سلامت

10 نوشیدنی طبیعی آرامبخش قبل خواب

خلاصه نوشته

  • نوشیدنی های خواب آور متفاوتی در بازار وجود دارند که بعضی از آن ها شیمیایی اند و نه تنها مشکل را برطرف نمی کنند بلکه بیماری های دیگری هم به دنبال می آورند، تنها راه حل مفید برای پایان دادن به بی خوابی، استفاده از نوشیدنی های طبیعی خواب آور است.

نوشیدنی های طبیعی خواب آور

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، یکی از مهم ترین عواملی که تاثیر شگفت انگیزی بر سلامت تمام گروه های سنی دارد، خواب شبانه است. به علت اهمیت خواب در تامین سلامت افراد، پزشکان و محققان برای گروه های 18 تا 60 سال، حداقل 7 الی 8 ساعت خواب را ضروری می دانند.

خواب شبانه را جدی بگیرید و برای آن اهمیت قائل شوید، زیرا در صورت کمبود خواب، باید با بیماری هایی مثل افسردگی، دیابت و بیماری های قلبی دست و پنجه نرم کنید! البته کمبود خواب در برخی موارد می تواند منجر به مرگ هم بشود، پس برنامه های خود را به گونه ای مناسب تنظیم کنید تا بتوانید از میزان کافی خواب در شب و خواص آن بر سلامت خود بهره مند شوید.

برخی افراد به علت بیماری، استرس و یا مشکلات دیگر، از بی خوابی رنج می برند و نمی توانند مانند سایر افراد لذت یک خواب راحت را تجربه کنند. این افراد بهتر است به جای استفاده از انواع قرص و داروهای شیمیایی (که در اغلب موارد تاثیر مثبت ندارند) از نوشیدنی های طبیعی خواب آور که سرشار از تریپتوفان و ملاتونین هستند، استفاده کنند و بار دیگر خوابی عمیق را به خود هدیه دهند!

درمان مشکل بی خوابی,نوشیدنی آرامبخش قبل خواب,نوشیدنی برای خواب آرام

10. از آلبالو و گیلاس غافل نشوید!

یکی از خواص شگفت انگیز آلبالو و گیلاس، تریپتوفان زیاد موجود در آن ها است که آنرا به نوشیدنی برای خواب آرام تبدیل کرده و منجر به تنظیم هورمون ملاتونین و در نتیجه بهبود روند خواب می شود. جالب است بدانید، گیلاس و آلبالو هر دو حاوی ملاتونین هستند اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته، میزان ملاتونین موجود در آلبالو 6 برابر بیشتر از گیلاس است.

در زمینه ارتباط آلبالو و گیلاس و بهبود خواب، به مدت یک هفته، آزمایشی بر روی حدودا 20 نفر صورت گرفت و محققان تاثیر این دو میوه بر کم کردن و یا حتی از بین بردن بی خوابی را تایید کردند. به منظور اطمینان بیشتر، یک تحقیق دیگر نیز بر روی 30 نفر انجام شد که نتیجه آن، حکایت از کاهش بی خوابی در اثر نوشیدن 2 بار در روز آب آلبالو داشت. تحقیقات متعددی در این زمینه در سال های دیگری نیز صورت گرفت، به عنوان مثال، یک آزمایش ثابت کرد که نوشیدن روزانه 2 فنجان آب آلبالو (معادل 480 میلی لیتر) طی مدت 14 روز، موجب زیاد شدن ساعت خواب به مدت 84 دقیقه می شود و بی خوابی بزرگسالان 50 سال و بیشتر را کاهش می دهد.

نوشیدنی برای خواب راحت,نوشیدنی های خواب آور,نوشیدنی های طبیعی خواب آور

9. خواص بابونه را جدی بگیرید!

بسیاری از بی خوابی های شبانه، ناشی از استرس کار، مدرسه، دانشگاه و… هستند. استفاده از دمنوش بابونه که یک نوشیدنی برای خواب راحت است، نقش موثری در کاهش اضطراب و در نتیجه تنظیم خواب دارد. در اواخر، تحقیقاتی بر روی 60 فرد مسن انجام شده که استفاده 400 میلی گرم از بابونه برای 28 روز، به منظور تنظیم و کنترل خواب را ثابت می کند.

اگر قصد تهیه چای بابونه در منزل را دارید، می توانید 2 قاشق غذاخوری گل های تازه بابونه را در یک فنجان آب جوش (حدود 237 میلی لیتر)، حل کنید و پس از دم کشیدن آن به مدت 5 دقیقه، چای را از صافی رد کنیدو پس از طی همه این مراحل، بالاخره می توانید از طعم بی نظیر چای لذت ببرید. البته اگر به گل های تازه بابونه دسترسی ندارید، نگران نباشید زیرا به جای آن می توانید از 2 قاشق غذاخوری گل های خشک بابونه استفاده کنید!

درمان مشکل بی خوابی,نوشیدنی آرامبخش قبل خواب,نوشیدنی برای خواب آرام

8. درباره گیاه گیلاس زمستانی چه می دانید؟

یکی از بهترین گیاه ها برای درمان مشکل بی خوابی، گیاه گیلاس زمستانی است. شما می توانید با استفاده از ریشه، میوه و برگ این گیاه مفید، از آن دمنوش تهیه کنید تا علاوه بر رفع مشکل بی خوابی، از استرس و ورم مفاصل خود هم کم کنید. محققان با تحقیق بر روی موش ها متوجه شدند، تری اتلین گلیکول موجود در آن موجب به خواب رفتن انسان و حتی موش ها می شود، پس اگر درگیر بی خوابی هستید، هرچه زودتر این گیاه را تهیه و از آن استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید
کرونا ویروس و آشنایی با علائم و پیشگیری

درمان مشکل بی خوابی,نوشیدنی آرامبخش قبل خواب,نوشیدنی برای خواب آرام

7. با دمنوش سنبل الطیب به جنگ با بی خوابی بروید!

اگر از بی خوابی رنج می برید و یا خواب چندان خوبی ندارید و اغلب شب ها بعد از 2 الی 3 ساعت از خواب بیدار می شوید، پیشنهاد ما به شما، استفاده از ریشه گیاه سنبل الطیب (ناردین مخزنی) است. دانشمندان پس از تحقیقات متعدد، به این نتیجه رسیدند که 30 درصد زنان یائسه که دوبار در روز و برای 4 هفته، از کپسول سنبل الطیب استفاده می کنند، خواب بهتری نسبت به زنان دیگر دارند.

شما می توانید، تنها با استفاده از 2 یا 3 گرم ریشه خشک سنبل الطیب و قرار دادن آن در 237 میلی لیتر آب جوش ( معادل یک فنجان) و دم کشیدن آن به مدت 10 الی 15 دقیقه، از سنبل الطیب دمنوش تهیه کنید و به بی خوابی های پی در پی خود پایان دهید.

درمان مشکل بی خوابی,نوشیدنی آرامبخش قبل خواب,نوشیدنی برای خواب آرام

6. آیا نعناع فلفلی برای درمان بی خوابی موثر است؟

دمنوش نعناع فلفلی یا (سوسنبر)، در طب سنتی برای تنظیم خواب و بهبود آن مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید، نعناع فلفلی می تواند برای درمان سوء هاضمه و سندرم روده تحریک پذیر یا همان IBS هم به کار برود. نکته حائز اهمیت درباره این گیاه این است که، نعناع فلفلی خاصیت ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد حساسیت هم دارد که می تواند در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

برای تهیه دمنوش نعناع فلفلی، کافیست یک مشت از برگ های تازه آن را به 2 فنجان آب جوش (480 میلی لیتر) اضافه و برای حداقل 5 دقیقه دم کنید.

درمان مشکل بی خوابی,نوشیدنی آرامبخش قبل خواب,نوشیدنی برای خواب آرام

5. از شیر بادام برای درمان بی خوابی استفاده کنید.

جالب است بدانید، شیر بادام حاوی مقدار زیادی تریپتوفان، ملاتونین و منیزیم است که منجر به خوابی راحت می شود. 442 دانشجو پس از انجام تحقیقات فراوان بر روی خود، سرانجام به این نتیجه رسیدند که پس از استفاده روزانه 10 عدد بادام تنها برای دو هفته، کیفیت خواب آن ها افزایش یافته است و نسبت به گذشته خواب راحت تری دارند.

قابل ذکر است، منیزیم برای از بین بردن بی خوابی بزرگسالان، به عنوان ماده ای مفید شناخته می شود و تاثیرات فوق العاده ای دارد.

درمان مشکل بی خوابی,نوشیدنی آرامبخش قبل خواب,نوشیدنی برای خواب آرام

4. اسموتی موز و بادام، درمانی برای بی خوابی!

همانطور که می دانید، مواد غذایی حاوی منیزیم، تریپتوفان و ملاتونین در درمان بی خوابی بسیار موثر هستند که موز یکی از این مواد غذایی است! می توانید از موز و شیر بادام اسموتی درست کنید زیرا این اسموتی خوشمزه علاوه بر خواص مختلفی که دارد، خواب را تنظیم کرده و به بی خوابی پایان می دهد.

برای تهیه این اسموتی، فقط به یک عدد موز تازه یا یخ زده، یک فنجان شیر بادام، یک قاشق غذاخوری کره بادام و مقداری یخ نیاز دارید، با ترکیب این مواد، اسموتی شما آماده می شود!

درمان مشکل بی خوابی,نوشیدنی آرامبخش قبل خواب,نوشیدنی برای خواب آرام

3. آیا سبزیجات به درمان بی خوابی کمک می کنند؟

امروزه، سبزیجات در غذاهای مختلفی به کار می روند و خواص شگفت انگیزی دارند، یکی از این خواص، درمان بی خوابی می باشد. با استفاده از آب کرفس، اسفناج، سیب سبز و لیمو ترش، می توانید علاوه بر بی خوابی، استرس خود را هم کاهش دهید و روح و روان سالم تری داشته باشید.

درمان مشکل بی خوابی,نوشیدنی آرامبخش قبل خواب,نوشیدنی برای خواب آرام

2. نارگیل، میوه ای توصیه شده برای بی خواب ها!

جالب است بدانید، آب نارگیل حاوی ویتامین B، منیزیم و پتاسیم است که علاوه بر افزایش انرژی، استرس و بی خوابی را هم به طرز شگفت انگیزی کاهش می دهد، پس اگر امکانش را دارید، حتما از این نوشیدنی استفاده کنید تا به مرور زمان نتیجه آن را ببینید. این نوشیدنی بهترین نوشیدنی آرامبخش قبل خواب می باشد.

درمان مشکل بی خوابی,نوشیدنی آرامبخش قبل خواب,نوشیدنی برای خواب آرام

1. آیا گریپ فروت بی خوابی را کنترل می کند؟

محققان پس از مطالعه های فراوان، به تاثیر بی نظیر این میوه خوشمزه بر بی خوابی و کاهش آن پی بردند. جالب است بدانید، استفاده از گریپ فروت به عنوان یک آبمیوه طبیعی به علت مواد مغذی سرشار آن، می تواند بیشتر از سایر دارو های شیمیایی بی خوابی را درمان و آن را کاهش دهد.

مشاهده بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن