دوربین ها خال کوبی از نماد “قدرت زن” که یک مشت بلند شده است ( نشان فمنست ها) را روی دست ترانه ضبط کردند. تندروها سریعاً از خانم علیدوستی که ازواج کرده و یک دختر داشت انتقاد کردند و گفتند این نماد به معنی ضد تشکیل خانواده بوده و وی از حقوق سقط جنین حمایت می کند.

هواداران زیادی در توییتر به دفاع از او آمدند. خانم علیدوستی در حساب توییتر خود گفت: “آرام باشید، بله من یک فمینیست هستم”، اما از اظهار نظر در مورد خال کوبی خودداری کرد و گفت که چنین مواردی خصوصی هستند. خانم علیدوستی در پست دیگری در توییتر گفت: “فمینیسم به معنای ضد خانواده نیست. فمینیسم به این معنی است که هر انسانی جدا از جنسیت خود حق دارد یک فردیت داشته باشد و براساس آن زندگی را که می خواهد انتخاب کند.”

بیوگرافی ترانه علیدوستی,زندگی خصوصی ترانه علیدوستی,زندگینامه ترانه علی دوستی

فیلم های سینمایی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی تا کنون در فیلم های زیادی بازی کرده که افتخارات خوبی در پی داشته اند. در ادامه نام تعدادی از آنها را برای شما عنوان می کنیم.

  • فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی و در نقش رعنا، تولید سال ۱۳۹۴
  • فیلم استراحت مطلق به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و در نقش سمیرا، تولید سال ۱۳۹۳
  • فیلم مادر قلب اتمی به کارگردانی علی احمد زاده و در نقش آرینه، تولید سال ۱۳۹۳
  • فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو به کارگردانی روح‌ الله حجازی و در نقش ساناز، تولید سال ۱۳۹۱
  • فیلم آسمان زرد کم عمق به کارگردانی بهرام توکلی و در نقش غزل، تولید سال ۱۳۹۱
  • فیلم پذیرایی ساده به کارگردانی مانی حقیقی و در نقش لیلا، تولید سال ۱۳۹۰
  • فیلم خیابان هشتم به کارگردانی علیرضا امینی و در نقش نیلوفر، تولید سال ۱۳۹۰
  • فیلم هر چی خدا بخواد به کارگردانی نوید میهن ‌دوست و در نقش پارمیدا، تولید سال ۱۳۸۹
  • فیلم راز دشت تاران به کارگردانی هاتف علیمردانی و محمد لطفعلی و در نقش پرستار، تولید سال ۱۳۸۸
  • فیلم زندگی با چشمان بسته به کارگردانی رسول صدرعاملی و در نقش پرستو، تولید سال ۱۳۸۸
  • فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی و در نقش الی، تولید سال ۱۳۸۷
  • فیلم تردید به کارگردانی واروژ کریم‌ مسیحی و در نقش مهتاب، تولید سال ۱۳۸۷
  • فیلم درباره شیرین به کارگردانی عباس کیارستمی و در نقش ترانه علیدوستی، تولید سال ۱۳۸۷
  • فیلم کنعان به کارگردانی مانی حقیقی و در نقش مینا، تولید سال ۱۳۸۶
  • فیلم چهارشنبه سوری به کارگردانی اصغر فرهادی و در نقش روحی، تولید سال ۱۳۸۴
  • فیلم شهر زیبا به کارگردانی اصغر فرهادی و در نقش فیروزه، تولید سال ۱۳۸۲
  • فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم به کارگردانی رسول صدرعاملی و در نقش ترانه پرنیان، تولید سال ۱۳۸۰

بیوگرافی ترانه علیدوستی,زندگی خصوصی ترانه علیدوستی,زندگینامه ترانه علی دوستی

سریال های ترانه علیدوستی

تا کنون ترانه در هیچ سریال تلویزیونی بازی نکرده و به گفته خودش هرگز این کار را نمی کند و این انتخاب اوست، اما در یک مجموعه سریال به عنوان شهرزاد با کارگردانی حسن فتحی که برای سینمای خانگی ساخته شد، در نقش اول فیلم به ایفای نقش پرداخت. این مجموعه که در ۳ فصل ارائه شد مخاطبان زیادی به خود جذب کرد و همبازی های ترانه علیدوستی در این فیلم شهاب حسینی، پریناز ایزدیار،علی نصیریان و مصطفی زمانی بودند.

  • شهرزاد (فصل اول) ۱۳۹۴–۱۳۹۳
  • شهرزاد (فصل دوم) ۱۳۹۶–۱۳۹۵
  • شهرزاد (فصل سوم) ۱۳۹۶–۱۳۹۷

بیوگرافی ترانه علیدوستی,زندگی خصوصی ترانه علیدوستی,زندگینامه ترانه علی دوستی

افتخارات ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی بازیگر پرافتخاریست که تا کنون برای بسیاری از فیلم هایش برنده و نامزد دریافت جوایز شده است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • سال ۱۳۹۷ در فیلم شهرزاد، نامزد دریافت جایزه حافظ برای عنوان بهترین بازیگر زن درام شد.
  • سال ۱۳۹۶ در فیلم فروشنده، نامزد دریافت جایزه حافظ برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
  • سال ۱۳۹۵ در فیلم شهرزاد، نامزد دریافت جایزه حافظ برای عنوان بهترین بازیگر زن درام شد.
  • سال ۱۳۹۲ در فیلم آسمان زرد کم عمق، نامزد دریافت جایزه از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
  • سال ۱۳۹۱ برنده جایزه پروین به همراه لیلا حاتمی و نگار جواهریان شد.
  • سال ۱۳۹۱ در فیلم پذیرایی ساده، برنده جایزه از جشنواره وزول برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
  • سال ۱۳۹۱ در فیلم آسمان زرد کم عمق، نامزد دریافت جایزه از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
  • سال ۱۳۹۱ در فیلم پذیرایی ساده، برنده جایزه از جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
  • سال ۱۳۹۰ در فیلم پذیرایی ساده، نامزد دریافت جایزه از سی امین جشنواره فیلم فجر برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
  • سال ۱۳۸۸ در فیلم تردید، نامزد دریافت جایزه از سومین جشن انجمن منتقدان برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
  • سال ۱۳۸۷ در فیلم تردید، نامزد دریافت جایزه از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای عنوان بهترین بازیگر شد.
  • سال ۱۳۸۵ در فیلم چهارشنبه سوری، نامزد دریافت جایزه از دهمین دوره جشن خانه سینما برای عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.
  • سال ۱۳۸۴ در فیلم چهارشنبه سوری، برنده جایزه از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.
  • سال ۱۳۸۳ در فیلم شهر زیبا، نامزد دریافت جایزه از جشن خانه سینما برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
  • سال ۱۳۸۲ در فیلم شهر زیبا، نامزد دریافت جایزه از بیست و دومین جشنواره فجر برای عنوان بهترین بازیگر شد.
  • سال ۱۳۸۱ در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، برنده جایزه نخل زرین از سومین جشنوارهٔ اجتماعی آبادان برای عنوان بهترین بازیگر زن شد.
  • سال ۱۳۸۱ در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، برنده جایزه پنجاه و پنجمین جشنوارهٔ فیلم لوکارنو سوئیس برای عنوان بهترین بازیگر زن شد.
  • سال ۱۳۸۱ در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، برنده جایزه انجمن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران برای عنوان بهترین بازیگر زن شد.
  • سال ۱۳۸۰ در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، برنده جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
شبکه اجتماعی
Taraneh Alidoosti TwitterTaraneh Alidoosti InstagramTaraneh Alidoosti Facebook

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا