سلامت

10 توصیه غذایی شگفت انگیز برای داشتن بدنی سالم و شاد

خلاصه نوشته
  • بدون شک در طول شبانه روز در پلتفرم ها و شبکه ها و رسانه های مختلف توصیه های غذایی مختلفی را دیده و شنیده اید! اما این موضوع به این معنی نیست که شما باید از تمامی روش هایی ارائه شده توسط این رسانه ها پیروی کنید! شما باید از مطالب علمی و توصیه های پزشکی در این زمینه بهره ببرید.

توصیه هایی برای سلامت بدن و شادابی

رژیم غذایی مناسب و معتدل رکن اصلی برای رسیدن به سلامتی و شادابی محسوب می شود. بسیاری از بیماری ها با تصحیح سبک خورد و خوراک بهبود می یبایند؛ از همین جهت هرگز نمی توان تاثیر شگفت انگیز مواد مصرفی و مورد نیاز بدن را نادیده گرفت. در دنیای امروز و با فشرده شدن ساعات کار و زندگی، شمار قابل توجهی از افراد دیگر دقت کافی در این زمینه به خرج نمی دهند.

شاید اغلب ما مانند سابق وقت صرف وعده های منظم را نداشته باشیم و در بیشتر اوقات تنها برای رفع گرسنگی به برخی غذاهای ناسالم روی بیاوریم. دور از تصور نیست که با ادامه همچین شرایطی آسیب زیادی را متوجه خود خواهیم کرد.

از جمله موارد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد؛ در اختیار داشتن یک لیست خرید مفید و مقوی ست. باید دقت کرد که حین تهیه اقلام ضروری بی توجه به سمت قفسه های فروشگاه نرویم؛ بلکه موادی را بخریم که در عین حال خوشمزگی، سودمند هم باشند. در ادامه مقاله پیش رو 10 توصیه کارآمد و موثر در رابطه با عادت های صحیح تغذیه ای بیان می کنیم، که با به کار بستن آن ها شاداب تر و سرحال تر از همیشه خواهید بود.

توصیه غذای شگفت انگیز,توصیه های غذایی,توصیه های غذایی سالم,

10. صرف صبحانه را حذف نکنید

مشغله زیاد شاید باعث شود صرف صبحانه را از برنامه روزانه خود کنار بگذارید و یا تنها به نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه اکتفا کنید. باید بدانید که اولین وعده غذایی، مهم ترین آن ها هم هست.

اگر می خواهید از اضافه وزن دور بمانید، توصیه می کنیم که نسبت به آن پیگیری و دقت لازم را به خرج دهید. یک صبحانه کامل و ایده آل از فیبر، کربوهیدرات و چربی های سالم تشکیل می شود.

دانه هایی از قبیل چیا و تخم کتان، چند تکه از میوه های تازه به علاوه گردو و بادام می توانند گزینه های مطلوبی برای پیشنهاد باشند.

توصیه هایی برای سلامت بدن,توصیه هایی برای سلامتی بدن,توصیه غذای شگفت انگیز,

9. آب بیشتری بنوشید

شاید بدترین عادتی که در زمینه تغذیه می توان نام برد، کم نوشیدن آب باشد. عدم مصرف مایعات به اندازه کافی در طول روز، خشکی بدن، بی حال به نظر رسیدن صورت، رنگ پریدگی، یبوست، بهم ریختگی سیستم گوارش، چروک های ریز دور چشم و پیری زود رس را تقدیم تان می کند.

به همین دلیل اگر می خواهید در سنین جوانی چهره ای خشک و چروک نداشته باشید و دستگاه گوارش تان هم خوب به وظایفش عمل کند؛ آب نوشیدن را جدی بگیرید. بهتر است یک بطری کنار خود داشته باشید تا مدام برای تان یادآوری شود.

اسموتی ها و دتاکس ها هم گزینه های خوش طعم تری هستند که می توانید به راحتی آن ها را جایگزین نوشیدنی های گازدار کنید.

توصیه های غذایی,توصیه های غذایی سالم,توصیه هایی برای سلامت بدن,

8. سبزیجات خام را جایگزین سرخ کردنی ها کنید

شاید سرخ کردنی ها مزه وسوسه کننده و بهتری داشته باشند! با این حال اگر سالم بودن کبد و روده بزرگ برای تان اهمیت دارد؛ درباره الگو های مصرف خود کمی تجدید نظر کنید. در هر ماه حدودا یک هفته تا ده روز را به ترک غذاهای چرب و روغنی اختصاص دهید.

این مطلب را از دست ندهید
10 نکته برای پیشگیری از پیری زودرس پوست

سبزیجات و میوه ها به علت دارا بودن مقادیر بالای فیبر تا مدت نسبتا طولانی قابلیت سیر نگهداشتن دارند. همچنین در مقام مقایسه با دیگر مواد خوراکی زود هضم تر بوده و از یبوست جلوگیری می کنند.

کبد چرب نیز یکی از بیماری های شایع این روزهاست که با اصلاح رژیم غذایی می توان به طور جدی از بروز یا کنترل آن اطمینان حاصل کرد.

توصیه هایی برای سلامتی بدن,توصیه غذای شگفت انگیز,توصیه های غذایی,

7. کم تحرکی را ترک کنید

کم تحرکی جزء جدا نشدنی و البته نگران کننده زندگی انسان مدرن در این عصر است. در چند دهه اخیر و با رشد سریع تکنولوژی و فناوری بسیاری از امور از پشت مانیتور لپ تاپ و تلفن های همراه انجام می شوند.

دیگر برای سر و سامان دادن به همه کار ها نیازی به فعالیت های طولانی نیست. با ادامه این روند روز به روز اضافه وزن بیشتری گریبانگیر مان خواهد شد. در نتیجه متخصصان تغذیه قویا توصیه می کنند که در کنار رژیم متعادل خود، در طول روز زمانی را به ورزش اختصاص دهید.

در حالی که باید توجه لازم را نسبت به مقدار کالری مصرفی خود لحاظ کنید؛ عدم تحرک مناسب می تواند چاقی و مشکلات مربوط به آن را در پی داشته باشد.

توصیه های غذایی سالم,توصیه هایی برای سلامت بدن,توصیه هایی برای سلامتی بدن,

6. کربوهیدرات های نشاسته ای را از یاد نبرید

با فراگیر شدن رژیم هایی مانند کتوژنیک این تصور در بین مردم جای افتاده که کربوهیدرات ها بی نهایت چاق کننده هستند و باید مصرف شان به طور کلی حذف کرد. در حالی که همچین طرز تفکری چندان هم صحیح نیست.

اگر قصد دارید تا برای مدتی رویه تغذیه ی خود را تغیر دهید، قطع استفاده از این ماده می تواند خوب وموثر باشد؛ در طولانی مدت اما نباید به این روند ادامه داد.

در نتیجه بهتر است در سبک غذا خوردن تان از کربوهیدرات های نشاسته ای نظیر سیب زمینی، ماکارونی، نان های سبوس دار و… بهره ببرید. سپس مصرف محصولات صنعتی پر شکر را کم کم به صفر برسانید.

توصیه غذای شگفت انگیز,توصیه های غذایی,توصیه های غذایی سالم,

5. محدوده کالری مصرفی تان را تحت کنترل داشته باشید

با تحت کنترل داشتن میزان کالری تناسب اندام و سلامتی خود را تضمین می کنید. شما مجاز هستید در طول روز از موادی مانند چیپس و بستنی هم میل کنید؛ در صورتی که حد مجاز مصرف بر حسب وزن تان را زیر پا نگذارید.

میوه ها و سبزیجات، غذای های بخار پز یا آب پز علاوه بر مفید تر و زود هضم بودن کم کالری تر نیز هستند. به همین دلیل ایم مکانفراهماست تا حجم بیشتری بخورید اما دچار چاقی هم نشوید.

توصیه هایی برای سلامت بدن,توصیه هایی برای سلامتی بدن,توصیه غذای شگفت انگیز,

4. مصرف کنسرو ها را به حدقل برسانید

در طول یک روز شلوغ و پرکار شاید فرصت کافی برای آشپزی کردن و یا تهیه شام و نهار نداشت باشیم؛ در این صورت کنسرو ها جزو اولین انتخاب های مان خواهند بود.

این مطلب را از دست ندهید
10 فایده ی خوردن تخم مرغ و تاثیر آن روی بدن شما

اگرچه استفاده از آن ها در وقت صرفه جویی می کند و زحمت کمتری هم در پی دارد اما مضرات زیادی نیز در آن موجود است. کیفیت پایین غذا ها که می تواند منجر به مسمویت و ی حتی سوء هاضمه شود؛ اولین خطر محسوب می شود.

غنی بودن با مواد نگهدارنده، نمک و روغن زیاد هم از دیگر ویژگی های منفی این نوع از خوراکی ها به شمار می آیند.

توصیه های غذایی,توصیه های غذایی سالم,توصیه هایی برای سلامت بدن,

3. نمکدان را از سر میز بردارید!

نمک از سدیم و کلرید سدیم تشکیل می شود، ادویه ای محبوب که بدون غذا ها چندان خوشمزه نمی شوند. بدن ما برای حفظ سلامتی به این ماده نیاز دارد؛ منتهی برخی در مصرف آن زیاده روی کرده و خطرات جدی را متوجه خود می کنند.

بالا رفتن میزان سدیم در خون بیشتر از محدوه مجاز، عملکرد رگ های خونی را دچار اختلال می گرداند. اصطلاحا زمختی در آن ها بروز می کند و خاصیت ارتجاعی شان دچار افت می شود.

افزایش مشکلات قلبی عروقی، کلیوی و ابتلا به فشار خون از دیگر مشکلات شایعی هستند که با افراط در استفاده از ان ادویه نصیب تان خواهد شد. با اصلاح سبک زندگی و عادت های پخت و پز مقدار به کر بردن نمک را کاهش دهید.

توصیه هایی برای سلامتی بدن,توصیه غذای شگفت انگیز,توصیه های غذایی,

2. مواد قندی طبیعی را جایگزین قرار دهید

بیسکوییت ها، کیک های صنعتی و شیرینی ها مقدار بسیار بالایی قند و شکر را درون خوئ جای داده اند. به همین علت می توانند دشمن درجه یک سلامتی شما باشند. توت خشک، کشمش و خرما را جایگزین نمونه های کارخانه ای کنید.

اگر در پخت کوکی و کیک های خانگی به شکر نیاز داشتید، موز، سیب و یا در نهایت شکر قهوه های گزینه های بسیار مناسب تری هستند.

توصیه های غذایی سالم,توصیه هایی برای سلامت بدن,توصیه هایی برای سلامتی بدن,

1. مصرف گوشت قرمز را محدود کنید

فارغ از بحث های روز دنیا درباره فواید گیاهخواری و پرهیز از تامین غذا از بدن حیوانات، مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز خطرات جدی برای سلامت به همراه دارد. این مواد کالری بالایی دارند و احتمال ابتلا به چاقی مفرط را تقویت می کنند. سطح اکسیژن رسانی به بدن را کاهش داده و افت انرژی و به اصطلاح سنگین شدن را به دنبال دارند.

به دلیل عاری بود از آنتی اکسیدان ها پیری زود رس و چین وچروک به دنبال خواهند آورد. بوی طبیعی بدن تان را بد می کنند؛ دیابت، فشار خون بالا، بروز یبوست، ابتلا به بیماری های قلبی و… هم چندی دیگر از مضرات آن به حساب می آیند.

همچنین درگیر شدن با بیماری نقرس، یکی یگر از مشکلات بسیار شایع زیاد گوشت قرمز خوردن است. گیاهان و فرآورد های گیاهی، حبوبات، دانه ها، سبزیجات تازه و میوه ها بهترین منبع رفع گرسنگی و تامین انرژی هستند.

1 دیدگاه

  1. صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذاییه و واقعا نباید هیچ جوره حذفش کرد و کامل باید خورد این وعده رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا