سلامت

10 عامل موثر در افزایش وزن بدون در نظر گرفتن رژیم غذایی

خلاصه نوشته
  • گاهی اوقات پیش می آید که شما در عین رعایت کردن رژیم، همچنان دچار افزایش وزن می شوید. این موقعیت کلافه کننده می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که شاید اطلاعی از آن ها نداشته باشید، بنابراین بهترین کار ممکن آن است که با دلایل افزایش وزن آشنا شوید.

راه های افزایش وزن که ارتباطی به رژیم غذایی ندارند!

بساری از افرادی که از اضافه وزن رنج می برند، برای کاهش وزن شان راه های مختلفی رفته اند و از گرفتن رژیم های سخت گرفته تا شمردن کالری های روزانه شان را امتحان کرده اند.

جالب است بدانید که گاهی اوقات در عین رعایت تمامی این موارد و حتی انجام دادن ورزش منظم، وزن افراد کم که نمی شود هیچ، بلکه اضافه تر نیز می شود!

در این شرایط دو راه پیش روی شماست، یا همچنان به روش ها و رژیم های قدیمی تان ادامه داده تا اینکه روزی لاغر شوید، و یا اینکه راه درست را در پیش گرفته و به دنبال مشکل اصلی تان باشید.

زمانی که شما در عین توجه به رژیم و ورزش، وزن کم نمی کنید، ممکن است منشاء مشکل شما از جایی باشد که اصلا از آن آگاهی ندارید.

اگر شما هم علاقه مندید تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کرده و آگاه تر باشید، پس با ما همراه باشید تا شما را با 10 عامل موثر در افزایش وزن بدون در نظر گرفتن رژیم غذایی، آشنا کنیم.

افزایش وزن,راه های افزایش وزن,روش افزایش وزن,

10. ورزش و تحرک کافی ندارید

زمانی که شما شروع به وزن کم کردن می کنید، پاسخ بدن شما برای مقابله با این شرایط، افزایش ترشح هورمون گرسنگی است.

از طرف دیگر زمانی که وزن بدن تان پایین می آید، به طبع سوخت سازتان نیز کندتر می شود. در چنین شرایطی تنها راه چاره برای کاهش وزن، ورزش کردن است.

به خاطر داشته باشید که هر چقدر وزن بیشتری کم کنید، اهمیت تحرک و ورزش در بدن شما بالاتر می رود.

در ابتدای هر رژیم مبتنی بر وزن کم کردن شما چربی، آب و گلیکوژن از دست می دهید که در نتیجه آن، عدد روی ترازو مدام کمتر می شود.

اما پس از آن زمانی می رسد که شما وارد استپ وزنی می شوید و تنها راه خلاصی تان نیز ورزش کردن خواهد بود.

یکی از اشتباه ترین کارهایی که در زمان استپ وزنی ممکن است انجام دهید، کاهش بیشتر کالری روزانه تان است. باید بدانید که با این کار نه تنها سوخت و ساز بدن تان را نابود می کنید، بلکه به هدف کاهش وزن تان نیز نخواهید رسید و عضلات تان تخریب خواهد شد.

9. عضله ساخته اید

وقتی شما در حین وزن کم کردن تان به طور منظم ورزش می کنید، در ازای چربی های از دست رفته تان عضله می سازید.

بهتر است بدانید که عضله از چربی سنگین تر است، اما حجم کمتری دارد. بنابراین اگر وزن تان بالا رفته اما سایز کم کرده اید، می توان گفت که عضله ساخته اید.

دو نفر با وزن یکسان را در نظر بگیرید که یکی توده عضلانی بیشتر و دیگری درصد چربی بالاتری دارد، شخصی که توده عضلانی اش بیشتر است، متابولیسم و سوخت و ساز بیشتری داشته و در نتیجه میزان کالری سوزی اش نیز سریع تر می باشد.

ببنابراین عضله سازی از دسته روش هایی است که علاوه بر تناسب اندام، به سلامتی و کاهش وزن ما نیز کمک خواهد کرد.

روش های افزایش وزن,افزایش وزن,راه های افزایش وزن,

8. خوب نمی خوابید

کمبود خواب یکی از دلایل افزایش وزن به شمار می رود که ممکن است در ابتدا به آن توجه نداشته باشید. بدن شما با کمبود خواب ماننند یک شرایط استرس زا برخورد می کند.

این مطلب را از دست ندهید
10 تکنیک برای سلامت پا

یک فرد بالغ باید حداقل 7 ساعت خواب شبانه داشته باشد تا بتواند هورمون های لازم برای عملکرد مناسب بدن را ترشح کند.

زمانی که شما خوب نمی خوابید، بدن تان آن را نوعی اضطراب به حساب می آورد و در پاسخ به آن، شروع به ذخیره بیشتر چربی و ایجاد احساس گرسنگی می کند.

در مورد علت این فرآیند باید بگوییم که به تکامل انسان ها ربط دارد و چیزی نیست که شما بتوانید تغییرش دهید.

علاوه بر موارد بالا، زمانی که شما دیر می خوابید احتمال گرسنگی و رفتن سراغ غذاهای خوشمزه یخچال برای تان بیشتر خواهد شد! بنابراین تلاش کنید که ساعت خواب منظمی داشته و حداقل 7 ساعت بخوابید.

7. مضطرب هستید

داشتن استرس و اضطراب از آن دسته شرایطی هستند که بدن ما برای مقابله با آن ها واکنش جنگ را به کار می گیرد. این واکنش به آن معناست که بدن شما استرس را نوعی تهاجم تلقی کرده و برای حفظ جان شما واکنش های مختلفی نشان خواهد داد.

زمانی که شما در طی پروسه کاهش وزن تان اضطراب دارید، بدن تمام تمرکزش را برای رهایی از این وضعیت به کار می گیرد و دیگر مانند قبل روی کاهش وزن تمرکز ندارد.

علاوه بر آن، داشتن اضطراب و استرس می تواند باعث پرخوری شود. احتمالا شما هم بارها این شرایط را قبل از یک امتحان مهم و یا بعد از یک شکست عاطفی تجربه کرده اید.

باید بدانید که تمامی این اتفاقات تنها برای محافظت از بدن شما هستند و نباید با آن ها بجنگید و شرایط را بدتر کنید.

علاوه بر موارد بالا، استرس و اضطراب میزان مقاومت سلول های چربی را بالاتر می برد، بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی به جای وزن کم کردن، شروع به افزایش وزن کنیم.

روش افزایش وزن,روش های افزایش وزن,افزایش وزن,

6. سن تان بالاتر رفته است

بالا رفتن سن یکی از دلایل افزایش وزن به شمار می رود که شاید در مورد آن نشنیده باشید. با گذشتن از مرز 50 سالگی، رژیم ها و روش ها قدیمی دیگر مانند قبل برای کاهش وزن کمک تان نخواهند کرد.

بد نیست بدانید که در فواصل زمانی مشخص و به گذر چند سال، سوخت و ساز بدن انسان ها تا 2 درصد کاهش پیدا می کند، بنابراین طبیعی است که کاهش وزن برای تان سخت تر شود.

تنها روشی که می توان برای جلوگیری از این اتفاق در پیش گرفت، آن است که عضله سازی کرده و آن ها را قوی تر کنید، زیرا به طور طبیعی با افزایش سن، بخشی از توده عضلانی تان را از دست خواهید داد.

در کنار موارد بالا، تغییرات هورمونی در سنین بالاتر نیز می توانند از دلایلی باشند که شما دچار افزایش وزن می شوید. اما نگران نباشید، همیشه راهی برای این وضعیت هست.

بهترین کار ممکن آن است که با توجه به شرایط خودتان پیش بروید و در این مسیر به رژیم ها و یا راه های غیر اصولی متوسل نشوید.

این مطلب را از دست ندهید
۱۰ حقیقت جالب از بدن انسان؛ از چاقی زبان تا درخشش بدن

5. تاثیر ژنتیک

ژنتیک از آن دسته مواردی است که احتمالا بارها در مورد تاثیراتش روی کاهش و افزایش وزن شنیده اید. درست است که ژنتیک در این زمینه تاثیر زیادی دارد، اما باید بدانید که حرف آخر را نمی زند.

به عنوان مثال اگر شما پدر و مادر چاقی داشته اید، به آن معنی نیست که شما هم باید چاق باشید و راه چاره ای برای تان وجود ندارد!

باید آگاه باشید که در کنار ژنتیک، عوامل محیطی دیگری نیز وجود دارند که با کنترل کردن شان می توانید تا حد زیادی بر این شرایط غلبه کنید.

راه های افزایش وزن,روش افزایش وزن,روش های افزایش وزن,

4. بیماری های مختلف

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که بیماری های مختلفی وجود دارند که ممکن است از دلایل افزایش وزن شما باشند.

یکی از رایج ترین بیماری های زنان در این زمینه، به سندرم تخمدان پلی کیستیک مربوط می شود که با برهم زدن تعادل هورمون های بدن تان می تواند باعث ناباروری نیز بشود.

لازم نیست نگران شوید، زیرا در صورت رعایت رژیم غذایی سالم و مصرف دارو می توانیداز این مشکل جلوگیری کرده و آن را کنترل کنید.

بد نیست بدانید که برخی از صدمات به مغز، به خصوص بخش هیپوتالاموس، می تواند در افزایش وزن موثر باشد. این بخش در واقع کنترل کننده اشتها در بدن ماست و تعجبی ندارد که هر گونه آسیب به آن بتواند روی وزن ما تاثیر بگذارد.

در این زمینه هم جای نگرانی نیست، زیرا با مصرف دارو می توان این وضعیت را کنترل کرد.

3. انواعی از اختلالات هورمونی

همانطور که می دانید، هورمون ها نقش های زیادی در بدن ما به عهده دارند که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. اگر فکر می کنید که افزایش وزن تان کاملا اتفاقی و بدون دلیل اتفاق افتاده است، ممکن است که مشکل شما هورمونی باشد.

از هورون هایی که در زمینه افزایش وزن تاثیرات زیادی دارند می توان به لپتین، گرلین، انسولین، کورتیول، استروژن، تستوسترون، ملاتونین، پروژسترون، گلوکوکورتیکوئیدها و همچنین هورمون های غده تیروئید اشاره کرد.

افزایش وزن,راه های افزایش وزن,روش افزایش وزن,

2. استفاده از روش های ضدبارداری

قرص های ضد بارداری به علت تاثیراتی که روی هورمون های تان دارند، می توانند یکی از دلایل افزایش وزن شما باشند.

علاوه بر قرص، روش های دیگر مانند تزریق کردن آمپول های ضد بارداری دپو نیز شواهدی از افزایش وزن در بین مراجعین را نشان داده است.

1. مصرف داروها و عوارض جانبی مربوط به آن ها

برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی می توانند باعث بالا رفتن وزن در بین مصرف کنندگان شوند. به خصوص که اگر آن ها را بیشتر از چند ماه مشخص مصرف کنید.

برای آنکه بفهمید که آیا مشکل شما از داروهای مصرفی تان است یا خیر، تنها کافیست از پزشک تان سوال کرده و یا با جستجو در اینترنت به پاسخ مورد نظرتان برسید.

اگر متوجه شدید که داروها و عوارض آن ها از دلایل افزایش وزن شما هستند، حتما با پزشک تان در این باره صحبت کنید.

شاید داروهای دیگری نیز وجود داشته باشد که در عین اثر بخشی مشابه، همراه عوارضی همچون افزایش وزن نباشند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت خرید فالوور اینستاگرام بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا