بیوگرافی

زندگینامه جان استوارت میل فیلسوف بریتانیایی

بیوگرافی جان استوارت میل (زندگینامه بزرگان)

جان استوارت میل که تأثیرگذارترین فیلسوف انگلیسی زبان قرن نوزدهم نامیده می شود، شخصیت برجسته ای در زندگی فکری آن زمان بود. او در زمینه های منطق، اقتصاد، اخلاق و فلسفه اجتماعی و سیاسی مشارکت داشت.

امروزه جان میل بیشتر به خاطر دفاع از فایده گرایی و لیبرالیسم شناخته می شود. وی سعی کرد بهترین تفکر روشنگری قرن هجدهم را با جریان های تازه ظهور شده فلسفه رمانتیک و تاریخی قرن نوزدهم ترکیب کند.

از مهمترین آثار او می توان به سیستم منطق (۱۸۴۳)، درباره آزادی (۱۸۵۹)، فایده گرایی (۱۸۶۱) و بررسی فلسفه سر ویلیام همیلتون (۱۸۶۵) اشاره کرد. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی زندگی نامه جان استوارت میل، این فیلسوف بزرگ بپردازیم.

عکس جان استوارت میل

بیوگرافی جان استوارت میل,زندگی نامه جان استوارت میل,زندگینامه جان استوارت میل

جان استوارت میل کیست؟ جان استوارت میل از متفکران اثرگذار در تاریخ لیبرالیسم کلاسیک بود و عمدتا در نظریه های اجتماعی، سیاسی و اقتصاد سیاسی مشارکت داشت.

در زندگی خود، در حالی که همچنان از حقوق و آزادی های فردی سرسختانه دفاع می کرد، منتقد لیبرالیسم اقتصادی شد و دیدگاه های وی در مورد اقتصاد سیاسی به سوی نوعی سوسیالیسم لیبرال حرکت کرد. او در بررسی متدولوژی علمی مشارکت داشت.

میل یکی از اعضای حزب لیبرال، نویسنده اثر فمینیستی اولیه “انقیاد زنان” و نیز دومین نماینده پارلمان بود که پس از هنری هانت در سال ۱۸۳۲ خواستار حق رأی زنان شد. به ثمر رسیدن این فیلسوف تصادفی نبود.

پدرش، جیمز میل، روشنفکر و اصلاح طلب بود که از نزدیک با جرمی بنتام ارتباط داشت. بنتام و میل اولین اعضای گروهی به نام رادیکال های فلسفی بودند که با تعهد خود به سودگرایی بنتام به عنوان مبنای اصلاحات سیاسی متحد شده بودند.

این دو با هم یک برنامه آموزشی دقیق طراحی کردند تا میل جوان به وارث مناسبی برای سنت فایده گرایی تبدیل شود. بعدها جان از فایده گرایی طرفداری کرد، نظریه اخلاقی که توسط جرمی بنتام توسعه یافت.

عکس جان استوارت میل,بیوگرافی جان استوارت میل,زندگی نامه جان استوارت میل

دوران کودکی جان استوارت میل

در زندگینامه جان استوارت میل آمده است که: جان استوارت میل در ۲۰ مه ۱۸۰۶ در پنتون ویل، در حومه شمالی لندن به دنیا آمد. او پسر ارشد جیمز میل و هریت بارو بود.

جیمز میل مورخ، اقتصاددان و فیلسوف انگلیسی بود که تاریخ هند بریتانیایی را نوشت (۱۸۱۸)، و این کار باعث شد او در شرکت هند شرقی موقعیت مطلوبی را بدست آورد.

جان بسیار تحت تأثیر پدرش بود و توسط او آموزش دید. از سه سالگی با زبان یونانی و در هشت سالگی از زبان لاتین شروع کرد و تا سن دوازده سالگی بیشتر قوانین کلیسا را ​​به همراه جبر، اقلیدس و مورخان اصلی اسکاتلندی و انگلیسی جذب کرده بود.

همه اینها بخشی از برنامه پدرش برای تبدیل جان استوارت به طرفدار جوان دیدگاه های رادیکال های فلسفی بود. در اوایل نوجوانی، اقتصاد سیاسی، منطق و حسابداری را مورد مطالعه قرار داد و از وقت آزاد خود برای هضم رساله های علوم تجربی به عنوان سرگرمی استفاده کرد.

بیوگرافی جان استوارت میل,زندگی نامه جان استوارت میل,زندگینامه جان استوارت میل

در پانزده سالگی، پس از بازگشت از سفر یک ساله خود به فرانسه، کشوری که سرانجام او را خانه خواند، کار بر روی رساله های اصلی فلسفه، روانشناسی و دولت را آغاز کرد. جان مسئولیت اصلی تحصیل خواهر و برادرهایش را بر عهده داشت.

او در دوران تحصیل اعتقاد رادیکال و فایده گرایی را درونی کرده بود و شروع به استفاده از آن به عنوان یک مُبلغ جوان کرد. میل در جوانی به شدت مطالعه می کرد، اما معتقد بود که سلامت روانی او به خطر می افتد؛ زیرا تمایلات طبیعی دوران کودکی خود را سرکوب می کند تا از نظر علمی پیشرفت کند.

بیوگرافی جان استوارت میل,زندگی نامه جان استوارت میل,زندگینامه جان استوارت میل

در اوایل بیست سالگی، جان استوارت دچار افسردگی و بحران روانی شد که طی آن به این باور رسید که تمرینات فکری شدید او را از لحاظ عاطفی توسعه نداده است. این فیلسوف در زندگی نامه خود می گوید که چگونه اشعار وردزورث به او در بهبودی کمک کرد.

جان همچنین آموزه رادیکال های فلسفی را با انتقاد بیشتری مشاهده کرد و افق های فکری خود را گسترش داد و به رمانتیسیسم و ​​رشته های تاریخ گرایانه تفکر اروپایی علاقمند شد. آگوست کامت، توماس مکولای، ساموئل کلریج و توماس کارلایل همه تأثیرات قابل توجهی بر وی گذاشتند.

جان میل نسبت به اهمیت نهادها و فرهنگ در توسعه تاریخی حساس تر شد و عقل گرایی سازش ناپذیر فایده گرایی اولیه را تغییر داد.

بیوگرافی جان استوارت میل,زندگی نامه جان استوارت میل,زندگینامه جان استوارت میل

زندگی حرفه ای جان استوارت میل

جان استوارت میل از سال ۱۸۲۳ یعنی در هفده سالگی، در شرکت هند شرقی، جایی که پدرش نیز کار می کرد، مشغول به کار شد. او بیش از ۳۰ سال (تا ۱۸۵۶) در این شرکت کار کرد و به تدریج موقعیتش ارتقا یافت و به رئیس اصلی مکاتبات تبدیل گشت.

این شغل درآمد ثابتی را به همراه داشت و زمان کافی برای نوشتن در اختیار او گذاشت. استوارت میل اصول اقتصاد سیاسی را در سال ۱۸۴۸ منتشر کرد و به سرعت به یکی از پرخواننده ترین آثار اقتصاد زمان خود تبدیل شد.

بعداً در زندگی، کار خود را با گرایش سوسیالیستی تغییر داد و به نفع لغو سیستم دستمزد که جایگزین دستمزد تعاونی می شد، استدلال نمود. سال ۱۸۵۹، اثر برجسته میل در حمایت از آزادی اخلاقی و اقتصادی افراد از دولت و جامعه منتشر شد.

پس از بازنشستگی از شرکت هند شرقی، میل در انتخابات شرکت کرد و در سال ۱۸۶۵ به عنوان نماینده پارلمان وست مینستر در حزب لیبرال انتخاب شد. او غالباً استدلال می کرد که دولت یک امانت است و نمایندگان باید به جای پیروی از نظرات رای دهندگان، بر اساس ایده خود عمل کنند.

بیوگرافی جان استوارت میل,زندگی نامه جان استوارت میل,زندگینامه جان استوارت میل

با توجه به دیدگاه های خود در مورد تمایز بین نمایندگی و تفویض اختیار، میل از انتخاب فعال صندلی خودداری کرد، در حقیقت او در بیشتر مبارزات انتخاباتی در خانه خود در آوینیون ماند.

زمانی که در مجلس عوام بود از: گسترش حق رأی به زنان، اصلاحات ایرلندی و تعقیب فرماندار ایر به خاطر جنایاتی که در دوران مدیریت او در جامائیکا انجام شد، دفاع کرد. او در دور دوم پیروز نشد و در سال ۱۸۶۸ شکست خورد.

شاید بتوان اشاره کرد که میل هیچگاه هیچ پست دانشگاهی نداشت، به جز موقعیت “افتخاری” رئیس دانشگاه سنت اندروز. عقل جان استوارت میل به جای فرار از جهان، با جهان درگیر شد.

کار او از اهمیت زیادی برخوردار بود، زیرا نشان می دهد که چگونه یک ذهن خوب با جنبش های فکری و فرهنگی مهم مبارزه می کند. جان در تقاطع تضادهای بین روشنگری و رمانتیسیسم، لیبرالیسم و ​​محافظه کاری، تاریخ گرایی و عقل گرایی ایستاده است.

در هر مورد، به عنوان فردی که بیشتر به گفتگو علاقه دارد و نه به بیان، تلاش صادقانه ای انجام می دهد تا فراتر از بحث و جدل به تحلیل پایدار و متفکرانه برسد. این تجزیه و تحلیل پاسخ های چالش برانگیزی برای مشکلاتی که هنوز باقی مانده است، ارائه کرد.

بسیاری از استدلال های وی که از طرفداران سرسخت دموکراسی و برابری است، هنوز برای حمایت از اصول لیبرال دموکراتیک و انتقاد از جوامع منحرف از این اصول استفاده می شود.

بیوگرافی جان استوارت میل,زندگی نامه جان استوارت میل,زندگینامه جان استوارت میل

زندگی شخصی جان استوارت میل

در سال ۱۸۳۰ جان استوارت میل، هریت تیلور، همسر تاجر جان تیلور را ملاقات کرد و عاشق او شد. این دو سال ها دوستی صمیمانه و ظاهراً افلاطونی برقرار نمودند و سرانجام دو سال پس از مرگ جان تیلور ازدواج کردند.

تیلور به شدت بر تفکر میل تأثیر گذاشت و او را تشویق کرد تا عمیق تر به باورهای فمینیستی خود بپردازد و بیشتر از حقوق زنان دفاع کند. او اغلب به عنوان ویراستار و منتقد او عمل می کرد.

بیوگرافی جان استوارت میل,زندگی نامه جان استوارت میل,زندگینامه جان استوارت میل

میل کتاب ها و مقالات متعددی در زمینه دین، ​​آزادی، حقوق سیاسی، حق رأی زنان، تحصیلات و روانشناسی نوشت. با این حال، همسرش در سال ۱۸۵۸ در حالی که میل و او در سفر فرانسه بودند، درگذشت.

هریت در آوینیون به خاک سپرده شد، جایی که میل بعداً خانه ای نزدیک قبرستان خرید و تا آخر عمر زندگی کرد. جان استوارت میل در سال ۱۸۷۳ در آوینیون درگذشت و در کنار همسرش به دفن شد.

اگرچه او تحت تأثیر فایده گرایی قرار داشت، با این وجود بارها و بارها در دفاع از اهمیت حقوق افراد – به ویژه در دفاع از حق رأی زنان و حقوق برابر آنها در تحصیل – نوشت.

مقاله وی با عنوان “انقیاد زنان” (۱۸۶۹) کاملاً بحث برانگیز از برابری جنسیتی است. او در طول زندگی خود یک شکاک مذهبی بود، زیرا از ابتدا بدون هیچ گونه اعتقاد دینی پرورش یافته بود.

بیوگرافی جان استوارت میل,زندگی نامه جان استوارت میل,زندگینامه جان استوارت میل

آثار جان استوارت میل

  • انقیاد زنان
  • فایده‌ گرایی
  • در راه آزادی
  • مبانی اقتصاد سیاسی
  • تأملاتی در حکومت انتخابی
  • رساله دربارهٔ آزادی

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا