کسب و کار

10 ویژگی برتر در رهبران خدمتگزار

خلاصه نوشته
  • رهبری خدمتگزار را نمی توان یک اسلوب یا تکنیک دانست بلکه از آن به عنوان الگوی رفتاری در بلند مدت یاد می شود. ایجاد تحول در سبک انجام فعالیت ها، تواضع اخلاقی و ارتقا فرهنگی تیم وظایف اساسی رهبر به شمار می رود.

رهبری خدمتگزار و عملکرد شغلی

رهبری در هر زمان یا برای هر هدفی که صورت پذیرد باید رسیدن به مقاصد کلی و افزایش بهره وری در کنار تقویت عملکرد اعضا را در اولویت قرار دهد. همه افرادی که در یک گروه با هم کار می کنند، باید به شرایط موجود بر تیم توجه نموده و بنا بر نوع وظیفه محوله عزمش را برای موفقیت جزم کند.

چطور یک رهبر خدمتگزار باشیم؟

یک رهبر خدمتگزار از ویژگی های خاصی برخوردار بوده و باید اصول اخلاقی، رفتاری و احترام متقابل را مد نظر بگیرد. حال در بست فارسی به 10 مورد از خصوصیات رهبران خدمتگزار اشاره کرده و آن ها را به اختصار توضیح می دهیم.

رهبر خدمتگزار,رهبران خدمتگزار,رهبری خدمتگزار و عملکرد شغلی,

10. خود آگاهی

خود آگاهی به معنای قدرت تفکر درست به رفتار و احساسات درونی می باشد، و باید بدانیم چگونه می توانیم نظرات خود را با ارزش های سایرین مطابقت داده و با شیوه های تخصصی اثر بیشتری بر افراد بگذاریم.

شما به عنوان رهبری خدمتگزار باید توانایی کنترل احساسات خود را در دست گرفته و در زمان مناسب برای پیشبرد اهداف از آن ها بهره بگیرید.

9. ایجاد یک جمع همدل و هم هدف

یکی دیگر از ویژگی های رهبری خدمتگزار توان ایجاد همدلی در گروه و تقویت تمرکز افراد بر هدفی یکسان می باشد. به عنوان مثال اگر شما مدیر یک شرکت هستید در وهله اول باید روابط و تعامل کارکنان را تعالی بخشیده تا همکاری مناسب تری از آنان را ببینید.

فعالیت های مشترکی که خارج از فضای خشک سیستماتیک هستند به تقویت روحیه تعامل جمعی کمک می کنند، به طور مثال صرف صبحانه یا میان وعده کارمندان در کنار یکدیگر صمیمیت خوبی ایجاد می نماید. هر اندازه اشخاص با هم رابطه ای دوستانه تر داشته باشند، در تقسیم مسئولیت ها موفق تر عمل خواهند کرد.

رهبری خدمتگزار چیست,ویژگی های رهبران خدمتگزار,ویژگی های رهبری خدمتگزار,

8. آینده نگری

آینده نگری به معنای توان پیش بینی موقعیت ها زودتر از اینکه اتفاق بیوفتند می باشد. یک آینده موفق در گرو تجربیات ارزشمندی است که در گذشته به دست آورده اید. قدرت تحلیل اوضاع و درک شرایط موجود برای تصمیم گیری صحیح دو عنصر مهم به شمار می روند.

تکیه بر دانسته های تجربی در کنار افزایش علم و آگاهی و کمک گرفتن از حس ششم و الهام ها ی قلبی شما را در مسیر موفقیت قرار می دهد.

7. نظارت و مسئولیت پذیری

یک رهبر خدمتگزار باید حس مسئولیت پذیری بالایی داشته باشد و تمام نتایج به دست آمده از سوی کارکنان و تصمیم های اتخاذ شده را بپذیرد. رهبر یک جمع بزرگ یا کوچک باشید فرقی نمی کند و همه عملکردهای تیمی که تحت نظارت شما فعالیت دارند، کاملا بر عهده تان خواهد بود.

به اهداف مورد نظر سازمان خوب بیاندیشید و اولویت ها را در نظر گرفته و با قاطعیت امور هر شخص را به او گوشزد نمایید. رهبر با اقتدار، رفتاری آگاهانه در مقابل اشخاص متخلف و ناسازگار را از خود بروز می دهد.

این مطلب را از دست ندهید
10 راه اصولی برای تقویت هوش مالی کودکان

رهبر خدمتگزار,رهبران خدمتگزار,رهبری خدمتگزار و عملکرد شغلی,

6. متقاعد سازی

رهبران خدمتگزار برای اثبات قاطعیتش از اجبار استفاده نمی کند و باید بتواند با اصول صحیح افراد تحت نظارتش را برای انجام مسئولیت ها متقاعد سازد. یک رهبر آگاه و عالم به اهداف جمعی خیلی موفق تر از سایر مدیران عمل خواهد کرد. هر اندازه کارکنان توانایی و تخصص شما را دریابند، بدون چون وچرا در برابر امور محوله سر تعظیم فرو می آورند. قدرت کلام را دست کم نگیرید و برای آموزش شیوه های روانشناسی و تاثیر بر افراد حتما اقدام نمایید.

5. سلامت

رهبر خدمتگزار باید از سلامت کامل روحی و جسمی برخودار بوده، تا کارکنانش با نهایت تلاش از مسئولیت های تعیین شده رهبری حمایت نمایند. فضایی شاد و پر از محبت انسان ها را به انجام تمور محوله ترغیب خواهد کرد.

اثرگذاری مثبت بر اشخاص مورد تعامل با تیم از اهمیت بالایی برخوردار است و برای تاثیر بهتر افزایش دانش و آگاهی الزامی می باشد.

رهبری خدمتگزار چیست,ویژگی های رهبران خدمتگزار,ویژگی های رهبری خدمتگزار,

4. گوش دادن

یکی از ویژگی های رهبران خدمتگزار این است که مهارت گوش کردن را در خود تقویت نمایند. با شنیدن نظرات و پیشنهاد های کارآمد و بررسی آگاهانه آن ها می توانید مسیر موفقیت را با سرعت بیشتری طی کنید.

اگر کارکنان تان سعی در ارائه مطالبی دارند با صعه صدر و صبوری پای سخنان آن ها بنشینید و تا پایان صحبت ها از پریدن وسط مباحث خودداری ممانعت به عمل آورید.

3. تعهد به رشد افراد

پیشرفت و ترقی تک تک اعضا گروه به اندازه موفقیت کل مجموعه و اهداف مورد نظر شما ارزشمند است. شناخت نیاز های تیم و بالا بردن مهارت های آن ها نقش بسیار حیاتی در دستاوردهای عظیم ایفا می کند.

اگر هدف های افراد تحت نظارت شما ایده های شخصی سازنده ای دارند که علاوه بر ایجاد موفقیت جمعی به ترقی فردی نیز می انجامد، شرایط را برای تحقق بخشیدن به افکارشان فراهم آورید.

رهبر خدمتگزار,رهبران خدمتگزار,رهبری خدمتگزار و عملکرد شغلی,

2. همدلی

رقابت در یک گروه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، اما نباید به حسادت بیانجامد. یک رهبر خدمتگزار وظیفه ایجاد حس همکاری و همدلی بین اعضا را بر عهده داشته و باید بتواند اهداف و مسئولیت های هر فرد را به درستی و با نظمی یکسان به او گوشزد نماید. تقویت روابط دوستانه بین اشخاص موجب افزایش روحیه همکاری خواهد شد.

1. ادراک و تصور قوی

اهداف خود را دسته بندی نمایید، فقط به موفقیت های کوچک بسنده نکرده و کمی با رویاپردازی چشم اندازهای عظیم تری را فرا روی خود متصور شوید. اگر افراد از آینده ای مترقی و سازنده با خبر گردند، برای دست یابی به بالاترین مدارج موفقیت، تلاشی مضاعف به کار می بندند.

نقش کارکنان نمی تواند همیشه ثابت بماند، و شما با بیان راهکارهای موثر آن ها را در جهت رسیدن به رتبه های برتر ترغیب می کنید.

به نظر شما ویژگی های رهبران خدمتگزار چه چیزهایی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا