راهنمای سفر به ایرانگردشگری

بهترین زمان سفر به قشم جزیره ای رنگارنگ در خلیج فارس

راهنمای سفر به قشم

قشم کجاست؟ قشم یکی از بزرگترین جزیره های استان هرمزگان، واقع در تنگه هرمز می باشد، که از قسمت شمال به بندر عباس، شمال شرقی به جزیره لارک، از بخش مرکزی به بنرلنگه و خمیر، و قسمت جنوب غربی به جزیره های تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی متصل می شود.

قشم مساحتی بالغ بر ۱۴۹۱ کیلومتر، که می توان گفت برابر کشورهای سنگاپور، سن مارینو و بحرین است، و از نظر استراتژیکی جزو حساس ترین مناطق محسوب می گردد. جزیره قشم با طبیعتی بکرو دیدنی و قدمتی مربوط به دوران ساسانی ، به یکی از بهترین مناطق گردشگری در ایران و جهان تبدیل شده است.

اگر تاکنون به قشم رویایی سفر نکرده اید، توصیه می کنیم، در اولین فرصت مقدمات مسافرت را فراهم آورده و لحظات ناب و تکرار نشدنی را در خاطرات شیرین تان ثبت نمایید.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

جاذبه های بی نظیر و اسرار آمیز، از قشم جزیره ای منحصر به فرد و رویایی ساخته و شما با سفر به این سرزمین تاریخی ، با تمام زوایای پنهان و شگفت انگیز آن آشنا می شوید.

از دهه هفتاد بندر قشم به منطقه آزاد تجاری و پر رونق تبدیل شده، که همین امر تاثیرات مثبت بسیاری همچون جذب گردشگر، مهاجرت به قشم برای زندگی و کار و ساخت بناهای تجاری فوق العاده را بر این نقطه از بهشت ایران زمین گذاشته است.

در سال های اخیر تورهای بسیاری برای قشم گردی فعالیت می کنند که برای همراهی با آن ها می توانید سری به سایت های گردشگری بزنید.

آنقدر تصاویر منحصر به فرد از جاذبه های طبیعی در چشم و ذهن تان حک خواهد شد، که گویی در آن واحد به سایر کشورهای حومه خلیج فارس نیز مسافرت کرده اید.

برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری قشم می توانید از بهترین سایت های گردشگری ایران کمک بگیرید. در ادامه همراه ما باشید تا بهترین زمان سفر به قشم این جزیره ای رنگارنگ را به شما دوست داران طبیعت گردی معرفی کنیم.

بهترین زمان سفر به قشم و کیش,بهترین زمان مسافرت به قشم,بهترین فصل سفر به قشم

آب و هوای قشم

قشم بزرگ ترین جزیره ایرانی واقع شده در تنگه هرمز، با آب و هوایی ویژه که در قسمت های مختلف با تفاوت های خاصی رو به رو است.

به طور مثال در بخش هایی که به بندر عباس، بندر خمیر، جزیره لارک و تنب کوچک و بزرگ متصل می شود، نسبتا از رطوبت و دمای بالاتری برخوردار می باشد. تا کنون بیشترین و کمترین دمایی که برای قشم زیبا به ثبت رسیده به ترتیب ۱۶ و ۴۶ درجه سانتی گراد است.

بهترین فصل سفر به قشم

تابش آفتاب داغ و گرمای دل چسبش ، یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی می باشد؛ که به برنزه کردن پوست خود علاقه مند هستند. افرادی که طبعی گرم دارند، بهتر است هوای دلپذیر پاییز و زمستان، قشم را تجربه نمایند و طبیعتا بهار و تابستانش، می تواند، اشخاص سرمایی را عاشق خود کند.

بهترین ماه سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم

سفر به قشم در بهار

به جرات می توان گفت بهترین فصل سفر به قشم، بهار است. سه ماه اول سال که با تعطیلات دوست داشتنی نوروز همراه می باشد، شما را در عالی ترین زمان جهت دیدار از تمام جاذبه های گردشگری قشم قرار می دهد.

هوای مطبوع در کنارموج های شفاف و دل انگیز ساحل نمایی منحصر به فرد را ایجاد می نماید. لحظه سال تحویل همیشه از سوی اداره گردشگری قشم به باشکوه ترین شکل برگزارشده ؛ و هر ساله مسافران بیشماری از سراسر ایران و کشورهای اطراف را برای شرکت در این مراسم به سوی قشم می کشاند.

جاذبه های طبیعی و جانوری همچون لاک پشت های پوزه عقابی، که در اواخر اردیبهشت از تخم در می آیند، یکی دیگر از موارد پرطرفدار این جزیره زیبا است. طولانی بودن روزها نسبت به شب در نیمه اول سال، این امکان را برای شما فراهم می آورد، زمان بیشتری برای بازدید از مناظر شگفت انگیز پیدا کنید.

سفر به قشم در تابستان

از آنجا که تابستان گرم ترین زمان به همراه آفتاب داغ در جزیره محسوب می گردد، بهتر است هر موقع قصد خرید و تفریحات دریایی یا آب تنی داشتید، قشم زیبا را برای سفر انتخاب کنید.

مراکز خرید فراوان با بازارچه هایی که به صورت فصلی در منطقه آزاد تجاری برپا می شود، ایده آل ترین گزینه برای افرادی که به خرید علاقه مندند و یا به قصد تجارت به قسم سفر می کنند؛ به شمار می رود.

بهترین زمان سفر به قشم برای خرید تابستان است، چرا که به دلیل دمای بالا و گرمای شدید، میزان سفر به قشم کاهش می یابد، و شما می توانید، از تخفیف های تکرار نشدنی بهره مند شوید.

سفرهای یک روزه با کشتی بر فراز دریا، جت اسکی، شنا، پیاده روی بر ماسه های داغ که جنبه درمانی نیز دارد، از جمله تفریحات خاص جزیره قشم می باشد، که ارزش تجربه کردن را دارد.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

سفر به قشم در پاییز

جنوب ایران همواره جزو اولین انتخاب ها برای سفر در فصل پاییز است. ساحل زیبا وطبیعت رنگارنگ در ماه های مهر و آبان نمایی خیره کننده را برای جزیره قشم پدید می آورد. از آن جا که میزان پذیرش مسافر در فصل پاییز بسیار بالاست، شما می توانید، از بیشترین امکانات تفریحی ارائه شده بهره مند شوید. شنای دسته جمعی دلفین ها یکی از زیباترین تصاویر که، تنها در چند کشور دنیا امکان بازدید از آن وجود دارد، شما را با خود به عالم رویا خواهد برد.

هوای مطبوع، یک پیاده روی دل انگیز را در ساحل تماشایی قشم برای شما رقم می زند، ضمن اینکه عکاسان سیار در همه جا ساحل آماده ثبت بهترین لحظات خانوادگی یا دوستانه تان می باشند.

سفر به قشم در زمستان

همه ما فکر می کنیم زمستان نمی تواند فصل مناسبی برای مسافرت باشد. اما باید بگوییم که قشم از جمله گزینه های شگفت انگیز و مناسب یک سفر زمستانی دلچسب به شمار می رود.

جزیره قشم از مقصدهای چهار فصل سفرهای داخل کشور محسوب می گردد. این زمان نیز به عنوان بهترین زمان مسافرت به قشم برای خرید می باشد، زیرا با کمترین میزان گردشگر رو به رو است، و تخفیفات باورنکردنی اجناس قطعا شما را شگفت زده می کند. فروشگاه ها و بازار قدیمی قشم با نمایی خیره کننده از انواع صنایع دستی و پارچه های زربافت، هر بیننده ای را محو خود خواهد کرد.

بهترین غذاهای قشم

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

کلمبا

غذای لذیذ منطقه قشم با ترکیبی از ماهی، گندم پرک، سبزی، نمک، فلفل و زردچوبه طعمی بی نظیر را در بین غذاهای محلی دارد. اگر به قشم سفر می کنید حتما این خوراکی خوش مزه را امتحان کنید. طرز پخت کلمبا نیز شیوه ای خاص دارد، ابتدا باید گندک پرک را بپزید بعد ماهی را که از قبل در نمک وزردچوبه و آب جوشانده اید را با سبزی مخلوط کرده، سپس به گندم پخته اضافه می کنید. در آخرین مرحله با روغن محلی که در زبان مردم قشم ” جونون” گفته می شود، سرونمایید.

هواری چکو میگ

هواری چکو میگ، همان لارو خشک شده میگو است، که زمان تخم ریزی میگو در جنگل حرا توسط ماهیگیران صید می شود، و بعد از فرایند خاصی به بازار ارسال می کنند.

اول لارو های خشک را که در آب دریا جوشانده و خشک کرده اند، با پیاز به خوبی تفت می دهید، تا قشنگ سرخ شوند، سپس مقداری زردچوبه و آب به آن می افزایید، عدس آب پز را به غذا اضافه کرده و به مقدار لازم آب جوش بریزید.

برنج را از ۶ ساعت قبل خیسانده و در مرحله آخر با باقی مواد مخلوط کرده و پس از تمام شدن آب، اجازه بدهید حسابی دم بکشد.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

موفلک

ابتدامقداری جو یا گندم پرک شده را در تابه، بدون روغن تفت می دهیم، سپس در آب ریخته تا خوب خیس بخورند.

ماهی را در محلول آب نمک و زردچوبه می جوشانیم و پس از جدا کردن استخوان هایش، با پیاز خوب تفت می دهیم. در مرحله آخر گندم یا جو پخته شده را به آن اضافه نموده و اجازه می دهیم خوب دم بکشد. غذایی بسیار لذیذ و پر طرفدار، که طعمی به یاد ماندنی دارد.

پودینی کوسه

گوشت کوسه را بعد از پاک کردن به خوبی می شوییم، سپس در آب نمک جوشانده، تا کاملا بپزد.پس از نرم شدن گوشت به راحتی می توانید استخوان ها را جدا نموده و با دست له می کنید تا حسابی آبش کشیده شود.

زمانی که گوشت کاملا خشک شد، با پیاز، گشنیز و شوید در روغن خوب تفت می دهید، پس از افزودن مقداری رب و لیمو عمانی درب قابلمه را می گذاریم و با شعله بگذارید خوب جا بیوفتد. این نوع غذا را با گوشت سفره ماهی نیز می توان تهیه کرد.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

ماهی برشته

ماهی از بیشترین مواد خوراکی مورد مصرف مردم جنوب کشور به شمار می رود. برای درست کردن این غذا، از انواع ماهی می توان استفاده کرد.

اگر برای طبخ ماهی برشته از ماهی های کوچک همچون ساردین استفاده کنند، داخل شکمش را خالی نکرده و بر صفحات فلزی قرار می دهند تا حسابی کباب شود.

در مرحله آخرمقداری روغن را به بدن ماهی می سابند تا پوستش حالت سوخاری پیدا کند، سپس در یک ظرف گذاشته و مقداری آب رویش می پاشند تا هنگام سرو به راحتی بتوان پوستش را جدانمود.

بهترین سوغات قشم

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

صنایع دستی و حصیر بافی

صنایع دستی و حصیر از عمده ترین محصولات مناطق جنوبی که آب و هوایی گرم و خشک دارند؛ به شمار می رود.

سینی پهن و حصیری به نام “سپ” ، گلدان حصیری، دمکنی، ظرف میوه، و ظرف نگهداری نان همگی از جمله صنایع دستی که با حصیر بافته می شوند بوده که با رونق بسیار خوبی در بازار یافت می گردد.

حصیرها را از لیف درخت خرما به دست می آورند، و زنان و مردان هنرمند، این خطه پاک سرزمین مان با مهارتی غیر قابل وصف، زیباترین وسایل را درست می کنند، تا با عنوان سوغاتی قشم در اختیار گردشگران بگذارند. طراحی های چشم نواز به همراه استفاده از رنگ های شاد، توجه هر بننده ای را به خود جلب می کند.

ادویه های تند و تیز جنوبی

طعم بی نظیر غذاهای جنوبی علاوه بر نمایش هنر بانوان، حاصل ادویه های خوش عطر جنوبی می باشد. ادویه های جنوبی جزو خاص ترین سوغاتی های قشم به شمار می روند.

اگر به قشم زیبا سفر کردید، حتما از این سوغاتی ارزشمند جزیره تهیه کرده و رنگ و بویی بی نظیر به دست پخت تان بدهید. طبیعت گرم این ادویه ها، بی شباهت به خونگرمی مردم میهمان نواز قشم نیست، و گویی که خلق و خوی مهربانشان در نوع طبع و تغذیه آنان بی تاثیر نمی باشد.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

انواع نان های خوشمزه و محلی

قشم با تنوع بیش از ۲۰ نوع نان محلی، از جمله مناطق خاص در صنعت خوراک محلی به شمار می رود. نان هایی که به شیوه های گوناگون و با انواع مواد متنوع طبخ می گردند؛ دهان هر بیننده ای را آب می اندزند.

برخی از این نان ها را با ماهی، سبزی، تخم مرغ، رازیانه، گشنیز، و بسیاری مواد دیگر پر کرده و به صورت شیرینی های مغزدار می پزند. در کنار نان ها سس مخصوص قشم که به سوراغ معوف است، نیز دل گردشگران را برده و از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد.

مواد تشکیل دهنده سس سوراغ شامل: ماهی حشیشه، گل سرخ، آب، پوست نارنج و نمک می باشد، و طعمی متفاوت و کم نظیر دارد. از سایر انواع نان ها می توان از نان کروسی، نان خمیر و نان بالاتاوه نام برد. تنوع بیشمار خوراکی های خوش مزه، موجب شده که سالانه چندین فستیوال غذاهای محلی در سراسر کشور توسط مردم هنرمند قشم برگزارگردد.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

بهترین زمان خرید در قشم

پیش تر گفتیم که تابستان، بهترین زمان سفر به قشم برای خرید محسوب می شود. زیرا این فصل با گرمای طاقت فرسا کمترین آمار گردشگر را دارا می باشد، و شما به راحتی می توانید تخفیف های باور نکردنی را از بازاریان دریافت نمایید.

شاید گرمای قشم را به عنوان یک نکته منفی تماشا کنید، اما جالب است بدانید، در این فصل بیشترین میزان خرید از سوی صاحبان مشاغل تجاری رخ می دهد، که سودی چشمگیر را برای شان به ارمغان می آورد.

در کنار انواع پاساژها، مغازه ها، فروشگاه، مراکز خرید مدرن و سنتی، بازارچه های فصلی، باید از یک شهر منحصر به فرد برای بهترین خرید ممکن نام برد. ” درگهان” یکی از شهر های استان هرمزگان و از توابع جزیره قشم بوده، که در ۲۰ کیلومتری از قسمت غربی جزیره قرار گرفته است.

این شهر بیشترین تنوع محصولات را به شما ارائه می دهد، و محال است از بازار بی نظیر آن دست خالی بازگردید. ضمن اینکه قیمت های مناسبش را در هیچ جای ایران نمی توانید بیابید. پس اگر قشم را به عنوان مقصدی برای سفرتان انتخاب نمودید، درگهان دوست داشتنی را از یاد نبرید.

هزینه سفر به قشم

همه ما می دانیم که برای سفر باید هزینه کرد. شما باید برای رفت و برگشت، اقامت، خورد و خوراک، خرید و تفریحات مبلغی را در نظر بگیرید. اما به یاد داشته باشید با کمی مدیریت و برنامه ریزی می توانید به راحتی از مخارج اضافه جلوگیری نموده تا سفری دلپذیر تر را در کنار خانواده یا دوستانتان تجربه نمایید.

بهترین جشنواره و فستیوال ها

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

جشن نوروز صیاد

جشن نوروز صیاد را به جرات می توان زیبا ترین و با شکوه ترین فستیوال قشم نامید. این مراسم در پایان تیر ماه توسط صیادان اجرا می شود، یه این شکل که هیچکدام برای صید به دریا نمی روند و با پوشیدن لباس محلی به رقص و پایکوبی، خواندن سرودهای محلی، بادبادک بازی، مسابقات شنا و غواصی، قلیق رانی، طناب کشی و پختن غذاهای محلی، می پردازند، اگر در پاییز سفر به قشم را تجربه کردید حتما از این جشن دیدن کنید.

جشن از اوایل روز تا نیمه ها ی شب ادامه داشته و مرکز برگزاری آن روستاهای لافت و بلخ می باشد. در طول تاریخ مراسم ها و جشن های بیشماری در فرهنگ مردمان قشم شکل گرفته که همگی علاوه بر جنبه خوشی و شادی، نوعی شکرگزاری ویژه نیز به شمار می رود.

جشن سنتی نخل و خرما

جشن زیبا و پر از رنگ های شاد که در زمان برداشت محصول خرما انجام می پذیرد، نخل و خرما می باشد. در این مراسم تمامی محصولات به دست آمده از درخت خرما همچون: خرما، شیره خرما، شیرینی های خرمایی، و صنایع دستی بافته شده با لیف خرما، و حتی کنده درخت خرما نیز برای فروش عرضه می شود.

در کنار بازارچه مراسم شادی و پایکوبی نیز برقرار بوده و مردم به بازی های محلی، آوازخوانی و آدین بندی کاروان شتر مشغول می شوند. کجاوه سواری نیز یکی از تفریحات مورد علاقه اهالی قشم به شمار می رود. جوانان در طول جشن با برگزاری بازی های سنتی به رقابت و شادی می پردازند.

جاذبه های گردشگری قشم

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

دره سکوت هرمز | Silence Valley

پس از طی چند صد متر پیاده روی از قشم به دره ای با رسوبات نمکی و رسی می رسید، که به دره سکوت معروف می باشد. دره سکوت نوعی جاذبه طبیعی اعجاب انگیز است، که با لایه های ترکیب شده از گل رس و نمک، نمایی تماشایی را به وجود آورده و چشم هر بیننده ای را خیره خواهد کرد.

سکوت بی نظیری که بر این دره حکم فرماست یکی از دلایل نام گذاری آن می باشد. لایه های تشکیل شده از رنگ های سفید، زرد، نارنجی، قرمز وصورتی که به صورت طرح های ابروباد ایجاد شده اند، شما را به دنیا رنگین کمانی جزیره میهمان می کند.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

فرش خاکی هرمز | Hormoz khaki carpet

اگر در سفر به قشم موفق به دیدار فرش خاکی شده اید، باید بگوییم بسیار خوش شانس هستید. این فرش در نیمه اول سال که از باران های فصلی خبری نیست توسط ۵۰ نفر با استفاده از خاک های رنگی طراحی و ساخته می شود.

ابعاد فرش خاکی ۱۳۰۰ متر مربع و با ترکیب ۱۲ رنگ می باشد، که بزرگترین فرش خاکی جهان به شمار می رود. ساخت فرش قدمتی حدود صد ساله دارد و مردم هنرمند قشم هر ساله با طرح های متفاوت و با حوصله فراوان، اقدام به ساخت آن می کنند.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

ژئو پارک قشم | Geopark

ژئو پارک به جاذبه طبیعی گردشگری گفته می شود؛ که علاوه بر طبیعت بکر از گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فردی نیز برخوردار باشد. قشم به عنوان دارنده بزرگترین و تنها ژئو پارک خاورمیانه بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

از انواع جانورانی که در این منطقه زندگی می کنند، می توان به : فلامینگو، مرغ شهد خور، پرستو، بلبل خرما اشاره نمود و از انواع گونه های طبیعی مانند: غارهای نمک، بام قشم، تنگه چاهکو، چشمه های آب معدنی، دره تندیس ها نام برد.

تماشای هرکدام از بخش های این پارک می تواند ساعت ها شمارا سرگرم کند، چنانچه یک بار از این جاذبه زیبا قشم دیدن نمایید، قطعا دوست دارید بارها سفر به جزیره را تجربه نمایید.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

دره ستارگان | Stars Valley

یکی دیگر از جاذبه های بی نظیر و دیدنی قشم دره ستارگان می باشد، که قدمتش را به دوران سنوزوئیک نسبت می دهند. این دره به عنوان قسمتی از ژئو پارک در سازمان یونسکو به ثبت رسیده و از ارزش بالایی برخورداراست. عمر دره را چیزی حدود ۲ میلیون سال تخمین می زنند، که در ۵ کیلومتری روستای برکه واقع شده.

گذر زمان و بارش های فراوان به صورت طبیعی نقش و نگارهایی که حاصل فرسایش زمین و کوه است را به وجود آورده، که بسیار خیره کننده و رویایی می باشد. با سفر به دره ستارگان، حس می کنید که در تاریخ زمین شناسی قدم زده و تنها در چند ساعت سرگذشت هزاران ساله کوه ها را از نظر می گذرانید.

بهترین زمان سفر به قشم,بهترین زمان برای سفر به قشم,بهترین زمان سفر به قشم برای خرید

جزیره هنگام، مهد کروکودیل های ایرانی | Hengam Island

جزیره هنگام در بخش جنوبی قشم و با فاصله ای حدود ۲ کیلومتری آن واقع شده است. هنگام با مساحتی ۳۴ کیلومتری و سواحلی دیدنی که با شن های براق و صخره های رسوبی لایه لایه، همچون عروسی زیبا خود نمایی می کند.

فیتوپلانکتون ها، موجوداتی کوچک هستند که با تاریک شدن هوا از خود نوعی نورخیره کننده ساطع می کنند و ترکیب نورها شب های ساحل را به یک رویای منحصر به فرد تبدیل می نماید.

از سویی دیگر پارک کروکودیل ها که به ” نوپک” مشهور است، در روستایی به نام ماشی و غیل ساخته شده، یکی دیگر از سرگرم کننده ترین آیتم های دیدار از قشم افسانه ای به شمار می رود.

در این پارک گونه ای نایاب از کروکودیل های بومی ایران را نگه داری می کنند، و مردم می توانند برای تماشا به این بخش از قشم سفر کرده و با ناشناخته های این سرزمین کهن بیشتر آشنا شوند.

هرچه از قشم و زیبایی هایش بگوییم بازهم نتوانسته ایم حق مطلب را ادا کنیم. ایران عزیزمان سرشار از بکر ترین جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری می باشد، که همچون قطعات الماس بر تارک انگشتری زرین ایران زمین می درخشند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا