کسب و کار

10 ارتباط موثر با دیگران از زبان بزرگترین رهبران دنیا

خلاصه نوشته

  • ارتباط موثر با دیگران مهم ترین چیزی است که وقتی شما در اجتماع قرار می گیرد به آن نیاز پیدا خواهید کرد. در واقع ارتباط موثر یک روزه شکل نمی گیرد و امکان دارد که شما در این امر چندان مهارتی نداشته باشید! اما می توانید با استفاده از ترفندهایی که برترین سخنرانان دنیا ارائه داده اند ارتباطات خود را بهبود ببخشید.

راز ارتباطی رهبران بزرگ تاریخ جهان

همه رهبران مشهور و تاثیر گذار تاریخ در یک ویژگی با هم اشتراک داشتند؛ همه آن ها پیش از اینکه تبدیل به پیشوایی بزرگ و قدرتمند بشوند، سخنوری فوق العاده بودند. هیتلر رهبر افسانه ای حزب نازی علی رغم تمام جنایاتش علیه بشریت یک ویژگی قابل ستایش داشت و آن هم این بود که می دانست چطور باید احساسات مردم را نشانه برود و با اندک صحبتی آن ها را با خود همراه کرد. هیتلر، موسولینی، گاندی و بسیاری دیگر از همتایان شان همگی به سخنرانی های پر شور و آتشین معروف اند.

یکی از اساس مهم جلب اعتماد و دارا بودن قدرت پیشبرد امور این است که بدانیم چه موقع، چه طور و چه چیزی را بگوییم.

لزوما هم خوش صحبت ها رهبران بزرگی نخواهد شد ما بی شک همه پیشوایان تاثیر گذار تاریخ خوب حرف زدن را بلد بودند. این مهارت ارتباطی برای سر و سامان بخشیدن به زندگی اعم از موقعیت شغلی، روابط عاطفی، دوستانه و خانوادگی حیاتی و بسیار کارآمد است. BestFarsi در ادامه 10 نکته و مهارت ارتباط موثر با دیگران را بررسی کرده که به شما کمک می کند تا با تبحر و تسلط بیشتری بحث ها و گفت و گو های تان را پیش ببرید.

ارتباط موثر با دیگران,راههای ارتباط موثر با دیگران,رهبران بزرگ تاریخ

10. گروه را هم فرد در نظر بگیرید!

تا به حال تجربه حضور در سمینار یا سخنرانی بزرگی را داشته اید؟ پیش آمده در اینگونه جلسات احساس کنید سخنران حرف دل تان را زده و یا همان چیزی را گفته می خواستید بشنوید؟ حتما احساس خوبی داشتید! لزوما در همه مواقع قرا نیست ما آنچه خوشایندمان است را بشنویم! اما فردی که برای مان صحبت می کند باید خوب بداند که چه طور بگوید تا حتی اگر موافق نیستیم باز هم مشتاقانه گوش بدهیم.

یک سخنرانی عالی حتی اگر در حضور هزاران نفر اتفاق بیفتد باز هم احساسات تک تک آن ها را درگیر می کند. متن حرف های تان را به گونه ای تنظیم کنید که تمام شنوندگان همذات پنداری کنند و احساس نزدیکی و راحتی داشته باشند. چطور است در ابتدا با عبارت دوستان عزیز من شروع کنید؟

9. بدانید درباره چه چیزی صحبت می کنید

باور کنید که بسیاری از افراد هنگام حرف زدن اصلا نمی دانند موضوع چیست! حتما دقت داشته باشید که با آگاهی تمام و مطالعه پا به جمع بگذارید. هیچکس برای شخصی که ندانسته دهان باز می کند و یا به دلیل عدم تسلط کافی مدام به حاشیه می رود، از این شاخه به آن شاخه می رود و بدون سند و مدرک استدلال می کند، کم ترین احترامی قائل نیست.

هیچکس نمی تواند درباره همه امور متخصص باشد اما مثلا اگر تصمیم گرفته ایم درباره شیوه پخت غذاهای یونانی صحبت کنیم؛ احتیاجی نیست که حتما سر آشپز مشهوری باشیم بلکه حداقل باید از قبل خوب در این زمینه مطالعه کرده و حوصله اطرافیان را با اطلاعات ناقص و بی اساس سر نبریم.

رهبران بزرگ تاریخ جهان,مهارت ارتباط موثر با دیگران,ارتباط موثر با دیگران

8. نگفته ها را هم بشنوید!

درست خواندید! یک رهبر، رئیس و یا هرکسی که فکر می کند باید عالی صحبت کردن را بیاموزد باید بتواند افکار مخاطبان را پیش بینی کند و حدس بزد. اگر با آگاهی کامل جلو رفته باشید و پیشامد ها و احتمالات را در نظر بگیرید حتما با موفقیت گفت و گوها را پشت سر می گذارید. یک سخنور عالی هرگز شوکه نمی شود! چون تفکرات، برداشت ها و عکس العمل ها به حرف های خود را پیش از این در نظر گرفته و تمام نگفته ها را شنیده. توجه به این نکته به طرز قابل توجهی به تاثیر گذاری بیشتر سخنان شما کمک می کند.

7. همدلی را فراموش نکنید

هیچ آدم عادی ای مایل نیست تا به کسی که با غرور تمام و نگاه از بالا به پایین صحبت می کند حتی لحظه ای گوش کند. یک سخنران موفق باید به این موضوع توجه کافی داشته باشد و هرگز دچار این خطا نشود. یکی از نشانه های مهم دارای سواد و مهارت کافی در مبحث گفت و گو همین است که بتوانید با مخاطب از زاویه دید خوش رفتار کنید. یک ارتباط صریح و شفاف اما همراه با همدلی و درک متقابل قاعدتا تاثیر گذار تر است و بیشتر کمک می کند تا به هدف های مشترک نزیک شویم.

این مطلب را از دست ندهید
10 تا از پر استرس ترین مشاغل جهان که باعث افسردگی می شود

راههای ارتباط موثر با دیگران,رهبران بزرگ تاریخ,رهبران بزرگ تاریخ جهان

6. سکوت را از قلم نیندازید

همه کسانی که می خواهند سخنان شان در دل دیگران جای باز کرده و تاثیر گذار ظاهر شوند قبل از اینکه بر روی کلمات و گفتارشان تمرکز کنند باید گوش کردن و شنیدن آدم ها را بلد باشند. بسیاری وجود دارند که علی رغم اینکه شاید خیلی عالی هم نتوانند ترکیبات و عبارات را کنار هم بچینند اما چون با صبر و حوصله به حرف های دیگران توجه می کنند برای همه محترم و دوست داشتنی اند. سکوت کردن و اجازه بروز دادن به طرف مقابل نکته ایست که به هیچ وجه نباید از آن غافل شوید. شنونده های خوب اغلب گوینده های خوبی هم از آب در می آیند.

5. محدویت های ذهنی خود را کنار بگذارید

راستش را بخواهید بودن در جوار آدم های متعصب نه لطفی دارد نه لذتی! پیشنهاد می کنیم اگر قرار است به جمعی وارد شوید گاردهای ذهنی و تعاریف سنتی خود را پشت در گذاشته و سپس داخل شوید. همیشه انتظار توهین یا نقد های شدید اللحن را داشته باشید. عقاید و نظرات شما ممکن است برخلاف ارزش های آدم های دیگر باشد و این هیچ عیبی نداد. ایراد این است که افرد نتوانند با وجود تفاوت های فاحش در آرا و نظرات شان با هم بالغانه گفت وگو کنند.

مورد بسیار مهمی که باید درباره یک گفت و گوی موثر یاد بگیرید دور ریختن گارد های ذهنی است. تعصبات تان را کنار بگذارید و سپس شروع به بحث کنید. اختلاف نظر بدیهی و طبیعی است اما برخورد ما نشان از بلوغ ذهنی ما دارد. یک سخنران خوب باید این گزینه را بسیار به خود یادآوری کند.

مهارت ارتباط موثر با دیگران,ارتباط موثر با دیگران,راههای ارتباط موثر با دیگران

4. بخشنده تر باشید

با نیت خالص و بخشندگی تمام به سمت مردم بروید. عمیقا و از ته دل به قصد کمک و رفع نیاز دهان بگشایید و پیش قدم شوید. ایده ها و ارزش های تان را با صبوری و ملاحظه ارائه کنید و نتیجه فوق العاده آن را مشاهده کنید. آدم ها به کسانی که با دلسوزی با آن ها صحبت کرده و توجه بیشتری را اعمال می کنند راحت تر ارتباط می گیرند. این مورد در واقع تاکید می کند که به جای گوش ها دل ها را نشانه بگیرید.

3. صراحت را از یاد نبرید

بعید است کسی به اندازه آدم هایی که مدام و پیوسته در لفافه و پیچیده سخن می گویند؛ دوست نداشتنی و حوصله سر بر باشد. شفافیت و صراحت باید همواره در کنار کلمات و جمله های شما قرار بگیرد و همه به وضوح آن را احساس کنند. مستقیم و بی پرده حرف تان را بزنید. فراموش نکنید این رفتار با پررویی و بی ادبی زمین تا آسمان فرق دارد بلکه آدم های با خصوصیات نه با خودشان تعارف دارند نه با دیگران بلکه راست و درست عقیده خود را می گویند.

رهبران بزرگ تاریخ,رهبران بزرگ تاریخ جهان,مهارت ارتباط موثر با دیگران

2. به خودتان نگیرید!

بهتر است یاد بگیریم که نه با نیش و کنایه و طعنه صحبت کنیم و نه کنایه های دیگران را به خود بگیریم. زود رنجی آسان ترین واکنش ممکن در برابر زخم زبان هاست اما یک مذاکره کننده حرفه ای و کاربلد خوب بلد است جه موقع جای خالی بدهد تا به آن ها برخورد نکند. شاید گاهی بهتر باشد برای به پیش راندن کارها و احقاق هدف های مان بعضی چیز ها را نشنیده بگیریم و توجه نکنیم. نتیجه این راهکار به زودی آشکار خواهد شد و ما حتما از سیاستی که به کار بسته ایم خشنود خواهیم شد.

1. اعتماد دیگران را به خود جلب کنید

این گزینه بنابر شناخت شما از مخاطب شکل می گیرد. اگر می خواهید سخنرانی یا گفت و گوی بی نظیری را ترتیب دهید، باهوش باشید. شنوندگان را بشناسید، درک کنید، مطابق نیاز آن ها واژه ها را برگزینید و سپس مشاهده کنید که همه چیز چقدر عالی و روان جریان می یابد. روی دیگر جلب اعتماد صداقت است. تا صاق نباشید و با جان و دل صحبت نکنید به هیچ وجه تاثیر گذار نخواهید بود. اولین و مهم ترین قدم در شروع هر ارتباط موثری در نظر گرفتن همین توصیه است.

این مطلب را از دست ندهید
10 عادت غیر حرفه ای در محیط کار که باید کنار بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن