سلامت

10 راه درمان فراموشی و علائم آن

خلاصه نوشته

  • بیماری فراموشی به دلایل مختلفی اعم از عدم دسترسی به تمرکز ذهنی، واگذاری جایگاه اطلاعات جدید به اطلاعات قدیمی، عدم استفاده از اطلاعات حک شده در حافظه به مدت طولانی، سرکوب اطلاعات و در نهایت تداخل اطلاعات ایجاد می شود. تمامی راهکار های موجود در این مقاله می تواند به شما عزیزان برای دستیابی به حافظه ای قوی کمک کند.

راه های پیشگیری و درمان فراموشی

همه ی ما با ضرب المثل “آبی که ریخته شود جمع نمی شود آشنایی داریم”؛ بیماری ها نیز از همین قانون پیروی می کنند. کسی که به بیماری خاصی مبتلا شود در درمان آن با مشکلات متعددی مواجه می شود و حتی ممکن است توانایی درمان بیماری را نداشته باشد و برای آن راهکار درمانی وجود نداشته باشد.

اما اگر علائم بیماری را مشاهده کنید و یا در خانواده درجه یک، یکی این بیماری را داشته باشد بایستی با برخی راهکار های موجود بیماری را از خود دور نگهدارید. همانطور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است پس چنانچه خود را در معرض بیماری خاصی از جمله فراموشی احساس کردید، راهکار هایی که در ادامه ارائه می دهیم می تواند در پیشگیری و به تاخیر انداختن بیماری موثر واقع شود، پس ما را همراهی کنید.

درمان فراموشی,درمان فراموشی در جوانی,درمان فراموشی لحظه ای

10. ورزش کنید

خواب کافی، ورزش و تغذیه مناسب 3 عمل اساسی برای حفظ سلامت بدن می باشند. ورزش کردن نه تنها برای دستیابی به تناسب اندام مفید است بلکه می تواند سلامت قلب و مغز شما را نیز تضمین کند. با انجام هرنوع ورزشی در خور وضعیت جسمیتان عمل خون رسانی از قلب به تمامی نقاط بدن با سرعت و دقت بیشتری انجام می گیرد و درنتیجه افراد از پیری زود رس و عوارض آن که مهم ترین آن ها کاهش حافظه می باشد جلوگیری می کند.

برای ورزش کردن تنها خود را به باشگاه های ورزشی که هزینه بسیاری به همراه دارند محدود نکنید؛ شما می توانید به راحتی در پارک ها، منزل شخصی و حتی حیاط منزل خود به ورزش های هوازی و نرمش های سبک بپردازید، با وجود این ورزش های کم هزینه همان نتیجه ای را می گیرید که از باشگاه ها کسب می کنید؛ تنها مدت دستیابی به نتیجه مناسب با تاخیر مواجه می شود.

درمان فراموشی و تقویت حافظه,راه های درمان فراموشی,درمان فراموشی

9. خواب کافی داشته باشید

اگر در طول شبانه روز خواب کافی نداشته باشید صبح روز بعد متوجه می شوید که تمرکز کافی برای رسیدگی به وظایف خود را ندارید و خیلی از تصمیماتی که برای این روز داشته اید را فراموش می کنید. با توجه به این توضیحات به راحتی می تواند دریافت که خواب اثرات مثبتی بر روی تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر دارد به گونه ای که هرگز نمی توان این دو امر مهم را از یک دیگر جدا فرض کنید. دقت کنید که دانشمندان ساعات خواب مناسب برای هر سنی از افراد جامعه را با توجه به وضعیت جسمیشان متغیر اندازه گیری کرده اند

برای مثال:

  • نوزادان معمولاً بین 14 تا 15 ساعت خواب کامل شبانه نیاز دارند
  • کودکان 1 ساله تا 3 ساله به 12 تا 14 ساعت خواب کامل شبانه نیاز دارند
  • کودکان 3 تا 6 ساله یه 11 تا 13 ساعت خواب شبانه نیاز دارند
  • کودکان 6 الی 10 ساله به 10 الی 11 ساعت خواب در طول شب نیاز دارند
  • نوجوانان به 7 الی 9 ساعت و بزرگسالان به میانگین 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که ساعات خواب گفته شده حتما از ساعت 11 شب تا 6 صبح را در بر بگیرد؛ در غیر این صورت گیرایی شخص در روز بعد کاهش پیدا می کند. با توجه به رنج سنی که در آن قرار دارید به بدن خود استراحت دهید و هرگز اجازه ندهید ساعات خوابتان از این مقدار تعیین شده افزایش و یا کاهش پیدا کند.

درمان فراموشی,درمان فراموشی در جوانی,درمان فراموشی لحظه ای

8. غذاهای سالم بخورید

تنظیم رژیم غذایی با توجه به نیاز های جسمی خود یکی از دیگر عواملی است که می تواند کاهش حافظه را با تاخیر مواجه کند. خوردن غذاهای ناسالم و مضر مانند انواع فست فود ها، غذاهای پرچرب، و حتی غذاهای قندی اثرات منفی بر روی تناسب اندام و مغز افراد گذاشته و حتی باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز می شوند. اما برعکس آن ها خوردن غذاهای پر کلسیم، پروتئینی و ویتامین دار به سلامت اعضای بدن کمک شایانی می کند. مزایایی که خوردن غذاهای سالم برای افزایش حافظه و درمان فراموشی به ارمغان می آورد را هرگز نمی توان انکار کرد پس همیشه تلاش کنید خوراکی های مقوی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

این مطلب را از دست ندهید
10 خوراکی برای شادابی پوست

درمان فراموشی,درمان فراموشی در جوانی,درمان فراموشی لحظه ای

7. خاطراتتان را بنویسید

خاطره نویسی یک راه درمان فراموشی و تقویت حافظه است که باعث می شود با ثبت خاطرات و مرور مداوم آن ها به صورت دائم در حافظه بلند مدت افراد ثبت شده و از بروز فراموشی و کاهش حافظه بلند مدت جلوگیری به عمل آید. هرگز این عملکرد مفید را دست کم نگیرید؛ با امتحان این راهکار خودتان به شخصه تاثیر آن را احساس کنید.

درمان فراموشی,درمان فراموشی در جوانی,درمان فراموشی لحظه ای

6. با پزشک صحبت کنید

همیشه مراجعه به پزشک روانشناس نشان دهنده وجود مشکلات روحی و روانی نیست. در کشور ما این موضوع به قدری بد جا افتاده است که اگر کسی بخواهد به پزشک روانشناس مراجعه کند همهی نگاه ها به سمت او بر می گردد و همه او را به چشم یک آدم افسرده و یا دیوانه می بینند. اما همه ی این تصورات اشتباه می باشد. شما می توانید با مراجعه به پزشک و گفتگوی دوستانه راجع به مشکلات روزمره استرس و ناراحتی را که یکی از عوامل کاهش حافظه می باشند از خود دور کرده و سلامت ذهنی خود را با این کار تضمین کنید.

درمان فراموشی,درمان فراموشی در جوانی,درمان فراموشی لحظه ای

5. مغزتان را تمرین دهید

حل جدول و سرگرمی های فکری از راه های درمان فراموشی است چراکه باعث می شوند مغز به چالش کشیده شده و فعالیت بسیاری برای به نتیجه رساندن و پیروزی در بازی به کار بگیرد. از اهمیت این روش افزایش حافظه و بازدهی مغز غافل نباشید و حتما در ساعاتی که بیکار هستید آن را امتحان کنید، حتما نتیجه مثبتی خواهید گرفت.

درمان فراموشی,درمان فراموشی در جوانی,درمان فراموشی لحظه ای

4. اهمال کاری نکنید

بسیاری از وظایف در طول زندگی برای ما ایجاد می شوند که جذابیتی ندارند و یا سخت می باشند اما در نهایت یک روز مجبورید آن را به اتمام برسانید. در طول این مدت چون انجام کار جذابیتی برایمان نداشته اند از آن طفره می رویم اما زمانی که باید پروژه را تحویل دهیم استرس گرفته و دیگر توانایی انجام آن را نداریم چون تا به آن لحظه به فراموشی سپرده شده اند و زمانی برای انجام کار دیگر باقی نمانده است. بهتر است چک لیستی از این فعالیت ها تهیه کرده و آن را در محلی که جلوی دید باشد قرار دهید تا بتوانید بدون فراموشی سر فرصت به انجام آن ها بپردازید این عمل به مرور زمان حافظه شما را برای انجام کار های غیر ضروری نیز تقویت می کند.

درمان فراموشی,درمان فراموشی در جوانی,درمان فراموشی لحظه ای

3. خودتان را عادت دهید

بسیاری از کارها وجود دارند که در طول روز فراموش می کنیم آن ها را انجام دهیم؛ این کارها ممکن است جزء ضرورت های زندگی باشند مانند نماز خواندن اما کمبود حافظه و تنبلی مانع انجام آن می شود بنابر این باید به فکر درمان فراموشی لحظه ای باشیم. برای آن که بتوان بدن خود را به انجام این کارها عادت دهید بهتر است آن را به عنوان یک وظیفه در نظر گرفته و پس از انجام آن برای خود جایزه ای در نظر بگیرید. در روز های ابتدایی می توان ساعتی زنگ دار و حتی ساعت موبایل را برای یادآوری بر روی زمان مورد نظر تنظیم کنید؛ پس از مدتی متوجه می شوید که این کار جزئی از وظایف روزانه شما شده و دیگر آن را به سادگی فراموش نمی کنید.

درمان فراموشی,درمان فراموشی در جوانی,درمان فراموشی لحظه ای

2. کارهایتان را روی تقویم علامت بزنید

در میان تمامی مشغله های فکری و جسمی که این روز ها همه را به خود درگیر کرده یه خاطر آوردن تمامی کار های روزانه مانند قرار های کاری و تاریخ های مهم کاری بسیار سخت است. در این زمینه تقویم های دیواری می تواند یاری دهنده شما باشد. تا تعیین تاریخ ها و فعالیت های مهم مربوط به هر روز بر روی تقویم و مطالعه آن ها در آغاز هر صبح به سادگی تمامی فعالیت های روز برایتان یادآور می شوند.

این مطلب را از دست ندهید
10 نوشیدنی طبیعی آرامبخش قبل خواب

درمان فراموشی,درمان فراموشی در جوانی,درمان فراموشی لحظه ای

1. کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید

یادداشت کردن فعالیت های روزانه در یک دفترچه کوچک می تواند تا حدود بسیاری مشکلات فراموشی شما را حل کند. بسیاری از ما ها در دوران مدرسه برای آن که تکلیف هایمان را فراموش نکنیم در همان زمان که معلم آن را ارائه می داد در دفترچه هایی یادداشت می کردیم؛ برخی از روز ها که دفترچه مان را فراموش می کردیم به مدرسه ببریم خیلی سریع تکلیف روز بعد را به فراموشی می سپردیم چون جای ثابتی برای یادداشت تکالیف نداشتیم؛ و تکالیفی که برروی صفحه های کتاب نوشته می شد در لابه لای برگه های بیشمار کتاب گم می شد. این مثال به درستی گویای اهمیت دفترچه یادداشت برای تمامی افراد جامعه می باشد. تمامی افرادی که دچار مشغله های فکری هستند می توانند با به کار گیری این روش به افزایش حافظه خود کمک کنند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن