سلامت

10 علت که چرا با رژیم لاغر نمی شویم

خلاصه نوشته

  • رژیم لاغری اشتباه، این روزها بسیار رایج شده اند و متاسفانه اکثر افراد بدون اینکه حتی در مورد اینگونه رژیم ها آگاهی داشته باشند به سلامتی خود آسیب وارد می کنند. خوردن و نوشیدن هم مانند بسیاری از مسائل سواد کافی می خواهد که در رژیم لاغری باید به استانداردهای آن توجه نمود.

چرا رژیم میگیرم لاغر نمیشم؟!

کاهش وزن در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ نمی دهد و اگر کاهش وزنی شدید در مدت زمان کوتاهی را داشته اید باید بگویم شما چربی از دست نداده اید و تنها عظلات تان را از بین برده اید و متاسفانه باید بگوییم که به زودی به وزن سابق بر می گردید. یکی از رایج ترین موضوعاتی که در میان افرادی که رژیم لاغری می گیرند وجود دارد این است که پس از مدتی به وزن سابق خود باز می گردند و بعضا وزن شان چندین برابر وزن قبلی می شود!

اما آیا می دانید چرا با رژیم لاغر نمیشم؟ قطع به یقین نداشتن سواد و آگاهی کافی برای گرفتن یک رژیم اصولی علت اصلی آن است! رژیم لاغری و تغذیه تنها برای افرادی که اضافه وزن دارند نیست، شما به عنوان یک انسان باید بدانید که چه نوع مواد غذایی را وارد بدن خود می کنید. برای مثال اگر قرار است در یک وعده غذایی تن ماهی میل کنید به میزان کالری، چربی، نمک و… توجه کنید. از تمام این حرف ها که بگذریم باید گفت که برای داشتن یک رژیم لاغری استاندارد باید اراده قوی داشته باشید تا به نتایج دلخواه خود برسید. در ادامه با ما همراه باشید تا چند مورد از روش های غلط و دلایلی که باعث لاغر نشدن تان می شود را باهم بررسی کنیم.

رژیم غذایی,رژیم لاغری استاندارد,رژیم لاغری اشتباه,

10. محدودیت در تغذیه و سخت گیری در رژیم غذایی

با گرفتن رژیم های غذایی طاقت فرسا که تنها برای مدتی کوتاه می گیرید هیچ گاه به نتیجه نخواهید رسید. شما با حذف تعدادی از مواد غذایی که مصرف و تامین انرژی روزانه شما از آن ها بوده خطایی بزرگ کرده اید و این در حالی است که می توانید با رعایت یک سری از نکات کوچک که تا آخر عمر به یک زندگی سالم و تغذیه درست پایبند بمانید و به نتیجه مطلوبی برسید، که تنها لازمه این هدف، صبر و شکیبایی است. یادتان باشد که شما یک شبه به اضافه وزنی شدید نرسیده اید که توقع داشته باشید یک شبه هم لاغر شوید! پس خود را با رژیم ها و مواد غذایی که بیشتر در کنارشان عذاب می کشید خسته و محدود نکنید. اصل دیگر این است که شما باید کالری هفتگی خود را در نظر بگیرید و به آن اهمیت بدهید. رژیمی را انتخاب کنید که واقعا دوستش دارید و از آن لذت خواهید برد و هیچ عذابی را در کنارش نخواهید کشید. بسیاری از مردم فکر می کنند که رژیم گرفتن یعنی گرسنگی کشیدن و حسرت خوردن غذاها و خوراکی هایی که یا پر کالری هستند و یا به قول معروف چاق کننده! پس به این ضرب المثل معروف که می گویند کم بخور همیشه بخور عمل کنید.

چرا با رژيم لاغر نميشم,چرا با رژیم لاغر نمی شوم,چرا با رژیم لاغر نمیشم,

9. مدام خودتان را وزن نکنید!

اگر عدد روی ترازو تغییری نکرده اصلا خود را نگران نکنید و هی نگویید چرا با رژیم لاغر نمی شوم! شاید شما سایز کم کرده اید و چربی های سوخته شده تبدیل به عضله شده اند، زیرا با آب کردن هر یک پوند چربی می توانید یک پوند عضله دریافت کنید. اینکه هر روز خودتان را وزن کنید، فقط شما را ناامید تر خواهد کرد! پیشنهاد می کنیم که هر دو هفته یک بار وزن کشی را انجام دهید. بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها با کاهش عدد روی ترازو لاغر می شوند، این را به خاطر داشته باشید که مهم این است که سایزتان تغییر کند یعنی کاهش سایز اولویت بیشتری نسبت به کاهش وزن دارد پس به جای اینکه با وزن کردن و عذاب هر روزه، خودتان را از هدف تان دور تر کنید، به فکر این باشید که نرمش ها و تمرین های بیشتری انجام دهید تا در روند چربی سوزی و کاهش سایزتان موثر باشد.

چرا رژیم میگیرم لاغر نمیشم,رژیم غذایی,رژیم لاغری استاندارد,

8. رژیم می گیرد اما ورزش را نا دیده می گیرد!

بدون شک تبلیغات وسوسه کننده بسیاری در فضاهای مجازی و سایت های مختلف و رسانه ها با مضمون “کاهش وزن بدون ورزش” “چربی سوزی بدون نیاز به تحرک” را دیده اید! اما آیا تا به حال با عقل سلیم خودتان به این تبلیغ های دروغین فکر کرده اید؟ مگر می شود بدون اینکه ذره ای برای سوزاندن چربی هایی که سال هاست در بدن تان انباشته شده اند تحرک داشت، لاغر شد؟ برای جذب و دریافت انرژی موجود در غذا باید ابتدا آن ها را سوزاند! یادتان باشد که برای داشتن کاهش وزن در کنار رژیم باید ورزش کنید. با ورزش سوخت و ساز بد افزایش می یابد و چربی و کربوهیدرات های اضافی بدن کاملا دفع و سوزانده می شوند. رکن اصلی یک رژیم و کاهش وزن ورزش است پس سعی کنید روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید حتی اگر شرایط ورزش را هم ندارید پیاده روی کنید تا معجزه آن را ببینید. برای پیاده روی هم نیازی نیست که ساعت ها به خیابان بروید و یا تردمیل داشته باشید، می توانید در همان حیاط خانه تان هم راه بروید! اما به طور کلی ورزش روزانه مقاومت و قدرت بدنی شما را افزایش می دهد و شما را شاد و سر زنده نگه می دارد. افسردگی یکی از دلایل چاقی است که برخی روانشناسان ورزش را در کنار درمان به این افراد توصیه می کنند.

این مطلب را از دست ندهید
10 حقیقت جالب درباره ویژگی های خارق العاده بدن زنان

7. تغذیه های مناسبی را خریداری نمی کنید!

داشتن تغذیه مناسب و استاندارد، نیاز به تحصیلات دانشگاهی و مدارک عالی رتبه ندارد! کافیست سطح آگاهی خود را با خواندن مقالات و کتاب های متعدد بالا ببرید تا بدانید که بدن تان ارزشمندتر از آن چیزی است که هر غذا و خوراکی بی ارزشی را به آن وارد کنید! شما باید به میزان و پروتئین و کالری های موجود در اقلامی که می خرید کاملا توجه داشته باشید. از خرید خوراکی های خوشمزه و ناسالم و پر کالری که هیچ سودی به بدن شما نمی رسانند پرهیز کنید. همیشه با شکمی پر و سیر به خرید بروید زیرا در غیر این صورت مدام به سمت خوراکی های غیر ضروری و نامفید خواهید رفت! بهتر است فهرستی را از قبل در منزل تهیه و یادداشت کنید، سعی داشته باشید طبق همان نوشته ها خرید داشته باشید.

رژیم لاغری اشتباه,چرا با رژيم لاغر نميشم,چرا با رژیم لاغر نمی شوم,

6. یادتان می رود که به اندازه کافی آب بنوشید!

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات رژیم لاغری، خوردن آب کافیست، آشامیدن 1 الی 2 لیتر آب در روز که معادل 8 لیوان می شود بسیار واجب است. نوشیدن آب، اشتها و میل به غذای را در شما کاهش داده و ۲۵٪ سوخت ساز بدن را افزایش می دهد و در آخر به هضم شدن بهتر کربوهیدرات ها و دفع آنان کمک می کند. ۶۰الی۵۰٪ بدن را آب تشکیل می دهد و مصرف کم آن در روز مشکلاتی زیان آوری دارد. طبق تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته اشخاصی که مصرف آب شان را به دو لیوان افزایش داده اند، ۶۰الی۲۰۰ کالری کمتر جذب می کنند.

5. برنامه خاصی برای رژیم غذایی تان ندارید!

اگر از شب قبل بدانید که روز بعد قرار است چه بخورید و چه مواد غذایی را لازم دارد بهتر عمل خواهید کرد و به غذاهای حاضری و رستورانی پناه نخواهید برد. برای راهنمایی بهتر، کافیست بدانید که وجود قدری میوه در یخچال و سبزیجات کمک بسیار خوبی است همچنین وجود اقلام غذایی چون: اسنک و فیله های فریز شده، آجیل و خشکبار، ماست کم چرب یا یونانی، تکه هایی از سیب یا میوه خرد شده، کره بادام زمینی، برنج قهوه یا ماکارونی سبوس دار و پاپ کورن که کالری کم تری دارند بسیار عالیست. شما می توانید برای تشویق خود به نوشیدن آب، از آب های طعم داری چون: آب و آب لیمو، آب و خیار یا خاکشیر و تخم شربتی بدون شکر در آب استفاده کنید. مصرف میوه (توت فرنگی، هندوانه، طالبی، انگور و…) و سبزیجات فیبر دار مانند (کاهو، خیار، گوجه فرنگی، کرفس، تربچه و…) را هم فراموش نکنید.

چرا با رژیم لاغر نمیشم,چرا رژیم میگیرم لاغر نمیشم,رژیم غذایی,

4. با آرامش غذا نمی خورید!

گاهی از شدت استرس آنقدر حواستان پرت است که نمی دانید چه خورده اید و چه قدر خورده اید! توصیه می کنیم که قبل از شروع خوردن غذا، چند نفس عمیق بکشید و روی غذا تمرکز کنید. سعی داشته باشید با هر قاشق طعم و مزه‌ آن را به خوبی حس کنید و لذت ببرید. اندازه و سایز بشقاب ‌تان را کوچک تر انتخاب کنید. با آرامش بجوید و در دلتان جویدن‌ تان را بشمارید و بعد کمی صبر کنید تا مطمئن شوید آیا واقعا هنوز گرسنه هستید؟ گاهی انقدر عصبی هستیم که پر خوری می کنیم، در این مواقع سعی کنید قبل از خوردن غذا یک لیوان آب بنوشید و نفس عمیق بکشید. رعایت این نکات ریز بسیار کارآمد است و احتمال اینکه غذای داخل بشقاب را تا آخر بخورید را به نحوی پایین خواهد آورد. هنگام خوردن وعده های‌ تان به تماشای تلویزیون ننشینید، هنگام کار یا رانندگی غذا میل نفرمایید. تمرکز نکردن، پرتی حواس به موقعِ غذا خوردن یکی از عوامل چاقی است!

3. رژیم های غیر استاندارد و اشتباه!

رژیم های غذایی زیادی وجود دارد که برای هر بدنی مناسب و کامل نیستند و اغلب نه تنها فرد کاهش وزنی نخواهد داشت بلکه آسیب هایی به معده و بدن او خواهد رسید. رژیمی درست و به جا است که از تمامی مواد غذایی سالم و ویتامین های کافی بر خوردار باشد، حذف کامل پروتئین یکی از غلط ترین شیوه هاست. رساندن کالری به نصف کالری مورد نیاز بدن یا نخوردن کربوهیدرات ها به طور کامل! برای رسیدن به تناسب اندام باید با توجه به هرم های غذایی سالم جلو برویم. پیشنهاد می کنیم که غذا های روغنی و سرخ کردنی را به کل حذف کنید و از روغن های گیاهی و سالم برای طبخ غذاهای تان استفاده نمایید. روغن هایی مانند روغن کنجد، روغن زیتون و… به طور کلی یک رژیم غذایی درست باید سرشار از پروتئین های بدون چربی مانند: مرغ، کربوهیدرات پیچیده مثل: نخود فرنگی، فیبر که در سبزیجات و همچنین گوجه باشد. از طرف دیگر توصیه می کنیم که از چربی های سالمی که در آجیل و خشکبار هایی چون بادام و گردو وجود دارد استفاده کنید که پیشنهاد می کنیم مصرف آن ها به صورت خام باشد.

این مطلب را از دست ندهید
10 تا از عادت های بد خواب که بسیار مضر هستند

رژیم لاغری استاندارد,رژیم لاغری اشتباه,چرا با رژيم لاغر نميشم,

2. حذف وعده های غذایی

حذف وعده غذایی یکی از اشتباهات رایج افرادی است که اضافه وزن دارند. شما نباید اصلا دو الی یک وعده را در طول شبانه روز از برنامه غذایی‌ تان حذف کنید. در هر وعده میزان انرژی و ویتامین ذخیره شده است، شما با حذف این ویتامین ها، تعادل بدن تان را به هم می ریزید چراکه انرژی لازم را از وعده های مختلف غذایی از دست می دهید. در واقع وعده های غذایی در بدن بر رو پنج سیستم و اعضای بدن بسیار تاثیر گذار می باشد مانند: دستگاه عصبی سیستم گوارشی، بافت چربی و همچنین غدد درون‌ ریز‌. این 5 سیستم وظیفه  نظارت بر فعالیت، میزان اشتهای فردی و سوخت ساز بدن یا ثبات وزنی را دارند. شخص با نخوردن و حذف وعده های غذایی اختلالاتی برای سیستم بدن ایجاد می کند، بدن در این شرایط احساس خطر می کند و برای دفاع از خود وزن را به حالت سابق یا بیشتر باز می گرداند. پس اصل بر آن است که هرگاه احساس گرسنگی کردید غذا بخورید اما به اندازه! و هر گاه سیر شدید از خوردن غذا دست بردارید.

1. کالری دریافتی بدن را کاهش می دهید

کیفیت لازمه در رژیم غذایی مهم تر از کالریست. اگر دو الی یک وعده غذایی را به طور کامل حذف کنید بدن تان کالری موجود و واجب را دریافت نخواهد کرد. بدن به کالری های موجود در مواد پروتئینی و فیبر دار، نیاز دارد تا بتواند انرژی کافی را تامین کند و اگر کالری کافی را تامین نکند ناخودآگاه برای حفظ امنیت، کالری هایی دو برابری تولید می کند و شما به مرور زمان چاق تر از گذشته می شوید. رژیم سالم و خوب رژیمی است که کالری هایی مناسبی داشته باشد و این کالری ها از مواد غذایی سالم تهیه شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن