سلامت

کرونا ویروس و آشنایی با علائم و پیشگیری

کرونا ویروس و علائم و راه های پیشگیری از آن

۱۹ COVID چیست؟

این ۱۹ COVID یک بیماری عفونی است که اخیرا از خانواده کرنا ویروس ها کشف شده است. این ویروس و بیماری جدید تا قبل از شیوعش در شهر “ووهان چین” در دسامبر ۲۰۱۹ ناشناخته بود.

شایع ترین علایم بیماری کرونا چیست؟

شایع ترین علایمش عبارتند از:

  • تب
  • خستگی مفرط
  • سرفه های خشک

برخی بیماران ممکنه دردهای عضلانی، گرفتگی و آبریزش بینی، گلودرد و اسهال نیز داشته باشند. این علائم معمولا خفیف هست و به تدریج شروع می شوند. برخی افراد آلوده می شوند. اما علائمی از بیماری رو ندارند و احساس مریضی نمی کنند. بیشتر افراد (حدود ۸۰%) بدون نیاز به درمان، خاصی از این بیماری، جان سالم به در می برند. از هر ۶ نفری که مبتلا می شوند تنها ۱ نفر دچار مشکلات حاد تنفسی می شود. افراد مسن و افرادی که دچار مشکلات پزشکی اساسی و حاد هستند، (مانند فشار ون بالا، مشکلات قلبی و دیابت) بیشتر احتمال دارد که به صورت جدی به این بیماری دچار شوند. تنها حدود ۲% مبتلایان به این بیماری فوت شده اند. افراد مبتلا به تب، سرفه و مشکلات تنفسی باید زیر نظر مراقبت های پزشکی قرار بگیرد.

بیماری کرونا,درباره ویروس کرونا,درمان کرونا

چگونه کرونا ویروس پخش می شود؟

افراد از سایر مبتلایان به این ویروس بیمار می شوند. این بیماری می تواند از قطرات آب بینی یا دهان، در هنگام سرفه یا عطسه، از فردی مبتلا شده به فرد سالم دیگر گسترش یابد. همچنین اگر این قطرات، بر روی اشیاء و سطوح اطراف فرد، فرود آید و سپس فرد سالم، با لمس این اجسام یا سطوح، و در نهایت دست زدن به بینی، چشم و دهانش بیمار می شود. همچنین فرد سالم، با تنفس کردن هوای خروجی از سرفه یا عطسه فرد بیمار، می تواند به بیماری کرونا مبتلا شود. به همین علت است که شما باید بیشتر از ۳ فوت یا ۱ متر، از فرد بیمار، فاصله داشته باشید.

چقدر احتمال داره بیماری کرونا بگیریم؟

این بستگی داره به جایی که زندگی می کنید یا جایی که اخیرا بهش سفر کردین. خطر عفونت در مناطقی که تعدادی از افراد، مبتلا تشخیص داده شده اند، بیشتر است. در حال حاضر ۹۹% از مبتلایان، در چین، دچار بیماری کرونا شده اند که بیشتر آنها در استان هوبنی ساکن هستند. در حال حاضر، اکثر نقاط دیگر دنیا، کمتر در خطر مبتلا شدن به کرونا هستند. با این حال خیلی مهمه که از اوضاع منطقه ای که در آن ساکن هستید، باخبر باشید.

علائم بیماری کرونا,علائم کرونا ویروس,علائم کرونا چیست

باید نگران بیماری کرونا باشیم؟

اگر در جاییکه، کرونا ویروس گسترش یافته نیستید، اگر اخیرا به مناطق آلوده، سفر نداشته اید و یا عدم ارتباط نزدیک، با کسی که احساس ناخوشایندی داشته، احتمال کمی هست که مبتلا شوید. با این حال قابل درک است که دچار اضطراب و وحشت از بیمار شدن، داشته باشید، اما بهتر این است که دنبال آموزش های معتبر در این باره باشید در تعیین خطرات اطراف تان، آگاهی کامل داشته باشید و اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید. سازمان های بهداشتی محل زندگی شما، می توانند منابع خوبی برای دریافت اطلاعات دقیق، درباره ویروس کرونا باشند. خیلی مهمه از منطقه ای که در آن زندگی می کنید، باخبر باشید. اگر در منطقه شما، ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، بهتر این است که به شدت خطر ابتلا شدن رو جدی بگیرید. اگر چه ممکنه خیلی افراد به صورت خفیف مبتلا شوند، اما عده ای نیز، به شدت بیمار می شوند. این بیماری به ندرت میتونه کشنده باشه. مگر افرادی که قبل ذکر کردیم که باید مراقب باشند.

آنتی بیوتیک ها در پیشگیری یا درمان کرونا موثرند؟

خیر، آنتی بیوتیک ها علیه عفونت های باکتریایی می توانند موثر باشند، نه ویروس ها ! از آنتی بیوتیک ها، به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان کرونا استفاده نمی شود. آنتی بیوتیک ها فقط باید به دستور پزشک و برای درمان عفونت ها باکتریایی استفاده شوند.

آیا واکسن یا دارویی برای درمان کرونا وجود دارد؟

هنوز نه، تا این لحظه، ۸ اسفند هیچ واکسن یا داروی خاصی، برای جلوگیری یا درمان کرونا ویروس وجود ندارد. با هر روی، مبتلایان به کرونا، برای رفع علائم، باید مراقبت کنند. افراد مبتلا که وضعیت جدی و وخیمی دارند، باید در بیمارستان بستری شوند چرا که بیشتر بیماران، به لطف مراقبت های پزشکی، بهبود می یابند. واکسن های احتمالی و برخی از دارو های خاص، در دست بررسی هستند و از طریق آزمایش های بالینی مورد آزمایش قرار می گیرند. سازمان سلامت جهانی، در تلاش است که این واکسن ها و داروها، به زودی تولید شود و به دنیا عرضه شود. موثر ترین راه های مراقبتی از خودتان و دیگران، از کرونا در ایران، شستن مکرر دست ها، استفاده از دستمال کاغذی یا خم آرنج (بین ساعد و بازو) هنگام سرفه و عطسه و در نهایت حفظ فاصله ۱ متری و بیشتر از کسانی که سرفه و عطسه می کنند.

ویروس کرونا همان سارس هست؟

نه، سارس و کرونا، از لحاظ ژنتیکی مرتبط به یکدیگر هستند، اما با هم فرق دارند. سارس کشنده تر هست اما نسبت به ویروس کرونا، کمتر واگیردار می باشد. ضمنا از سال ۲۰۰۳ تا الان، دیگر مورد مبتلا به ویروس سارس مشاهده نشده است.

برای مراقبت از خودم باید ماسک بزنم؟

افرادی علائم مشکلات تنفسی مانند سرفه کردن را ندارند، نیازی به زدن ماسک های پزشکی ندارند. سازمان بهداشتی جهانی، زدن ماسک را برای افرادی که علائمی چون سرفه و تب دارند، توصیه می کند. استفاده از ماسک برای کارمندان مراکز بهداشتی و افرادی که پرستار دیگران (در خانه یا مرکز درمانی) هستند، بسیار مهم است. اگه علائم تنفسی مثل سرفه و عطسه یا به علائم خفیف بیماری دچار هستید، یا از شخصی که نشانه های کرونا را دارد و از وی مراقبت می کنید، حتما از ماسکاستفاده کنید. همچنین در برابر افرادی که تازه از سفر که در مناطق آلوده به کرونا بوده است و حتی بستگان آنها که ارتباط نزدیک با ایشان دارند، از ماسک استفاده کنید.

ویروس کرونا,کرونا در ایران,کرونا علائم

چطور روی صورتم بزارم و درش بیارم و دور بندازمش؟

  1. به یاد داشته باشید، ماسک را فقط کارکنان مراکز بهداشتی، مراقبین و پرستاران و افراد دارای علائم تنفسی مانند تب و سرفه استفاده شود.
  2. قبل از لمس ماسک، دست هاتون رو با دستمال حاوی الکل یا صابون ( پد ضد عفونی کننده) و آب تمیز کنید.
  3. مطمئن شوید که ماسک سوراخ یا پارگی نداشته باشد.
  4. مطمئن شوید که سمت فلزی ماسک کجا قرار دارد که درست روی صورت قرار دهید.
  5. از طرف مناسب ماسک به سمت بیرون ( قسمت رنگی ) اطمینان حاصل کنید.
  6. زمانی که ماسک را روی صورت قرار دادید، نوار فلزی یا لبه سفت ماسک را بچسبانید تا به شکل بینی شما قالب شود.
  7. کف ماسک را پایین بکشید تا دهان و چانه شما را بپوشاند.
  8. پس از استفاده ماسک را بردارید حلقه های لاستیک را از پشت گوش تان در بیاوید، طوری که با لباس و صورت تان برخورد نداشته باشد.
  9. ماسک را در سطل در بسته بی اندازید.
  10. بعد از دور انداختن ماسک، بهتر است بهداشت دست را رعایت کنید و با پد الکل، یا با آب و صابون، دستان خود را بشویید.

کرونا ویروس,کرونا چیست,بیماری کرونا

دوره نهفته ویروس کرونا چه مدت است؟

دوره نهفتگی به معنای زمان ابتلا به ویروس تا شروع علائم بیماری کرونا است. بیشترین و کمترین دوره نهفتگی ویروس کرونا بین ۱ تا ۱۴ روز است، که معمولا در حدود پنج روز، شایع است.

انسان ها از طریق حیوانات آلوده به کرونا ویروس می شوند؟

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که در بین خفاش ها و حیوانات رایج است. افراد، به ندرت، به این ویروس ها مبتلا می شوند که ممکن است به سایر مردم، منتقل شود. برای مثال، ناقل ویروس سارس، نوعی گربه به اسم ” گربه زباد” بود و ویروس مرس، از شتر عربی، گسترش یافت. منابع جانوری احتمال ویروس کرونا، هنوز تایید نشده است.

برای محافظت از خود از رفتن به فروشگاه ها یا بازار حیوانات زنده خودداری کنید. از تماس مستقیم با حیوانات و سطوحی که در تماس با آنها بوده اکیدا خودداری کنید. ایمنی و بهداشت غذایی را رعایت کنید. از خوردن غذاهای نپخته، گوشت خام، شیر یا سایر اندام های حیوانات، خودداری کنید.

بیماری کرونا,درباره ویروس کرونا,درمان کرونا

امکانش هست از حیوان خانگی خودم، مبتلا به کرونا شوم؟

خوشبختانه خیر، هنوز مدرکی دال بر این که حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، آلوده یا ناقل ویروس کرونا شده باشند، در دسترس نمی باشد.

ویروس کرونا، روی سطوح، چقدر باقی می ماند؟

هنوز ثابت نشده که ویروس کرونا چقدر روی سطوح، زنده می ماند، اما به نظر می رسد، مانند سایر اعضای خانواده ی این ویروس رفتار می کند. مطالعه اولیه نشان می دهد که امکان دارد، از چند ساعت تا چند روز، بر روی سطوح باقی بماند. البته این قضیه، ممکن است تحت تاثیر عواملی چون، نوع سطح، دما و رطوبت محیط نیز قرار بگیرد. اگر فکر می کنید، سطحی آلوده است، آن را با مواد ضد عفونی کننده ساده، تمیز کنید تا ویروس را از بین ببرید. دستان خودتان را با پنبه الکل یا آب و صابون بشویید. یادتان نرود از لمس کردن چشم ها، دهان و بینی تان، خودداری کنید.

بیماری کرونا,درباره ویروس کرونا,درمان کرونا

اگر بسته ای از منطقه ای که در آن کرونا گزارش شده بگیرم، آلوده میشیم؟

خیر، احتمال آلوده شدن یک فرد به کرونا، توسط (لمس) محصولات تجاری، پایینه و همچنین ریسک مبتلا شدن به کرونا از یک بسته (محصولات تجاری) که در شرایط دماهای مختلف، جا به جا و مسافت طی کرده، کم است.

چه کارهایی نباید انجام بدم؟

اقداماتی که در برابر ویروس کرونا موثر نیستند و حتی می توانند برای شما مضر باشند:

  1. مصرف دخانیات.
  2. مصرف دارو های گیاهی و سنتی.
  3. پوشیدن چند ماسک روی هم.
  4. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها.
  5. در هر صورت، اگر تب، سرفه و مشکل در تنفس تان دارید، حتما به دنبال مراقبت های فوری پزشکی، برای کاهش خطرات ناشی از عفونت شدید تر باشید و پزشکان درمانگاه را از امکان هایی که در آن تردد و سفر داشتید، مطلع کنید.

بیماری کرونا,درباره ویروس کرونا,درمان کرونا

آخرین توصیه WHO (سازمان بهداشت جهانی) برای پیشگیری از کرونا

  1. ویروس کرونا از پوست سالم رد نمی شود و تا ده دقیقه روی پوست زنده است پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید فقط نباید دست های خود را به بینی و دهان خود بزنید.
  2. ویروس کرونا در سطوح پارچه ای تا ۶-۱۲ ساعت و فلزی ۱۲- ۲۰ساعت و در سطح استیل تا ۲۰ روز زنده است.
  3. این ویروس تا ۶۰- درجه سانتیگراد زنده ولی در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد به بالا میمیرد، پس بهتر است شستشوها و نظافت ها را با آب گرم انجام داد.
  4. کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین میرود.
  5. لباس ها را زیر نور مستقیم خورشید یا روی شوفاژ ها خشک کنید.
  6. با آب گرم حمام کنید.
  7. بهیچوجه آب سرد و غذای سرد نخورید، آب گرم (چای گرم، قهوه گرم، و دمنوشهای گرم) بنوشید.
  8. کلونی (اجتماع) اصلی این ویروس در بینی است، پس مرتب بینیتان را با آب گرم شستشو دهید.
  9. اگر به نوشیدنی گرم دسترسی ندارید آدامس بجوید تا گلویتان مرتب با آب دهانتان مرطوب و شستشو شود.
  10. محل زندگی و کارتان تهویه مناسب داشته باشد.
  11. در طول روز چندین مرتبه بمدت ۱۰-۱۵ ثانیه نفستان را نگهدارید و سپس بازدم انجام دهید، اگر سرفه پیدا کردید و یا تنگی نفس حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید. نگذارید به مشکل تنفسی دچار شوید و سپس به دکتر مراجعه کنید چون شاید دیر باشد.
  12. اگر به بیرون از خانه میروید (کارمند، کارگر، مغازه دار و…) هستید، اولا : فاصله ۱/۵متری از دیگران را مراعات کنید و دوما: مهم بعلت اینکه این ویروس سنگین است (حدود۴۰۰-۵۰۰ نانومتر ) و به زمین می افتد پس کفش هایتان منبع مهم آلودگی است بهیچ وجه آنرا داخل خانه نیاورید .
  13. موقع عطسه کردن تا جائیکه امکان دارد از دیگران فاصله بگیرید و محکم با هر چیزی که در دسترس شما هست جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و برای چند ثانیه ول نکنید تا تمام ترشحات جذب شود و پراکنده نشود.
  14. بعلت درشت بودن این ویروس هر ماسکی می تواند در محیط آلوده محفوظ کننده باشد( پارچه ای ، ویبریلی، با دستمال کاغذی و… )بشرطی که خشک باشد یعنی باید ماسک ها را مرتبا عوض کرد .
  15. لزومی ندارد همه ی لباسهایی که میپوشیم را بشوریم بلکه روی شوفاژ یا نور مستقیم خورشید آنرا پاک می کند.
  16. پس از شستشوی دستها وقتی به جای آلوده نمیرویم دستهایمان را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا به مرور زمان به اگزما دچار نشویم.

بیماری کرونا,درباره ویروس کرونا,درمان کرونا

بررسی ‏جعلیات و شایعات دربارهٔ ‎ویروس کرونا در سایت سازمان بهداشت جهانی:

  1. ‏آب و هوای سرد یا یخ و برف تاثیری در کشتن یا عفونت زدایی از کرونا ندارد.
  2. ‏دوش حمام آب داغ تاثیری در “پیشگیری” از ابتلا به کرونا ندارد. کماکان موثرترین توصیه، شستن مداوم دستها با محلول دارای الکل یا آب و صابون است.
  3. ‏ویروس علیرغم ماندگاری از چند ساعت تا چند روز (بسته به سطح درگیر)، محتمل نیست که قابلیت انتشار با اجسام یا موادی که به منطقه ای دیگر با دمای متفاوت حمل یا ارسال میشوند، داشته باشد.
  4. ‏”فعلا” شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از طریق گزش حشرات وجود ندارد. اصلی‌ ترین راه انتقال، به شکل قطرات مخاطی ناشی از عطسه یا سرفه فرد مبتلاست.
  5. ‏خشک‌ کننده‌ های برقی یا معمولی (مانند دستمال کاغذی)، در کشتن و از بین بردن ویروس موثر نیستند. بهترین راه شستن دستها با محلول الکلی یا آب و صابون است.
  6. ‏استفاده از لامپهای مافوق بنفش (UV) یا برنزه کننده پوست برای پاک‌کردن دستها یا پوست از ویروس به علت عوارض زیاد، توصیه نمی‌ شوند.
  7. ‏ابزارهای تب‌ سنج (مانند تب گیرهای معمولی) علیرغم موثر بودن در مشخص کردن موارد مشکوک (یعنی تب‌ دار) به عفونت کرونا، قادر به تشخیص افراد مبتلا در ابتدای بیماری که هنوز دچار عفونت شدید نشدند، نیست. به زبان آمار، تب سنج حساسیت (sensivity) زیاد ولی اختصاصیت (specificity) کمی دارد.
  8. ‏پخش اسپری الکل روی سطح بدن قادر به کشتن ویروسی که وارد دستگاه تنفسی شده‌ اند، نیست و بخاطر عوارض زیاد اصلا توصیه نمی شود. الکل و پاک‌ کننده ها صرفا برای عفونت‌ زدایی از سطوح توصیه می شود.
  9. ‏هنوز شواهدی مبنی آلودگی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به ویروس وجود ندارد؛ هرچند توصیه به شستن دستها با آب و صابون یا الکل پس از تماس با این حیوانات می‌ شود.
  10. ‏واکسیناسیون علیه پنومونی (عفونت ریه) یا آنفولانزای فصلی، تاثیری در محافظت از ویروس کرونا ندارد. با این حال برای جلوگیری از عفونت مجزا، واکسیناسیون علیه ویروس های دیگر توصیه می شود.
  11. ‏شستشوی مخاطی با سالین استریل یا قطره بینی و مشتقات مشابه، تاثیری در عدم ابتلا به ویروس کرونا ندارد. البته شستشوی مخاطی تاثیر مختصری در بهبودی از سرماخوردگی (نه عفونت های تنفسی) دارد.
  12. ‏هیچ نشانه ای مبنی بر اثربخشی مصرف سیر در عفونت کرونا وجود ندارد.
  13. ‏ویروس کرونا “همه” رده های سنی از خردسالان تا سالمندان را می تواند آلوده کند؛ منتها افراد مسن و کسانیکه دارای بیماری‌ های همراه مانند آسم، دیابت یا بیماری قلبی هستند، آسیب پذیرتر و بیشتر در معرض کشندگی قرار دارند.
  14. ‏آنتی‌ بیوتیک‌ها هیچ اثری روی ویروس کرونا ندارند؛ چون اساسا آنتی‌ بیوتیک‌ ها روی باکتری‌ ها موثرند؛ نه ویروس ها! مصرف آنتی بیوتیک احتمالی در بیمارستان نیز به علت عفونت همزمان با عوامل باکتریایی‌ ست.
  15. ‏”فعلا و هنوز” هیچ درمان اختصاصی یا واکسنی برای عفونت ویروس کرونا وجود ندارد.

این اطلاعات از سایت WHO سازمان بهداشت جهانی، (بخش پرسش و پاسخ ) ترجمه شده.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا