کسب و کار

10 تا از بهترین روش های برقراری ارتباط در کسب و کار

خلاصه نوشته
  • ارتباط تاثیرگذار همواره برای تمام افرادی که در موقعیت های متفاوت به فعالیت مشغولند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. داشتن مهارت های برقراری ارتباط در کسب موفقیت ها مهم هستند چراکه ما برای ادامه زندگی نیاز به تعامل با دیگران داریم.

بهترین روش برقراری ارتباط در موقعیت های مختلف چیست؟

شاید تا به حال بارها در مورد مهارت برقراری ارتباط شنیده باشید، آیا می دانید چرا این مقوله در کسب موفقیت ها امتیازی برتر محسوب می گردد؟ در برخی مواقع در شرایطی قرار می گیریم، که امکان هم صحبتی به شکل رو در رو برای مان فراهم نیست، چگونه باید این اوضاع را مدیریت نماییم و نتیجه ی درخشان مورد نظر را به دست آوریم؟

به طور مثال فردی که به تجارت مشغول است و بازاریابی بخشی عمده از کسب و کارش را تشکیل می دهد، در موقعیت های حساس مانند قرنطینه های کرونا چگونه باید زمام امور خود را از کف نداده و روند سودآوری را بر مدار اصلی و هموارش قرار دهد؟

ابزارها و امکانات الکترونیکی چه نقشی در زمان حساس ایفا می نمایند؟ تا چه حد با بهترین روش های ارتباط موثر با دیگران در دنیا آشنایی دارید؟ بیایید با هم برخی شیوه های ارتباط موثرشناخت بیشتری پیدا کنیم.

روش برقراری ارتباط با دیگران,روش های برقراری ارتباط,روش های برقراری ارتباط موثر,

10. پیام کوتاه

استفاده از پیام کوتاه بهترین روش ارتباط با دیگران به شمار می رود، به ویژه برای افرادی که با همکاران یا کارکنانشان در محیطی مشترک و نزدیک به هم قرار دارند.

شرکت تایگر تکست که به عنوان اپراتورهای پیام رسان به فعالیت مشغولند، این رسانه را پر کاربردترین ابزار در ادارات و تعامل بین کارمندان شرکت ها معرفی نمود.

9. ایمیل

در میان ابزارهای الکترونیکی ایمیل نیز جایگاه بسیار خوبی در برقراری ارتباط موثر برای خود دست و پا کرده است.

از آن جا که ایمیل ها بحث های طولانی و پرحاشیه را شامل نمی شود؛ برای بیان نتیجه کنفرانس ها یا تصمیم گیری های هیات مدیره راهکاری مفید به شمار می رود.

نوع متنی که برای انتقال مفاهیم استفاده می کنید باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشد، مثلا به صراحت موضوع پیام را ننویسید تا خواننده برای گشودن ایمیل شما ترغیب گردد، یا در زمان ارسال آن مخاطب خود را با دقت و درستی انتخاب نمایید.

مهارت برقراری ارتباط,روش برقراری ارتباط با دیگران,روش های برقراری ارتباط,

8. ارتباط تلفنی

به جرات می توان گفت یکی از بهترین روش ارتباط که از دیرباز تا کنون هنوز هم با اقبال فراوان رو به رو می شود؛ استفاده از تلفن است.

تلفن ها امکان ارتباط کلامی نسبتا مستقیم را برای شما فراهم آورده و می توانید با سرعت تمام مطالب مورد نظر را در قالب یک تماس مطرح نمایید.

ضمن اینکه امروزه دستگاه های مدرن امکان ضبط مکالمات یا حتی نصب نرم افزارهای ترجمه همزمان را نیز در خود جای داده و به افراد در هر جای جهان امکان ایجاد ارتباط دوسویه هدیه می کند.

7. ارتباط رو در رو

ارتباط رو در رو کهن ترین، موثرترین و در دسترس ترین شیوه در برقراری روابط به شمار می رود؛ که از خلقت انسان تا کنون همواره مورد استفاده و توجه قرار داشته.

این مطلب را از دست ندهید
چرا سازمان‌ ها به ترجمه فوری نیاز پیدا می‌ کنند؟ چگونه می‌ توانند آن را برون‌ سپاری کنند؟

بدون شک هم صحبتی بدون واسطه، نزدیک و همراه با انتقال حس از طریق چشم می تواند با سرعت بسیار خوبی مفاهیم مورد نظر را رسانده و نتیجه مطلوب تری را به ارمغان بیاورد.

به همین دلیل است که هنوز هم انواع مصاحبه های استخدامی یا گزینش های بخش ادارات همچنان از این شیوه بهره می گیرند.

روش های برقراری ارتباط موثر,مهارت برقراری ارتباط,روش برقراری ارتباط با دیگران,

6. وبینار

با پیشرفت ابزار الکترونیکی و گسترش سامانه های ارتباطی، نرم افزارها و اپلیکیشن هایی با قدرت بسیار بیشتر پا به عرصه روابط نهاده اند، و بخشی عمده از بهترین موفقیت ها را در ایجاد و انتقال مفاهیم بر عهده گرفته اند.

وبینارها در برقراری ارتباط های صوتی و تصویری به صورت همزمان قادرند، شما را در هر گوشه از جهان به جلسات مهم کاری برسانند. برگزاری سخنرانی ها، کلاس ها، کارگاه های آموزشی و حتی مصاحبه های خاص همگی از مزایای وبینار به شمار می روند.

5. سخنرانی

سخنرانی نیز در رده ارتباط تاثیرگذار از نوع رو در رو اما در ابعاد گسترده تر به شمار می رود، که بدون شک درصد بالایی از انتقال مفاهیم را به شکل سریع تر و درست دارا می باشد.

ایراد سخنرانی شیوه ای مناسب برای بیان طرح، عقاید، مطالب مهم، اخبار حیاتی و موارد ضروری در قالب جمع محسوب می گردد.

اما این ابزار در دنیا ارتباطات مهارت و آموزش های خاصی همچون داشتن فن بیان، اعتماد به نفس، علم و دانش، استفاده از زبان بدن و نحوه صحیح به کار بردن تکنیک های گفتاری را نیز می طلبد.

روش های برقراری ارتباط,روش های برقراری ارتباط موثر,مهارت برقراری ارتباط,

4. رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی متناسب با زمان و نوع کاربردشان هر کدام بخشی مهم از ایجاد ارتباط تاثیرگذار را برعهده گرفته و توانسته اند برای مدت طولانی مخاطبان ویژه خود را به دست آورند.

ابزارهایی همچون تلویزیون، روزنامه، مجلات و رادیو طی سالیان گذشته همیشه جزو پرطرفدارترین رسانه ها محسوب می گشتند، که از سوی مردم بسیار مورد اعتماد نیز بودند، بعدها با پیشرفت ابزار ارتباطی اگر چه نقشی کمرنگ ایفا می نمایند اما هنوز هم از عرصه خارج نشده اند.

3. شبکه های اجتماعی در فضای مجازی

هر چه علم و تکنولوژی با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت می کند، شاهد تولد نسل جدیدی از نحوه برقراری ارتباط تاثیرگذار در جهان هستیم. گذشته های نه چندان دور روزنامه ها منبعی معتبر برای دست یابی به آخرین اخبار و اطلاعات به شمار می رفتند.

اما با ظهور نسل مدرن گوشی های همراه، تبلت و رایانه پای صفحات مجازی و اپلیکیشن هایی همچون اینستاگرام، تلگرام، تویتر، واتس اپ، فیسبوک و ….. به زندگی مردم باز شد و علاوه بر سرعت بالایی که در انتقال دانش دارند، مخاطبان گسترده تری را نیز به خود اختصاص داده اند.

روش برقراری ارتباط با دیگران,روش های برقراری ارتباط,روش های برقراری ارتباط موثر,

2. نگارش نامه

یکی دیگر از کهن ترین شیوه های برقراری ارتباط که در نسل های گذشته و سال های دور از ابزار الکترونیکی موجود مورد استفاده واقع می گردید، نگارش نامه بود.

این مطلب را از دست ندهید
10 نکته فوق العاده بمنظور افزایش انگیزه در فریلنسرها

البته این شیوه هنوز هم در برخی جوامع کابرد داشته و یا در تعامل بین ادارات نیز می توان از آن یاد کرد.

برای مثال زمانی که یک ارگان دولتی به ارگان های دیگر یا سازمان هایی که زیرمجموعه اش محسوب می شوند درخواست یا دستوری را ارائه نمایند از طریق تایپ نامه به همراه سربرگ و مهر ریاست انجام داده و سیستمی پیشرفته تر از نامه نگاری های سابق را به کار می برند.

1. کلمات چاپ شده

شاید برای تان جالب باشد بدانید کلمات چاپ شده بر برگه های کوچک و بزرگی که در معابر، دکه ها، بانک، ادارات، خرده فروشی ها و سایر اماکن مشاهده می کنید، به نوعی شیوه های برقراری ارتباط تاثیرگذار به شمار می روند.

برای مثال زمانی که در یک اداره تابلو اعلانات را بنگرید برگه های مختلفی زمان کار کارمندان، نحوه هماهنگ کردن دیدار با رئیس و یا روزهایی که خدمات خاصی ارائه داده می شود را در آن درج نموده اند، که در چند کلمه مطلب مورد نیاز افراد را در کوتاه ترین زمان به اشتراک می گذارد.

یا در نوع بسیار ساده تر زمانی که یک میوه فروش بر یک تابلو کوچک مبلغ محصول خود را می نویسد، گونه ای از ارتباط را با مشتریان و رهگذاران برقرار ساخته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا