راهنمای سفر به ایرانگردشگری

بهترین زمان سفر به زاهدان

افزایش بازدید در گوگل

راهنمای سفر به زاهدان

زاهدان کجاست؟ زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان است که در جنوب شرقی ایران قرار دارد.

این شهر در همسایگی کشورهای افغانستان، پاکستان و استان کرمان و خراسان واقع شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و مرزی خاصی که دارد تاجران پاکستانی و افغانستانی فراوانی در آن رفت و آمد دارد.

همین امر موجب شده مکان عالی برای تجارت باشد. البته شرایط سیاسی و امنیتی این منطقه موجب شده که اکثر مردم ذهنیت مناسبی در مورد آن نداشته باشند.

هر چند که اقلیم زاهدان کمتر شناخته شده است و گردشگران کمی با جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی آن آشنا هستند. اما زاهدان با مردانی خونگرم و مهمان نواز، غذاهای محلی خوشمزه، سوغاتی های رنگارنگ، جاذبه های گردشگری بکر و شگفت انگیز پتانسیل های زیادی برای گردشگری دارد.

سفر به زاهدان در فصل بهار و پاییز که آب و هوای مطبوعی دارد و بازدید از جاذبه های گردشگری، بناهای تاریخی و طبیعت بکر و دست نخورده آن می تواند بسیار لذت بخش باشد.

امروزه این شهر توانسته نظر گردشگران بیشتری را به خود جلب نماید و به یکی از مقاصد سفر تبدیل شود. گردشگران معمولا پیش از سفر به این شهر زیبا به بهترین وب سایت های گردشگری مراجعه می کنند تا اطلاعات خود را افزایش دهند و سفر به یاد ماندنی را تجربه نمایند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد جاذبه ها، فرهنگ و آداب و رسوم، غذا و سوغاتی های این شهر ناشناخته داشته باشید و با بهترین زمان سفر به زاهدان بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

آب و هوای زاهدان

شهر زاهدان در شمال استان سیستان و بلوچستان واقع شده و همانند یک دره در میان کوه های بلندی قرار گرفته است.

شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی خاصی که این شهر دارد موجب شده که آب و هوای آن گرم و خشک باشد.

البته ماه های دی و بهمن در این شهر سرد است و بیشترین بارش را به خود اختصاص داده اند. جالب است که بدانید زاهدان زمستان هایی بدون برف و تابستان های بسیار گرمی دارد و همه ی بارش در این شهر به صورت باران می باشد.

خاطرات سفر به زاهدان,راهنمای سفر به زاهدان,سفر به زاهدان

بهترین فصل سفر به زاهدان

با توجه به شرایط آب و هوایی که در این شهر حاکم است بهترین زمان سفر به زاهدان و بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی بی نظیری که دارد فصل بهار و پاییز است که آب و هوا مصاعد تر می باشد.

به طور کلی خلوت ترین زمان سفر به این شهر تابستان و شلوغ ترین زمان اواخر زمستان و ایام نوروز است.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

سفر به زاهدان در بهار

فروردین تا اوایل خرداد ماه زاهدان دارای شرایط آب و هوایی مناسبی است و طبیعت زیبایی دارد که می تواند فرصت عالی برای سفر به این شهر باشد. با فرا رسیدن ماه خرداد زاهدان گرم تر شده و میزان گردشگران نیز کاهش می یابد. بنابر این بهترین فصل سفر به زاهدان بهار است.

سفر به زاهدان در تابستان

فصل تابستان در زاهدان بسیار گرم و خشک است به طوری که متوسط دمای آن به ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد.

تحمل این شرایط آب و هوایی واقعا دشوار است به همین دلیل به ندرت گردشگران تابستان را برای سفر به زاهدان و بازدید از جاذبه های دیدنی آن انتخاب می کنند.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

سفر به زاهدان در پاییز

با فرا رسیدن فصل پاییز دمای هوا تا حدودی کاهش پیدا می کند و خنک تر می شود. به طوری که مجددا میزان گردشگران در زاهدان افزایش یافته و افراد بیشتری این شهر را برای مسافرت انتخاب می کنند.

در پاییز متوسط دمای هوای زاهدان حدود ۱۵ الی ۲۳ درجه سانتی گراد است و در آذر ماه بارش باران کم کم آغاز می شود.

سفر به زاهدان در زمستان

زمستان های زاهدان بسیار سرد و خشک هستند، به طوری که تنها گاهی اوقات شاهد بارش باران در این شهر هستیم.

در فصل زمستان نیز برخی از گردشگران به زاهدان سفر می کنند که می تواند تجربه متفاوت و لذت بخشی باشد. کمترین میزان دما در فصل زمستان در شهر زاهدان حدود ۶ درجه سانتی گراد است.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

بهترین غذاهای زاهدان

در شهر زاهدان نیز با توجه به مواد غذایی و محصولات کشاورزی که تولید می شود غذاهای مختلفی طبخ می گردد.

از آن جایی که در سیستان و بلوچستان اکثر مردم به شغل دامپروری مشغول هستند در بیشتر غذاهای این خطه از گوشت و خرما استفاده می شود. از خوشمزه ترین غذاهای زاهدان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

چنگال

چنگال نیز غذایی سنتی است که با دوغ سرو می شود که در واقع نوعی شیرینی نیز محسوب می گردد. این غذا بسیار ساده و در عین حال مقوی و خوشمزه است.

برای تهیه چنگال از آرد و آب را مخلوط کرده و نانی به قطر یک سانت می پزند سپس آن را به تکه های کوچکی خورد کرده و به آن روغن حیوانی، خرما و پیاز داغ مخلوط می کنند.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

کشک زرد

کشک زرد یکی از غذاهایی است که در استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان مصرف می شود. البته بیشتر در پاییز و زمستان بیشتر کشک زرد مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تهیه این غذا مقوی که خواص بی نظیری دارد از کشک زرد، آب گوشت و پیاز استفاده می کنند و یک سوپ غلیظ تهیه می شود.

تنورچه

تنورچه نوعی کباب مخصوص این خطه است که در مراسمات خاص مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه این غذا گوشت را به سیخ می کشند و یا اینکه به طور کامل در تنور قرار می دهند تا کاملا پخته و تنوری شود.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

دوغ برک

این غذا در زاهدان طرفداران بسیاری دارد و برای تهیه آن از دوغ، زردچوبه، آرد، روغن، نمک و فلفل استفاده می کنند.

لنجو

از دیگر غذاهای سنتی این خطه می توان به لنجو اشاره نمود که نوعی ماهی آب پز است. برای تهیه لنجو از ماهی، دوغ محلی، پیاز، روغن، زردچوبه، فلفل و نمک استفاده می کنند.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

بهترین سوغات زاهدان

زاهدان نیز همانند سایر نقاط ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی، محصولات کشاورزی و تولیدی، فرهنگ و آداب و رسوم دارای سوغاتی ها و صنایع دستی مختلفی است که گردشگران در سفر به این شهر می توانند از آن ها به عنوان سوغات تهیه کنند. از جمله انواع سوغات زاهدان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

سفالگری

از دیگر سوغاتی که در بهترین زمان سفر به زاهدان به آن اشاره می کنیم ظروف سفالی است.

سفالگری نیز در این منطقه قدمتی دیرینه دارد به طوری که در برخی نقاط سیستان و بلوچستان سفالینه هایی از دوره مادها یافته اند و امروزه نیز ظروف سفالی از سوغات پر طرفداران این شهر هستند.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

ادویه

قرار گیری زاهدان در نزدیکی پاکستان و افغانستان موجب شده که تحت تاثیر فرهنگ غذایی این کشورها قرار بگیرد و ادویه های متنوعی در آن وجود داشته باشد.

از مشهور ترین ادویه های زاهدان می توان به ادویه آچار گوشت اشاره نمود که از فلفل قرمز، زردچوبه، شنبلیله، تخم گشنیز، سیاه دانه و نمک تهیه شده و به دلیل عطر و طعم بی نظیری که دارد در اکثر غذاهای محلی این خطه مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند گزینه مناسبی برای سوغاتی باشد.

انبه

انبه یکی از محصولات کشاورزی پر طرفدار زاهدان است که مسافران به عنوان سوغاتی می توانند به شهر خود ببرند.

این میوه علاوه بر مصرف خوراکی به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده نیز در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی نیز یکی از شیرینی ها و سوغاتی های خوشمزه زاهدان است که طرفداران بسیاری دارد.

این شیرینی سنتی در تنور یا فر پخته می شود و معمولا مسافران که به این شهر سفر می کنند آن را به عنوان سوغاتی تهیه می کنند.

آیینه دوزی

آیینه دوزی از صنایع دستی اصیل سیستان و بلوچستان است که قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد. مردمان بلوچ از این هنر برای تزئین لباس عروس و همچنین  درون منزل استفاده می کنند.

در این هنر آیینه های کوچک مربع و دایره ای شکل با استفاده از نخ های رنگی بر روی پارچه ها دوخته می شوند که بسیار زیبا هستند.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

بهترین زمان خرید در زاهدان

استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارند دارای تابستان های بسیار گرمی هستند که تحمل شرایط آب و هوای آن در این فصل واقعا دشوار است، به همین دلیل گردشگران به ندرت تابستان را برای سفر به این خطه انتخاب می کنند.

در نتیجه زاهدان خلوت ترین روزهای خود را سپری می کند و چون میزان تقاضا برای انواع کالاها و خدمات کاهش می یابد. معمولا مراکز خرید و فروشگاه ها نیز اجناس خود را با قیمت مناسب تری ارائه می دهند و می تواند فرصت مناسبی برای خرید باشد.

از طرفی چون اکثر اجناس بازارهای این شهر به صورت مستقیم از هند و پاکستان وارد می شوند معمولا با قیمت پایین تری از سایر نقاط ایران عرضه می شود که می تواند عامل مناسبی برای جذب گردشگران در تمامی فصول باشد.

از جمله بازارهای این شهر می توان به بازار رسولی، بازارچه تاریخی سر پوشیده زاهدان، بازار سلمان زاده، دوشنبه بازار و … اشاره نمود.

هزینه سفر به زاهدان

زاهدان جز شهرهای گران و پر هزینه ایران نیست، در نتیجه گردشگران با هر مقدار هزینه ای به راحتی می توانند سفری به یاد ماندنی به این خطه زیبا داشته باشند.

تنوع هتل ها و مراکز اقامتی در سفر به زاهدان چندان زیاد نیست اما دارای امکانات رفاهی مناسب با قیمت مقرون به صرفه ای هستند که به راحتی گردشگران می تواند بهترین مکان را انتخاب نمایند.

رستوران، فست فود ها و غذاهای خیابانی و محلی مختلفی در زاهدان وجود دارد که غذاهای سنتی این خطه را با قیمت  مناسب ارائه می دهند، میزان هزینه های خورد خوراک در زاهدان به انتخاب های گردشگران بستگی دارد.

به منظور کاهش هزینه های سفر در زاهدان می توان از اتوبوس های درون شهری برای جابجایی و تردد استفاده نمود و چون این شهر شلوغ نیست در عرض مدت زمان کوتاهی به مقصد گردشگری یا تاریخی مد نظر دسترسی خواهید داشت. ب

نابراین همانطور که متوجه شدید در سفر به زاهدان نگرانی بابت هزینه های سفر نخواهید داشت و به راحتی می توانید آن را مدیریت نمایید.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

بهترین فستیوال ها و جشنواره ها در زاهدان

در استان سیستان و بلوچستان و همچنین شهر زاهدان هر ساله جشنواره های بومی و محلی مختلفی برگزار می شود.

بیشتر این جشنواره ها در ماه اردیبهشت برگزار می شوند و در طی آن ها بازی های محلی مانند دو و میدانی، هفت سنگ، چوب کشی، دوزپا، کانیه و طناب کشی اجرا می شود که برای گردشگران بسیار جذاب هستند.

از دیگر جشنواره هایی که به تازگی در زاهدان برگزار می شود می توان به جشنواره موسیقی محلی تحت عنوان جشن موسیقی آواها و نواهای وحدت اشاره کرد که طی آن هنرمندان این خطه به صورت فردی و گروهی به اجرای موسیقی می پردازند و تمامی مردم می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند.

از مراسمات آئینی و مذهبی زاهدان نیز می توان از رمضونیکه یادکرد که در آن افراد مسن یا جوانان در شب های ماه رمضان به در خانه های مردم می روند و به خواندن اشعار با صدای بلند می پردازند.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

جاذبه های گردشگری در زاهدان

در استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که در نوع خود خاصی و منحصر به فرد هستند.

اما متاسفانه گردشگران و توریست های کمی از وجود این جاذبه ها و اماکن دیدنی مطلع می باشند. اگر بخواهیم به معرفی زیباترین و بهترین جاذبه های گردشگری در راهنمای سفر به زاهدان بپردازیم می توان به موارد زیر اشاره نمود.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

آبشار لادیز | Waterfall Ladiz

این آبشار زیبا در شمال روستای خوش آب و هوا لادیز واقع شده است که طبیعت بکر اطراف آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

آبشار لادیز از دل سنگ ها بیرون زده و نسیم خنکی به فضای اطراف خود می دهد که موجب شده هوای اطراف این آبشار بسیار با طراوت و دلچسب باشد.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

تالاب هامون | Hamun Lake

از دیگر جاذبه های طبیعی زاهدان می توان به تالاب هامون اشاره نمود که بخشی از آن در کشور افغانستان واقع شده است.

این تالاب فصلی دارای وسعتی حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مربع است تنها ۳۵۰ کیلومتر آن در ایران قرار دارد.

در تالاب هامون سه تالاب کوچک دیگر نیز وجود دارد اما امروزه متاسفانه به علت سدی که کشور افغانستان بر روی آن ساخته در بیشتر ماه های سال خشک می باشد و آن زیبایی و جذابیت گذشته را ندارد.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

خانه ابویی | Abouei House

خانه ابویی یکی از بناهای تاریخی در بهترین زمان سفر به زاهدان است که قدمت آن به قرن ۱۴ باز می گردد. این بنای تاریخی بسیار زیبا است و دارای سقفی کوتاه و گنبدی شکل می باشد.

خانه ابویی زاهدان حیاطی بزرگ دارد که حوضچه ای سنتی در مرکز آن و درختان نخل در گوشه کنار آن واقع شده است که زیبایی خاصی به اتاق های متعدد آن بخشیده اند.

دیوارهای آجری زیبا و درب چوبی این خانه قدیمی از دیگر بخش های خیره کننده آن هستند. امروزه از خانه ابویی به عنوان کارگاه ساخت صنایع دستی و هنرهای سنتی استفاده می کنند.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

آرامگاه هفتاد مولا | Haftad Mullah Cemetery

آرامگاه هفتاد مولا در ۲۰ کیلومتری روستای تمین واقع شده و به دلیل سبک معماری خاصی که دارند توانسته همگان را مجذوب خود نماید.

قبرها در این آرامگاه به صورت خشتی و پنج طبقه هستند که موجب تمایز این آرامگاه با سایر آرامگاه ها شده است. بر روی هر یک از این قبرها سازه های مربع شکلی از گل وخشک ساخته شده که به آرامگاه ظاهری متفاوت بخشیده است.

مورخان بر این باور هستند که احتمالا اشخاص مهمی در آرامگاه هفتاد مولا دفن شده اند که به این نام مشهور است. جالب است که بدانید قدمت آرامگاه هفتاد مولا به دوره اسلامی میانه باز می گردد و شما می توانید از این جاذبه گردشگری در راهنمای سفر به زاهدان بازدید کنید.

بهترین زمان سفر به زاهدان,بهترین فصل سفر به زاهدان,تجربه سفر به زاهدان

کاروانسرای نصرت آباد | Nusrat Abad Caravanserai

در گذشته کاروانسراهای متعددی در زاهدان به منظور استراحت مسافران ساخته می شد که اکثرا بر روی تپه ها واقع شده بودند.

از جمله این کاروانسراها می توان به کاروانسرا نصرت آباد اشاره نمود که سبک معماری آن همانند سایر بناهای دوره صفویه می باشد.

گنبدی شکل بودن این کاروانسرا و معماری زیبای آن موجب شده که نمای خاصی داشته باشد.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا