ترفندهای موفقیت در بازاریابی تلفنی
اگر شما هم از صاحبان کسب و کار هستید اما در زمینه فروش تلفنی نتیجه خوبی نگرفته اید، احتمالا رویکردهای جذب مشتری تان به اندازه کافی قوی و جذاب نیستند.
شما به عنوان شخصی که می خواهد مشتری جذب کند، باید به خوبی روی آغاز مکالمه و روند آن تا رسیدن به انتها، تسلط داشته باشید.
دقت کنید که شما دارید زمان افراد را می گیرید، پس باید طوری عمل کنید که ارزشش را داشته باشد و وقت شان را تلف نکند. در واقع این کار به مهارت زیادی نیاز دارد، زیرا شما تنها مدت کوتاهی وقت دارید تا فرد مقابل تان را متقاعد کنید.
این کار زمانی سخت می شود که شما هیچ شناختی از مشتری نداشته باشید. در قدم اول باید اعتماد به نفس داشته باشید و از صحبت کردن نترسید.
البته باید قبول کنید که بسیاری از افراد مشتری شما و محصول تان نخواهند بود! بنابراین با آگاهی به این امر پیش بروید و اصلا ناامید نشوید.
اگر شما هم علاقه مندید تا در مورد فروش تلفنی اطلاعات بیشتری کسب کرده و حسابی حرفه ای شوید، پس با ما همراه باشید تا شما را با ۱۰ مهارت برای موفقیت در بازاریابی تلفنی آشنا کنیم.
۱۰. با ضبط کردن صدا عیوب کارتان را پیدا کنید
بدون شک هیچ کاری برای بار اول به بهترین شکل خودش انجام نمی شود و لازمه موفق شدن آن است که حسابی تمرین کنید.
بهترین کار برای موفق شدن در زمینه فروش تلفنی آن است که صدای تان را ضبط کنید و با دقت به آن گوش دهید.
این کار به شما کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت تان را بشناسید و برای بهبود آن ها تلاش کنید. بنابراین اهمیت این مورد را برای تقویت مهارت های تان دست کم نگیرید.
۹. مراقب شیوه صحبت کردن تان باشید
یکی از روش های موفقیت در بازاریابی تلفنی آن است که شما در حین صحبت های تان از عبارات کلیشه ای و یا تیکه کلام های نامناسب استفاده نکنید، زیرا این موارد به راحتی می توانند نتیجه کارتان را خراب کنند.
در واقع مهم ترین کاری که باید بکنید، جذب مشتری و ترغیب کردن او برای ملاقات و مشاوره حضوری است، بنابراین به جای زیاد حرف زدن، تمرکزتان را روی نکات اصلی بگذارید.
زمانی که بتوانید مشتری را برای ملاقات ترغیب کنید نصف راه را رفته اید، زیرا در صحبت رو در رو به راحتی می توانید از زبان بدن و روش های دیگر نیز برای تاثیر گذاری استفاده کنید.
۸. برای پاسخ به سوالات مشتری هوشمندانه عمل کنید
بازاریابی تلفنی از آن دسته فعالیت هایی است که باید حسابی برایش آماده شوید، زیرا هر لحظه امکان دارد که با سوال های متفاوتی از طرف مشتری غافلگیر شوید.
حتی گاهی ممکن است افراد سوال های خصوصی نیز از شما بپرسند! در این زمان مهم ترین کاری که باید کنید، حفظ خونسردی و مسلط شدن بر شرایط موجود است.
حواس تان باشد که شما برای مقابله صحبت نمی کنید، بلکه باید هدف اصلی تان تعامل با مشتری باشد تا بتوانید نتیجه مناسبی بگیرید.
لازم نیست به همه سوالات پاسخ دهید، شما می توانید برخی از پرسش ها را با چاشنی شوخی رد کنید و یا با ظرافت تمام از پاسخ دادن به آن ها خودداری کنید.
فراموش نکنید که احترام به مشتری از اصول مهم کاری است که باید حتما رعایتش کنید، بنابراین اصلا عصبانی نشوید و مانند یک مدیر حرفه ای برخورد کنید.
۷. با سرعت مناسب و ملایمت کافی حرف بزنید
برای آنکه بتوانید تاثیر خوبی روی مشتری بگذارید، باید با سرعت مناسبی صحبت کنید. حواس تان باشد که اگر طرف مقابل تان عصبی برخورد می کند و یا فریاد می کشد، اصلا نباید با او مقابله کنید.
هدف شما چیز دیگری است، بنابراین به خودتان مسلط باشید و با آرامش صحبت کنید تا کنترل شرایط موجود را به دست بگیرید.
۶. تعامل با مشتری را فراموش نکنید
کاربردی ترین رمز موفقیت در بازاریابی تلفنی، حفظ تعامل با طرف مقابل تان است. برای این کار پیشنهاد می کنیم که در ابتدا نام مشتری را بپرسید و در طول مکالمات تان حتما او را با نامش خطاب کنید.
حواس تان باشد که باید با مشتری گفتگوی دو طرفه داشته باشید، نه اینکه فقط از طرف خودتان صحبت کنید و او تنها شنونده باشد.
علاوه بر آن، به وقت مشتری احترام بگذارید و اگر می بینید که او تمایلی برای گفتگو با شما ندارد، زمان دیگری را برای صحبت کردن انتخاب کنید.
۵. از آینه کمک بگیرید
نکته ای که باید مد نظر داشته باشید آن است که در بازاریابی تلفنی، صدای شما تنها سلاحی است که در اختیار دارید، بنابراین باید به درستی از آن استفاده کنید.
یکی از مهارت های بازاریابی تلفنی که برای تان فوق العاده خواهد بود، استفاده از آینه هنگام مکالمه کردن با مشتری است.
زمانی که با طرف مقابل صحبت می کنید، به آینه نگاه کنید و لبخند بزنید، زیرا انرژی شما به راحتی در لحن تان قابل لمس خواهد بود و بهترین کار ممکن آن است که پر انرژی و شاداب به نظر برسید.
صحبت تلفنی معمولا کار سختی است، زیرا نداشتن ارتباط چشمی باعث می شود که مخاطب کمتر به شما توجه کند. شما باید این مشکل را از طریق صدای گرم و پر انرژی تان حل کرده و توجه او را به گفت و گو جلب کنید.
۴. هنگام صحبت کردن بایستید
ایستادن به هنگام صحبت کردن از دسته ترفندهای جالبی است که شاید برای تان عجیب باشد، اما باید بدانید که کاملا کاربردی و ثابت شده می باشد.
زمانی که شما می ایستید، قدرت تسلط بیشتری داشته و مغزتان نیز آدرنالین بیشتری در بدن ترشح می کند. بنابراین اگر مکالمه تلفنی مهمی پیش رو دارید، بهتر است که به صورت ایستاده آن را انجام دهید.
۳. متن دست نویس آماده کنید
یکی دیگر از روش های موفقیت در بازاریابی تلفنی که به قدرت تسلط تان کمک خواهد کرد، آماده کردن متن دست نویس پیش از آغاز مکالمه های تان می باشد.
متنی که تهیه می کنید باید شما را به خوبی معرفی کرده و در عین نشان دادن هدف مکالمه، ویژگی های خاص محصول شما را نیز نشان دهد.
حواس تان باید که باید این کار را با نهایت مهارت انجام دهید تا طرف مقابل متوجه روخوانی کردن تان نشود.
۲. هوشمندانه عمل کنید
پیش از آنکه تفلن را بردارید، بهتر است که همه چیز را در ذهن تان برنامه ریزی کنید و تجسم کنید که این مکالمه قرار است چگونه باشد.
به خودتان یادآوری کنید که پیش از این نیز در زمینه فروش تلفنی موفقیت های زیادی داشته اید و نیازی به نگرانی نیست.
آمادگی پیش از صحبت کردن تنها به موضوعات مورد بحث ختم نمی شود، بلکه شما باید از نظر لحن و شیوه صحبت کردن تان نیز آماده بوده و حسابی سرحال باشید.
لبخند بزنید و وسایل ضروری مانند ابزار یادداشت را نیز کنارتان بگذارید، زیرا معطل کردن مشتری برای پیدا کردن وسایل یکی از غیر حرفه ای ترین رفتارهایی است که ممکن است انجام دهید.
بنابراین اهمیت این مورد را نیز دست کم نگیرید و حسابی برای آن آماده باشید.
۱. سحرخیز باشید
پیش از هر چیز باید بدانید که مدیران موفق همگی از صبح زود کارشان را آغاز می کنند و معمولا پیش از ساعت ۸ صبح در محل کارشان حضور دارند.
بنابراین اگر می خواهید موفق شوید بهتر است که زودتر از همیشه بیدار شوید و سر حوصله به کارهای تان برسید.