راهنمای سفر به ایرانگردشگری

10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه

افزایش بازدید در گوگل

مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری کرمانشاه

کرمانشاه یکی از کلان شهرهای کشور عزیزمان ایران می باشد، که در قسمت غرب و در مسیر جاده کربلا قرار گرفته است. جمعیت این شهر بالغ بر ۹میلیون و ۵۰۰هزار نفر بوده، و بزرگترین شهر کردنشین کشور محسوب می شود. کرمانشاه دیار عاشقانه های شیرین و فرهاد، کتیبه های شاهانه، رودخانه های خروشان، دیار مردمان با اصالت و غیور، جاذبه های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است.

این شهر از شمال به کوه فرخشاد و از شمال غربی به طاق بستان و در قسمت جنوبی به سفید کوه متصل شده و به عنوان رباط اصلی در مسیر غرب به شرق در نظر گرفته می شود. کرمانشاه اقامتگاه مورد توجه پادشاهان ساسانی بوده که به دلیل آب و هوای معتدل کوهستان اش یکی از تفرجگاه ها و مناطق شکارگاهی آنان به شمار می رفته است.

نام کرمانشاه در گذشته های کهن به خصوص در زمان هخامنشیان با اسامی؛ کامبادان، کارمیسین، کرمینشان خوانده می شده و بعد از انقلاب به قهرمانشهر تغییر نام داد، که با اعتراض مردمان این منطقه ابتدا به باختران و سپس با تلاش های نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به نام اصلی خود یعنی ” کرمانشاه” بازگردانده شد.

اگر می خواهید به این شهر زیبا و پر آوازه کرد نشین سفر کنید، پیشنهاد می کنیم که حتما سری به بهترین سایت های گردشگری ایران بزنید و اطلاعاتی کامل و جامع از آن به دست آورید. با Bestfarsi همراه باشید تا بهترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه را با هم مرور کنیم.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه,جاذبه های توریستی کرمانشاه,جاذبه های طبیعی کرمانشاه

۱۰ پارک کوهستان | Kouhestan (Mountain) Park

پارک کوهستان در کرمانشاه با منظره ای زیبا و کوه های سر به فلک کشیده، رودخانه ای پرآب، غارهای اسرارآمیز و سرسبزی جنگل های پراکنده یکی از جاذبه های دلنشین این شهر برای گردشگران به شمار می رود.

این پارک در جوار مجموعه تاریخی طاق بستان قراردارد و هر ساله جمع کثیری از علاقه مندان را به آغوش گرم خود می کشاند. دو آبشار زیبا و چشم نواز که در شب های گرم تابستان با نورپردازی های خیره کننده نمایی بی نظیر را ایجاد می کند، بر درخشندگی این مکان می افزاید.

جاذبه های گردشگری در کرمانشاه,جاذبه های گردشگری کرمانشاه طاق بستان,جاذبه های گردشگری کرمانشاه همراه با عکس

۹. تکیه معاون الملک | Tekyeh Moaven al-molk

یکی از آثار زیبا و اصیل معماری دوره قاجار در شهر کرمانشاه تکیه معاون الملک می باشد. تکیه در محله آبشوران قدیم و در اواسط خیابان حداد عادل قرار گرفته و در سال ۱۳۵۴ به فهرست آثار ملی ایران پیوست. در سال ۱۲۸۷ خورشیدی و در پی صدور فرمان مشروطیت تکیه معاون الملک را به توپ بستند تا مخالفان مشروطه را که در تکیه تحصن نموده بودند را از بین ببرند.

طی این حمله نظامی قسمت هایی از آینه کاری ها و دیوارهای قسمت شمالی و غربی نابود شدند. کاشی کاری های منحصر بفرد و طرح برجسته با تصاویری از پهلوانان اساطیری ایران و جهان نمایی چشم نواز را ایجاد کرده اند.

این تکیه سه درب ورودی دارد و به دو بخش حسینیه و عباسیه تقسیم می گردد. حسینیه صحنی کوچک با حجره های دوطبقه و طاق نماهای مزین شده به کاشی است، و عباسیه صحن وسیع در قسمت شرقی بنا که در دو طبقه طراحی و با دو ستون آجری استوار شده.

جاذبه گردشگری کرمانشاه,جاذبه گردشگری کرمانشاه,جاذبه های تاریخی کرمانشاه

۸. تکیه بیگلر بیگی | Tekyeh Biglarbeygi

تکیه بیگلربیگی یا عمارت فراش باشی واقع در خیابان مدرس یکی از محله های قدیمی کرمانشاه می باشد. این تکیه نیز از جمله معماری های دوران قاجاریه محسوب می گردد، که به خرج و نظارت فردی به نام عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی تاسیس شد. تالارهای آینه با کتیبه های متعدد آن را به نحو باشکوهی جلوه گر ساخته است.

امروزه از تکیه به عنوان موزه خط، کتب نفیس کهن و دست نویسی شده و پارینه سنگی زاگرس استفاده می شود. درب های ورودی تکیه بیگلربیگی با مقرنس های گچی و گچ بری های طرح برجسته به زیبایی تزیین شده و داخل طاق نماها با پیکرهای گچی از شخصیت های سلاطین قاجار منقش گردیده.

در داخل حیاط از طریق درب های چوبی به خانه های ملحق شده به بنای تکیه متصل می شود.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه,جاذبه های توریستی کرمانشاه,جاذبه های طبیعی کرمانشاه

۷. مسجد عبدالله بن عمر | Abdullah ebn-omar Mosque

مسجد عبدالله بن عمر در استان کرمانشاه و منطقه سرسبز ریجاب از توابع شهرستان دالاهو قراردارد که بنایی باقی مانده از دوران صدر اسلام می باشد. بنا از قلوه سنگ و ملات به شکل مستطیل ساخته شده و طبق اسناد تاریخی موجود به فرمان عبدالله بن عمر فرزند خلیفه دوم مسلمانان تاسیس گردیده.

محراب و مناره های مسجد را در دوره های بعد اضافه کرده اند. منبر با پنج پله پشت به محراب ساخته شده است. در طول زمان ۹۰ درصد بنا تخریب می شود و در سال ۱۳۷۰ توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی و به ثبت آثار ملی در می آید.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه,جاذبه های توریستی کرمانشاه,جاذبه های طبیعی کرمانشاه

۶. بازار وزیری با قدمت ۲۰۰ سال | Vaziri Bazaar

از جمله مکان های محبوب هر شهری برای گردشگران می توان به بازار اشاره نمود. بازار وزیری کرمانشاه با قدمتی ۲۰۰ ساله در یکی از بزرگترین مراکز خرید سنتی کشور محسوب می گردد. این بازار با فضایی سنتی و معماری بی نظیر سالیان متمادی به عنوان اصلی ترین محل خرید مایحتاج مردم کرمانشاه و گردشگران به شمار می رود.

بازار وزیری به ۱۸ راسته و بازارچه بزرگ تقسیم می شود که در بخش های آن به ارائه انواع پوشاک، خوراکی، میوه و تره بار، لوازم بهداشتی و آرایشی، پارچه فروش ها، صنایع دستی، سوغات و سایر ابزار و اساس مورد استفاده می پردازند.

بازارهای توپخانه، زرگرها، مسگرها، جمعه بازار، بازار روز، نان برنجی پزها، بازارچه کفش و خرده فروش ها از بخش های مهم این مجموعه محسوب می گردد.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه,جاذبه های توریستی کرمانشاه,جاذبه های طبیعی کرمانشاه

۵. گوردخمه اسحاق وند | The Essaqwand Rock Tombs

گوردخمه اسحاق وند از دیگر آثار کهن استان کرمانشاه و در ۲۵ کیلومتری از شهرستان هرسین قرار گرفته است. این اثر سه گوردخمه در ابعاد مختلف از قدیمی ترین قبرهای صخره ای مربوط به دوران مادها می باشد.

گوردخمه هایی که در طرفین قرار دارند نمایی ساده داشته اما گوردخمه میانی با تصویری حکاکی شده بر سنگ از مردی ایستاده با چهره ای نیم رخ که در مقابلش چند مشعل و آتش دان وجود دارد و گویا در حال عبادت می باشد، توجه همگان را به خود جلب می کند. نام اسحاق وند از روستایی که در جوار این آثار واقع شده  رابر این دخمه ها نهاده اند.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه,جاذبه های توریستی کرمانشاه,جاذبه های طبیعی کرمانشاه

۴. معبد آناهیتا | Anahita Temple

معبد آناهیتا از بناهای تاریخی مربوط به دوران اشکانیان، که در کهن راه هگمتانه –تیسفون و در شهر کنگاور قرار گرفته است، یکی دیگر از آثار ارزشمند استان کرمانشاه بوده که سندی متقن بر دیرینگی فرهنگ و هنر در این دیار پرافتخار می باشد. آناهیتا نام فرشته موکل آب، زیبایی و باروری بوده که در نزد ایرانیان مقامی والا داشته است. معبد آناهیتا در سال ۱۳۱۰ به فهرست آثار ملی پیوست.

این معبد در واقع عبادتگاهی بزرگ که به شیوه سکوو صفه سازی بنا گردیده و سنگ نبشته هایی از دوران ساسانی بر ستون ها قدمت خود را به رخ جهانیان می کشاند. پلکان سنگی به صورت یک تکه  و حجاری ستون ها نشان از مهارت سازندگان این بنا داشته و اینکه هیچ تندیسی در معبد وجود ندارد حاکی از یکتا پرستی و تصویر ذهنی آنان از آناهیتا را به نمایش می گذارد.

نکته جالب این است که هر کدام از سلسله های کهن ایرانی مانند اشکانیان، پارت ها و ساسانیان بخشی از معبد را تکمیل کرده بدون آن که به بخش های اصلی دست بزنند.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه,جاذبه های توریستی کرمانشاه,جاذبه های طبیعی کرمانشاه

۳. طاق گرا | Taq-e Gara

طاق گرا یا طاق شیرین بنایی سنگی مربوط به دوران ساسانی و حکمرانی خسرو دوم، در مسیر کرمانشاه به سر پل ذهاب و در گردنه پاتاق قرار گرفته است. یک محوطه ایوان مانند که از بلوک های سنگی به اشکال مربع و مستطیل و با ارتفاع ۲۰ متر از سطح زمین و طول بنا ۵/۹۲ متر با مهارت خاصی ساخته شده و تا کنون در هیچ سند تاریخی مقصود از ساخت آن و یا کاربردش بیان نشده.

برخی از کارشناسان معتقدند گویا این عمارت را برای یادبود و یا مقبره کسی در نظر گرفته اند. در برخی تحقیقات تاریخی نیز از آن به عنوان؛ توقف گاه موکب سلطنتی، اریکه شاهی برای بازدید از ارتش، پایگاه مرزداری و یا بنای یادبود پیروزی نام می برند.

دیواره های داخلی را با اشکالی به صورت هندسی منقوش ساخته اند. در بین مردم روستاهای اطراف داستان هایی مبنی بر آرامگاه شیرین معشوقه افسانه ای فرهاد و خسرو اول نیز برای این بنا بر سر زبان ها افتاده است، که سندیت تاریخی ندارد.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه,جاذبه های توریستی کرمانشاه,جاذبه های طبیعی کرمانشاه

۲. کتیبه بیستون | Behistun Inscription

سنگ نوشته بیستون بزرگترین سنگ نوشته در جهان به شمار می رود، که از آثار باقی مانده دوران هخامنشی در شهر بیستون از توابع استان کرمانشاه می باشد. این اثر ارزشمند در دامنه کوه بیستون واقع شده.

کتیبه ای که متن پیروزی داریوش بزرگ را بر گوماته مغ و به بند کشیدن یاغیان بر آن نگاشته اند، در سال ۵۲۰ پیش از میلاد تشکیل گردیده و به سال ۲۰۰۶ در لیست آثار سازمان جهانی یونسکو قرار گرفت. ارتفاع سنگ نبشته چند ده متر بوده که دامنه جنوبی کوه پرآو را ارجی دوچندان بخشیده است.

اندازه کتیبه در ابعاد ۸۰/۷ متر در ۲۲ متر، با متونی به خط میخی فارسی باستان، که جمعا در ۵۲۵ سطر ثبت شده است. در قسمت دیگر کتیبه نمایی از اهورا مزدا با ریشی مستطیل شکل که با نورهای خورشید احاطه شده خودنمایی می کند.

اهورا مزدا دست دست چپش را با حلقه ای به سمت داریوش دراز کرده و گویی مشغول عبادت و انجام مراسم دینی می باشند. اهورا دست راستش را به سمت آسمان بلند کرده و داریوش در مقابلش با تاج پادشاهی ایستاده و از او تقاضای خیر و برکت برای ایران زمین دارد.

در نمایی دیگر داریوش را به تصویر کشیده که یاغیان در بند در برابرش به زمین افتاده اند و کمانداران در پشت شاه آماده انجام فرمان او هستند. این حکاکی ها چنان ماهرانه و به وضوح انجام گرفته اند که طی سالیان متمادی هنوز هم پا برجا و استوار بر سینه کوه می درخشند.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه,جاذبه های توریستی کرمانشاه,جاذبه های طبیعی کرمانشاه

۱. طاق بستان | Taq e Bostan

بی شک طاق بستان مشهورترین و کهن ترین اثر تاریخی کرمانشاه به شمار می رود. این طاق ها و کتیبه ها به نماد شهر پرافتخار کرمانشاه تبدیل شده اند. آثار موجود در طاق بستان مربوط به قرن سوم میلادی بوده که تصاویری از تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاپور دوم، سوم و حکاکی هایی از شکار گراز که توسط سوارکاران انجام گرفته و در اطرافشان نوازندگان با آلات موسیقی به چشم می خورند.

کوه با چشمه های چند گانه و پر آبش این مکان را به زیبا ترین تفرجگاه از دیر باز تا کنون تبدیل نموده است. در اوایل دوران ساسانی پادشاهان نواحی پیرامون شیراز را برای ثبت تندیس ها و کتیبه های کهن خود برگزیده اند و از زمان اردشیر دوم به بعد منطقه کرمانشاه و طاق بستان کانون توجه شاهان ساسانی قرار گرفت و به عنوان شکارگاه سلطنتی از آن استفاده می نمودند.

سنگ نگاره شکارگاه نقش هایی از خسروپرویز سوار بر شبدیز را که توسط زنان موسیقی دان احاطه شده را به نمایش می گذارد. در نمای شکار گراز لباسی منقوش به سیمرغ بر تن شاه خودنمایی می کند و البسه افرادی که پارو زن بوده و بر قایق شاهی سوار اند نیز نشان از هنر و مهارت والای سنگ نگاران و سنگ تراشان عهد ساسانی دارد.

بزرگترین طاق، تصویری از تاج گذاری خسرو پرویز را به ارتفاع ۱۱متر و ۹۰ سانتی مترو در عمق ۷ متر شامل می گردد. فرشتگان بالدار، و نقش هایی از فیل و اسب و قایق نشان دهنده جشن و پایکوبی در حضور فروهر برای گرامی داشت مقام اهورا مزدا می باشد.

در بخش دیگر محوطه چشمه طاق بستان قرار دارد که در ضلع شرقی با پلکانی سنگی طوری طراحی شده که شاه می توانسته با استفاده از پلکان تا لب چشمه بیاید و از فضا و مناظر طبیعی لذت ببرد.

متاسفانه در دوران قاجار در بخش هایی از این طاق ها تصاویری از شاهان قاجاری حکاکی شده که می توان گفت همچون یک زائده اضافی آسیب هایی بر پیکره طاق بستان وارد کرده اند. در این بخش ها تصاویر محمدعلی شاه به همراه فرزندش حکاکی شده که فاقد ارزش بوده تا حدی که ناصرالدین شاه پس از بازدید از کتیبه قاجاری از آن به عنوان نقشی مهوع  و حال به هم زن یاد می کند.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا