بیوگرافی

زندگینامه علی نصیریان – بازیگر

افزایش بازدید در گوگل

بیوگرافی علی نصیریان (زندگینامه هنرمندان)

علی نصیریان، بازیگر شاخص ایرانی است که علاوه بر بازیگری، در عرصه نویسندگی و کارگردانی نیز فعالیت دارد. وی از سال های پیش از انقلاب تاکنون، برای دهه ها در کار بازیگری سینما، تلویزیون و تئاتر مشغول بوده است. او یکی از چهره های ماندگار در عرصه تئاتر و سینما است که نشان درجه اول هنری را دریافت کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی زندگی نامه علی نصیریان این هنرمند پرآوازه کشورمان بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

عکس علی نصیریان

بیوگرافی علی نصیریان,زندگینامه استاد علی نصیریان,زندگینامه علی نصیریان

علی نصیریان کیست؟ نصیریان یکی از بازیگران قدیمی سینما و تئاتر است که ابتدا فعالیت های هنری خود را از تئاتر آغاز کرد. بعد از مدتی به استخدام وزارت فرهنگ شاهنشاهی در آمد و همزمان سرپرستی چند گروه تئاتر را نیز بر عهده گرفت. او بعد از چندین اجرای تلویزیونی، اولین کار سینمایی خود را با فیلم “گاو” اثر داریوش مهرجویی، رقم زد. وی از آن زمان تاکنون در نقش های بسیار ماندگاری مانند قاضی شارح در سریال “سربداران”، حاج یونس در سریال “میوه ممنوعه” و بزرگ آقا در سریال “شهرزاد” بازی کرده است.

زندگینامه علی نصیریان بازیگر,زندگینامه ی علی نصیریان,عکس علی نصیریان

دوران کودکی و نوجوانی علی نصیریان

نصیریان در پانزدهم بهمن ماه در سال ۱۳۱۳ در شهر تهران به دنیا آمد. او در سن ۱۳ سالگی به دبیرستانی در چهارراه گمرک به نام پیرنیا رفت. او در این دبیرستان با افرادی همچون مهدی فتحی و اسماعیل داورفر همکلاس بود. در سن ۱۶ سالگی، همزمان با تحصیل در دبیرستان، در یک کلاس تئاتر واقع در خیابان لاله زار نیز ثبت نام کرد.

این کلاس از سال ۱۳۰۵ توسط اسماعیل مهرتاش راه اندازی شده بود که در آن، کلاس های موسیقی، ادبیات و تائتر، تدریس میشد. در سن ۱۷ سالگی، نصیریان در یک کلاس تئاتر دیگر هم ثبت نام کرد و همزمان شروع به کار نمایشنامه نویسی کرد. او بعدها جوایزی نیز برای نمایشنامه های خود دریافت کرد.

بیوگرافی علی نصیریان,زندگینامه استاد علی نصیریان,زندگینامه علی نصیریان

ازدواج و زندگی خصوصی علی نصیریان

نصیریان در سال ۱۳۳۶، یعنی همان سالی که به استخدام وزارت فرهنگ در آمده بود، با همسرش فاطمه بیات، یکی از اقوام دور خانواده اش، به شکل کاملا سنتی ازدواج کرد. آن ها دارای سه فرزند پسر به نام های بابک، باربد و برمک هستند. فرزندان آن ها در خارج از کشور زندگی می کنند. فاطمه بیات در سال ۹۷ در گذشت.

بیوگرافی علی نصیریان,زندگینامه استاد علی نصیریان,زندگینامه علی نصیریان

فعالیت های حرفه ای علی نصیریان

نقطه عطف فعالیت های حرفه ای نصیریان، از بازی در فیلم “هزاردستان” در سال ۵۹ آغاز شد. با آن که او تا پیش از انقلاب در ۷ فیلم سینمایی نیز بازی کرده بود، اما هزاردستان به نویسندگی و کارگردانی علی حاتمی، باعث حضور جدی او در سینما شد.

بیوگرافی علی نصیریان,زندگینامه استاد علی نصیریان,زندگینامه علی نصیریان

سه سال بعد، نقش قاضی شارح در سریال تاریخی سربداران به او پیشنهاد می شود و او با یک بازی فوق العاده منحصر به فرد، آن را بازی می کند. نصیریان در دهه ۶۰ بسیار پر کار است. تنها در ده سال، ۱۲ فیلم سینمایی و چندین سریال تلویزیونی بازی می کند. وی در دهه ۷۰، دوباره با دعوت هنرمندان به صحنه تئاتر بر می گردد و حتی برخی از نمایشنامه های قدیمی خودش را نیز هم در ایران و هم در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و آلمان به روی صحنه می برد.

بیوگرافی علی نصیریان,زندگینامه استاد علی نصیریان,زندگینامه علی نصیریان

در سال ۸۶، نسل جدید مخاطبان تلویزیون با علی نصیریان آشنا می شوند: او در سریال “میوه ممنوعه” در نقش حاج یونس شاهکاری از توانایی های خود به نمایش می گذارد که نام او را در تاریخ تلویزیون جاودانه می کند. در این سریال او نقش یک فرد بسیار متدین را بازی می کند که در گیر و دار ماجراهای مختلف، دل به یک دختر جوان می بندد… .

بیوگرافی علی نصیریان,زندگینامه استاد علی نصیریان,زندگینامه علی نصیریان

نصیریان در سال های ۹۴ و ۹۵ در سریال شهرزاد ایفای نقش می کند. او در این سریال نقش فردی به نام بزرگ آقا را بر عهده دارد که شخصیت محوری داستان در فصل اول سریال است. از دیگر آثار شاخص او می توان به ناخدا خورشید، شیرسنگی، کفش های میرزا نوروز، آقای هالو، شکارچی شنبه و سال های خاکستری اشاره کرد.

بیوگرافی علی نصیریان,زندگینامه استاد علی نصیریان,زندگینامه علی نصیریان

آثار و افتخارات علی نصیریان

نصیریان در سال ۸۰ به پاس سال ها فعالیت بی وقفه در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر، به عنوان چهره ماندگار سینما انتخاب شد. او همچنین چند سال بعد نشان عالی فرهنگ و هنر معادل مدرک دکتری هنر را دریافت کرد. در سال ۹۷ در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در فیلم مسخره باز به او اهدا شد تا مسن ترین برنده این جایزه باشد.

وی تاکنون چندین نمایشنامه به نام های بلبل سرگشته، رویا، نگار، بازی سلطان و سیا، لونه شغال، کتاب تماشاخانه، بازیگر و زنش، بنگاه تئاترال و آقای هالو نوشته است.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا