راهنمای سفر به ایرانگردشگری

10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری بابل با عکس

لیست جاذبه های گردشگری بابل

هرچند در حال حاضر تقریبا اکثریت مردم شهر به دین اسلام گرایش دارند اما مدت ها قبل، آتشکده های میترا پرستی زیادی در گوشه و کنار به چشم می خورد. بعدها در سفرنامه های معتبر و آثار تاریخ نویسانی چون یاقوت حموی بسیار از آبادانی، رونق و زیبایی آن صحبت به میان آمده است.

سفر به این مکان برای افرادی که به دنبال جایی خوش آب و هوا هستند تا در تعطیلاتی آرام به استراحت بپردازند؛ یکی از بهترین انتخاب های ممکن به شمار می آید. طبیعت فوق العاده و چشم نواز که برای همه سلیقه ها رضایت بخش خواهد بود.

همچنین بناها و سازه های تاریخی زیادی در این منطقه وجود دارند که حتما از تماشا کردن آن ها لذت می برید. بهترین زمان سفر به بابل، فصل بهار است؛ شکوفه ها نارنج و عطر بی نظیر آن ها حال و هوایی ویژه و فراموش نشدنی به همراه دارد.

تابستان های دوست داشتنی آن را هم نباید فراموش کرد. خنکای مطبوع هوا و جنگل های سرسبز اوقات لذت بخشی را رقم می زنند. در کنار جاذبه های طبیعی می توانید به تماشای ابنیه، موزه و دیگر آثار کهنی مشغول شوید که هر یک زیبای های خاص خود را دارند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی مفصل تر با هریک از این اماکن دیدنی باید به بهترین سایت های گردشگری مراجعه نمایید. در ادامه این مطلب نیز ده مورد از شاخص ترین آن ها را معرفی خواهیم کرد تا در صورت سفر، لیستی متشکل از آن ها را در اختیار داشته باشید.

جاذبه های تفریحی بابلسر,جاذبه های شهر بابل,جاذبه های گردشگری بابل

۱۰. مسجد جامع بابل | Jameh Mosque of Babol

زمان دقیق احداث مسجد جامع بابل یکی از بهترین جاذبه های شهر بابل مشخص نیست اما تخمین زده شده که دیرینگی آن حدودا سال ۱۶۰ قمری می باشد. شکل فعلی سازه به عصر قاجار تعلق دارد و اگر نیم نگاهی به درون فضا بیندازید؛ کاملا المان های معماری قجری را مشاهده خواهید کرد.

در دوره های مختلف اعم از صفویان و زندیه به دفعات بازسازی در این مکان صورت گرفته و تغیراتی هم اعمال گشته است. مسجد دو در دارد که بلافاصله پس از ورود، یک حوض بزرگ و چشم نواز، توجهات را به خود جلب می کند.

سردرهای کهن سال نیز هنوز پابرجا هستند و البته تا به امروز مجالس دعا و برگزاری نماز جماعت در آن جا برقرار می باشد. دهم مهر ماه ۱۳۱۰ شمسی، بر اساس تصمیم سازمان میراث فرهنگی، نام این مکان در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

هم اکنون می توانید به تماشای آن رفته و در جوار کاشی کاری ها و حوض زیبای درون حیاط عکس های یادگاری بیندازید. برای دسترسی به این محل به سمت چهارراه شهدا حرکت کنید.

جاذبه های گردشگری بابل با عکس,جاذبه های گردشگری بابل مازندران,جاذبه های گردشگری شهر بابل

۹. کاخ سلطنتی بابل (شاپور) | Shapur Palace

سال ها پیش و در دوره پهلوی کاخی تماشایی در شهر بابل ساخته شد که تا به امروز از شکوه آن ذره ای کم نشده و یکی از جاذبه های گردشگری بابل است. تاریخ احداث آن به پهلوی اول بازمی گردد و هم اکنون به عنوان ساختمان دانشکده علوم پزشکی به فعالیت خود ادامه می دهد.

نمایی سراسر سفید با طراحی اروپایی که درست میان یک باغ خوش منظره قرار گرفته و نمایی جذاب ایجاد کرده است. گچبری ها و نقوش به کار رفته در بنا مهم ترین تزئینات آن محسوب می شوند.

آب و هوای عالی این منطقه، فرصتی خوب را پدید آورده بود تا کاخ ها و اقامت گاه های تابستانه زیادی به مرور بنا شوند؛ این اثر ملی (۱۳۵۲) نیز یکی از آن ها می باشد که قابل بازدید هم هست.

جاذبه های تفریحی بابلسر,جاذبه های شهر بابل,جاذبه های گردشگری بابل

۸. موزه مردم شناسی بابل | Anthropological Museum of Babol

موزه ها همواره یکی از بهترین جاذبه های گردشگری بابل مازندران و پیشنهادات برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ محسوب می شوند. ساختمانی که هم اکنون به عنوان موزه مردم شناسی بابل مشغول فعالیت است؛ در گذشته شهرداری منطقه بود.

در اوایل پادشاهی رضاخان پهلوی و مصادف با سال ۱۳۰۷ افتتاح این فضا انجام شد و بعدها پس از وقوع انقلاب اسلامی تغیر کاربری داد. در بهمن ۱۳۷۵ درب های موزه به روی مردم گشاده شد تا از بخش های مختلف آن بازدید نمایند.

نکته جالب توجهی که درباره این مکان وجود دارد به جامع بودن آن مربوط است. به طور دقیق تر یعنی اقلام موجود، به منطقه ای خاص یا فقط استان مازندران محدود نمی شوند. در بخش باستان شناسی سفالینه هایی به چشم می خورند که متعلق به تمدن تپه سیلک، دامغان و شوش هستند.

علاوه بر آن ها چندین شیئ، سلاح و ظروف از دوره های مختلف تاریخی مانند ساسانیان نیز به نمایش گذاشته شده اند. در قسمت مردم شناسی هم از اقوام متفاوت ناحیه شمالی کشور، لباس ها و ابزار و وسایلی در معرض دید قرار داده شده اند.

این سازه دیدنی در خیابان مدرس واقع شده و در شب با نورپردازی های زیبا از سایر ساختمان های اطراف به راحتی قابل تمایز است.

جاذبه های تفریحی بابلسر,جاذبه های شهر بابل,جاذبه های گردشگری بابل

۷. پل محمدحسن خان | Mohammad Hasan Khan Bridge

پل محمد حسن خان یکی از جاذبه های گردشگری شهر بابل است که به افتخار جد بزرگ آغا محمدخان قاجار ساخته و نام گذاری شد. البته لازم به ذکر است که سال ها قبل و در دوره غزنویان، یک پل دیگر از جنس چوب در این محل قرار داشت.

زمانی که جد آغا محمدخان بر بابل چیره شده بود، برای اینکه هم در بین مردم محبوب شود و هم به خاطر همکاری آن ها در نبرد خدمتی ارائه دهد؛ مجددا پل را احیا نمود و به صورت فعلی درآورد.

در طول این مدت نچندان کوتاه صدمات زیادی به بدنه آن وارد شد اما در سال ۱۳۵۶ شمسی مرمت گشت و به ثبت در فهرست اثار ملی ایران درآمد. در بعضی منابع ذکر کرده کرده اند که مصالحی که در ساخت پل به کار رفته، سفیده تخم مرغ، خاک رس، آهک و… می باشد.

از آغاز سال ۱۳۹۵ تا به حال، عبور و مرور وسایل نقلیه از روی پل ممنوع می باشد و تنها برای آمد و شد مردم و بازدید مانعی وجود ندارد. تزئینات و امکاناتی در اطراف برنامه ریزی شده تا گردشگران راحتی بیشتری را تجربه کنند.

جاذبه های تفریحی بابلسر,جاذبه های شهر بابل,جاذبه های گردشگری بابل

۶. آبشار درازکش | Derazkash Waterfall

پیشنهادی عالی و فراموش نشدنی برای گذراندن عصری تابستانه در شمال، منطقه ای پوشیده از انواع درخت ها و سبزه ها که با زیبایی هرچه تمام تر، از شما میزبانی خواهند کرد. این آبشار از جاذبه های طبیعی بابل حدودا ۷ متر ارتفاع دارد و به شکل رودخانه ای طویل در امتداد جنگل، به راه خود ادامه می دهد.

بهار و تابستان بهترین وقت برای تماشای این مکان می باشند. برای دسترسی به آن باید به بخش بندپی شرقی شهرستان بابل و روستای درازکش بروید. منظره ای سرسبز و خوش آب و هوا که بی شک از آن لذت خواهید برد.

جاذبه های تفریحی بابلسر,جاذبه های شهر بابل,جاذبه های گردشگری بابل

۵. آبگرم آزرود | Azrod Spa

آبگرم آزرود یکی از بهترین اماکن دیدنی بابل به شمار می آید که بازدید از آن به همه گردشگران بسیار توصیه می شود. نمایی شگفت انگیز از استخری طبیعی در دل جنگل که اوقات خوشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

به طور رایگان می توانید از خواص درمانی آب آن جا استفاده کنید و دردهای عضلانی خود را بهبود ببخشید. محوطه ای که در بخش پندپی شرقی و روستای آری واقع شده و یکی از زیباترین مناظر طبیعی بابل به شمار می آید.

ترکیبات گوگردی محلول در آب موجب شده تا برای بیماری های پوستی هم مفید واقع شود. در برخی منابع به جای آزرود نام آرزو نیز برای آن به کار می رود. همچنین رنگ سبز و فیروزه ای که از فاصله دور هم به چشم می خورد؛ از قدیم الایام افسانه های زیادی را بر سر زبان ها انداخته است.

در برخی اسناد شفاهی نقل شده آب این محوطه مقدس بوده و نیرویی خاص دارد و ماری سبز رنگ هم به عنوان محافظ در عمق آن زندگی می کند. هرچند حالا متوجه شده ایم اثرات معجزه آسایی که بر روی دردهای بدنی و روماتیسم شاهد هستیم؛ نه به علت تقدس، بلکه بخاطر ترکیبات شیمیایی متفاوت می باشد.

جاذبه های تفریحی بابلسر,جاذبه های شهر بابل,جاذبه های گردشگری بابل

۴. جنگل بابلکنار (بزچفت) | Bez Cheft Forest

پارک جنگلی بابلکنار که نزد محلی ها با نام بزچفت نیز مشهور است جزو جاذبه های تفریحی بابلسر به شمار می آید. تنوع پوشش گیاهی و زیبایی های طبیعی آن را به محلی بی نظیر برای گشت و گذاری در آخر هفته مبدل کرده است.

باید بدانید که با جنگلی معمولی رو به رو نیستید؛ خیلی از درخت هایی که هم اکنون آن ها مشاهده می کنید صدها و بلکه هزاران سال عمر دارند. گونه های گیاهی به غایت زیاد بوده و تقریبا به بیش از ۱۵۰ نوع می رسند.

از چشمه و آبشار دیدن کرده و در مسیر رویایی ای که از میان آن می گذرد قدم بزنید. مطمئن باشید که یکی از استثنایی ترین جنگل ها پیش روی تان قرار دارد. در تمام اوقات سال، بابلکنار پیشنهادی شگفت انگیز برای تحمل عصرهای دلگیر آخر هفته محسوب می شود.

هرچند در تابستان و پاییز زیبایی ها دو چندان شده اند اما بهار و زمستان هم چیزی از زیبایی آن کم نمی کنند. به جز در مواقع بارانی، جاده مناسب بوده و آب و هوا نیز شرایط مطلوبی دارد.

امکانات خوبی هم نظیر نمازخانه، سرویس بهداشتی، آلاچیق، سوپرمارکت و…در دسترس هستند تا لحظات خوشی را پشت سر بگذارید.

جاذبه های تفریحی بابلسر,جاذبه های شهر بابل,جاذبه های گردشگری بابل

۳. هفت آبشار (آبشار تیرکن) | Tirkan 7 Waterfall

پدیده هایی استثنایی در قلب جنگل که با نمای چشم نواز خود، بینندگان را مسحور خواهند کرد. در حوالی درازکلای بابل و روستای تیرکن، هفت آبشار در امتداد هم منظره ای را تدارک دیده اند که بسیار تماشایی است و از بهترین جاذبه های گردشگری بابل محسوب می شوند.

مسیر پیاده روی به سمت آن ها تا حدودی شیب دار بوده و باید تقریبا یک ساعتی راه طی کرد. ارتفاع بلندترین آبشار به ۹ متر می رسد و می توان در حوضچه ای که پایین آن شکل گرفته شنا کرد زیرا عمق زیادی ندارد.

در مجموع باید گفت که با پکیجی تمتم عیار و کامل رو به رو خواهید بود. جنگلی با انواع درختان و منظره آبشارها و حتی مسیر قبل از رسیدن به آن ها به شکلی هستند که قطعا تا مدت ها تصویر این خاطره را از یاد نخواهید برد.

کافی است تا کفش مناسب به پا کنید و برای گشت و گذاری فوق العاده آماده شوید. آب و هوا در اغلب اوقات سال مناسب می باشد اما بهار و تابستان شرایط مسائد تری دارند. از شنا و گرفتن عکس های یادگاری هم غافل نشوید زیرا در منطقه ای بکر و بی نهایت رویایی حضور دارید.

جاذبه های تفریحی بابلسر,جاذبه های شهر بابل,جاذبه های گردشگری بابل

۲. سد شیاده | Shiyadeh Dam

سد شیاده بر روی بابلرود احداث شده و در منطقه بندپی غربی قرار دارد. کاربری اصلی آن تامین کردن آب مورد نیاز شالیزارها و مزارع می باشد اما طبیعت دیدنی و امکانات گردشگری موجود، باعث شده تا به عنوان مکانی توریستی به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری بابل مازندران بر سر زبان ها بیفتد.

عظمت خود سد و طول تاج ۴۵۰ متری آن در نوع خود شگفت انگیز بوده و منظره ای به غایت جالب توجه را ایجاد کرده است. پوشش گیاهی منحصر به فرد و غنی و نمای رودخانه، مکانی را به وجود آورده که می توان برای گذراندن تعطیلات و تفریح، به خوبی روی آن حساب باز کرد.

هر چهار سمت رود با جنگل احاطه شده و در بیشتر روزهای سال به خصوص تابستان ها و ایام عید مملو از مسافران مشتاق می باشد. محیطی امن و آرام که بی شک خاطرات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

نکته جائز اهمیت درباره سد و جنگل شیاده این است که نه تنها برای گردش های خانوادگی و دوستانه کاملا مناسب به نظر می رسدغ بلکه برای سفرهای دسته جمعی و با تعداد افراد بالا نیز کاملا پیشنهادی عالی به شمار می آید.

در بازدید از آن جا حتما قایق سواری را امتحان کنید و در معجزات بی بدیل طبیعت غرق لذت شوید.

جاذبه های تفریحی بابلسر,جاذبه های شهر بابل,جاذبه های گردشگری بابل

۱. روستای فیلبند | Filband Village 

تجربه حضور میان ابرها! فیلبند با هرآنچه که تا به حال دیده اید تفاوت های اساسی دارد. فضای کوهپایه ای و ارتفاع حدودا ۲۳۰۰ متری روستا از سطح دریا تصویری ایجاد کرده که احتمالا شبیه به آن را ندیده اید.

محیطی رویایی که گویی نزدیک ترین فاصله نسبت به ابرها محسوب می شود. بام مازندران لقبی است که به علت ارتفاع زیاد به آن نسبت داده شده است و به علت آب و هوای بی نظیری که دارد؛ تقریبا همه اوقات سال مقصد گردشگران می باشد.

در تابستان ها هوا رو به خنکی می رود و به همین دلیل بسیاری از مردم از جمله روستاهای اطراف، ترجیح می دهند برای فرار از گرما به آن پناه ببرند. اگر خوش شانس باشید مطئننا زیباترین عکس های یادگاری سفر به بابل را در همین مکان خواهید گرفت.

برای دسترسی به آن باید به سمت شهرستان آمل و رودخانه هراز پیش روی کنید. تماشای طلوع افتاب در همچین فاصله و ارتفاعی، تجربه ای به نظر می رسد که ممکن است تا مدت ها موفق به تکرار آن نشوید.

بنابراین وقت را مغتنم شمرده و از این فرصت بهره ببرید. منظره ای رویایی در بین مه و ابر که شگفت انگیز و فراموش نشدنی خواهد بود. در جنگل قدم بزنید و از تماشای درختان سر به فلک کشیده و خانه های کوچک روستایی زیر پاهای تان لذت ببرید.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا