راهنمای سفر به ایرانگردشگری

بهترین زمان سفر به زابل سرزمین کهن با طبیعت بکر

راهنمای سفر به زابل

زابل کجاست؟ زابل مرکز استان سیستان و بلوچستان می باشد که در مرز ایران و افغانستان واقع شده است. این شهر مرزی دارای مساحتی حدود ۳۳۴ کیلومتر مربع می باشد و از شرق به هیرمند، از غرب به شهرستان هامون، از شمال به شهرستان نیمروز و از جنوب به زهک منتهی می گردد. جمعیت زابل بیش از ۱۳۷ هزار نفر است  و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد جز شهرهای گرم و خشک ایران محسوب می شود. این شهر زادگاه پهلوانان اساطیری بسیاری است و فرهنگ و تمدن غنی دارد.

جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی متعددی در دل این شهر مرزی نهفته که نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نموده است، به همین دلیل سالانه گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و خارج از ایران با استفاده از اتوبوس، هواپیما و خودروهای شخصی به این شهر سفر می کنند.

اما با این وجود گردشگران بسیاری وجود دارد که اطلاعات چندانی از اماکن دیدنی و تاریخچه این شهر ندارند که می توانند با مراجعه به بهترین سایت های گردشگری اطلاعات خود را در مورد زابل افزایش دهند و سفر به زابل را در برنامه سفرهای خود قرار دهند تا از نزدیک با این خطه بکر آشنا شوند.

برای داشتن سفری خاطره انگیز به زابل بهتر است که پیش از سفر اطلاعاتی در مورد معروف ترین جاذبه های گردشگری، بهترین هتل و رستوران های آن، سوغات، غذاها و سوغاتی های آن کسب کنید. از این رو ما به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا با بهترین زمان سفر به زابل بیشتر آشنا شوید.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

آب و هوای زابل

زابل دارای آب و هوایی گرم و خشک است به طوری میانگین دما هوای آن در گرم ترین روزهای سال به بیش از ۴۰ درجه می رسد. همچنین در سردترین روزهای سال میانگین دمای این شهر حدود ۶ درجه سانتی گراد می باشد.

معمولا در این شهر بارش چندانی اتفاق نمی افتد و بیشتر گردشگران ترجیح می دهند در شرایط آب و هوایی برای بازدید از جاذبه های گردشگری زابل به این شهر سفر کنند که هوا مقداری خنک و مطلوب باشد تا بتوانند به راحتی به بازدید از تمامی اماکن دیدنی آن بروند. به طور کلی بهترین زمان سفر به زابل اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت و اوایل آبان تا اوایل آذر می باشد.

خاطرات سفر به زابل,راهنمای سفر به زابل,سفر به شهر زابل

سفر به زابل در بهار

شهر زابل در فصل بهار و به ویژه ماه فروردین دارای آب و هوای مناسبی است. به همین دلیل در این مدت شاهد حضور گردشگران متعددی در این شهر هستیم. اما هرچقدر که به فصل تابستان نزدیک تر می شود زابل گرم تر شده و افراد کمتری زابل را به عنوان مقصد مسافرت انتخاب می کنند.

سفر به زابل در تابستان

تابستان های زابل بسیار گرم است و این شهر از اوایل تیر تا اوایل مرداد گرم ترین روزهای سال و دمای ۴۰ درجه سانتی گراد را تجربه می کند. با توجه به اینکه در این مدت میزان مسافرت ها به زابل به شدت کاهش می یابد هتل ها در این ماه ها اتاق های خود را با قیمت پایین تری ارائه می دهند. دمای هوا زابل در ماه شهریور حدود ۳۲ درجه سانتی گراد است.

مسافرت به زابل,بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل

سفر به زابل در پاییز

زابل در فصل پاییز روزهای خنکی را تجربه می کند و میزان گردشگران  از اواسط مهر تا اوایل آذر در زابل به اوج خود می رسد و می توان گفت این ایام بهترین فصل سفر به زابل است. متوسط دمای هوای زابل در پاییز بین ۱۵ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است.

سفر به زابل در زمستان

زابل از اوایل دی تا اوایل بهمن سرد ترین روزهای خود را تجربه می کند و متوسط دمای هوا در این مدت حدود ۶ درجه سانتی گراد است. به همین دلیل در فصل زمستان شاهد شلوغ ترین  روزهای ممکن در زابل هستیم. ماه اسفند در زابل دما حدود ۱۵ درجه سانتی گراد است و می تواند فرصت عالی برای بازدید از زابل و تجربه حال و هوا آن در ایام نزدیک به سال نو باشد.

بهترین غذاهای زابل

اوجیزک زابلی

اوجیزک آبگوشت محلی سیستان است که در تهیه آن گوشت استفاده نمی شود. برای تهیه اوجیزک از آرد گندم ، زردچوبه و ادویه آچار استفاده می شود که این مواد را با هم ترکیب کرده و به صورت خمیرهای دایره ای شکل خشک می کنند سپس گوجه، روغن، پیاز، آب و سیب زمینی به همراه ادویه به آن اضافه می کنند که طعم بی نظیری دارد.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

دوغ پای

دوغ پای نام نوعی خورشت محلی زابل است که طرفداران بسیاری دارد. برای تهیه این خورشت از گوشت گوساله، لپه، پیاز خرد شده، روغن، ادویه ، نمک، زعفران و دوغ محلی استفاده می کنند و با برج سرو می شود. در این خورشت به جای آب از دوغ استفاده می شود.

چنگال

چنگال یکی دیگر از غذاهای محلی در راهنمای سفر به زابل است که بیشتر توسط عشایر آن مورد استفاده قرار می گیرد. چنگال از آرد، روغن حیوانی و خرما تهیه می شود.

در واقع با استفاده از آرد خمیری تهیه کرده و آن را مانند نان نازک کرده اجازه می دهند بپزد سپس آن را در ظرفی پر از خرما بدون هسته تکه تکه می کنند و بعد روغن حیوانی داغ را به آن اضافه می کنند که ترکیب بی نظیری است.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

املت سوزی

این املت خوشمزه با استفاده از گیاهی محلی به نام سوزی تهیه می شود. این متشکل از تخم مرغ، سیب زمینی، پیاز، سیر، نمک، فلفل و گیاه سوزی می باشد.

تنورچه

تنورچه نوعی کباب مختص سیستان و بلوچستان است که گوشت را در تنور قرار می دهند تا کباب آماده شود.  در واقع برای تهیه این کباب گوشت گوسفند را به تکه های کوچکی تقسیم می کنند و بعد آن ها را داخل شکم  گوسفند ریخته و می دوزند سپس داخل تنور قرار می دهند تا به طور کامل بپزد و بعد با پلو سرو می کنند.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

بهترین سوغات زابل

شهر زابل همانند سایر نقاط ایران دارای سوغاتی های خوراکی و صنایع دستی خاصی است که نمونه آن را در سایر نقاط ایران نخواهید یافت. معمولا گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند از خوراکی ها و صنایع دستی این شهر به عنوان سوغاتی به شهر خود می برند. از معروف ترین سوغاتی ها در راهنمای سفر به زابل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

ادویه آچار زابلی

این ادویه که مخصوص این منطقه است می تواند انتخاب مناسبی برای سوغاتی باشد. برای تهیه این ادویه آرد گندم را تفت می دهند و به آن پودر زیره سبز و سیاه، شوید، نمک، فلفل، زردچوبه و … اضافه می کنند و به صورت دایره هایی کوچک خشک می کنند.

چوری

چوری نوعی النگو است که شبیه به دستبند می باشد. طول این النگوها ۱۰ سانتی متر و یا بیشتر است و بسیار زیبا است. از این رو می تواند یک سوغاتی خاص برای دوستان و خانواده باشد.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

کشک زرد زابلی

کشک زرد از معروف ترین سوغاتی های زابل است که بسیار مقوی می باشد. برای تهیه این کشک از گندم بلغور شده، دوغ، زردچوبه و ادویه و .. استفاده می کنند و اجازه می دهند که خشک شود. کشک زابلی بسیار خوشمزه است.

قلیفی

قلیفی نوعی نان محلی خطه سیستان و بلوچستان است که بسیار خوشمزه می باشد. برای تهیه این نان از آرد گندم، روغن، خمیر مایه، نمک استفاده می کنند و پس از تهیه خمیر خرما را درون آن قرار داده و میپیچند سپس روی آن کنجد و زرده تخم مرغ می زنند و در فر قرار می دهند تا طلایی و پخته شود. این نان محلی بسیار خوش طعم است.

حصیر بافی

قدمت هنر حصیر بافی در شهر زابل و این منطقه بسیار زیاد است و به زمان شهر سوخته باز می گردد. برای حصیر بافی از ساقه های نی و برگ درختان خرما وحشی استفاده می کنند و محصولات مختلفی را از آن تولید می کنند که بسیار زیبا است. از جمله این محصولات که امروزه به عنوان سوغات زابل دارای طرفداران بسیاری است می توان به پرده، سایه بان و توتن اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

بهترین زمان خرید در زابل

در زابل مراکز خرید و بازارهای محلی وجود دارد که برای خرید سوغاتی و سایر وسایل مورد نیاز می توان به آن ها مراجعه نمود. زابل شهری ساده و در عین حال بسیار زیبا است. از این رو در این شهر شاهد مجتمع های تجاری و مراکز خرید بسیار بزرگ و لوکس نخواهید بود که محصولاتی با قیمت بسیار بالا داشته باشند.

در نتیجه به راحتی با مراجعه به هر یک از بازارها و پاساژهای آن می توان خریدی مقرون به صرفه را تجربه نمود. اگر می خواهید خریدی متفاوت و به یاد ماندنی داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما به جمعه بازار زابل و بازار قدیم زابل سری بزنید.

هزینه سفر به زابل

زابل به دلیل جاذبه های گردشگری و موقعیت مرزی که دارد همیشه پذیرای گردشگران و توریست های بسیاری است. سفر به زابل دارای هزینه های مختلفی است که از جمله آن ها می توان به هزینه بلیط هواپیما یا اتوبوس زابل اشاره نمود.

در این شهر چندین هتل و مهمانسرا وجود دارد که به راحتی می توان با توجه به بودجه ای که برای سفر در نظر گرفته اید اتاقی در یکی از آن ها رزرو کنید. در سفر به این شهر هزینه تردد درون شهری و خورد وخوراک نیز باید در نظر بگیرید.

برای صرف نهار و شام می توانید به رستوران ها یا فست فود های زابل مراجعه کنید و بعد به بازدید از جاذبه های گردشگری آن بروید. به طور کلی سفر به زابل جز سفرهای پر هزینه ای نمی باشد و با یک برنامه ریزی مناسب می توان ضمن مدیریت هزینه ها سفری لذت بخش به زابل را تجربه نمود.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

بهترین جشنواره ها و فستیوال ها در زابل

شهر زابل یکی از شهرهایی بود که برای نخستین بار شاخه ای از اقوام آریایی در آن سکونت نمودند. به همین دلیل خصوصیات ایرانیان دوره هخامنشیان در این شهر همچنان پر رنگ و پا برجاست.

پیشینه تاریخی خوب و فرهنگ غنی این شهر موجب شده که جایگاه و اهمیت ویژه ای در این منطقه داشته باشد. شهر زابل دارای آیین ها و جشن های سنتی بسیار زیبا و جذابی است که می تواند نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نماید. از جمله این مراسمات می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مراسم حشر

این مراسم آیین قدیمی لای روبی بستر رودخانه هیرمند می باشد که نشان دهنده اتحاد، همبستگی مردم این منطقه در حل مشکلات در دوره های مختلف تاریخ است. این همبستگی و تعاون همچنان در میام مردم این شهر وجود دارد.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

رقص شمشیر

این رقص زیبا معمولا در جشن ها و مراسمات آیینی و آیین های ملی شاهد آن هستیم که نمونه ای از موسیقی سازی و آوازی در زابل می باشد.

مراسم جشن گندم

این مراسم به منظور شکرگزاری از خداوند و برداشت گندم هر ساله وموقع برداشت گندم انجام می شود و همراه با شادی و پایکوبی با برنامه های خاصی است.

تعزیه گویی و سوگواری

این مراسمات عزاداری و مذهبی هر ساله در ماه محرم برگزار می شود که تماشای آن از نزدیک می تواند بسیار لذت بخش و تحسین برانگیز باشد.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

جاذبه های گردشگری در زابل

در شهر زابل جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی متعددی وجود دارد که می توانند برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب باشند. از معروف ترین جاذبه های گردشگری در راهنمای سفر به زابل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

بازار سنتی زابل | Zabol Traditional market

این بازار یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر است که در بافت قدیمی آن واقع شده است. بیش از ۱۵۰ سال است که از عمر بازار سنتی زابل می گذرد و ساخت آن در زمان ناصر الدین شاه آغاز شده است. اگر چه این بازار از قدیمی ترین بازارهای زابل است اما همچنان دارای محبوبیت خاصی است و بسیار شلوغ می باشد.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

شهر سوخته | Shahr-e Sukhteh

شهر سوخته از آثار تاریخی به جای مانده در زابل است که قدمت آن به ۲۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل واقع شده است و دارای مساحتی حدود ۱۵۲ هکتار می باشد. جالب است که بدانید محل قرار گیری شهر سوخته روی یک برآمدگی میان دریاچه هامون و رود هیرمند می باشد.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

موزه مردم شناسی زابل | Museum of Anthropology Sistan

این موزه زیبا در قرن ۱۹ میلادی به عنوان محل کنسولگری به دست مهندسان انگلیسی ساخته شد اما در سال ۱۳۶۸ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و مدیریت آن به سازمان میراث فرهنگی زابل سپرده شد. بازدید از این موزه که فرهنگ و تاریخ ۵ هزار ساله این خطه را به تصویر می کشد بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

دریاچه هامون | Hamun Lake

دریاچه و تالاب بین المللی هامون پس از دریاچه خزر و ارومیه سومین دریاچه بزرگ کشور محسوب می شود. در این دریاچه سه دریاچه کوچک به نام هامون سابوری، هامون پوزک و هامون هیرمند وجود دارد که هنگامی که سطح آب دریاچه بالا می رود این دریاچه ها به هم می پیوندند که بسیار زیبا است. دریاچه هامون بین ایران و افغانستان واقع شده است.

بهترین زمان سفر به زابل,بهترین سوغات زابل,بهترین فصل سفر به زابل

تپه های تخت عدالت شاه | Edalat Shah Hills

قدمت این تپه ها به سده های میانه دوره های تاریخی پس از اسلام باز می گردد و محل قرار گیری آن ها در مرکز روستا تخت عدالت شاه می باشد. ویژگی های منحصر به فرد تپه های این مجموعه موجب شده که نام آن ها به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شود.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا