راهنمای سفر به ایرانگردشگری

بهترین زمان سفر به تبریز

افزایش بازدید در گوگل

راهنمای سفر به تبریز

تبریز کجاست؟ تبریز پرجمعیت ترین شهر در شمال غربی ایران محسوب می شود. این شهر زمانی یکی از توقفگاه های بزرگ در مسیر جاده ابریشم بوده که اروپا و آسیا را به هم متصل می کرده است. تبریز در دوره های مختلف، پایتخت چندین امپراطوری از جمله مغول ها و صفویان نیز بوده است. در قرن هفدهم، این شهر شاهد نوسازی های سریع و گسترده ای در خیابان ها، باغ های عمومی و دانشگاه ها بوده است. تبریز در گذر زمان بسیاری از گنجینه های تاریخی خود را از دست داده است. با این حال، هنوز هم شکوه و عظمت خود را به اندازه ای حفظ کرده که بتواند چشمه هایی از سرگذشت باستانی خود را به مسافران کنجکاو نشان دهد. بسیاری از مسافران در چند روز کوتاه سفر خود را در تبریز به پایان می رسانند؛ اما گردش در این شهر و بازدید از همه مکان های اطراف آن، می تواند بیش از یک هفته نیز طول بکشد. در این مقاله قصد داریم تا بهترین زمان سفر به تبریز را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

آب و هوای تبریز

آب و هوای تبریز از تابستان های خشک و گرم تا زمستان های سرد متغیر است. در طول سال میزان بارندگی نسبتا کم است و ماه اردیبهشت، پر باران ترین ماه سال است. در تابستان بیشترین دما می تواند در حدود ۳۵ درجه سانتی گراد باشد. البته تابستان ها در این شهر نسبت به سایر شهرهای ایران، خنک تر است. در ماه های زمستان، دمای هوا در حدود دمای انجماد است. بارش برف در زمستان های تبریز، بسیار رایج است. به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای مسافرت به تبریز را در زمان آب و هوای گرم انتخاب کنید.

بهترین زمان مسافرت به تبریز,بهترین سوغات تبریز,بهترین وقت سفر به تبریز

بهترین فصل سفر به تبریز

بهترین زمان مسافرت به تبریز زمانی خواهد بود که بتوانید از سرما و بارش برف در امان بمانید. از اواخر بهار تا اواخر تابستان، دمای هوای تبریز بسیار مطبوع و دلپذیر است. در این زمان ها بارش باران در شهر وجود ندارد و گرمای هوا نیز به قدری نیست که اذیت کننده باشد. از اواسط پاییز تا اوایل بهار، دمای هوا پایین می آید و شب ها نیز هوا بسیار سرد می شود. در تعطیلات نوروز شهر پر از مسافران نوروزی است که ممکن است پیدا کردن هتل و یا رزرو بلیط را برای شما سخت تر کند. با این توضیحات، توصیه می کنیم از اواخر خرداد تا اواخر شهریور به این شهر سفر کنید. چرا که در این زمان، دمای هوا بسیار مطبوع و دلپذیر است. در این روزها، بارش باران در شهر وجود ندارد و گرمای هوا نیز به قدری نیست که اذیت کننده باشد.

تجربیات سفر به تبریز,خاطرات سفر به تبریز,راهنمای سفر به تبریز

سفر به تبریز در فصل بهار

از ابتدای بهار هوا کم کم رو به گرمی می رود اما به دلیل آب شدن برف کوه های اطراف شهر، ممکن است با کاهش ناگهانی دما روبرو شوید. بارش های پراکنده نیز در این زمان می توانند باعث غافلگیری مسافران شوند. با این حال، دمای دلپذیر هوا همراه با میزان مناسب رطوبت، باعث می شود که شهر تبریز در بهار یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران باشد. لباس مناسب برای سفر در این فصل، لباس های بهاره همراه با پلیور و کفش راحتی است. صندل و دمپایی در این زمان انتخاب مناسبی برای شما نیستند.

 سفر به تبریز در فصل تابستان

اگرچه هوای گرم و خشک باعث می شود بیشتر اوقات یک بطری آب در دست داشته باشید، اما درجه حرارت هوا در نقطه ای شیرین برای یک سفر تابستانی قرار دارد. متوسط ​​دما در تابستان های تبریز ۲۷ درجه سانتی گراد است که دمایی بسیار متعادل محسوب می شود. بنابراین تابستان ها بهترین وقت سفر به تبریز می باشد. بهتر است که هنگام سفر به این شهر در فصل تابستان، کفش راحتی و یا صندل به همراه لباس های خنک و نخی بپوشید.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

سفر به تبریز در فصل پاییز

روزهای پاییزی در تبریز، آفتابی و خشک هستند. در این زمان، درجه حرارت هوا نه به قدری پایین است که مانع سفر شما شود و نه به قدری بالا است که شما را در هنگام گشت و گذار خسته کند. از ماه آبان به بعد، دمای هوا خصوصا در شب ها رو به کاهش می گذارد و ممکن است مجبور شوید که لباس های گرم خود را بپوشید.

سفر به تبریز در فصل زمستان

زمستان های تبریز سرد و پر از یخبندان است. معمولا بارش برف نیز باعث بند آمدن راه های محلی و کنسل شدن پروازها می شود. دمای هوا در زمستان ها حتی در روز نیز معمولا زیر صفر درجه است که امکان گشت و گذار و تفریح را در خیابان های این شهر بسیار دشوار می کند. اما اگر به ورزش های زمستانی مانند اسکی علاقه دارید، تبریز یک مقصد مناسب برای سفر شما در زمستان خواهد بود. در روزهای زمستانی تبریز، بین ۱ تا ۳ روز در ماه باران می بارد. در این زمان، لباس گرم به همراه شال، کلاه، دستکش، جوراب پشمی و کفش مناسب را فراموش نکنید.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

بهترین غذاهای تبریز

شهرهای مختلف ایران از نظر فرهنگی بسیار با یکدیگر نزدیکی دارند و آداب و رسوم خود را به یکدیگر منتقل می کنند. در میان این اشتراکات فرهنگی، اشتراک سنت های غذایی جایگاه بالایی دارد.  به همین دلیل است که برخی از شهرهای ایران غذاهای مشابهی دارند. در این جا قصد داریم غذاهای معروف تبریز را به شما معرفی کنیم که ممکن است آن ها را در شهرهایی مانند اصفهان و یا شیراز نیز تجربه کرده و بدانید که خوردن آنها در این شهر، خاطرات سفر به تبریز را برایتان لذیذ خواهد کرد:

کوفته تبریزی

بی نظیرترین غذا در بین غذاهای معروف این شهر، کوفه تبریزی است که طعم و مزه ای عالی دارد. ترکیبات اصلی این غذا گوشت چرخ شده، نخود چرخ شده، گردو و تخم مرغ است. این غذا در کنار سس گوجه فرنگی سرو می شود تا طعم آن بهتر شده و همچنین هضم بهتری داشته باشد.

آش ماست

آش ماست یکی از خوشمزه ترین آش های تبریز است که با استفاده از پیاز، حبوبات، برنج، سبزی سوپ، آب گوشت، سیب زمینی، ماست، هویج، و کلم تهیه می شود.

خورش هویج

خورش هویج نیز از جمله غذاهای معروف تبریز است و به دلیل داشتن هویج و آلو در آن، طعمی بسیار شیرین دارد که باعث می شود برای همه نوع ذائقه ای مناسب نباشد. در این غذا از هویج، گوشت، آلو، زعفران، پیاز و گوجه فرنگی استفاده می شود.

آش آبغوره

یکی دیگر از آش های خوشمزه و پر رنگ و لعاب تبریزی، آش آبغوره است که از لوبیا، گوجه فرنگی، آبغوره، برنج، پیازچه و جعفری تهیه می شود.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

بهترین زمان خرید تبریز

اگر قصد خرید در تبریز را دارید، تابستان ها و ایام نوروز زمان بسیار مناسبی برای بازدید از بازارهای قدیمی و رنگارنگ این شهر هستند. در این زمان جنب و جوش بسیار زیادی در بازار تبریز وجود دارد. شما می توانید از مغازه ها و دست فروشان گوشه و کنار بازار، هر چیزی را که می خواهید خریداری کنید. بازار پر پیچ و خم این شهر که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است، در طی قرن ها به عنوان یک مرکز تجاری فعال باقی مانده است. معماری فعلی بازار کمی مدرن تر است و قدمت آن به اواسط قرن ۱۸ میلادی باز می گردد که دارای چندین بنای تاریخی از جمله مسجد جم، مدرسه طالبی و مدرسه صادقیه است.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

ارزان ترین زمان سفر به تبریز

اگر به دنبال یک سفر ارزان قیمت به تبریز هستید، فکر سفر به تبریز را در ایام عید و تابستان فراموش کنید! در این زمان شهر بسیار شلوغ است و مسافران نوروزی از همه جای ایران خود را به تبریز می رسانند. بهتر است که سفر خود را برای فصلی مانند پاییز برنامه ریزی کنید که با توجه به بازگشایی مدارس، تعداد مسافرین کم شده و قیمت بلیط و رزرو هتل ها تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

بهترین سوغات تبریز

راحت الحلقوم

از محبوب ترین سوغاتی های تبریز می توان به راحت الحلقوم اشاره نمود. این شیرینی بسیار خوشمزه معمولا در شب یلدا و اعیادی مانند عید نوروز مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه راحت الحلقوم تبریز از جوهر لیمو، آرد، گلاب، شکر و آب استفاده می کنند.

اریس

این شیرینی از قدیمی ترین سوغاتی های تبریز است که طعم بی نظیری دارد. برای تهیه آن از شکر، شیر، وانیل، پسته و کاکائو استفاده می کنند و می تواند سوغاتی بسیار مناسبی برای هدیه به دوستانتان باشد.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

چرم تبریز

چرم تبریز از بهترین سوغات تبریز است که شهرتی جهانی دارد. کیفیت محصولات چرم تبریز بسیار بالا است و به بسیاری از کشورها صادر می شود. چرم تبریز یکی از بهترین و شیک ترین سوغاتی هایی است که می توانید به عزیزانتان بدهید.

قالی تبریز

امروزه تبریز به شهر جهانی فرش شهرت دارد. در تبریز انواع فرش دستبافت و تابلو فرش های بسیار زیبا تولید می شود. تنوع فرش های تبریز به قدری بالا است که می تواند پاسخگوی هر نوع سلیقه ای باشد. قالی های تبریز از خاص ترین سوغاتی های آن محسوب می شوند.

منبت کاری

منبت کاری از قدیمی ترین فعالیت های هنری مردم تبریز است که به دقت وزحمت زیادی نیاز دارد. آثار منبت کاری شده بسیار زیبا هستند. امروزه از منبت کاری بر روی محصولات چوبی متنوعی استفاده می شود که می توانند سوغات مناسبی باشند.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

معرفی جشنواره ها و فستیوال های معروف تبریز

جشنواره فیلم تبریز

جشنواره فیلم تبریز از سال ۲۰۱۷ تاکنون همه ساله در ماه اسفند در این شهر برگزار می شود. هدف از این جشنواره تجلیل از فعالان عرصه سینما و گسترش هنر هفتم در داخل کشور است. اگر از علاقمندان به فیلم و سینما هستید، می توانید در اواخر هر سال در این جشنواره جذاب شرکت کنید.

جشنواره آدم برفی

این جشنواره در زمستان ها بسته به شرایط آب و هوایی، در پارک های بزرگ شهر مانند شاهگلی و عینالی برگزار می شود. در این روز مردم از سنین مختلف در فضاهای عمومی شهر جمع شده و به برف بازی و درست کردن آدم برفی می پردازند.

مسابقات اسب سواری قره قیه

در اردیبهشت ماه هر سال، جشنواره فرهنگی و ورزشی قره قیه در منطقه قشلاقی هارنای تبریز برگزار می شود. عموم شرکت کنندگان این مسابقات از مردم عشایر هستند. مسابقاتی مانند کشتی، اسب سواری و تیراندازی روی اسب، از جمله برنامه های این جشنواره هستند.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد آبی | Blue Mosque

مسجد آبی هنوز زخم های ناشی از زلزله عظیم سال ۱۷۷۹ تبریز را تحمل می کند. از ساختار کل مسجد، فقط ایوان ورودی باقی مانده است. بخش اعظم این مسجد در ۵۰ سال گذشته بازسازی شده است. قدمت مسجد آبی به سال ۱۴۶۵ باز می گردد. ایوان آن اثری پیچیده و هنری پوشیده شده از کاشی های آبی را نشان می دهد که دلیل اصلی نام گذاری مسجد بوده است.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

ارگ تبریز | Arg of Tabriz

آنچه از ارگ تبریز باقی مانده است مربوط به قرن چهاردهم میلادی است، زمانی که این شهر تحت سلطه ایلخانان بود. در قرن نوزدهم از این ارگ به عنوان یک مجموعه نظامی در طول جنگ های روس و ایران استفاده می شد. این بنا در سال ۱۹۱۱ در اثر اصابت گلوله های روسی آسیب های بیشتری را متحمل شد که در دهه های اخیر بخشی از این آسیب ها بازسازی شده است. این بنای سنگی یکی از مشهورترین نقاط دیدنی تبریز است که در خیابان امام خمینی واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

مسجد جامع تبریز | Jameh Mosque of Tabriz

مانند بسیاری از بناهای قدیمی در تبریز، مسجد جامع که در مجاورت بازار واقع شده است، در طی قرون متمادی زلزله های مختلفی را از سر گذرانده و در دوره های مختلف، چندین بار بازسازی  شده است. در نتیجه، ظاهر مسجد ترکیبی منحصر به فرد و جالب از ویژگی های قدیمی و جدید است. این مسجد دو مناره بلند در طرفین و یک موزائیک کاری چشمگیر در ورودی خود دارد.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

موزه آذربایجان | Azerbaijan Museum

موزه جمهوری آذربایجان که در مرکز شهر و بسیار دورتر از مسجد آبی قرار گرفته است، دارای تعداد زیادی از قطعات چشمگیر تاریخی است که برای ساعت ها شما را به گشت و گذار در داخل موزه فرا می خوانند. این موزه دارای سه سالن است و بی نظیرترین آثار باستانی آن به عصر آهن باز می گردد. اشیاء دیگری که از استان آذربایجان کشف شده اند به طرز برجسته ای در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

جنگل ارسباران | Arasbaran Jungle

از زیبا ترین جاذبه های گردشگری طبیعی تبریز می توان به جنگل ارسباران اشاره نمود که دارای طبیعتی فوق العاده زیبا و چشم نواز است. در این جنگل انواع گونه های گیاهی و جانوری و چشمه های خروشانی وجود دارد. از بناهای تاریخی موجود در این جنگل می توان به قلعه بابک، دژ قهقه، قلعه پشتو و بقعه شیخ شهاب الدین اشاره نمود.

بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای سفر به تبریز,بهترین زمان برای مسافرت به تبریز

کلیسای کاتولیک ها | Catholic Church of Tabriz

کلیسای کاتولیک ها که نام دیگر آن عذرای توانا است در سال ۱۲۹۱ خورشیدی در تبریز احداث شد و محل تجمع مسیحیان کاتولیک ایران بود. مسیحیان در این کلیسا جشن ها و مراسمات بسیاری برگزار می کردند. کلیسای کاتولیک ها دارای تالار و نمای بسیار زیبایی می باشد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا