کسب و کار

10 مهارت گفت و گو که برای یادگیری بسیار ضروری است

خلاصه نوشته

  • مهارت های گفت و گو و سخنرانی بیشترین تاثیر را بر زندگی اجتماعی هر انسان دارد. اگر به فکر پیشرفت سریع تر در کسب و کار و حرفه مان و یا حتی زندگی شخصی خود، ارتباط با عزیزان و نزدیکان مان هستیم، نباید تاثیر خوب صحبت کردن را فراموش کنیم. ‌برای اینکه تصویری محترمانه از خود بسازیم و بیشتر جدی گرفته بشویم باید در صدد تقویت این مهارت، گام جدی برداریم.

آشنایی با فنون مهارت گفت و گو با دیگران

صحبت کردن و گفتگو در ایجاد دید دیگران نسبت به ما نقش بسیار مهمی ایفا می کند. گفت و گو کردن را باید مهارتی بنامیم که در تمام ابعاد زندگی شخصی و کاری ما تاثیر گذار است. ارتباط ما با خانواده، همکاران، فرزندان و به طور کلی همه افرادی که ما به نحوی با آن ها سر و کار داریم؛ نیازمند این است که چقدر خوب می توانیم صحبت کنیم و یا چقدر توانایی همسو کردن افراد با خود را داریم؟

اگر کسی بر خلاف نظرمان چیزی گفت چطور به او پاسخ می دهیم؟ این مهارت های گفت و گو به معنای توانایی انتقال احساسات، عواطف، افکار و نظرات ما به دیگران است تا بتوانیم ارتباطاتی عمیق و موثر بسازیم و شخصی محترم و محبوب باشیم. انسان موجودی اجتماعی است و این واقعیت که صحبت کردن ابزار مهمی در دست اوست تا بتواند به زندگی در جهان اجتماعی ادامه دهد نکته قابل توجهی می باشد. گفت و گو کردن تنها تبادل اطلاعات بین افراد نیست، بلکه تجهیزاتی کارآمد برای شناخت ایده ها عقاید و افکار یک فرد است. در ادامه با ماه همراه باشید تا با مهم ترین مهارت های گفت و گو و سخنرانی بیشتر آشنا شوید.

مهارت های گفت و گو,مهارت های گفت و گو و سخنرانی,مهارت های گفتگوی صحیح

10. خوب گوش دادن را یاد بگیرید

طبیعی است تا زمانی که خوب گوش نکنید نمی توانید خوب هم پاسخ بدهید، چراکه قبل از یک گوینده خوب بودن، باید شنونده بهتری بودن را یاد گرفته باشید. برای اینکه آدم‌ ها را با مکالمات طولانی، یکنواخت و یک طرفه خسته نکنید، باید خوب گوش دادن را هم بلد باشید. به طرف مقابل خود در مکالمه اجازه صحبت بدهید و به خوبی به حرف هایش گوش دهید. این مهارت باعث می شود محبوب تر به نظر بیایید اگر به اطراف خود هم نگاه کنیم، متوجه این نکته می شویم آدم هایی که با صبر و حوصله به ما گوش می ‌دهند را دوست داشتنی تر می پنداریم و به ادامه ارتباط با این افراد علاقه مند هستیم.

9. خلاصه و مختصر بگویید

هیچکس علاقه به گفتگو و مکالمه با کسی را ندارد که با به حاشیه رفتن های متعدد و ذکر جزئیات کم اهمیت وقتش را تلف می ‌کند! بلافاصله لب کلام را گفتن از شما، در ذهن دیگران شخصی می سازد که برای زمان خود و سایرین ارزش زیادی قائل است، پس از حاشیه رفتن های بی خودی دوری کنید.

مهارت گفت و گو,مهارت گفت و گو با دیگران,یادگیری مهارت گفت و گو

8. زبان بدن را جدی بگیرید

حتما یک بار این جمله معروف از مارک تواین را شنیده اید که می گوید:

“زبان بدن همیشه بلند تر و رسا تر از کلمات سخن می گوید”

باید این نکته را به یاد داشته باشید‌ که با زبان بدن، ابزار قدرتمندی در دست داریم که با آن می شود راحت تر، سریع تر و دقیق تر، منظور را رساند. زبان بدن می تواند همانند شمشیر دو لبه ای هم کمک کننده و هم ضرر رسان ظاهر شود؛ نوع استفاده از این امر، می تواند در نقش یک موهبت ظاهر شود و ما را در یک گفت و گو به جلو پیش ببرد.

7. اعتماد به نفس را فراموش نکنید

هیچ احتیاجی نیست برای متواضع به نظر رسیدن، اعتماد به نفس را کنار بگذارید! بسیاری از سخنرانان حرفه ای بر این نکته تأکید می ‌کنند که مهارت گفت و گو با دیگران باید توانایی ها و خصوصیات مثبت خود را واقع بینانه باور داشته باشید، اما در عین حال خود را برتر از سایرین هم  ندانید! بهتر است یاد بگیرید که همواره پر قدرت ظاهر شوید، اما تحکم نکنید.

مهارت های گفت و گو,مهارت های گفت و گو و سخنرانی,مهارت های گفتگوی صحیح

6. تواضع را از یاد نبرید

این یک واقعیت انکار نشدنی است! هیچکس آدم های مغرور را دوست ندارد. با تواضع، احترام و فروتنی صحبت کنید تا در نظر دیگران همیشه جذاب و محترم باقی بمانید!

این مطلب را از دست ندهید
10 تا از بهترین کشورها برای گرفتن تابعیت با سرمایه گذاری در سال 2020

5. واقعی باشید

گفت و گو میدان مسابقه یا مبارزه نیست و ما هم اجازه نداریم به هر روشی برنده باشیم! پس باید مهارت های گفتگوی صحیح را بیاموزیم. بهتر است بگوییم در یک گفت و گوی واقعی هیچ برنده و بازنده ای وجود ندارد، ما صحبت می کنیم تا با آرا و عقاید متفاوت آشنا شویم و نظرات گوناگون را بشنویم و بفهمیم. خود حقیقی تان را مخفی نکنید و واقعی باشید این جمله را تکرار کنید که (هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند)جملاتی که از صمیم قلب مان می آیند همیشه تاثیرگذار تر هستند.

مهارت گفت و گو,مهارت گفت و گو با دیگران,یادگیری مهارت گفت و گو

4. پرحرفی نکنید

یکی از مهارت های گفت و گو بین طرفین این است که یک نفس عمیق بکشید و به طرف مقابل هم اجازه صحبت کردن بدهید. بعید است کسی علاقه داشته باشد با شخصی همصحبت شود که هیچ مجالی برای اظهار نظر و بیان کردن عقاید  به او نمی ‌دهند. مختصر و مفید گفتن همیشه و برای همه، دوست داشتنی تر است، پس به طرف مقابل تان احترام بگذارید و در هر بحثی نظر او را هم بخواهید.

3. مبهم بودن ممنوع

لطفاً مبهم نباشید! ساده و صریح و روشن صحبت کنید. آدم ها را گیج نکنید و سعی کنید منظورتان را با ساده ترین جملات و عباراتی که به نظرتان می آید بیان کنید. بر خلاف تصور عده ای، با کلمه ها و جملات ساده صحبت کردن، ارتباطی مستقیم با میزان تسلط بر روی موضوع دارد. از سوی دیگر همین روش ساده به خوبی می تواند از هرگونه سوء تفاهم، جلوگیری کند.

مهارت های گفت و گو,مهارت های گفت و گو و سخنرانی,مهارت های گفتگوی صحیح

2. خوب فکر کنید

شاید بارها این ضرب المثل را شنیده باشید (که اول حرفت رو مزه، مزه کن) ممکن است این خاطره برای همه مان وجود داشته باشد، که گاهی بدون فکر و با عجله واکنشی نشان داده ایم یا حرفی زده ایم که عواقب جبران ناپذیری ایجاد کرده باشد! پس باید بدانیم که با بیشتر فکر کردن و سنجیدن جملات، می توانیم همصحبت بهتری باشیم.

شاید تجربه افسوس خوردن از گفتن حرف یا جمله ای عجولانه را داشته باشید که چرا این حرف را زدم؟ یعنی درباره ام چطور فکر می کنند؟ کاش آن جمله ها را نگفته بودم! یا کاش جواب بهتری می دادم! به جای این مرورهای دائمی که ثمری جزء ناراحتی به دنبال نخواهند داشت، شایسته تر است پیش گیری کنیم و بدانیم که چه می گوییم. باید بدانید که نباید تا اندازه وسواسی شدن پیش بروید و هیچوقت بی فکر سخن نگویید!

1. مانند یک دوست رفتار کنید

ممکن است ما از آن دسته از افرادی باشیم که نسبت به انتقاد حساس اند، یا از آن هایی که متاسفانه خوب بلد نیستند خشم شان را در محاورات کنترل کند و زود از کوره در می روند؛ اما با همه این ها نسبت به دوستان مان با گارد باز تری برخورد می کنیم. همه افراد در مقابل دوستان شان حس راحتی بیشتری دارند و با اعتماد و آرامش رفتار می کنند. پس یک مهارت گفت و گو با دیگران این است که خودمان هم همیشه مانند یک دوست پیش برویم؛ لبخند بزنیم و ارتباط مان را با خوشایندی بیشتری همراه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن